Hjem til Frengen! Nå skal det bygges kinorom! Dokumenteres her!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjem til Frengen! Nå skal det bygges kinorom! Dokumenteres her!

Etter en god del anskaffelse av utstyr og hus med muligheter, er det vel på tide å skrive en liten tråd om prosjektet.

Selv er jeg 20 år, og fullfører i disse tider lærlingetid som elektriker.

Har akkurat anskaffet enebolig i utkanten av Trondheim. Nå har jeg endelig muligheten for kinorom!!;D Huset er på 300m2, hvor 150 kvadratmeter er så og si råkjeller! Har et uisolert rom på ca 6x4meter til disposisjon. Omtrent perfekt i mine øyne, dog litt dårig takhøyde. (2.25cm) En prosjekttråd er vel i vente!=)

Selv om jeg kanskje helst ville startet med bygging av kinorom fremfor stue/sov, ble det nok stua først. Nå er den endelig ferdig, og anlegget er koblet opp der, enn så lenge.

Litt om stuen:
    Har også tatt litt hensyn til hifi under oppusing av stuen. Høyttalerkabler for bakhøytalere har eget sjultanlegg, samt sjult stikk og hdmi- kabel bak vegghengt TV, for å slippe kanal eller kabler mellom tv og tvbord.

I stuen er det også 17 stk SG Exlusive downlights med phillips LED lyskilder. Disse er fordelt på 3 soner, og kan styres trådløst via eatens RF system, kalt Xcomfort. Her har jeg på fjernkontrollen en setting kalt "Kino" hvor alle soner, vet hjelp av et tastetrykk, dimmes ned i en kombisjon godt egnet for tv-titting.

Her er utstyret sålangt:

TV: LG PG6000 50" Plasma

Fjerkontroll: Logitech Harmony One
    Eaten RF C
    Logitech Bluetooth m/touchpad tastatur for PC

Elektronikk:
    - Reciver: Denon AVR 2310
    - Effektforsterker: XTZ AP 100 Class AB
    - PS3
    - Canal Digital HD PVR
    - Bærbar PC (kraftigere HTPC i posten)

Høyttalere:
    - Front: XTZ 99.36
    - Center: XTZ 99.25
    - Bak: B&W M1 (da XTZ 93.21 WMT ble for store)
    - Sub: XTZ 99 W12.16 (Venter på ny forsterkerdel, da den var defekt fra fabrikk)

Kabler:
    - RCA: Van Den Hul, The Name
    - Standard HDMI

Legg gjerne igjen noen kommentarer/tips osv=)
    Noen bilder:

Sub er ikke satt opp på disse bildene, men det kommer, samt bilder av det kommende kinorommet!

Uploaded with ImageShack.us

By null at 2010-12-25

By null at 2010-12-25

By null at 2010-12-25

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av skjermkort/lydkort

Er lei av min trege og støyete bærbarpc, og bygger derfor ny.
    Dette blir en krafigere HTPC. Som dere kanskje ser på listen under, mangler det skjermkort. Jeg ønsker å kunne se bluerayfilmer via htpc'n. Derfor er også lyd viktig. Har hørt at ATI's 5***-serie kan kjøre både lyd og bilde via hdmi-kabelen. Er dette da veien og gå? Rettere sagt. hvordan få lyden fra pc til surroundreciver på best mulig måte?

Kabinett:
    386482 Antec Fusion HTPC Remote SortVifter: 2x 120mm Side, IR, Fjernkontroll, LCD Display, iMONProgramvare

Hovedkort:
    584455 Gigabyte GA-H57M-USB3, Socket-1156mATX, H57, 2xPCIe(2.0), GbLAN, VGA, DVI, HDMI, DisplayPort, USB 3.0

Prosessor:
    616314 Intel Core™ i5 Dual Processor i5-680Dual Core, 3.6Ghz, Socket 1156, 4MB, 73W, Boxed w/fan

Harddisk:
    575192 Western Digital Caviar® Green 2TBSATA2, dynamic 5400-7200RPM, 64MB, 300 Mb/s

Strømforsyning:
    386812 Chieftec Super Series 750W PSUATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 140mmVifte

Minne:
    491303 Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9Kit w/4x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.5V

Blueray:
    599870 Lite-On Blu-Ray Writer IHBS112-37Blu-Ray/DVD Writer, SATA, 12x, Bulk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært så dårlig respons det var da? Kom med innspill! Skal sette sammen htpc'n i morgen, så noen innspill om hvilket skjermkort jeg må kjøpe hadde vært flott!=)

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar dessverre litt tid før man får litt respons i tråden sin. Det viktigste er nok at du pøser på med info, bilder og ideer du har for oppsettet ditt. Slikt blir det diskusjoner og idemyldring av.
    Ser du har B&W M1 bakhøyttalere. Jeg vurderer et slik sett i mine foreldres kommende oppsett. Fornøyd med dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset!=) Vil så absolutt anbefale B&W M1! såfremt du vil ha en høytaler som tar seg fint ut, og ikke er for stor. Er ingen ekspert, men vil påstå de spiller temmelig bra! Skal du kun kjøre disse i et surroundoppsett, må du såklart ha en sub i tillegg. de spiller ikke dypt nok alene. Sikkert ikke nødvendig, da disse skal være hos dine beseforeldre, men de kan spille meget høyt! spiller rent selv ved fullt volum med min Denon AVR 2310. Byggekvaliteten er også god. Kabinettet er i aluminium, og føles veldig solid. Eneste minuset jeg kan komme med er terminalene. Syns de var temmelig puslete. Ellers storfornøyd med jobben de gjør som bakhøytalere i mitt oppsett!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fr1g1
    Takk for tipset!=) Vil så absolutt anbefale B&W M1! såfremt du vil ha en høytaler som tar seg fint ut, og ikke er for stor. Er ingen ekspert, men vil påstå de spiller temmelig bra! Skal du kun kjøre disse i et surroundoppsett, må du såklart ha en sub i tillegg. de spiller ikke dypt nok alene. Sikkert ikke nødvendig, da disse skal være hos dine beseforeldre, men de kan spille meget høyt! spiller rent selv ved fullt volum med min Denon AVR 2310. Byggekvaliteten er også god. Kabinettet er i aluminium, og føles veldig solid. Eneste minuset jeg kan komme med er terminalene. Syns de var temmelig puslete. Ellers storfornøyd med jobben de gjør som bakhøytalere i mitt oppsett!

Det er nok som bakhøyttaler de skal brukes ja. Jeg har nok holdt på med lyd i så mange år at jeg vet den størrelsen ikke kan levere særlig mye lave frekvenser.
    Det mine foreldre (ikke besteforeldre) trenger i form av bakhøyttalere, er noen som ikke bruker for mye veggplass. Den ene må festes mellom en terassedør og et vindu.
    Vurderer også Focal Dome, men vet ikke om de selges seperat.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er HTPC oppe å går! Storfornøyd! Endte på et Gigabit ATI RADEON 5830. Dette streamer lyd via hdmi, og fungerer perfekt! Ble dog, meget trant å få inn dette kortet i mitt Antec Fusion kabinett. Måtte faktisk bøye ene skilleveggen i kabinettet, for å få inn skjermkortet. Monterte også Chiftech vannkjøling på cpu. Radiatoren tok såppas mye plass at den ene viften måtte plasseres på utsiden. Men likevel, verdt det!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk omsider problemer med skurring fra det ene mellomtone-elementet i min xtz 99.36. Fikk tilsendt nytt seas-element fra surround.no MEGET BRA! Har nå byttet, og hører veeeldig godt hvor mye innspilling har å si. Kjører jeg med mono lydkilde og varierer balansen, er det helt sinnsyk forskjell. Den som allerede er innspillt gir mye klarere og oppløst lyd enn den nye. Overraskende hvor stor forskjell det er! Bare å begynne å spille inn igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lest litt om høytalerkabler. Fant ut at det er på tide å bytte ut Biltema 4mm2- kablene med noe annet:P Spørsmålet er hvilke?? dette gjeler hovedsaklig frontene. Noen tips? Vil ikke ha noe flaskehals, så kabler til ca 1000-lappen kan jeg strekke meg til. om det er noe vits. trenger da 2 x 3m. Gjerne ferdig terminerte med bananplugger i begge ender. på forhånd takk!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler til 1000 kroner ferdigterminerte tror jeg du skal lete lenge etter. Spesielt noen som er bedre enn de du har i dag.
    Totalt kan regnskapet se slik ut (Hifiklubben priser):
    Bananplugg 30,- stykk = 240,- for 8 stykker (to kabler).
    Kabel 126,50 pr meter for 2x3 meter kabel. Dette er svært billig. En ferdig terminert kabel ligger fra 1200,- på HK. Kvaliteten på denne er så som så. Ikke verd å bytte etter min mening. Tviler på du vil høre noe forskjell.
    Øker du derimot budskjettet til 2000,- har du mange gode alternativer på bruktmarkedet.
    Her er ett eksempel: MIT Terminator 2 Bi-wire høytalerkabler

Det er forøvrig delte meninger om man kan høre forskjell på kabler, og om dyre kabler er "best".
    Det er til syvende sist DINE ører som bestemmer, i forhold til hvilke preferenser du har, osv hva som er best.
    Du må nesten prøve litt før du finner hva du liker. Jeg mener det er feil å få en anbefaling, og ut fra det være overbevist om at kabelen er "verdens beste".
    Da snakker vi placebo effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei! Takk for svar! Så det å bruke biltema 4mm2 er ikke bannlyst altså? Syns jo lyden er veldig fin i mine ører, som den er. Men man vil jo alltid forbedre. Hva tror du om det å bruke cat 6 og lage egene? Evt. 2 x 2m med: VAN DEN HUL The D-352 HYBRID kabel | Hi-Fi Klubben og argon bananplugger. ? Fant ut at 2 meter vil vil være tilstrekkelig.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du egentlig bruke plugger?
    Det er jo bare et ledd i lenken. Sansynligheten for at pluggen er av et dårligere metall enn selve kabelen er der.
    Setter du kabelen rett i terminalen, er signalveien kortere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker rett og slett bare å ha muligheten til å koble ut og inn enkelt, hvis jeg skal flytte på høyttaler/ effektforsterker osv. Om man har en plugg i enden av kabelen, tror jeg ikke det ødlegger ledeevnen noe merkbart likevel. sålenge det er god kontakt i terminaler, og tilkoblingen i pluggen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom alle teoriene om høyttalerkabelen er riktige, er plugger en katastrofe. De er laget av materialer som leder mye dårligere enn kablene, har små og gjerne ustabile kontaktflater, og er i mange tilfeller festet til kabelen med enda dårligere ledermaterialer.

At selv kabelentusiaster ikke hører forskjell på plugger, kan vel nærmest kalles et bevis på at teoriene ikke stemmer...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepps..så sant så sant...jeg er elektriker, og har en del basic kunnskap ang elektrisitet...men igjen er jo hifi en verden for seg selv... MEN, det som er helt sikkert er at en bedre ledende kabel tilkoblet en dårligere ledende plugg uansett vil lede bedre enn en dårligere ledende kabel med samme plugg.

Såfremt pluggen ikke gir en dårlig kontakt, vil det være kabelen som avgjøre det store og hele. tap av spenning og evnt. støy vil være 100 ganger mer utsatt i en 100 ganger så lang leder enn det pluggen er. Tallene er såklart ikke reelle, men det forklarer prinsippet. Helt basic...skal man ha en 16A kurs på f.eks. 100m langt strekke, er det ideellt å bruke en tykkere kabel de 100m, selv om man slutt går ut med en 2,5mm2 ut til stikken. (feitkabel = høytallerkabel og 2,5MM2 = banaplugg) Dere skjønner tegninga:P

Annet eksempel...i en strømkrevende bilstereo bruker man gjerne 25mm2 tilførselskabel til forsterker. denne er sikret med en sikring. sikringen har et tversnitt på kanskje 2,5mm2. Hvis denne sikringen da simulerer bananpluggen, og den da er det svakeste leddet, ville det da vært like hensiktmessig å brukt 2,5mm som tilførselskabel, siden sikringen er det? nei...

Dette er da min mening:P Skal mye til å høre forskjell med og uten bananplugg, såfremt det ikke er en faktisk banan man bruker.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig delte meninger om kabler her, og synes gode plugger ett must. Lydmessig er det gjerne lite å hente på det, men det hindrer oksidering

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp...men tilbake tilsaken. Noen som mener det vil være noe å hente på bedre kabler enn biltemas 4mm2?? I såfall hvilke?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er bedre enn 99,9xxxx% kobber, som du finner i Biltema-kablene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er elektriker vet du selv hva du trenger. Beste er å ikke hente tips herfra da. :-?

Og ja, biltema er mer enn bra nok.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Om du er elektriker vet du selv hva du trenger. Beste er å ikke hente tips herfra da. :-?

Og ja, biltema er mer enn bra nok.

MIT Terminator 2 Bi-wire høytalerkabler

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •