Aktos hjemmekino - Side 79

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 79 av 132 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 75 76 77 78 79 80 81 82 83 89 99 109 119 129 ... SisteSiste
Viser resultater 1,561 til 1,580 av 2640
    Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Takk takk, det er bare å komme

The difference between men and boys are the price of the toys, Jerome. Ikke "the size of the toys", haha 8)
    Haha Av en eller annen grunn minnet det meg om en av mine favoritt quotes fra en av mine favoritt filmer

"You see in this world there's two kinds of people, my friend. Those with loaded guns, and those who dig. You dig"

-The good, the bad and the ugly
    Min tråd

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers, dagens og gårsdagens økt. Jeg orket ikke ta bilder i går. Jeg skulle opp kl. 05.00 for å reise på en jobb på Hovden så det ble en lang tur-retur fra Fetsund i dag. Uansett fikk jeg gjort litt både i går og i dag, og disse dagene ble gjennomført i geometriens tegn. Nå er jeg glad for at jeg fulgte med på dette på skolen, men - kryss i taket (åååå, så dyp jeg er ...) - dette er første gang etter ungdomsskolen jeg har brukt en passer. I sær en slik:

(hjemmelaget )
    Aktos hjemmekino-_mg_8271-jpg

Det må uansett til for å få til alle buer og slikt på en ordentlig måte. Dette er kun en indikasjon for meg selv hvordan buene skal være. Nøyaktigheten er innenfor et par centimeter utover. Det samme gjelder spotene. Det som nå skjer er at jeg skal ha opp et lag til med MDF som overlapper alle skjøter på det øverste laget. Jeg kommer også til å skjære ut en del store felter i dette laget for å få ned vekten i taket. Disse platene er veldig tunge, men jeg tror uansett at konstruksjonen min ville tålt det. Jeg tar uansett ingen sjanser. Når så er gjort limer jeg et siste lag oppi feltene. Dette blir kun en slags ramme oppover, ikke mer enn et par centimeter tykk. Da virker tykkelsen på taket ca 4 cm selv om det ikke er mer enn halvparten. Den kanten som jeg da finskjærer helt nøyaktig i perfekte buer kan så pusses helt strøken før jeg tar fresen og lager en fin kant.

Buen bak
    Aktos hjemmekino-_mg_8272-jpg

Buene rett over sweetspot
    Aktos hjemmekino-_mg_8274-jpg

Det fremre feltet
    Aktos hjemmekino-_mg_8275-jpg

Det bakre feltet grovskjært
    Aktos hjemmekino-_mg_8276-jpg

Fremre feltet grovskjært
    Aktos hjemmekino-_mg_8277-jpg

Hele taket sett bakfra, nå grovskjært
    Aktos hjemmekino-_mg_8278-jpg

Grovskjære bue over sweetspot
    Aktos hjemmekino-_mg_8282-jpg

Grovskjært bue foran
    Aktos hjemmekino-_mg_8284-jpg

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sykt tøft. Er meget imponert.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer ogrindevoll sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oy her skjer det ting.., må sei eg liker bildene Atle dette går den riktige veien :-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget flott stykke arbeid dette!!

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Atle endelig får ut fingeren, da går det unna! Forseggjort blir det også.

Er tanken å dempe ekstra hvor innfellingene er for gi inntrykk av mere "takhøyde"?

A.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance

Er tanken å dempe ekstra hvor innfellingene er for gi inntrykk av mere "takhøyde"?
    Nei, det er for å ramme inn den delen av taket som skal kunne brukes til demping. Dette blir modulært slik at jeg kan ta ned rammene for å jobbe med demping på baksiden uten at det vises i rommet. Det er rett og slett for å se pent og ryddig ut.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen skisser som viser hvordan jeg tenker meg takrammene og MDF-laget. Det kan gjøre det litt enklere å skjønne hvordan det skal bli. Hullene er ikke hull til spotene men kun for å fjerne vekt i det midterste laget. Lagene lamineres med lim. Rammene som er løse og kledd med stoff settes på plass etter et bestemt mønster. Felles for dem alle er at de først skyves inn på den ene siden før de skyves tilbake og får feste i begge ender. Så ligger de på plass av tyngdekraften.

Sett nedenfra
    Aktos hjemmekino-untitled-jpg

Sett ovenfra
    Aktos hjemmekino-untitled2-jpg

Utsnitt
    Aktos hjemmekino-untitled3-jpg

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får da et spillerom på 10cm tykkelse på platene? Skal dem også ligge over i den delen av taket det ikke er skjært ut for å unngå resonant der også? Smart løsning forresten.

A.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig stilig!

Er alt dette planlagt fra før du startet byggingen, eller kommer det ideer sigende etter hvert?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De store linjene var trukket opp, men i anstendighetens navn må jeg innrømme at stedlige hensyn og tilpasninger nok er reglen, snarere enn unntaket

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Du får da et spillerom på 10cm tykkelse på platene? Skal dem også ligge over i den delen av taket det ikke er skjært ut for å unngå resonant der også? Smart løsning forresten.

A.
    Siden huset er gammelt og vateret de brukte når huset ble bygget sannsynligvis ikke var helt i ... vater, er det noen høydeforskjeller. Taket jeg har senket ned er i vater, så avstanden opp til taket varierer fra 9 til 13 centimeter. Det vil nok ikke bli resonanser i den faste delen av taket, konstruksjonen ferdig laminert vil bli svært stiv.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er virkelig fingernem, kompis! Jeg er råimponert!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eletrikker, snekker, fotograf, journalist/skribent, alle disse ( og sikkert fler) utfører du med stor presisjon. Imponerende Det er bare å bøye seg i det fraværende byggestøvet.

Taket ser veldig tøft ut, samtidig som det er enkelt å justere akustiske tiltak. Kanskje verd en patent?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare føye meg inn i rekken av imponerte sjeler! Blir utrolig bra dette her

Vært på Hovden og jobbet ser jeg! Er mine jaktmarker det :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    The difference between men and boys are the price of the toys, Jerome. Ikke "the size of the toys", haha 8)
    Ja ja, du bruker dette som argument forbi min er større en din (Frontrekka også...) Prismessing ligger du vel 8x-10x over meg...

Om dette:
    Aktos hjemmekino-_mg_8271-jpg
    Det finnes faktisk noe enklere: spiker + snor + pen/blyant. Snor justerer du ved å snurre den rundt spikeren

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Meget flott stykke arbeid dette!!
    Helt enig, og du viser at det er mulig å gjøre det på en relativ enkel måte. Imponerende!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens økt. Ikke særlig spennende med veldig tidkrevende ...

Først et nytt lag MDF, denne gangen 9mm. Disse legges motsatt av det første laget med 12mm slik at alle skjøter overlapper hverandre og får økt styrke. Disse lagene lamineres med mye lim. Jeg har brukt 3 liter kun i dag! Når jeg nå banker på taket så virker det svært dødt. Dette skal ikke så lett settes i sving på noe som helst måte.

Da er det greit å ha nok tvinger. JEg har også skrudd en del i den ytre kanten som uansett skal skjæres bort.
    Aktos hjemmekino-_mg_8285-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_8286-jpg

Stakkars den som skal rive dette ned igjen ... Den tommelen kan vel tolkes på flere måter
    Aktos hjemmekino-_mg_8288-jpg

Viktig at kantene som skal renskjæres i etterkant får nok lim slik at den er sterk og tåler en omgang med stikksaga - eller kaninpuler´n, som fatter, fred være med ham - kalte dette redskapet.
    Aktos hjemmekino-_mg_8289-jpg

Setter man opp laseren med streken over spikerslagene før man henger opp plata så er det bare å skru i vei uten å lure på om man treffer
    Aktos hjemmekino-_mg_8291-jpg

Så er det tid for å legge på det øvre laget av 12mm MDF. Her bruker jeg masse rester, det går greit så lenge alt ligger helt kant i kant. Nå er rammekanten 33mm tykk, nøyaktig det samme som buekantene på veggkonstruksjonen. Jeg tenkte også å legge et lag til med 6mm MDF men jeg tenker jeg stopper her. Symmetri! Når alt dette gjennomskjæres og i etterkant pusses ser det ut som hel ved tvers i gjennom.
    Aktos hjemmekino-_mg_8294-jpg

... det ser ikke så veldig sexy ut slik, men det kommer til å bli veldig bra
    Aktos hjemmekino-_mg_8295-jpg

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Du er virkelig fingernem, kompis! Jeg er råimponert!
    Takk

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Eletrikker, snekker, fotograf, journalist/skribent, alle disse ( og sikkert fler) utfører du med stor presisjon. Imponerende Det er bare å bøye seg i det fraværende byggestøvet.

Taket ser veldig tøft ut, samtidig som det er enkelt å justere akustiske tiltak. Kanskje verd en patent?
    He-he, takk for de bevingede ord kjære deg. Jeg rødmer ops:

Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Må bare føye meg inn i rekken av imponerte sjeler! Blir utrolig bra dette her

Vært på Hovden og jobbet ser jeg! Er mine jaktmarker det :wink:
    Takk for det. Hovden er et veldig fint sted, jeg har aldri vært der før men tipper det kan være et kult sted å stå på ski!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lenge før det er klart til å starte med finish her nå

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome

Om dette:
    Det finnes faktisk noe enklere: spiker + snor + pen/blyant. Snor justerer du ved å snurre den rundt spikeren
    Snor og blyant er også benyttet på de litt lengre buene

Side 79 av 132 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 75 76 77 78 79 80 81 82 83 89 99 109 119 129 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •