Aktos hjemmekino - Side 78

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 78 av 132 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 ... SisteSiste
Viser resultater 1,541 til 1,560 av 2640
    Newcomer OdinBerzerk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dæven for et tempo du holder Atle! Ser jo utrolig bra ut så langt!
    Og for en spille liste (arbeidsmusikken)! Ikke rart det går unna!

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Dernest legge opp rør til de 19 spottene som skal opp i taket. Disse fordeles på to soner. Jeg har tenkt tanken på flere soner men tipper jeg aldri kommer til å bruke mer enn to ...
    Hva har du tenkt når det kommer til spotter?
    LED eller tradisjonelle halogen?

Halogen gir jo best/penest lys, og kommer i 2 versjoner 230v og 12v, hvor sistnevnte gir best lys. Vis dette hvordan har du tenkt trafoer for disse?

Problemet med 12v spotter er at trafoene ikke takler mer enn 2 meters kabler ut av seg. Det beste når man lager slikt som du gjør, er jo å montere alle trafoer sentralisert, slik at man enkelt kan bytte eller forandre soner. Men de normale trafoene takler jo ikke dette. SG har heldigvis løst problemet og fått laget noen som takler 20 meter.

Det andre store problemet med 12v spotter er støy. De bruker jo ikke 12v DC, selv om det kan se slik ut, det er faktisk høyfrekvent AC. Noe som støyer noe veldig.

LED fikser det meste her, da gjerne med 230v, også, men så skal man lete lenge etter å finne de som har riktig lys (farge). Eneste jeg har funnet som er i nærheten av halogen er Philips sine MasterLED, men de bygger dessverre litt i dybden (krever 10cm inkludert sokkel) fra underside tak hvis pæren ligger i flukt med taket, og ikke litt innfelt som er penest (Slik som SGs Jupiter Soft spotter).

Ellers så begynner dette å se bedre og bedre ut. Blir vel en av norges råeste vil jeg tro.

Newcomer OdinBerzerk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok ikke SVS denne gangen. Jeg sikler på de nye til Ken Kreisel, men først må jeg jo få hørt på Adamene. Til prisen bør de jo være ganske så bra! Jeg har lagt opp kabler slik at jeg har mulighet for to subwoofere bak til den aller dypeste bassen, og da er det to SVS-tuber som var den opprinnelige planen, men nå er jeg ikke sikker på noe som helst. Jeg anser meg egentlig litt ferdig med subwoofere bak meg, men man skal aldri si aldri ...
    Vil jo tro at Adamene subwooferene spiller rimelig greit, Adam Tensor Betaene dine er i hvert fall noe av det råeste jeg har hørt av høyttalere!

Og skulle de mot formodning ikke holde så hva med Adam Sub 2100? 21" element!

Sub2100 - Description | ADAM Audio GmbH

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OdinBerzerk
    Dæven for et tempo du holder Atle! Ser jo utrolig bra ut så langt!
    Og for en spille liste (arbeidsmusikken)! Ikke rart det går unna!
    Hei, gøy å høre fra deg igjen også! Kom innom snart . Takk for skryt

Sitat Opprinnelig postet av OdinBerzerk
    Vil jo tro at Adamene subwooferene spiller rimelig greit, Adam Tensor Betaene dine er i hvert fall noe av det råeste jeg har hørt av høyttalere!

Og skulle de mot formodning ikke holde så hva med Adam Sub 2100? 21" element!

Sub2100 - Description | ADAM Audio GmbH
    Joda, jeg også tror at Adamene skal være veldig bra, men når man blir sittende å surfe utover de små timer så kommer ideene som perler på snor. De 21" ser veldig spennende ut!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Hva har du tenkt når det kommer til spotter?
    LED eller tradisjonelle halogen?

Halogen gir jo best/penest lys, og kommer i 2 versjoner 230v og 12v, hvor sistnevnte gir best lys. Vis dette hvordan har du tenkt trafoer for disse?

Problemet med 12v spotter er at trafoene ikke takler mer enn 2 meters kabler ut av seg. Det beste når man lager slikt som du gjør, er jo å montere alle trafoer sentralisert, slik at man enkelt kan bytte eller forandre soner. Men de normale trafoene takler jo ikke dette. SG har heldigvis løst problemet og fått laget noen som takler 20 meter.

Det andre store problemet med 12v spotter er støy. De bruker jo ikke 12v DC, selv om det kan se slik ut, det er faktisk høyfrekvent AC. Noe som støyer noe veldig.

LED fikser det meste her, da gjerne med 230v, også, men så skal man lete lenge etter å finne de som har riktig lys (farge). Eneste jeg har funnet som er i nærheten av halogen er Philips sine MasterLED, men de bygger dessverre litt i dybden (krever 10cm inkludert sokkel) fra underside tak hvis pæren ligger i flukt med taket, og ikke litt innfelt som er penest (Slik som SGs Jupiter Soft spotter).

Ellers så begynner dette å se bedre og bedre ut. Blir vel en av norges råeste vil jeg tro.
    Takk for det Anders! Og dine betraktninger er som vanlig svært velkomne! Du har mye kunnskap om dette og jeg setter pris på at du tar deg tid til å skrive om el - for jeg er sørgelig utdatert på området. Jeg visste ikke at det fantes konvensjonelle trafoer som taklet 20 meter, så jeg har lagt opp til "stjernenett" - 2 meter og ordinære 12V halogen med trafoene inne i spotthullene. Jeg har allerede kjøpt disse (for flere år siden faktisk). De har dog fått egen kurs så jeg krysser fingrene for at støyproblematikken blir minimal.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Snakk om å dra hobbysnekkring til et nytt nivå!! Utrolig strøkent, perverst bruk av laser !

Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Svarte hel-vete for et arbeid Atle, perfeksjonist og tør ikke å tenke på hvor sprek denne kinoen blir med dette utstyret plassert rundt. Well done ass.

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jøss, for et stykke arbeid! Dette tar jeg virkelig av meg hatten for Makan til detaljearbeid...er du og Hunsbedt i familie?

Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Kan jeg leie deg når den tid kommer når jeg får min egen hjemmekino???

Får jeg med BEF og Hunsbedt så blir vel noe av det råeste man kan få! hehe.

Takk for det folkens! Når det gjelder Hundsbedt så er han helten min innenfor bygging Og BEF er jo en god venn. Litt gal men fortsatt en god venn Og veldig kunnskapsrik!

Jeg skal uansett gjøre mitt beste for at denne kinoen skal bli skikelig fet 8)

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktos hjemmekino-_mg_8190-jpg
    Du har så råttent ryddig arbeidsplass... Dette blir knall :-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Du har så råttent ryddig arbeidsplass... Dette blir knall :-D
    Rot er det verste jeg vet! Å lete etter verktøy og subbe rundt i en dynge med støv, kapp og søppel er rett og slett en så stor hemsko at de 20 minuttene det tar å rydde opp er en regelrett investering for videre arbeid

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rot er det verste jeg vet! Å lete etter verktøy og subbe rundt i en dynge med støv, kapp og søppel er rett og slett en så stor hemsko at de 20 minuttene det tar å rydde opp er en regelrett investering for videre arbeid
    Det er ikke en skikkelig byggeplass, før man finner masse spindelsvev og mugg som vokser i gammel sagspon - og har begynt å bevege seg rundt på gulvet etter egen vilje ;-)

Ble litt inspirert, skal rydde opp hjemme ikveld! Dessverre har fatteren "stjålet" arbeidsbenken jeg kjøpte for noen år siden.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Anders! Og dine betraktninger er som vanlig svært velkomne! Du har mye kunnskap om dette og jeg setter pris på at du tar deg tid til å skrive om el - for jeg er sørgelig utdatert på området. Jeg visste ikke at det fantes konvensjonelle trafoer som taklet 20 meter, så jeg har lagt opp til "stjernenett" - 2 meter og ordinære 12V halogen med trafoene inne i spotthullene. Jeg har allerede kjøpt disse (for flere år siden faktisk). De har dog fått egen kurs så jeg krysser fingrene for at støyproblematikken blir minimal.
    Du vil nok ikke få noe støy problematikk, som regel er det utgangsiden av trafoen som er verst, og disse ligger så vidt jeg kan se langt unna både høytaller kabler og signal kabler.

Du kjenner sikkert den normale 50Hz duren som enkelte har opplevd fra sub osv. Vi bruker av og til noe som heter Tonesøker for å lete opp kabler. Dette er en enkelt sak som sender lyd ut på kabelen du leter etter, og en mottaker (høytaller) som fanger opp signalet. Jeg har satt denne mot både normal 230v kabel, og mot utgang på trafo. Sistnevnte er helt forferdelig. Og feltet den tar imot rundt kabelen er mange ganger større enn det er rundt en normal 230v kabel.

Det beste er faktisk en god gammel jernkjerne trafo. Disse er tunge for dimmere å drifte, men null støy. Samt før montering kan brukes til vekt trening

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig flott Atle.
    Dette kommer til å bli suverent.

Er det noe grunn til at du bruker MDF og ikke gips på flatene?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

Av to like viktige grunner:

1. Jeg HATER gips. Det er det mest plagsomme og bedritne materialet som kan kjøpes for penger
    2. MDF er lettere å forme buer på og frese i, noe som kommer til å være en viktig detalj i byggverket.

Ellers er dagen i dag satt av til å være pappa samt husrydding. Så, lite trolig det blir noen byggebilder i kveld. Sorry!

...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er med på tankegangen. Det blir jo et veldig fint resultat av det.
    Deilig med rette og nøyaktige kanter, og ikke ,måtte redde "skuta" med sparkel. ;-)

Takk

Av to like viktige grunner:

1. Jeg HATER gips. Det er det mest plagsomme og bedritne materialet som kan kjøpes for penger
    2. MDF er lettere å forme buer på og frese i, noe som kommer til å være en viktig detalj i byggverket.

Ellers er dagen i dag satt av til å være pappa samt husrydding. Så, lite trolig det blir noen byggebilder i kveld. Sorry!

...
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koste meg i bilen i dag med "Rambokniv". Skjønner godt referansen til Ramstein. Mye likt. Spennede med nynorsk også. God anbefaling

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skiva - Staals Rambokniv - er blitt en ny favoritt for min del. Ikke bare er tekstene utrolig bra og tidvis ganske dype til sjangeren å være (Ein Annan Mann, Bilkræsj, Dommedagen og 11 Dagar er favoritter), men kompet, drivet og kvaliteten er helt på høyde med store produksjoner. Faktisk er kvaliteten et godt stykke over det meste annet i sjangeren, og helt på høyde med tidlig Rammstein!

Anbefaler alle som liker litt tyngre rock og heavy å kjøpe denne skiva. Den kan meget vel brukes som referanse.

Når det er sagt må det også nevnes at Geir Ove Gråbein Nordby - vokalisten i bandet - skriver i bladet Lyd & Bilde, som jeg også leverer artikler til. Men musikksmak er subjektivt, kjentfolk eller ikke, derfor tillater jeg meg å skryte av denne skiva, som er utrolig bra!

[YOUTUBE]tFBd_vjA3wo[/YOUTUBE]

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig arbeid! Vanvittig! Elsker slik perfeksjon, det er sånn det skal se ut! Dette gleder jeg meg til å se ferdig! Stå på!

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du Akto er det Bosch GLL2-50 eller GLL3-80p laser du bruker.
    Kjenner jeg må på nett og handle litt:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har vært gjennom tråden og det du bygger ser veldig bra ut. Du er flink!

Kanskje får jeg lov å komme på besøk en dag og forstyrre deg?

Ellers, har du tenkt å endelig oppgradere front rekka di til noe mer mannlig og voksen, noe for ekte gutter? :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Du Akto er det Bosch GLL2-50 eller GLL3-80p laser du bruker.
    Kjenner jeg må på nett og handle litt:-)
    Nå har jeg glemt å sjekke, men det er den med krysslaser, ikke den nye "3D" med tre streker.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Lenge siden jeg har vært gjennom tråden og det du bygger ser veldig bra ut. Du er flink!

Kanskje får jeg lov å komme på besøk en dag og forstyrre deg?

Ellers, har du tenkt å endelig oppgradere front rekka di til noe mer mannlig og voksen, noe for ekte gutter? :wink:
    Takk takk, det er bare å komme

The difference between men and boys are the price of the toys, Jerome. Ikke "the size of the toys", haha 8)

Side 78 av 132 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •