Aktos hjemmekino - Side 91

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 91 av 132 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 87 88 89 90 91 92 93 94 95 101 111 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 1,801 til 1,820 av 2640
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    ...Nor-Trapp AS...
    Vi har også trapp fra Nor-trapp (i Rakkestad) og opplevde akkurat like bra service når vi bygde for noen år siden. Jeg tilpasset noen finerplater som kler inn utveksling ved etasjeskille som de kom og hentet, lakkerte i samme farge som trappen og leverte på døren. Herlig at de har fortsatt i samme stilen, er ikke mange som tilbyr det nivået av service.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thenuts
    Vil først og fremst si at jeg er utrolig imponert over kvaliteten på arbeidet ditt. Rett og slett en fryd å lese! Denne tråden er like viktig som en god frokost og en kopp kaffe! Utstyret er selvfølgelig også topp klasse!

Har et par spørsmål som jeg lurte på om du hadde tid til å svare på:

Hvordan synes du RX-A3010 måler seg mot Z11'en du hadde tidligere? Er det et midlertidig bytte kun for å få 3D i påvente av Z12?

Har du gått helt bort fra Rear Presence? Er det fordi det ikke tilfører noe postivt til lyden i det hele tatt, eller er det kun praktiske årsaker (en kombinasjon kanskje?)

Det er mange som ikke liker Presence, og snakker mye negativt om dette på diverse forum i Norge og internasjonalt. Jeg er glad for å se at jeg ikke er alene om å like denne effekten. Hvilke høyttalere skal du benytte i din nye kino til Front Presence?

Jeg lurer også på hva du mener om plassering av presence. Høyde og avstand til fronthøyttalere, vinkler til lytteposisjon, rett frem eller vendt mot lyttepos., tilt osv.

Øyvind

Takk for det

Jeg har ikke testet de to Yamahaene mot hverandre. Og siden det er over halvannet år siden jeg hørte på Z11 har jeg ikke særlig tro på at jeg kan komme med noen fornuftig utredning om eventuelle forskjeller, og i alle fall ikke før jeg får hørt 3010 - noe jeg altså ikke har fått gjort enda. Den er fortsatt nedpakket. Z11 ble solgt av bekvemlighetsgrunner; jeg bruker uansett ikke hverken Z11 eller 3010 som forsterker eller pre i stereo, til det bruker jeg Linn Akurate Kontroll, og jeg trengte onscreen display siden elektronikken blir stående i et annet rom. Når det dukker opp en arvtager etter Z11 vil nok den havne her ganske raskt hvis økonomien tillater det.

Jeg går bort fra Rear presence. Av Front presence og Rear presence er det uansett sistnevnte som har minst innvirkning på lyden siden vi allerede har fire bakkanaler over ørehøyde. Om det tilfører noe positivt til lyden er ganske selvsagt siden jeg skal bruke Front presence. Jeg vet også om mange som ikke liker presence. Det er mange årsaker til dette, men først og fremst tror jeg brorparten av de negative ikke engang har hørt hva det kan tilføre. Dernest tror jeg at enkelte kan ha prøvd uten å få til den uhyre viktige kalibreringen og oppsettet av slike effektkanaler. Mange tror også svært feilaktig at det ærbare originalsignalet blir forringet av å koble til presence, men det faller på sin egen urimelighet siden avlesningen skjer digitalt og konstrueres i DSP-ene. Den siste gruppen som liker det de hører har nok fått det til bra, og kan glede seg over et lydbilde som er større enn uten. Og det er jo for all del ikke slik at dette lydbildet består av en enkel dekoding og prosentvis routing fra definisjonskanalene til presence, dette er avanserte DSP-er som kjenner igjen frekvensbildet fra en uhorvelig mengde forhåndsdefinerte hendelser og koder etter dette, for eksempel en bil, et skudd, vind eller hva som helst annet. Yamahas teknikere hadde og har sikkert fortsatt et eget team på ganske mange ingeniører som jobber tett med filmbransjens lydteknikere for å lage så riktige presence-DSP-er som mulig, slik at en stor prosentvis andel av det som kodes i presence vil høres så ekte ut som mulig. For min egen del fungerer det så bra at jeg nok ikke kommer til å bruke noe annet, fordelen med presence synes jeg er større enn de lydmessige forskjellene mellom ellers godt konstruert utstyr i prisklassen over 10-15.000,-, hvor mange følelser også spiller inn på hvordan det ene låter i forhold til det andre.

Jeg skal benytte meg av Adam AD-7 for presence og AD-77 for alle fire surroundkanalene, se vedlegg. Samtlige vil være av den passive typen siden Adam allikevel ikke laget de aktive.

Plassering av presence i front avhenger av mange ting, men det aller viktigste er at de selvfølgelig ligger utenfor de øvre hjørnene av skjerm/lerret. Disse kanalene er jo veldig ambiente så vinkling er ikke særlig viktig.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens (og nattas økt). Gruer meg til å stå opp kl. 06.00 i morgen tidlig :-(

Men, ingenting kommer til den som sitter på en vagle

I dag har jeg klargjort for BEFs inntreden i morgen. Han skal hjelpe meg å kle taket med molton. Det blir stas! Jeg har malt alle overganger der molton skal skjøtes i taket, samt alle stendere hvor det kan bli en lysåpning mellom rammene (skal ikke skje, men man vet aldri), samt alle plater som skal tapetseres. Jeg maler med vilje kun ett strøk slik at tapetlimet ikke trenger å klines på så tykt, men slik at MDF-en fortsatt har litt porøs overflate. Kan hende ingen vits i dette, men det føles riktig. Alt som er blendende hvitt, slik som K-rørene er lakkert sort for alle tilfellers skyld ...

Aktos hjemmekino-_mg_8808-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_8809-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_8810-jpg

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Imponerende!

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ojameg, dette er bare helt hinsides! Utrolig moro å følge med her, for en framgang, og for et multitalent du er! Du gjør det meste av jobben med rommet, du er veldig flink å fortelle OG du er jo helt råå på bilder! Må nesten få takke for all underholdning i denne tråden, sitter med et smil om munnen å rister litt på hue av alt du får til.
    Et spm: merker du forskjell på lyden i rommet nå som " det begynner å skje ting"?
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og gleder meg til å jobbe i ettermiddag, dette blir gøy!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto & BEF = Kinobygging i fortfilm
    Jeg gleder meg virkelig til oppdateringen i morgen! Ha en fin arbeidsdag, gutta!

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser alle "høyttalerkassene" er satt imellom stenderne. Hvordan gjør du det med de tre frontene da det står en stender i midten av fronten?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jøsses

Du er pokker meg råere enn sushi.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    Jeg ser alle "høyttalerkassene" er satt imellom stenderne. Hvordan gjør du det med de tre frontene da det står en stender i midten av fronten?
    Hvis jeg skjønner spørsmålet ditt riktig går du ut i fra at jeg skal ha inwalls i front også. Der blir det imidlertid ordinære høyttalere ute på gulvet.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larserikO
    Du er pokker meg råere enn sushi.
    Haha, takk for det! Jeg har det som fisken i vannet

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Akto & BEF = Kinobygging i fortfilm
    Jeg gleder meg virkelig til oppdateringen i morgen! Ha en fin arbeidsdag, gutta!
    Ingen av oss vil nok bli skuffet om jeg kjenner BEF rett

I løpet av helgen er jeg kommet langt, jeg blir gressenke(mann) fra i kveld og til søndag, og har tenkt å ta 17-timers økter nå som muligheten er der

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Sitter og gleder meg til å jobbe i ettermiddag, dette blir gøy!
    Du og jeg er nok like sprø begge to. Ytterst velkommen skal du være!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Jan B
    Ojameg, dette er bare helt hinsides! Utrolig moro å følge med her, for en framgang, og for et multitalent du er! Du gjør det meste av jobben med rommet, du er veldig flink å fortelle OG du er jo helt råå på bilder! Må nesten få takke for all underholdning i denne tråden, sitter med et smil om munnen å rister litt på hue av alt du får til.
    Et spm: merker du forskjell på lyden i rommet nå som " det begynner å skje ting"?
    Oj, takk. Jeg rødmer nesten av slik skryt!

Jeg merker at rommet blir litt større akustikkmessig.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Imponerende!
    Takk

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvis jeg skjønner spørsmålet ditt riktig går du ut i fra at jeg skal ha inwalls i front også. Der blir det imidlertid ordinære høyttalere ute på gulvet.
    Aha! Da gir det mer mening. Jeg trodde du skulle kjøre AD-77 på front og surround jeg.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg kan ha vært litt uklar på det punktet, men det er altså Adam Audio Tensor Beta og Tensor Center som skal besørge bestykningen i front, sammen med to stykker Adam Audio Tensor SW393. Alt dette har jeg jo allerede, og fungerer veldig bra til min musikk og film. Vel, kanskje bortsett fra SW393 da, som jeg enda ikke har hørt på. Men jeg tror ikke de vil gjøre seg bort på noe vis de heller

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott tråd å følge!

Hvor har du kjøpt Adam inwall?

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scrumtrulescent!!!

adj: so great that any other word employed would be woefully insufficient, and would serve only to limit the sheer magnitude of the greatness intended as a descriptor.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens, kveldens og nattas økt!

Først en ENORM takk til BEF og Counterpointer for uvurderlig bistand i dag, uten dere ville dette gått ad dundas! Det krever sin mann å kontaktlime scenemolton i et slikt tak, respekt!

Scenemoltonen lagt ut for måltagning og kontroll
    Aktos hjemmekino-_mg_8812-jpg

Gutten med sprøyta er BEF. Her sprayes det kontaktlim i taket
    Aktos hjemmekino-_mg_8816-jpg

Den kjekke herremannen i aksjon!
    Aktos hjemmekino-_mg_8819-jpg

Her gnis moltonen på plass i taket. De som tror dette stoffet er enkelt å jobbe med kan tro om igjen
    Aktos hjemmekino-_mg_8820-jpg

En ting er sikkert; med nok kontaktlim blir stemningen etterhvert svært god
    Aktos hjemmekino-_mg_8822-jpg

Når to flater med kontaktlim legges mot hverandre skjer det som navnet skulle tilsi: Kontakt! Og da bør det ligge skikkelig ellers er man på godt norsk rævkjørt ...
    Aktos hjemmekino-_mg_8824-jpg

Kontaktlim må påføres begge flater. Selv om ikke limet er klissete vil det ved sammenføyning sitte som spikret umiddelbart.
    Aktos hjemmekino-_mg_8832-jpg

Ikke lett å tro at med slikt kliss skal taket bli pent, men det er ikke noe problem så lenge en vet hva en gjør, og hverken tar for mye eller for lite.
    Aktos hjemmekino-_mg_8835-jpg

Undertegnede later som han gjør noe, til ære for fotografen.
    Aktos hjemmekino-_mg_8843-jpg

Undertegnere gjør noe, til ære for fotografen.
    Aktos hjemmekino-_mg_8853-jpg

Etter at vi var ferdige med moltonen og BEF hadde satt seg i bilen for å reise hjem, ble det til at vi gikk inn for å sjekke noe, og plutselig var vi i gang med tapetseringen ...
    Aktos hjemmekino-_mg_8856-jpg

En ramme er satt midlertidig opp mot tapetet. Kult, eller hva?
    Aktos hjemmekino-_mg_8861-jpg

Taket. Så lenge det står tilsvarende 1000W lys rett mot taket blir hver tråd som ikke ligger i samme retning som de andre svært synlig. Når lyset faller ovenfra når spottene er på plass vil taket se ut som den fineste alcantara

Jeg syntes tapetet ble utrolig stilig. Bare vent til rammene er på plass sammen med teppet og en rekke varme lyskilder fra oven, det kommer til å bli veldig fint.
    Aktos hjemmekino-_mg_8866-jpg

Meget pent utført arbeid av BEF. Tusen takk for all hjelp, dette skal aldri glemmes!
    Aktos hjemmekino-_mg_8873-jpg

Side 91 av 132 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 87 88 89 90 91 92 93 94 95 101 111 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •