Aktos hjemmekino - Side 84

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 84 av 132 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 ... SisteSiste
Viser resultater 1,661 til 1,680 av 2640
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral
    Må bare få si at dagens høydepunkt har i det siste vært og kommer til å bli lesning av denne tråden. Veldig gøy å se at noen tenker litt "utenfor boksen" og ikke bare safer med to lag gips i taket og kliner litt molton på.

Inspirerende...motiverende...gøy...lærerikt.

Stå på, dette blir knall!
    Takk for det. Jeg forsøker å sette et unikt uttrykk på rommet, og håper jeg lykkes

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Ikke noe halvgjort her (som vanlig)
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Blir utrolig spennende å se sluttproduktet her, blir utvilsomt en spektakulær kino

Håper på demo muligheter senere :idea:

Takk dere. Demo skal vi få til etter hvert, når alt er ferdig og slikt. Først skal imidlertid de som har hjulpet meg få muligheten, og jeg gleder meg til å invitere disse til en skikkelig helaften

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg har kikket og målt en del nå i kveld og jeg har slått fra meg tanken på presence bak. Det blir for mye mikk-makk og lure løsninger, noe jeg er litt allergisk mot ...
    Mikk-makk høres absolutt ikke ut som noe du kan leve med nei

Du finner sikkert en god anvending til de to Adam boksene som blir til overs.

Tror ikke det er et viktig poeng med rear presence som tidligere nevnt, og skulle du mot formodning savne det senere kunne du jo finne en fysisk mindre høyttaler som kunne passet inn uten mikk-makk(kravet til total balanse med kun høyttalere i samme serie "kunne" fravikes her uten at noen kunne hørt det imho).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først skulle jeg ha projektorfestet skrudd fast i 22 mm MDF, men etter å ha gjort noen forsøk på dette i går ble jeg ikke 100 % trygg på at dette ville holde i det lange løp, skruene dro liksom ikke godt nok. Så da ble det drastiske tiltak. 12 mm betonganker! Det kommer ALDRI til å ramle ned. Dette kan man løfte en bilmotor i
    Konge

Atle spesial "du kan aldri få for mye overkill"

Projektorboksen ser veldig fin ut, ser ut som det kan bli plass til en VW 1000 eller lignende ved en senere anledning 8)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, overkill er også et bra band

Tanken med kassa er både å få bygget det så lavt som mulig (dette blir rett over den bakre seteraden) og for å kunne romme andre projektorer i fremtiden.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt morsomt at når en går inn på Adam sine nettsider så er det dette bildet som fronter "Homeaudio"

Hvis jeg ikke tar feil er vel dette dine høyttalere og bildet er tatt av deg i en kino du ledet byggingen av. 8)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer

På Adams hjemmesider er alle bildene som ligger under "gallery" på Tensor Beta og Center mine bilder.

Beta - Gallery | ADAM Audio GmbH

TENSOR Center - Gallery | ADAM Audio GmbH

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper du tar på deg oppdrag. For da vet jeg hvem jeg skal kontakte.
    Dette kan du!

Regner med du gleder deg stort til ferdig resultat og få hørt helt nye høyttalere. Du har vært foruten hjemmekino en stund så vidt jeg har skjønt.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso, jeg tenkte faktisk jeg skulle kontakte deg vedrørende akustikk, du har så god kontroll på dette og mange gode tips og forslag rundt omkring. Du er jo en barrikadekjemper for god lyd som jeg har stor respekt for! Det er like greit å ta det her slik at andre kan dra nytte av kommunikasjonen også.

Slik rommet bygges gjøres like mye av utseende som at det skal være dedikert, dog med kompromisser - noe jeg ikke legger skjul på. Aller helst ville jeg bygget opp alt etter de aller beste metoder for akustiske tiltak, men dette skal være et rom like mye til fryd for øyet som for ørene. Men likevel føler jeg at med alle de åpne feltene skal det kunne være mulig å få til noe som fungerer svært bra bak det tynne høyttalerstoffet jeg skal spenne rammene med. Jeg tenker (min opprinnelige plan) at de første feltene på sideveggene i front skal dempes med 12 cm akustikkplater, jeg bruker Rockwool. Det vil ta alt av førsterefleksjoner i et ganske bredt spekter. Dernest tenker jeg enkle lag med 30 mm plater i de åpne feltene i taket. Her har jeg mulighet for å få 2-3 cm luft bak platene for å øke virkningsgraden ytterligere. Men hva tenker du om resten av rommet, bak rammene? Dette er en del jeg ikke har gjort meg opp noen mening om enda, men jeg har fått tips om å bruke akustikkplater rundt inwallsene for å øke den akustiske baffelbredden, siden den mekaniske bredden er veldig begrenset. Hadde vært spennende med innspill fra deg om alt dette

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orso, jeg tenkte faktisk jeg skulle kontakte deg vedrørende akustikk, du har så god kontroll på dette og mange gode tips og forslag rundt omkring. Du er jo en barrikadekjemper for god lyd som jeg har stor respekt for! Det er like greit å ta det her slik at andre kan dra nytte av kommunikasjonen også.

Slik rommet bygges gjøres like mye av utseende som at det skal være dedikert, dog med kompromisser - noe jeg ikke legger skjul på. Aller helst ville jeg bygget opp alt etter de aller beste metoder for akustiske tiltak, men dette skal være et rom like mye til fryd for øyet som for ørene. Men likevel føler jeg at med alle de åpne feltene skal det kunne være mulig å få til noe som fungerer svært bra bak det tynne høyttalerstoffet jeg skal spenne rammene med. Jeg tenker (min opprinnelige plan) at de første feltene på sideveggene i front skal dempes med 12 cm akustikkplater, jeg bruker Rockwool. Det vil ta alt av førsterefleksjoner i et ganske bredt spekter. Dernest tenker jeg enkle lag med 30 mm plater i de åpne feltene i taket. Her har jeg mulighet for å få 2-3 cm luft bak platene for å øke virkningsgraden ytterligere. Men hva tenker du om resten av rommet, bak rammene? Dette er en del jeg ikke har gjort meg opp noen mening om enda, men jeg har fått tips om å bruke akustikkplater rundt inwallsene for å øke den akustiske baffelbredden, siden den mekaniske bredden er veldig begrenset. Hadde vært spennende med innspill fra deg om alt dette
    Først må man definere målet. Er hjemmekino prioritert? Eller skal anlegget brukes mest til musikk? Er det viktig med svært god lyd til alle setene?

Til hifi så finnes det en konkret vei å gå når man ønsker mest mulig korrekt gjengivelse. Til hjemmekino finnes det egentlig ikke noe slik mal, men generelt kan man si at i en hjemmekino kan man bruke mer demping (og mindre eller ingen diffusjon) fordi det ligger mer ambiens i opptaket.

Til musikk og for en lytter er det f.eks unødvendig å dempe store deler av sideveggene. Det holder med å dempe de utstikkende frekvensene som ankommer lytteposisjonen. Skal man gjøre dette skikkelig, bruker man målinger for å treffe. Ellers fungerer speilmetoden greit. Men er det viktig med god lyd til flere seter som også står på rekker, så vil åpenbart førsterefleksjonen forflytte seg og det må dempes større flater. For musikk og for den beste plasseringen er ikke nødvendigvis dette så positivt, da det vil bli tørrere og dødere.
    Så man med andre velge en vei først og stake ut derfra.

Men kort oppsummert til hjemmekino handler det om å dempe tidlige refleksjoner fra alle høyttalerne (til et eller flere seter) og ta seg av romnoder. Og bassproblemer kan løses med to ulike tiltak. Enten tykk porøs materialet. Det er billig, men ikke spesielt effektivt under 100 Hz og stjeler mye plass i rommet. Andre er å bruke trykkbaserte bassfeller. Det er til gjengjeld dyrt og det behøves målinger for riktig plassering og effekt.

Du nevner 12 cm rockwool paneler. Hvilke er det snakk om? Essensielt å velge riktig produkter til tykkelsen man skal bruke. Rockfon Industrial ville være det naturlig å bruke.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er veldig interesant! har noen spm som jeg vil stille ang hjemmekino, men venter litt og ser ann åssen diskusjonen utvikler seg

edit: er det mulig og "leie" deg inn for og ta noen skikkelige bilder av kinoen?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Du treffer spikeren på hodet som vanlig! Jeg føler meg som en av de To Gode Naboer i forhold til dette her...
    Priceless!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, her skjer det mye. Jeg klarer ikke engang å følge med alt du spammer oss med! Men det er ikke noe tvil at dette kommer til å bli kjempe fint.

Orso: du har uten tvil mye mer erfaring enn meg men jeg tør å være uenig

Sitat Opprinnelig postet av orso
    [...] generelt kan man si at i en hjemmekino kan man bruke mer demping (og mindre eller ingen diffusjon) fordi det ligger mer ambiens i opptaket.
    Det er flere kjente og veldig erfarne brukere her på forumet som mener det motsatte. Og en av dem demonstrerer det i sin egen kino på en imponerende måte. Jeg er enig med dem. Å dempe en god del som du foreslår dreper mye av opplevelsen med kino. Jeg har prøvd det selv og det blir helt feil.
    De fleste kino har nesten ikke noe demping i rommet eller.

Men kort oppsummert til hjemmekino handler det om å dempe tidlige refleksjoner fra alle høyttalerne (til et eller flere seter) og ta seg av romnoder.
    I praksis betyr det at du må ha demping på nesten alle veggene og det meste av taket med 2 rad. Og skal du virkelig dempe refleksjonene (disktant + mid-bass) så trenger du mye materiale. Da blir rommet helt dødt, noe som er helt ubrukelig til kino.

Og bassproblemer kan løses med to ulike tiltak. Enten tykk porøs materialet. Det er billig, men ikke spesielt effektivt under 100 Hz og stjeler mye plass i rommet. Andre er å bruke trykkbaserte bassfeller. Det er til gjengjeld dyrt og det behøves målinger for riktig plassering og effekt
    Det finnes en tredje måte som IMO er enklere: å integrere suber rundt i rommet. Det enkleste er bare bak mens minst 1stk på hver side av rommet (4 grupper med suber totalt) er det som har blir demonstrert til å fungere best (med pris tatt i bildet). Det er også den beste metoden for å unngå stående bølger i bass området (enklere å tweake suber). Det samme kan gjøres i høyden har jeg nylig opplevd og resultatet blir strålende (hvis gjort riktig)
    Det har jeg ikke prøvd selv, jeg har bare brukt suber foran og bak.

Atle: du får bare si ifra om dette er OT. Du kommer vel ikke til å stable suber du...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens økt!

I dag var det bygging og konstruksjon av rammer som skulle gjøres. Det er et ulidelig kjedelig arbeid men som allikevel må gjøres.

Først taket i åpningen nærmest lerretsveggen
    Aktos hjemmekino-_mg_8736-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_8740-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_8741-jpg

Det er objektivet mitt som får rammene til å se forskjellige ut. De er dog helt like, give or take et par millimeter
    Aktos hjemmekino-_mg_8744-jpg

Jeg måtte jo også sette inn et par akustikkplater for å se
    Aktos hjemmekino-_mg_8745-jpg

Deretter rammer på veggene. Det er til sammen 10 rammer i taket og 33 rammer på veggene ...
    Aktos hjemmekino-_mg_8737-jpg

Jeg klarer mellom fem og seks veggrammer i timen. Alle skrus sammen etter å ha satt de fast med tvinger, forboret og limt. Deretter freses de på alle kanter.
    Aktos hjemmekino-_mg_8738-jpg

... og noen må man være svært nøye med, slik som de som skal rundt innwallsene.
    Aktos hjemmekino-_mg_8739-jpg

Det begynner å bli litt treverk i denne kinoen. Går jo med en middels skog til dette prosjektet. For ikke å snakke om skruer! Hittil har det gått ca 1500 skruer av ymse slags.
    Aktos hjemmekino-_mg_8742-jpg

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Milde måne, pokker til flotte detaljer i dette arbeidet du legger igjen her altså.

Newcomer ogrindevoll sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stekje!, blir skikkelig gira av og se på disse bildene dine,og ein får jo lyst til og rive ned hus og heim for og bygge kino:-) bare elsker byggebilder :-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ser helt fantastisk ut ja, skal ikke se bort fra at jeg stæler MYE av dette når jeg omsider får kommet i gang å bygge hjemmekino (dvs. om 10-15 år om jeg er heldig... ).

Når det gjelder akustisk behandling er jeg helt enig i det som sies rundt overdemping. Litt "klang" er bedre enn tam, dønn korrekt studiolyd slik JEG ser det... Når det gjelder bass tror jeg personlig at en har langt mer glede av å legge vekt på effekt og respons i "+/-20Hz+"-domenet enn å nødvendigvis putre på med masse effekt under nevnte frekvens. BEF sitt rom er muligens unntaket, men dessverre har jeg ikke fått mulighet til å høre hvordan rommet hans takler de subsoniske kreftene... (er sånn passe småopptatt om dagen med husbygging og "ymse"). Det som ofte svikter i bånn er ikke nødvendigvis bare den akustiske dempingen, men også selve konstruksjonen. En hører lett knirk i alt fra stendere som ikke sitter 110%, møbler som står litt ustøtt, hyller som måtte være dårlig festet osv osv.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 for den BEF!

Jeg tillater meg å tro at det skal jobbes mye, og svært godt, for å matche de pent sagt tydelige konturene av en "perfekt" hjemmekino, hva gjelder detaljer, løsninger og kreativ tenking, både estetisk og akustisk.
    Det er bare nok en gang å ta av seg hatten, enn si rive løs noen hårdotter også.
    Ikke minst når man har en viss ide om hvordan en totalopplevelse vil arte seg.
    Såpass tør jeg mene, allerede før det hele står ferdig! :-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er selve definisjonen på inspirasjon.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 84 av 132 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •