Bendik's HiFi - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 23 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 460

Tråd: Bendik's HiFi

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Begynn med:
    PEQ off, og da trenger du ikke bry deg med freq eller bandwith heller, for de tilhører PEQ.
    Level på ca kl 09-10
    Rumble filter off
    Extention filter 20 Hz og mid-posisjon
    Phase kan stå på 0.
    Crossover på 125 Hz.

Og så kjører du en autokalibrering med receiveren og ser hvordan det blir. Når du får REW opp og går kan du begynne å prøve deg frem med PEQ og extention filter og se på hvilket utslag forskjellige innstillinger gir.
    Okei, takk for tipset Jeg har jo også en sånn anti mode, skal jeg kalibrere først fra audessey på reciever, så evt på kalibrering fra antimoden?
    Min tråd

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Okei, takk for tipset Jeg har jo også en sånn anti mode, skal jeg kalibrere først fra audessey på reciever, så evt på kalibrering fra antimoden?
    Mener det er omvendt. Kalibrer sub/antimode først, så "ser" receiveren en korrekt sub når den kjører sin kalibrering.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, det er vel kanskje det mest logiske også. Da jeg bruker dedikert Pre i stereo, og kun reciever til spill og film.
    Min tråd

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal inn med en antimode selv til høsten, må bare få på plass noen DIY bassfeller først. Har du vært plaget med støy på din? Leser at de er ganske følsomme.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Skal inn med en antimode selv til høsten, må bare få på plass noen DIY bassfeller først. Har du vært plaget med støy på din? Leser at de er ganske følsomme.
    jeg har en liten summe lyd i bassern min, har antimode som står sammen med endel annen elektronikk, hmm da skal jeg prøve og flytte på den, og kanskje bli kvitt støyen:P må testes!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si jeg har merket noe støy fra bassen med den. Nå bruker jeg ganske gode skjermede Sub kabler, så hjelper nok en del det. Men har litt sus i høytallerene, men det tror jeg er pga strømnettet rett å slett.
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hvordan skal jeg koble for å kalibrere lydkortet?

Nå skjønner jeg lite.. Ifølge dette bilde:

Så skal jeg bruke 3.5mm jack fra lydkort og phono til RS og Reciever, men lydkortet jeg har kjøpt har jo kun phono inn og ut, blir jo omvendt
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, Droppet det behringer lydkortet. Står også på en annen guide jeg fant på hometheatershack.
    "You will require a soundcard with a line-in and a line-out jack"

Hvordan er det du kobler a Tols1 ??

Men uansett, koblet til lydkortet på pc'en. Feilen var at jeg brukte mic 'in, da vil det ikke fungerte. Koblet til Line in så ble det bedre Men forsatt litt rare resultater. Tror noe gikk feil i lydkort kalibrering?

Dette er målt med SVS'en, men DB nivået kan jo ikke stemme i hele tatt.
    Bendik's HiFi-svs-ling-jpg
    Min tråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, Droppet det behringer lydkortet. Står også på en annen guide jeg fant på hometheatershack.
    "You will require a soundcard with a line-in and a line-out jack"

Hvordan er det du kobler a Tols1 ??

Men uansett, koblet til lydkortet på pc'en. Feilen var at jeg brukte mic 'in, da vil det ikke fungerte. Koblet til Line in så ble det bedre Men forsatt litt rare resultater. Tror noe gikk feil i lydkort kalibrering?
    Ja jeg tror nok det er noe muffins med den målingen

Behringer-kortet er veldig greit å bruke og jeg anbefaler deg å prøve litt til. Her er en liten guide.

1: Du må kalibrere lydkortet. Du kobler en kabel til line out left til line in left, og ditto for right.

2. I REW preferences -> soundcard -> calibration klikker du calibrate-kappen -> next -> next og venter til den er ferdig. Klikk deretter på Make cal.. Tar jeg ikke helt feil så skal du nå få beskjed om å lagre kalibreringsfilen.

3. Nå må du kalibrere nivået. Sett receiveren på litt lavt nivå og trykk på Check levels -> next. Jeg pleier å velge Use main speaker to set level.... Da skal det suse i høyttalerne dine, og så skrur du opp volumet på receiveren til det er ca 75 dB på RadioShack-en, og trykker cancel når du er ferdig.

4. Du har lastet ned kalibreringsfilen for RadioShack-en fra REW-forumet på HTS? Hvis ikke gjør du det nu, og lagrer filen et sted.

5. Gå til preferences -> mic/meter og velg C-weighted under type, trykker på browse og velger den kalibreringsfilen du lastet ned. Viktig at du velger C-weighted på RadioShack-en også selvsagt. Lukk preferences-vinduet. Det er ikke noe lagreknapp, du bare lukker rått og brutalt.

6. Trykk på SPL-meter-knappen øverst på hovedvinduet på REW. Trykk på Calibrate-knappen og velg Use REW speaker cal signal, og trykk OK. Nå skal de suse igjen, og du leser av lydnivået på RadioShack-en. Den skal nå vise 75 dB, og da taster du inn 75 og trykker Finished.

Hvis du har gjort dette riktig, så er du nå klar for å måle Trykk measure og sett start frequency til 15 Hz og end frequency til 500 Hz.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja jeg tror nok det er noe muffins med den målingen

Behringer-kortet er veldig greit å bruke og jeg anbefaler deg å prøve litt til. Her er en liten guide.

1: Du må kalibrere lydkortet. Du kobler en kabel til line out left til line in left, og ditto for right.

2. I REW preferences -> soundcard -> calibration klikker du calibrate-kappen -> next -> next og venter til den er ferdig. Klikk deretter på Make cal.. Tar jeg ikke helt feil så skal du nå få beskjed om å lagre kalibreringsfilen.

3. Nå må du kalibrere nivået. Sett receiveren på litt lavt nivå og trykk på Check levels -> next. Jeg pleier å velge Use main speaker to set level.... Da skal det suse i høyttalerne dine, og så skrur du opp volumet på receiveren til det er ca 75 dB på RadioShack-en, og trykker cancel når du er ferdig.

4. Du har lastet ned kalibreringsfilen for RadioShack-en fra REW-forumet på HTS? Hvis ikke gjør du det nu, og lagrer filen et sted.

5. Gå til preferences -> mic/meter og velg C-weighted under type, trykker på browse og velger den kalibreringsfilen du lastet ned. Viktig at du velger C-weighted på RadioShack-en også selvsagt. Lukk preferences-vinduet. Det er ikke noe lagreknapp, du bare lukker rått og brutalt.

6. Trykk på SPL-meter-knappen øverst på hovedvinduet på REW. Trykk på Calibrate-knappen og velg Use REW speaker cal signal, og trykk OK. Nå skal de suse igjen, og du leser av lydnivået på RadioShack-en. Den skal nå vise 75 dB, og da taster du inn 75 og trykker Finished.

Hvis du har gjort dette riktig, så er du nå klar for å måle Trykk measure og sett start frequency til 15 Hz og end frequency til 500 Hz.
    Ah! Nå forstod jeg litt mer her Er en av dem som trenger det inn med tesje :-D hehe. Takk for tips igjen!

Skal teste dette på nytt i morgen, da jeg tydligvis har gjort feil

Men så du bruker ikke Jack til phono kabler altså? Da blir det, vis jeg ikke tar helt feil. Vanlig signalkabel fra Line out Right&Left til reciever, og en signal kabel fra Line In til RS? Eller evt to og koble de med Y-ledd til RS? :-?
    Min tråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, kun vanlige phonokabler. Du trenger ikke Y-ledd inn på lydkortet fra RS, du bare angir hvilken kanal (left eller right) du har koblet RS-en på.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åjaa, virker litt små dum nå Men selvfølgelig..
    Får da innom mr. Clas Ohlsen igjen å kjøpe noen lange phonokabler da

Noen som trenger 2par jack til phono kabler? xD hehe
    Min tråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja du kan kjøpe et par lange kabler, så har du mulighet til å flytte ting rundt i rommet.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åjaa, virker litt små dum nå Men selvfølgelig..
    Får da innom mr. Clas Ohlsen igjen å kjøpe noen lange phonokabler da

Noen som trenger 2par jack til phono kabler? xD hehe
    Om du ikke har åpnet pakkene så lever dem tilbake og bytt de inn til noe annet, tror ikke det skal være noe spes problem om du har kvittering og alt inntakt.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok åpnet dem Men får sikkert brukt for de en vakker dag som godeste Sunde sier
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, tror jeg har fått det til nå.. Men når jeg inne på measure, så står det: Level (dB FS) hva skal denne stå på?
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er hva jeg fikk. Gjort akuratt som du sa, untatt at jeg brukte 80db som utgangspunkt, ikke 75.

Bendik's HiFi-nyeste-ling-jpg
    Min tråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være noe galt i oppsettet ditt er jeg redd. Er du sikker på at du har koblet riktig?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske sikker ja.. hmm. Hva er den On - Off monitor på lydkortet? Denne skal være på eller? var sikker på at jeg fikk det til denne gangen! xD
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut en avansert teknisk tegning over hvordan jeg har koblet dette

Skal legge ut noen screen shots fra REW også, kanskje jeg har gjort noe feil der.

Bendik's HiFi-kobling-jpg

Bendik's HiFi-untitled-2-jpg

Bendik's HiFi-untitled-3-jpg

Bendik's HiFi-untitled-4-jpg
    Min tråd

Side 9 av 23 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine