Ole`s Lydkrok: Stereo oppsett i boks! Hjemmekino i fokus!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ole`s Lydkrok: Stereo oppsett i boks! Hjemmekino i fokus!

Hei heter Ole, 21 år. Er da student og lever for lyd! (så er det sagt )

som student er det alltid trangt budsjett så her har jeg prøvd å få det meste ut av alt, etter min smak.

Min Hjemmekino:

Front: Dali Helicon 300m2

Senter: Dali Helicon C200m2

Subwoofer: 2*passive DIY 10" subber

Hjemmekino utstyr som skal på plass iløpet av 2012:

Dali Helicon 400m2 (nye fronter, Heli 300 blir bak høyttalere)

Dali Helicon S600m2 (Subwoofer / Senter stand for C200)

Nad M15HD2

Nad M25

Cambridge 751 eller Oppo blu ray

Min Stereo:

Aktive DIY høyttalere

Denon DP-A100

Bellari VP-130

Ortofon MC step-up

Arcam Rdac

Van Den Hul - The Jubilee * 4par ( rca )

Ønske liste stereo system:

Sonos eller Squeezebox for en sone

Kan vel også nevne at jeg for det meste bruker Vinyl / Spotify via Rdac.

Går mest i Rock / Metall men har vel en veldig allsidig musikksmak. Alt fra Hammerfall og Dream Evil til Dire Straits og Ane Brun

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et veldig dumt rom på 13 -14 kvadrat som er nokså avlangt. har tv/ sofa på lang vegg for å få mest ut av rommet. skal prøve å tilrette legge rommet best mulig før høyttalerne kommer i hus 30/12 dvs omublering!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spanderte noen nye LP`plater på meg selv idag *julegave*

Hammerfall - Chapter V: Unbent,Unbow
    Sonata Arctica - Unia
    Oasis - Whats the story - morning glory

og et par cder..

Delain - April Rain
    Delain - Lucidity

blir metall jul av slikt!

synd ikke anlegget er helt på plass, da jeg sitter uten anlegg i det heletatt nå

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestemt meg for å reise innom klubben og soundgarden å se på en rimelig liten aktiv høyttaler til pc / tv bruk nå på morgenen

egentlig svidd av nok cash de siste dagene, men det er jo jul! håper de har noe på lager

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lenge siden jeg har vært innom her, ikke så mye som har skjedd egentlig. ble avbestilling på Nad m3, og kjøpte meg en pent brukt Acurus DIA-100 som spilte veldig bra på Dali`ene! :wink:

sliter litt med bassen i rommet (nok bass, men blir litt *rumlete*)

2 DIY 10" passive subber er underveis, satser på noen akustikk tiltak, tips?

driver også å selger unna div basselementer til bil, høyttaler projekter osv.. rydder rett og slett opp i alle projektene jeg ikke har tid til pga skole:neutral:

bedre at noen andre får glede av det enn at det støver ned hos meg.

ser meg også om etter en rimelig cd-spiller med pent design, skal bare bruke drevet via Arcam Rdacen...

så blir noen spennende uker fremover og håper på å få alt litt mer på plass.

kommer til og oppdatere med bilder osv senere!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 passive DIY subber kommer antageligvis inn i anlegget til helga! uten noe serlig finnish vel og merke!, det blir nok neste prosjekt etter eksamens tidene er over i mai

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ikke dumt ut. Har ikke testet H300 i lite rom ennå, men føler de trenger litt hjelp i bunnen. Knallgode høyttalere i allefall.

Forsterkeren din var litt ukjent. Noen bilder?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Høres ikke dumt ut. Har ikke testet H300 i lite rom ennå, men føler de trenger litt hjelp i bunnen. Knallgode høyttalere i allefall.

Geir Arne

Samme inntrykk som jeg sitter med ang bassen mener kameraten min satt delinga på subben v/ 120 hz, litt usikker men dette skal jeg bekrefte!

ja skal legge ut bilder av oppsettet bare jeg får tid kan uansett legge ut et googlebilde av forsterkeren. en gammel traver som ble laget av mannen bak krell bla (om jeg ikke tar helt ifarta). forsterkeren nærmer seg vel 14-16 år å ble solgt på klubben tidlig på 90-tallet!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Geir Arne
    Mimre, mimre. Acurus var vel et merke som Hifi-klubben forhandlet midt på 90-tallet. Jeg hadde selv en trekanals effektforsterker som het Acurus A100x3. Husker den som "typisk amerikansk", dvs. kraftig og velbygd, stor strømforsyning etc

Men de passive subbene, Ole: Hvordan filtrerer du bort høyfrekvensene, enkelt førsteordens filter med noen digre spoler?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Mimre, mimre. Acurus var vel et merke som Hifi-klubben forhandlet midt på 90-tallet. Jeg hadde selv en trekanals effektforsterker som het Acurus A100x3. Husker den som "typisk amerikansk", dvs. kraftig og velbygd, stor strømforsyning etc

Men de passive subbene, Ole: Hvordan filtrerer du bort høyfrekvensene, enkelt førsteordens filter med noen digre spoler?
    Det tør jeg ikke svare på, da jeg har en kamerat som er dyktig og gjør dette for men, men dette kan jeg selvfølgelig finne ut av! det eneste han var redd for var at Høyttalerne mine har en "lav følsomhet" 86db, så kunne hende han måtte rette opp litt i filteret, da han har hatt disse elementene i sitt tidligere oppsett.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte Acurus i min spede hi-fi barndom, da enten effekten eller den integrerte.
    Ble EC...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W-Ole
    Samme inntrykk som jeg sitter med ang bassen mener kameraten min satt delinga på subben v/ 120 hz, litt usikker men dette skal jeg bekrefte!
    Syntes det hørtes litt høyt ut til H300. Syntes den leverer passelig godt ned til 80-100, så hvis du ikke skal ha høypass filter på frontene tror jeg kanskje jeg ville prøvd å dele litt lavere. Hvis rommet ikke er så bredt heller får du en stående bølge mellom 60-80hz, og da kunne det kanskje vært greit å teste deling rett under romnoden.

Morsomt med forsterkere jeg ikke har hørt om før. Definitivt noe ikke alle andre har.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes det hørtes litt høyt ut til H300. Syntes den leverer passelig godt ned til 80-100, så hvis du ikke skal ha høypass filter på frontene tror jeg kanskje jeg ville prøvd å dele litt lavere. Hvis rommet ikke er så bredt heller får du en stående bølge mellom 60-80hz, og da kunne det kanskje vært greit å teste deling rett under romnoden.

Morsomt med forsterkere jeg ikke har hørt om før. Definitivt noe ikke alle andre har.

Geir Arne
    Takk for informativt svar! skal absolutt ta det med i betrakning! krysser fingrene på at jeg får integrert subbene i anlegget da jeg savner litt dypbass

Liker personlig kombinasjonen med Acurus & Dali, da jeg fikk et kult *live-preg* over musikken!

Hadde en kamerat på besøk nå nettop og denne kombinasjonen var nok litt i overkant lys / detaljert iforhold til hans smak, men helt perfekt for meg! Kan spille rimelig høyt, selv med dårligere innspillinger uten at det på noen måte blir for skarpt / skjærende

Men må virkelig jobbe med akustikken! den er helt forfærdelig!

skal se om jeg kan få tatt noen bilder, kanskje noen kan komme med tips ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W-Ole
    skal se om jeg kan få tatt noen bilder, kanskje noen kan komme med tips ?
    Skaff et kamera, sett i auto, knips i vei og upload til oss! :P

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut bilder av problem rommet i egen post under AV-rom konstruksjon & optimalisering!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada av alle ting :-? hadde i utgangspunktet gjort en avtale med kjøper på acurus, har tilogmed hatt den på test i over 2-3uker, men idag skulle selger ha mye mer for forsterkeren enn vi hadde snakket om på forhånd, så da blir det å se på ny forsterker..:neutral: litt min egen feil, som ikke slo til med en gang men så er nå det, no hard feelings, bare fryktelig kjedelig... så da starter jakten på noe nytt og spennende!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak

Da har jeg fått svar! helt korrekt, et enkelt første ordensfilter med 2 store spoler :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Geir Arne

Den er delt ved 100hz, synes subben passet veldig bra inn! så blir perfekt, bare jeg får ordnet med finnish på dem osv

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Acurus`en levert tilbake, og noe nytt er på vei inn:wink:

Har hørt at den nye kombinasjonen kan være så som så, men siden jeg liker litt lys / klar lyd så håper jeg på at det ikke blir så halv gærent.

Det blir to Embla blokker m/ Densen forsterker Gleder meg veldig til å få testet denne kombinasjonen iløpet av uka!

Må enten få tak i bi-wire kabel (en til høyttaler og en til passiv subwoofer, eller få ordnet en annen løsning, dette får jeg finne ut av!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Embla til subene tror jeg kan fungere bra. Og Densen trenger ikke være missmatch til Dali. Men er det volumkontroll på Emblaene? Hvis ikke, hvordan skal du styre volum?

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •