Dali Lektor 1 og NAD 326bee

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Lektor 1 og NAD 326bee

Har nylig gått til anskaffelse av Dali Lektor 1. Som dere ser, så spiller disse via NAD 326bee, ekstern DAC og Sonos. Lyder flott på musikk som ikke er for kompleks, men kjenner det irriterer meg litt at store klassiske stykker (f.eks juleoratoriet av Bach) ikke lyder tilstrekkelig kontrollert og nyansert. Krever jeg for mye av et anlegg til denne prisen, eller er stykkene spesielt vanskelig?:neutral:

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klassiske stykker (og kanskje SPESIELT juleoratoriet til Bach) krever andre egenskaper enn en vanlig "visehøyttaler", og til dels også mye mer. Lektor 1 er en god høyttaler, men den er kompakt, og da kan bassen enten være enten litt boksete, men kraftig, eller klar og oppløst, men lite til stede. I Lektor 1 er den litt boksete, men mye til stede.
    Ikon 1 MK2 er et klart skritt opp fra Lektor 1. Den har en mye mer detaljert lyd og bassgjengivelse, og nytten av bånddiskanten er stor. Men for virkelig å oppleve et kraftfullt klassisk stykke med mye dynamikk, kreves det relativt store høyttalere.

Om du har lyst til å legge litt mer i det, kan du jo stikke på Hi-Fi Klubben, lytte til IKON 1 og høre om du kan få en byttedeal. Jeg antar størrelsen på høyttaleren har hatt innvirkning på valget ditt, siden du gikk for Lektor 1?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Dali Ikon 5 mk 2 hjemme på test. Flott høyttaler, og du sier, så hørtes den luftigere ut og med mer bass. Var likevel ikke "MÅ HA" feeling i denne. Er NAD for "rå" til klassisk musikk?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja. Nad C326 har oppløst lyd, men den er også litt bassorientert, som kanskje ikke alltid gir de beste utslagene på klassisk musikk. Men jeg er sikker på at høyttalerne er en mye større begrensende faktor i oppsettet ditt.
    Hva likte du ikke med Ikon 5? Jeg vil råde deg til å teste Ikon 1 uansett - den er blitt en helt ny høyttaler etter oppgraderingen fra MK1.
    Du har jo også B&W CM1 som er kompakt og med en veldig detaljert mellomtone. Den har også litt "bulkete" bass, men jeg tror nok likevel den er en del hakk bedre på klassisk musikk enn Lektor 1.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte absolutt Ikon 5 og det var MK2 utgaven jeg testet. Er en høyttaler jeg godt kunne hatt, men følte fortsatt at på komplekse klassiske stykker, så var ikke seperasjonen slik jeg ønsket. Jeg bruker idag en seperat DAC, hodetelefonforsterker og et par denon ah-d2000 klokker som referanse. På typisk "visemusikk" og pop, så spiller dagens anlegg godt sammelignet, men synes det blir for mye "lapskaus" på klassisk.

Er jo strengt tatt ikke et problem, men er jo artig å forske litt.

Får kjøpe et par Van Den Hul-kabler, så ordner det seg vel...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •