Aktos hjemmekino - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 85 av 132 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 ... SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 2640
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Først må man definere målet. Er hjemmekino prioritert? Eller skal anlegget brukes mest til musikk? Er det viktig med svært god lyd til alle setene?

Til hifi så finnes det en konkret vei å gå når man ønsker mest mulig korrekt gjengivelse. Til hjemmekino finnes det egentlig ikke noe slik mal, men generelt kan man si at i en hjemmekino kan man bruke mer demping (og mindre eller ingen diffusjon) fordi det ligger mer ambiens i opptaket.

Til musikk og for en lytter er det f.eks unødvendig å dempe store deler av sideveggene. Det holder med å dempe de utstikkende frekvensene som ankommer lytteposisjonen. Skal man gjøre dette skikkelig, bruker man målinger for å treffe. Ellers fungerer speilmetoden greit. Men er det viktig med god lyd til flere seter som også står på rekker, så vil åpenbart førsterefleksjonen forflytte seg og det må dempes større flater. For musikk og for den beste plasseringen er ikke nødvendigvis dette så positivt, da det vil bli tørrere og dødere.
    Så man med andre velge en vei først og stake ut derfra.

Men kort oppsummert til hjemmekino handler det om å dempe tidlige refleksjoner fra alle høyttalerne (til et eller flere seter) og ta seg av romnoder. Og bassproblemer kan løses med to ulike tiltak. Enten tykk porøs materialet. Det er billig, men ikke spesielt effektivt under 100 Hz og stjeler mye plass i rommet. Andre er å bruke trykkbaserte bassfeller. Det er til gjengjeld dyrt og det behøves målinger for riktig plassering og effekt.

Du nevner 12 cm rockwool paneler. Hvilke er det snakk om? Essensielt å velge riktig produkter til tykkelsen man skal bruke. Rockfon Industrial ville være det naturlig å bruke.
    Godt innspill. Siden dette blir et kombinert rom for både film og musikk får jeg forsøke å møtes mellom de to forskjellige formålene. Men erfaringsmessig er det jo førsterefleksjon som er den store stygge ulven og som man har mest igjen for å dempe. Når vi bygget Hjemmekinos testrom bygget vi etter live end - dead end-prinsippet. Den fremre halvdelen av rommet - bortsett fra frontveggen - var dempet med akustikkplater mens bakre del av veggene var det ingen demping. Bakveggen var dempet med flere lag akustikkplater. Dette fungerte overmåte bra og vi hadde en del folk innom, blant annet han som konstruerte høyttalere for dynabel, som mente at rommet var nær sagt perfekt for lydreproduksjon. Uansett, selv om jeg har pløyd i gjennom store deler av Master Handbook of Acoustics må jeg innrømme at de mest vellydende rommene jeg har vært i har vært rom hvor fremre del var ganske godt dempet. Jeg skal uansett prøve meg frem litt

Når det gjelder de 12 cm med akustikkplater er det fire 3 cm plater utenpå hverandre. De heter bare Rockwool Akustikkplater. Jeg hadde et datablad på disse en gang men det har jeg forlagt. Hvis jeg ikke husker helt galt dempet de lineært noen dB ned til rundt 120 Hz eller noe slikt.

Takk for innspill orso, kom gjerne med flere!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian

edit: er det mulig og "leie" deg inn for og ta noen skikkelige bilder av kinoen?
    Jeg har andre planer for deg kjære Per Christian

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Milde måne, pokker til flotte detaljer i dette arbeidet du legger igjen her altså.
    Sitat Opprinnelig postet av ogrindevoll
    Stekje!, blir skikkelig gira av og se på disse bildene dine,og ein får jo lyst til og rive ned hus og heim for og bygge kino:-) bare elsker byggebilder :-)
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Denne tråden er selve definisjonen på inspirasjon.
    Kjære dere, tusen takk for gode ord. Som sagt tidligere, det er jo en grunn til at man bruker en time ekstra etter det som skulle vært sengetid for å legge ut bilder. Det er ekstra gøy, som en belønning for strevet om en får bruke det uttrykket, å få slike tilbakemeldinger

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ser helt fantastisk ut ja, skal ikke se bort fra at jeg stæler MYE av dette når jeg omsider får kommet i gang å bygge hjemmekino (dvs. om 10-15 år om jeg er heldig... ).

Når det gjelder akustisk behandling er jeg helt enig i det som sies rundt overdemping. Litt "klang" er bedre enn tam, dønn korrekt studiolyd slik JEG ser det... Når det gjelder bass tror jeg personlig at en har langt mer glede av å legge vekt på effekt og respons i "+/-20Hz+"-domenet enn å nødvendigvis putre på med masse effekt under nevnte frekvens. BEF sitt rom er muligens unntaket, men dessverre har jeg ikke fått mulighet til å høre hvordan rommet hans takler de subsoniske kreftene... (er sånn passe småopptatt om dagen med husbygging og "ymse"). Det som ofte svikter i bånn er ikke nødvendigvis bare den akustiske dempingen, men også selve konstruksjonen. En hører lett knirk i alt fra stendere som ikke sitter 110%, møbler som står litt ustøtt, hyller som måtte være dårlig festet osv osv.
    Stjæl i vei, det ville i så fall vært en ære om noen velger samme vei

Når det gjelder dette med knirk og romlyder så er dette en oppfatning jeg deler 110 %. Ingenting er mer irriterende en en "løs" lyd i rommet. Men, med nok lim og mange nok skruer bør det kunne unngås. Jeg skal i alle fall unngå det

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jeg tillater meg å tro at det skal jobbes mye, og svært godt, for å matche de pent sagt tydelige konturene av en "perfekt" hjemmekino, hva gjelder detaljer, løsninger og kreativ tenking, både estetisk og akustisk.
    Det er bare nok en gang å ta av seg hatten, enn si rive løs noen hårdotter også.
    Ikke minst når man har en viss ide om hvordan en totalopplevelse vil arte seg.
    Såpass tør jeg mene, allerede før det hele står ferdig! :-)
    Jeg håper du vil komme og høre når alt er på stell

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Jøss, her skjer det mye. Jeg klarer ikke engang å følge med alt du spammer oss med! Men det er ikke noe tvil at dette kommer til å bli kjempe fint.

Atle: du får bare si ifra om dette er OT. Du kommer vel ikke til å stable suber du...
    Takk for det Jerome! Det er så visst ikke OT. Kjør på!

Når det gjelder å stable subwoofere så vet i alle fall ikke jeg hvor haren hopper

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føyer meg pent inn i rekken av beundring her, Akto! Dette er virkelig håndtverk på sitt beste!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Uansett, selv om jeg har pløyd i gjennom store deler av Master Handbook of Acoustics må jeg innrømme at de mest vellydende rommene jeg har vært i har vært rom hvor fremre del var ganske godt dempet. Jeg skal uansett prøve meg frem litt
    Et par tips:
    - Acoustic Design Studio
    - Sound Reproduction - Loudspeakers and rooms. Det er så mye bra i den boka! Anbefales på det sterkeste. Det minner meg at jeg bør lese den en gang til
    - Critical Listening Skills Audio Professionals. En book som hadde fått de fleste, selv de mest erfarne, til å tvile på hva de virkelig kan og ikke kan høre. Men den kan også brukes til å teste hvor mye et rom påvirker lydkilden

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morgenfugl

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morgenfugl
    Du og! Jeg må gjøre noe fornuftig når jeg spiser frokost

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men jeg liker det svært dårlig, B-menneske som jeg er. Men skal man ha mat på bordet og dyr elektronikk i kjelleren må man ofte opp før skjæra driter på tunet ...

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har andre planer for deg kjære Per Christian
    Det hørtes egentlig litt skummelt ut hehe

når det gjelder demping så har jeg dempet front vegg, men det er bare 50mm plater, det samme med taket og førsterefleksjon.driver og utforsker med litt bassfeller for tiden også. det er jo endel demping men synes ikke rommet er for dødt, tenker mye på og dempe første refleksjonen fra bak ht også, men er usikker på om det da kan bli for mye igjen.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt innspill. Siden dette blir et kombinert rom for både film og musikk får jeg forsøke å møtes mellom de to forskjellige formålene. Men erfaringsmessig er det jo førsterefleksjon som er den store stygge ulven og som man har mest igjen for å dempe. Når vi bygget Hjemmekinos testrom bygget vi etter live end - dead end-prinsippet. Den fremre halvdelen av rommet - bortsett fra frontveggen - var dempet med akustikkplater mens bakre del av veggene var det ingen demping. Bakveggen var dempet med flere lag akustikkplater. Dette fungerte overmåte bra og vi hadde en del folk innom, blant annet han som konstruerte høyttalere for dynabel, som mente at rommet var nær sagt perfekt for lydreproduksjon. Uansett, selv om jeg har pløyd i gjennom store deler av Master Handbook of Acoustics må jeg innrømme at de mest vellydende rommene jeg har vært i har vært rom hvor fremre del var ganske godt dempet. Jeg skal uansett prøve meg frem litt

Når det gjelder de 12 cm med akustikkplater er det fire 3 cm plater utenpå hverandre. De heter bare Rockwool Akustikkplater. Jeg hadde et datablad på disse en gang men det har jeg forlagt. Hvis jeg ikke husker helt galt dempet de lineært noen dB ned til rundt 120 Hz eller noe slikt.

Takk for innspill orso, kom gjerne med flere!
    Rockwool akustikkplatene er ypperlig til de tykkelsene. De har godt ut av produksjon og blitt erstattet med Rockfon Industrial som har bittelitt høyere densitet, men er ellers det samme produktet.

Noe som er viktig er at du demper mest mulig bredbåndet. Dette er en av grunnene til at mange opplever at det blir vel dødt. De bruker stort bare absorbenter (og gjerne også litt tynne) og gjør få eller ingen basstiltak. Det er oppskriften på død og kjedelig lyd.
    Dersom man gjør det kompromisstløst, så bør absorbentene til førsterefleksjonene være på 20 cm. Da demper de flatt ned til den såkalte schroeder frekvensen. Og i tillegg bør man gjøre basstiltak. Da kan man ha ganske mye demping i rommet uten at det låter for dødt. Men det går selvsagt grenser her også, spesielt til musikk. Men 10-12 cm paneler er ikke det verste kompromisset. Men være forsiktig med for mange på bare 3 cm. Og gjør så mye basstiltak som du kan.

Til film mener jeg det kan være ganske tørt hvis det er gjort riktig. Bruk av diffusjon går egentlig litt utover klarhet i tale til film, men gir til gjengjeld et større og mer omkringende lydbildet. Men dette har man fra før fra med mange kanaler til film. Så igjen, handler om hva man prioriterer mest. Jeg bruker selv noe diffusjon på bakveggen i TV/surround anlegget siden jeg også bruker det en del til musikkvideoer og noe tokanals musikk.

Frontveggen trenger sjelden å være dempende av øvre frekvensomådet, men den bør derimot dempe bass og det krever tykkelse. Som regel sender ikke høyttalerne øvre frekvensområdet bakover. Og dersom du demper frontveggen, så blir egentlig ikke øvre frekvensområdet dempet før lyden har passert lytteposisjonen, treffer bakveggen, passerer lytteposisjonen igjen og så treffer den frontveggen hvor den blir dempet. Lyden har altså allerede passert lytteposisjonen to ganger og du vil bare dempe veldig sene refleksjoner. Da er det mye bedre å behandle den lyden når den treffer bakveggen, før den kommer tilbake til lytteposisjonen. Og det kan du gjør med enten absorpsjon eller diffusjon eller en kombinasjon. Siden det er et kombi anlegg, ville jeg ha brukt diffusjon i ørehøyde på store deler av bakveggen. Vil da anbefale 1 D diffusorer. 2 D diffusorer ville jeg kun valgt dersom det er viktig å sende lyden i ulike høyder til stolrekker på ulike platå eller om du sitter veldig tett på bakveggen. .
    Under diffusorene kan du lage bassfeller og det samme med hjørnene. Disse kan være reflekterende dersom ikke lyden sendes tilbake til lytteposisjonen, men dersom det ikke måles og sjekkes så ville jeg ha latt de være dempende hele veien opp. Diffusorene bør ha litt tykkelse, det er mye som selges som ikke er spesielt bra. RPG har de beste kommersielle diffusorene. De kan man få i ubehandlet finish slik at man f.eks kan male de sort selv.
    QRD 734 - Acoustic Products
    Diffractal - Acoustic Products

Så frontveggen kan altså gjerne være reflekterende når du behandler bakveggen, men det er viktig med bassdemping der. Det oppnår du ved å bruke noen lag med dampsperre utenpå rockwool/glava. Gjerne tre lag. Men dette innebærer at lyden er behandlet/diffusert skikkelig bak i rommet. Ellers kan du få sene refleksjoner med for høyt nivå.

Angående demping av førsterefleksjoner av bakkanaler så vil det helt klart være positivt til film. Men gjør det med så tykke absorbenter som du kan tillate, og personlig hadde jeg kun gjort det i forhold til sitteplassen i midten fremme siden anlegget også skal brukes til musikk. Taket og nærmeste sidevegg er da det jeg ville ha prioritert.

LEDE som du nevner er forøvrig noe annet enn dødt i front og levende bak i rommet. Det starter riktig nok ut slik (og derfor navnet), men utvikler seg fort da man fikk måleutstyr og hvor man kun behandlet akkurat slik at man fikk en refleksjonsfri sone. Et modene LEDE rom er meget levende med mye energi. Ja, mye mer enn f.eks slik Svanå behandler sine rom. Og samtidig mye mer korrekt på alle måter.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er egentlig alt for opptatt med et hageprosjekt, til å være på AVForum.
    Men; Denne byggeprosessen må jeg innom å følge med på hver dag.
    Det er rett før jeg må rive hele kinoen å begynne på nytt, for dette blir et rom jeg kommer til å like.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Så frontveggen kan altså gjerne være reflekterende når du behandler bakveggen, men det er viktig med bassdemping der. Det oppnår du ved å bruke noen lag med dampsperre utenpå rockwool/glava. Gjerne tre lag. Men dette innebærer at lyden er behandlet/diffusert skikkelig bak i rommet. Ellers kan du få sene refleksjoner med for høyt nivå.
    Ok. Men dampsperre? Jeg har plass til ca 25 cm med akustikkplater på enkelte deler av bakveggen og jeg kan godt ha så mange lag dampsperre som bare det. Men kunne du sagt noen ord om hvordan dampsperre (for du mener dampsperre som i 0,2 mm plast?) gjør en bassabsorbent mer effektiv/øker dens virkningsgrad?

Ellers mange gode tips! Dessverre kan jeg ikke gjøre så altfor mye av det du skisserer, men en del av tiltakene kan jeg forsøke meg på

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg er egentlig alt for opptatt med et hageprosjekt, til å være på AVForum.
    Men; Denne byggeprosessen må jeg innom å følge med på hver dag.
    Det er rett før jeg må rive hele kinoen å begynne på nytt, for dette blir et rom jeg kommer til å like.
    Hage før mørkets frembrudd, Avforum etter mørkets frembrudd

That´s how we operate

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Det hørtes egentlig litt skummelt ut hehe

når det gjelder demping så har jeg dempet front vegg, men det er bare 50mm plater, det samme med taket og førsterefleksjon.driver og utforsker med litt bassfeller for tiden også. det er jo endel demping men synes ikke rommet er for dødt, tenker mye på og dempe første refleksjonen fra bak ht også, men er usikker på om det da kan bli for mye igjen.
    Uansett er det ganske så mye mer spennende enn å eksperimentere med kabler

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men dampsperre? Jeg har plass til ca 25 cm med akustikkplater på enkelte deler av bakveggen og jeg kan godt ha så mange lag dampsperre som bare det. Men kunne du sagt noen ord om hvordan dampsperre (for du mener dampsperre som i 0,2 mm plast?) gjør en bassabsorbent mer effektiv/øker dens virkningsgrad?

Ellers mange gode tips! Dessverre kan jeg ikke gjøre så altfor mye av det du skisserer, men en del av tiltakene kan jeg forsøke meg på
    Damsperre som plast ja og vil gjøre at de reflekterer øvre frekvensområdet. Annen ca 60-80 mm plast fungerer fint.

Ikke på bakvegg! På frontvegg. Altså veggen bak høyttalerne. Så sant fronthøyttalerne dine ikke sender øvre energi bakover. Dette vil riktig nok reflektere lyden fra bakhøyttalerne når lyden fra de treffer frontveggen, men det er ingen krise. Til musikk vil nok dette være positivt så sant du behandler bakdelen av rommet tilstrekkelig. Skal du ha bakveggen helt naken og reflekterende, så bør du nok droppe plast i front.

Men det blir veldig vanskelig å komme veldige konkrete råd angående slikt når det ikke måles. Her kan man helt klart trå feil. Så du må kanskje prøve deg fram.

Til 25 cm fungerer forresten rockwool murplater ypperlig.
    Murplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det høres fornuftig ut.

Mine tanker som nå er godt blandet med dine verdifulle innspill har gjort at jeg nå tenker på en slik mer eller mindre fornuftig måte. Jeg er veldig takknemlig for korrigeringer og innspill:

Frontvegg:
    10 cm varmeisolasjon, myk glava (kan ikke fjernes ) innerst. 13 cm akustikkplater med 4-5 lag dampsperre utenpå. Mellom glava og akustikkplater ingenting.

Sidevegg foran første seterad:
    12 cm akustikkplater ved førsterefleksjonspunktene.

Sidevegg bak første seterad:
    50 cm akustikkplater med 3 cm tykkelse rundt inwallsene.

Bakvegg:
    Dempes så mye som plassen tillater.

Tak foran første seterad:
    3 cm akustikkplater i de transparente feltene.

Tak bak første seterad:
    Nada.

Ellers:
    De faste delene av taket skal trekkes i scenemolton. Dette må jeg gjøre for å ikke få refleksjoner fra projektor hvor linsa sitter i nesten rett vinkel med taket.
    Alle hjørner vil kun være kledd med tapet.
    Adam Tensor har et basselement bak hver høyttaler. Denne vil spille rett inn i fast vegg (12 mm MDF).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det høres fornuftig ut.

Mine tanker som nå er godt blandet med dine verdifulle innspill har gjort at jeg nå tenker på en slik mer eller mindre fornuftig måte. Jeg er veldig takknemlig for korrigeringer og innspill:

1.Frontvegg:
    10 cm varmeisolasjon, myk glava (kan ikke fjernes ) innerst. 13 cm akustikkplater med 4-5 lag dampsperre utenpå. Mellom glava og akustikkplater ingenting.

Sidevegg foran første seterad:
    12 cm akustikkplater ved førsterefleksjonspunktene.

2.Sidevegg bak første seterad:
    50 cm akustikkplater med 3 cm tykkelse rundt inwallsene.

3.Bakvegg:
    Dempes så mye som plassen tillater.

Tak foran første seterad:
    3 cm akustikkplater i de transparente feltene.

Tak bak første seterad:
    Nada.

4.Ellers:
    De faste delene av taket skal trekkes i scenemolton. Dette må jeg gjøre for å ikke få refleksjoner fra projektor hvor linsa sitter i nesten rett vinkel med taket.
    Alle hjørner vil kun være kledd med tapet.
    Adam Tensor har et basselement bak hver høyttaler. Denne vil spille rett inn i fast vegg (12 mm MDF).
    1. Da kan du bruke akustikkplatene du har. Vile anbefale deg å vente med frontveggen til slutt og ha mulighet til å prøve både med og uten plastikk

2. Demp speilbildet og ikke noe mye mer. Men du vet du sikkert.

3. Kan fort bli dødt hvis du demper hele bakveggen. Personlig synes jeg det er veldig utrivelig å lytte til musikk med en bakvegg som dempet mye. Ørene våre trenger bidrag bakfra. Til film går det nok derimot greit. Har du mulighet til å bruke diffusjon på deler av bakveggen framfor bare demping?

4. Kan du bygge superchunks (trekantbassfeller) til noen av hjørnene? Er som regel mye bassoppsamling i hjørnene. Hvor vegg møter tak og gulv er også hjørner.

Side 85 av 132 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •