Aktos hjemmekino - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 82 av 132 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 2640
    Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nydelig arbeid og flott at du viser litt hvordan det ser ut med noen in-walls underveis

Vannvittig pene og rene linjer du får i kinoen din! Gleder meg til videre fremdrift!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tillater meg å sette nummerering på spørsmålene dine:

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Her er det fremdrift ja.

Men det er et par ting som pirrer min nyskjerrighet.

1. Hvorfor hadde du i utgangspunktet tenkt "THX"-oppsett av høyttalere? Plasshensyn? Det er litt vanskelig å se på bildene, men er det en stender som kommer i veien?

2. I såfall, kan du ikke bare frese ut litt(ser ut som om du har brukt 48x198 bak, så litt har du jo å gå på)?

3. Har du noen formening om forskjellen på THX- og Dolby-plassering, opplevd i praksis?

Dette med rear presence. Jeg har forstått det slikt(ved litt skumlesing i manualen på min A3010) at rear presens kun er i bruk ved musikkavspilling for å kunne generere romklang i enkelte modus.
    4. Er dette feil, eller var det dette du ønsket å ha mulighet til?

5. Er det noen spesiell grunn til at du har vinklet bakhøyttalerne? Igjen, erfaring eller teori?

6. Har in-wall høyttalerne fra ADAM backbox? Vanskelig å finne info om disse.

7. Jeg ser at formuleringen til noen av spørsmålene kan virke litt vel kritiske. Det er ikke meningen. Jeg ser på deg som en kunnskapsrik person, og når du gjør noen veldig spesifikke tiltak er det morsomt å vite bakgrunn for dette(her virker det ikke som om mye er tilfeldig!).

Ellers, lykke til videre.

Geir Arne
    1. Dette med THX og Dolby-plassering var kun begreper jeg brukte for å ha en knagg å henge konfigurasjonen på.

Dolby:

THX:

Det er rommets beskaffenhet - med de tykke og bærende murkonstruksjonene - som var utgangspunktet og rammene for dette bygget. Deretter kom naturlig nok min egen kravspesifikasjon til rommet - 11.2, lerretstørrelse, spillemuligheter osv - som en handlekurv hvor alt besto i å plassere "varene" ved å inngå så små kompromisser som mulig. Tanken når de første tegningene og planene ble skissert opp var å ha projektoren bak veggen i bakkant for å unngå viftestøy. Jeg er jo godt vant i slike henseender siden jeg alltid har hatt bakprojeksjon - ergo, ingen støy. Denne ur-ideen var så inngrodd hos meg at jeg ikke så faren ved å plassere døra i rommets bakkant ute av senter, og derfor ble det for trangt inne i stenderverket. Projektor bak vegg slo jeg tidlig fra meg, men ideen levde i beste velgående og styrte valgene mine unødig. Så, ikke alt er så gjennomtenkt som jeg kanskje gir inntrykk av ...

2. Der kan jeg gjøre, og jeg skal gi denne ideen litt tid. Det er også mulig å gjøre dette i ettertid siden alt er modulært. Det vil bety at alt kommer ti centimeter ute av senter, og siden jeg lider av en mild grad av OCD (en spøk BTW) gjør bare tanken på noe så frekt meg uvel ...

3. Nei, det har jeg erfart at er svært romavhengig. Jeg aner ikke hvordan dette vil oppleves i akkurat mitt rom, men jeg tror den løsningen jeg nå ser på vil fungere svært godt.

4. Her må jeg innrømme at jeg tar for gitt at presence rear fra 3010 på lik linje med Z11 koder inn informasjon basert på det som skjer i bakkanalene også ved filmavspilling. Jeg kan ta feil, for dette har jeg ikke sjekket. Men det skal jeg finne ut av. Hvis det er som du har oppfattet er det en ikke-eksisterende problemstilling jeg har hatt i snart et helt døgn

5. Det gjør jeg av erfaring med ADAM og hvordan frontene mine var best vinklet. 7 grader var det jeg endte opp med, og siden høyttalerne er bygget over samme lest satser jeg alt på det.

6. De har backbox. Det er veldig vanskelig å finne info siden mine sannsynligvis er noen av de få som er produsert. Jeg vet fra sikre kilder at de ble forferdelig dyre å produsere for ADAM. Kanskje det har fått dem til å endre kurs og droppe prosjektet. ADAM har jeg oppfattet som ulidelig ærekjære når det gjelder deres produkters yteevne og spillestil, men de har jo åpenbart kommersielle krefter som ikke begir seg ut på tapsprosjekter. Når jeg først diskuterte dette med ADAM audio i 2008 var det forventet at veiledende pris i Tyskland ville havnet på over 15.000,- NOK pr. inwall for de store. Det markedet er veldig lite, og kanskje nok til at styret i ADAM forstod at dette ville være for liten kundemasse til å forsvare serieproduksjon. Mine er håndlaget. Alt dette er noe jeg synser om på en mer eller mindre kvalifisert måte. Jeg kan ta feil. Se for øvrig vedlegg som viser litt av spesifikasjonene. Eller er det kanskje mest en glossy skrytebrosjyre ...

7. Jeg har merket meg at det stilles få kritiske spørsmål i populære byggetråder. Det mener jeg er en uting. Vi bør kunne spørre og grave og være kritiske, så lenge tonen er høflig og saklig!

Ellers takk

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det står her, men jeg vill ikke lete

Hvilke høytallere skal inn?
    Blir høytallerene stående bak eller utenfor lerretet?
    Kan ingenting, gjør alt!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med senteren skal stå under bilde?

Blir det ikke ett lite kompromiss og ha senteren under bildet?
    Eller sitter du sånn att man ikke hører att lyden kommer fra under bildet?
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg tillater meg å sette nummerering på spørsmålene dine:

1. Dette med THX og Dolby-plassering var kun begreper jeg brukte for å ha en knagg å henge konfigurasjonen på.

Dolby:

THX:

Det er rommets beskaffenhet - med de tykke og bærende murkonstruksjonene - som var utgangspunktet og rammene for dette bygget. Deretter kom naturlig nok min egen kravspesifikasjon til rommet - 11.2, lerretstørrelse, spillemuligheter osv - som en handlekurv hvor alt besto i å plassere "varene" ved å inngå så små kompromisser som mulig. Tanken når de første tegningene og planene ble skissert opp var å ha projektoren bak veggen i bakkant for å unngå viftestøy. Jeg er jo godt vant i slike henseender siden jeg alltid har hatt bakprojeksjon - ergo, ingen støy. Denne ur-ideen var så inngrodd hos meg at jeg ikke så faren ved å plassere døra i rommets bakkant ute av senter, og derfor ble det for trangt inne i stenderverket. Projektor bak vegg slo jeg tidlig fra meg, men ideen levde i beste velgående og styrte valgene mine unødig. Så, ikke alt er så gjennomtenkt som jeg kanskje gir inntrykk av ...

2. Der kan jeg gjøre, og jeg skal gi denne ideen litt tid. Det er også mulig å gjøre dette i ettertid siden alt er modulært. Det vil bety at alt kommer ti centimeter ute av senter, og siden jeg lider av en mild grad av OCD (en spøk BTW) gjør bare tanken på noe så frekt meg uvel ...

3. Nei, det har jeg erfart at er svært romavhengig. Jeg aner ikke hvordan dette vil oppleves i akkurat mitt rom, men jeg tror den løsningen jeg nå ser på vil fungere svært godt.

4. Her må jeg innrømme at jeg tar for gitt at presence rear fra 3010 på lik linje med Z11 koder inn informasjon basert på det som skjer i bakkanalene også ved filmavspilling. Jeg kan ta feil, for dette har jeg ikke sjekket. Men det skal jeg finne ut av. Hvis det er som du har oppfattet er det en ikke-eksisterende problemstilling jeg har hatt i snart et helt døgn

5. Det gjør jeg av erfaring med ADAM og hvordan frontene mine var best vinklet. 7 grader var det jeg endte opp med, og siden høyttalerne er bygget over samme lest satser jeg alt på det.

6. De har backbox. Det er veldig vanskelig å finne info siden mine sannsynligvis er noen av de få som er produsert. Jeg vet fra sikre kilder at de ble forferdelig dyre å produsere for ADAM. Kanskje det har fått dem til å endre kurs og droppe prosjektet. ADAM har jeg oppfattet som ulidelig ærekjære når det gjelder deres produkters yteevne og spillestil, men de har jo åpenbart kommersielle krefter som ikke begir seg ut på tapsprosjekter. Når jeg først diskuterte dette med ADAM audio i 2008 var det forventet at veiledende pris i Tyskland ville havnet på over 15.000,- NOK pr. inwall for de store. Det markedet er veldig lite, og kanskje nok til at styret i ADAM forstod at dette ville være for liten kundemasse til å forsvare serieproduksjon. Mine er håndlaget. Alt dette er noe jeg synser om på en mer eller mindre kvalifisert måte. Jeg kan ta feil. Se for øvrig vedlegg som viser litt av spesifikasjonene. Eller er det kanskje mest en glossy skrytebrosjyre ...

7. Jeg har merket meg at det stilles få kritiske spørsmål i populære byggetråder. Det mener jeg er en uting. Vi bør kunne spørre og grave og være kritiske, så lenge tonen er høflig og saklig!

Ellers takk
    Takker for info. En numerering gjorde det hele litt enklere.

4: Jeg må innrømme at jeg også tok det for gitt at prosessering av Z11 og 3010 er lik(noe jeg har fått inntrykk av). Jeg vurderer selv en 11.x kino, men om bakkanalene kun kan brukes på musikk ser jeg på det som rimelig bortkastet for egen del(selv om man ikke skal undervurdere bragging rights).

6: Disse er veldig like den nye GTC-serien til ADAM, hvor prisen har blitt noe snillere enn du forespeilet. Så konseptet er ikke helt forkastet. Mulig dine også vil bli tilgjenglig med tid og stunder.

7: Flott.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann

Det er her front presence kommer inn i bildet, med bl.a. dialog lift. Ganske genialt.

Geir Arne

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann

Godt spørsmål!

Som ganilsen påpeker er det her front presence kommer inn i bildet. Jeg vet det er kontroverser rundt dette med optimal lyd fra senterområdet, og her har jeg min bestemte mening, som jeg må stå inne for. Dette har med smak og behag å gjøre. Jeg er av den oppfatning at det gir meg et større lydbilde i front når man triangulerer (om det uttrykket i dette tilfellet blir korrekt?) lyden mellom senter, fronter og presence. Dette signalet - i alle fall når det gjelder hvordan Yamaha gjør det - fungerer så effektivt at jeg synes frontlyden blir minst like bra, og ofte bedre, enn å bruke senter bak lerretet. Lyden plasseres over alt på lerretet om dette gjøres korrekt. Når det er sagt er det også to elementer til som taler for at jeg i min kino velger å gjøre som jeg gjør. For det første har lydtransparente lerreter svakheter, om enn ikke så veldig store sådan. For det andre er min hjemmekino minst like mye et sted for musikk, og da ønsker jeg å se fronthøyttalerne. Og da kan jeg like gjerne ha senteren fremme også.

Aktos hjemmekino blir nok fulle av kompromisser

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info. En numerering gjorde det hele litt enklere.

4: Jeg må innrømme at jeg også tok det for gitt at prosessering av Z11 og 3010 er lik(noe jeg har fått inntrykk av). Jeg vurderer selv en 11.x kino, men om bakkanalene kun kan brukes på musikk ser jeg på det som rimelig bortkastet for egen del(selv om man ikke skal undervurdere bragging rights).

6: Disse er veldig like den nye GTC-serien til ADAM, hvor prisen har blitt noe snillere enn du forespeilet. Så konseptet er ikke helt forkastet. Mulig dine også vil bli tilgjenglig med tid og stunder.

7: Flott.

Geir Arne
    Siden GTC-serien er billigere enn mine skarve inwalls vil jeg tro de har tatt noen kommersielle grep og beslutninger. Etter hva jeg diskuterte med Adam den gangen så var det største problemet å få inwalls med begrenset kabinettstørrelse til å spille så bra som de ønsket. Ha i mente at at mine inwalls ble levert over to år etter at jeg muntlig bestilte dem, siden de slet med alskens saker og ting som de ikke fikk til å fungere slik de ønsket. Så når de endelig var ferdige var det mye stas for dem å endelig kunne sende de nordover

Jeg liker oppsettet ditt veldig godt og jeg tipper det spiller veldig bra! Kan du beskrive lyden litt? Hadde vært morsomt om vi hadde de samme opplevelsene med Adam Jeg skulle også ønske de kunne fått en ny importør på plass slik at dette fantastiske merket kunne få en ny renessanse her på berget. Slik det er nå fungerer særs dårlig. Etter min mening spiller Adam helt på høyde som alt annet det er naturlig å sammenligne med, men med noen små særtrekk man ikke kommer bort fra, blant annet dynamikken og detaljeringsevnen, og at de klarer å tilføre luft og kropp til nær sagt all musikk

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktos hjemmekino blir nok full av kompromisser
    I think not, bittesmå tilpasninger er nok mer korrekt.

Det at du er så nøye at små avvik fra det du har tenkt gjør at du setter det frem som kompromiss, sier sitt om hvor lista ligger

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si du har gjort ett godt stykke arbeid, sikkler bare mere å mere for hver side jeg blar. Gleder meg til å se dette ferdig! Stå på
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt vi driver med innen denne hobbyen er vel et kompromiss..spørsmålet er vel bare hvor mye vi lar være å henge oss opp i det når vi først sitter med fjernkontrollen i den ene og cola/popcorn i den andre
    De små/få kompromissene du får i din kino blir vel som bagateller å regne når alt er kalibrert og ferdig satt opp tenker jeg
    Dette blir en überrå kino til inspirasjon for undertegnede og mange andre!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk dere

Ellers hadde jeg en hyggelig diskusjon med BEF pr. telefon tidligere i dag og avtalt at han skal hjelpe meg å lime molton i taket. Det bør jo gjøres av trenede, og da passer det å få hjelp av den herremannen

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Alt vi driver med innen denne hobbyen er vel et kompromiss..spørsmålet er vel bare hvor mye vi lar være å henge oss opp i det når vi først sitter med fjernkontrollen i den ene og cola/popcorn i den andre
    Noe mer fornuftig er det svært lenge siden jeg har lest!

Newcomer ChrisO sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mektig imponert over arbeidet som legges ned her, og som en "rookie" på både AVforum, kinobygging og Hi-Fi/AV digger jeg disse byggetrådene, med masse bilder og gode forklaringer på hva og hvorfor...

Når jeg ser disse trådene, gleder jeg meg stort til jeg selv skal i gang, en gang ute på sensommeren.

Gleder meg til å se sluttresultatet på din nye kino!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig flott gjennomførelse, akto. En tråd som er absolutt å følge og med gode bilder.

Du gjør han her nervøs og full av prestasjonsangst:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden GTC-serien er billigere enn mine skarve inwalls vil jeg tro de har tatt noen kommersielle grep og beslutninger. Etter hva jeg diskuterte med Adam den gangen så var det største problemet å få inwalls med begrenset kabinettstørrelse til å spille så bra som de ønsket. Ha i mente at at mine inwalls ble levert over to år etter at jeg muntlig bestilte dem, siden de slet med alskens saker og ting som de ikke fikk til å fungere slik de ønsket. Så når de endelig var ferdige var det mye stas for dem å endelig kunne sende de nordover
    Det er nok litt enklere å få til en god løsning med GTC-serien enn med in-wall siden man har større kabinett og mulighet for bassrefleks. Det hjelper en del på fylde når man bruker høyttalerne som fullrange. Når det er sagt tror jeg ikke det er mye forskjell på GTC og in-wall slik vi benytter de. Litt synd GTC ikke kan bestilles som aktive, men det hadde kanskje blitt litt dyrt.

Jeg liker oppsettet ditt veldig godt og jeg tipper det spiller veldig bra! Kan du beskrive lyden litt? Hadde vært morsomt om vi hadde de samme opplevelsene med Adam Jeg skulle også ønske de kunne fått en ny importør på plass slik at dette fantastiske merket kunne få en ny renessanse her på berget. Slik det er nå fungerer særs dårlig. Etter min mening spiller Adam helt på høyde som alt annet det er naturlig å sammenligne med, men med noen små særtrekk man ikke kommer bort fra, blant annet dynamikken og detaljeringsevnen, og at de klarer å tilføre luft og kropp til nær sagt all musikk
    Takk for det.

Jeg føler utifra beskrivelsen din her at vi oppfatter mye ang ADAM som likt. Stikkordet her er transientrespons. Det er utrolig snert i høyttalerne fra bunn til topp. GTC oppleves som luftige og med så god kapasitet at det aldri blir skrikende og anstrengt. Spesielt bånddiskanten har en kapasitet som tradisjonelle domer kan se langt etter. De tåler også veldig høye SPL-nivå, noe som er moromst av og til i en kino. På tross av mitt begrensede rom syntes jeg de spiller ganske bra, men jeg får ikke ut fullt potensial. På detaljeringsevne står de seg veldig bra for prisklassen, men havner noen divisjoner under dine. Tensor-serien er skikkelig no-nonsense. "Luftigheten" i disse er også fantastisk, og de går veldig dypt. Etter turen til Munchen nå snart får jeg nok dannet meg et litt bedre bilde av hele produktsorimentet deres. Jeg håper også en demo hos deg kan være mulig etter hvert.

Etter en rask titt i manualen til Z11 ser det ut som om denne har mulighet for 11.2 på film, så du hadde nok rett(mitt inspill var som nevnt basert på 3010 som jeg hadde inntrykk av brukte en veldig lik DSP). Men det var vanskelig å finne et klart svar på det store intetnettet.

Geir Arne

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter en rask titt i manualen til Z11 ser det ut som om denne har mulighet for 11.2 på film, så du hadde nok rett(mitt inspill var som nevnt basert på 3010 som jeg hadde inntrykk av brukte en veldig lik DSP). Men det var vanskelig å finne et klart svar på det store intetnettet.

Geir Arne
    akto hadde Z11 men nå har han 3010, bare til info

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens lille økt bestod i å finne ut av hvordan projektoren skulle plasseres for å ta minst mulig plass i taket. Slik den henger på disse bildene skal den ikke stå, siden jeg kun hang den opp midlertidig sammen med det lavtbyggende Chief-festet for å kunne beregne hvor den skal plasseres. Jeg har en helt krystallklar plan for hvordan dette skal gjøres oppi hodet mitt, men jeg klarer ikke å formidle den tanken ned på "papiret". Den som lever får se

Aktos hjemmekino-_mg_8700-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_8701-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_8702-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_8703-jpg

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisO
    Mektig imponert over arbeidet som legges ned her, og som en "rookie" på både AVforum, kinobygging og Hi-Fi/AV digger jeg disse byggetrådene, med masse bilder og gode forklaringer på hva og hvorfor...

Når jeg ser disse trådene, gleder jeg meg stort til jeg selv skal i gang, en gang ute på sensommeren.

Gleder meg til å se sluttresultatet på din nye kino!
    Så bra. Jeg også finner stor inspirasjon i andres byggetråder

Lykke til med eget bygg. Skal bli spennende å se!

Side 82 av 132 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •