MiniM's Stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MiniM's Stereo

På tide å lage meg en liten tråd med en kort ustyrspresentasjon og noen bilder.

Litt kort om det som har vært. Har gått litt gradene de siste 9 årene og startet min "karriere" med Cerwin Vega LS12 og en Nad C370.

LSene fulgte meg i mange år inntil guttedrømmen skulle følges og et sett Cerwin Vega AL-1002 ble handlet inn i 2008. Kom fort frem til at C370en kom til kort med nye høyttalere på plass og ny elektronikk måtte handles inn. Det var da jeg kom over det fine bruktmarkedet på AVforum/Hifisentralen og det gikk ikke mange dagene før to stk. Midgard Oberon 6.1 var i hendene mine samt en Electrocompaniet EC 4.7 forforsterker.

AL1002 var i hus 1,5år før jeg solgte dem unna for å få inn noe som var litt mer stuevennlig. Gikk da til innkjøp av et par fint brukte B&W CDM 9NT som så veldig forlokkende ut helt uten å ha hørt hvordan de spillte på forhånd. Ble vel ikke direkte skuffet når jeg fikk prøvd dem, men fikk av en eller annen grunn ikke den dypbassen jeg synst er nødvendig. Og hva gjør man da? Jo, man går hundre runder rundt i stua, ommøblerer, flytter HT rundt på alle tenkelige steder, bytter sofa og lista fortsetter nok på mange ting som jeg ikke husker lenger, men over til poenget. Jeg handlet inn en liten sub-rakker ved navnet Sunfire True MK2 til slutt.

Subben var egentlig en sak jeg aldri fikk integrert i det oppsettet som jeg hadde på den tiden (Oberon, EC4.7 og B&W). For å få bukt med dette problemet så tenkte jeg å få prøvd ut romkorreksjon (siden jeg også har romproblemer jeg ikke får ordnet pga. WAF). Solgte unna Midgard Oberon og EC 4.7 i mai 2010 og endte opp med å sjekke bruktbørsen flere ganger daglig etter en Lyngdorf TDAI2200RP uten å finne et objekt til en, for meg, riktig pris. Dette har pågått helt til nå nylig når jeg fant meg en Tact RCS 2.2X på hifisentralen til en OK pris. Det ble raskt handlet inn et par Midgard blokker igjen for å sørge for å ha nok headroom til korreksjonen siden jeg egentlig likte kraften disse hadde, men skiftet dem ut pga at jeg var veldig fokusert på en Lyngdorf på et tidspunkt.

Tacten kom på døren tidligere denne uken og et oppussingsprosjekt med å fjerne en gammel døråpning som har vært på veggen bak anlegget var nært ved å være ferdig. Forskjellen ser dere i bakgrunnen på bildene av Tact/EC oppsettene. Det ble plutselig lagt inn en skikkelig innsats på å få ferdigstilt dette slik at anlegget kunne kobles opp og testes.

En rimelig ivrig eier koblet opp Tacten til resten og klargjorde for test Onsdag denne uken. Ble riimelig skuffet da en plagsom 50Hz during dukket opp relativt kjapt på de kildene jeg hadde tilgjengelig og jeg ble ikke kvitt det uansett hva jeg gjorde. En rask tur på Clas Ohlson for å kjøpe mine første digitale lyd-kabler løste imidlertid dette problemet ganske kjapt og jeg var introdusert for en ny verden. En verden med totalt fravær av støy, en digital verden.

Kjørte også en rask romkorreksjon når jeg hadde fått alt opp å gå, men det ble til at jeg ble mest fornøyd i bypass. Har nok gjort en eller annen feil her eller brukt feil target kurve, men jeg får lese meg litt mer opp rundt emne og prøve igjen.

Nå er det vel strengt tatt nok skriblerier. På tide med litt bilder. Får prøve å fylle på med litt bilder senere.

Cerwin Vega AL1002, Midgard Oberon 6.1 og Electrocompaniet EC4.7

B&W CDM 9NT, Midgard Oberon 6.1 og Electrocompaniet EC4.7

Under laging av akustikkplater for bakvegg

B&W CDM 9NT, Midgard Oberon 6.1 og Tact RCS 2.2X

Tact RCS 2.2X

Første runde med romkorreksjon.

Tidligere utstyr:
    Nad C370
    Electrocompaniet EC4.7
    Marantz "Etellerannet" Cd-spiller
    Cerwin Vega LS-12
    Cerwin Vega AL1002

Nåværende utstyr:
    B&W CDM 9NT
    Midgard Oberon 6.1
    Tact RCS 2.2x
    Playstation3
    Airport Express

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer med kabling

Tenkte at jeg skulle lage meg noen "fancy" kabler til HT nå. Har handlet i 2.5 kvadrat på en bilrekvisita forretning og plugger fra Ebay (se bildet), men så stoppet det litt opp. Hvordan skal man få løst dette med at det er bi-amp/wire på HT, men ikke fire tilkoblingspunkt på Midgard blokkene? Pr. i dag så bruker jeg en "jalla-løsning" ved å ha kablene igjennom begge punktene på HT og bare skru til, men synst dette ser litt for halvveis ut.

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte produkter du har i oppsettet ditt må jeg si.
    Når det gjelder kabling og løsning mellom de to terminalene, er det etter min mening om å gjøre å bruke minst mulig dill-dall der. Kortest mulig kabel, enten slik du har gjort det, eller ved bruk av jumpere. Å lage en fancy kabel med produkter fra bilrekvisitabutikk, er heller ikke nødvendig etter mitt syn. Der er svært ulike meninger når det gjelder forskjell på kabler, dyre vs. billige. Men å pynte på billigkabler med strømper etc er waste. Kabelen blir ikke bedre ved slike tiltak. Mitt tips til deg er å velge en kabel med minst mulig sløyfemotstand. Min erfaring er at billige kabler ikke slipper gjennom all lyden, ved å legge litt kroner kroner i kabel, får man mer igjen i form av mer musikk. Der finnes gode kabler på bruktsalg her og andre hifi-forum, som gir deg mye for 1000 til 3000 kroner. Det er en bra start! Du vil kunne utnytte utstyret ditt om du legger deg ca der.
    Jeg var en av de som kjøpte kabel ut fra tanken om at kabler ikke gir hørbar utslag på lydkvaliteten, men der tok jeg feil. Etter en tur til fastlegen, en runde med øreskylling (som er etter mitt syn det billigste og BESTE forbedringstiltaket for god lyd), ble det tydelig når jeg testet forskjellen mellom tre forskjellige kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Dette var et fint oppsett må jeg si
    Til og med monoblokker gitt heh
    Og du hadde noen flotte høyttalere der, så dette anlegget her nyter du sikkert til det fulle
    Skal følge med på tråden din her, og håper det blir mere bilder framover

Chris

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Flotte produkter du har i oppsettet ditt må jeg si.
    Når det gjelder kabling og løsning mellom de to terminalene, er det etter min mening om å gjøre å bruke minst mulig dill-dall der. Kortest mulig kabel, enten slik du har gjort det, eller ved bruk av jumpere. Å lage en fancy kabel med produkter fra bilrekvisitabutikk, er heller ikke nødvendig etter mitt syn. Der er svært ulike meninger når det gjelder forskjell på kabler, dyre vs. billige. Men å pynte på billigkabler med strømper etc er waste. Kabelen blir ikke bedre ved slike tiltak. Mitt tips til deg er å velge en kabel med minst mulig sløyfemotstand. Min erfaring er at billige kabler ikke slipper gjennom all lyden, ved å legge litt kroner kroner i kabel, får man mer igjen i form av mer musikk. Der finnes gode kabler på bruktsalg her og andre hifi-forum, som gir deg mye for 1000 til 3000 kroner. Det er en bra start! Du vil kunne utnytte utstyret ditt om du legger deg ca der.
    Jeg var en av de som kjøpte kabel ut fra tanken om at kabler ikke gir hørbar utslag på lydkvaliteten, men der tok jeg feil. Etter en tur til fastlegen, en runde med øreskylling (som er etter mitt syn det billigste og BESTE forbedringstiltaket for god lyd), ble det tydelig når jeg testet forskjellen mellom tre forskjellige kabler.
    Takk for det!

Ok. Da er sikkert det beste å få tak i orginal jumperene fra B&W.

Her er jeg primært ute etter å gi dem et løft utseendemessig bare for at fruen i huset skal slippe de røde "lissene" som ligger der nå Inntil jeg kommer over en kabel jeg klarer å skille ut i en blindtest så har jeg tenkt å spare meg de pengene. Ser ikke poeng i at jeg skal bruke mye penger på kabler fordi andre hører forskjell på dem.

Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Hei
    Dette var et fint oppsett må jeg si
    Til og med monoblokker gitt heh
    Og du hadde noen flotte høyttalere der, så dette anlegget her nyter du sikkert til det fulle
    Skal følge med på tråden din her, og håper det blir mere bilder framover

Chris
    Takker!

Det skal jeg love deg at jeg gjør, men hvem nyter vel ikke sitt eget anlegg

I dag har jeg tatt meg nok en runde med romkorreksjonen uten å helt lykkes. Les mer om dette her. Om noen skulle sitte på gode tips så må dere ikke nøle med å komme med dem

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent oppsett hvor har du tenkt å plasser de akustikk platene fra roclwool ? Noen regler man følger der? Lurer med tanke på meg selv og mitt anlegg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •