Aktos hjemmekino - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 70 av 132 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 2640
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Flott fremgang her, Atle.

Skal du ha 16/9 lerret?
    Neida, det er 2.35:1-lerret. Bildet lyver litt på grunn av sterk vidvinkel, tipper jeg. Lerretet er et DaVision Masque: www.image-screens.com - IMAGE Cadre No. 1 masque

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Du brukte lange nok skruer til hyllene ser jeg, eller er det spiker?
    Det er skruer, og de er lange nok Man tager hva man haver, og så lenge det er gjenger nok så spiller det ingen rolle.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Blir det noen form for isolering mot naborom? Gips el?

Er det frittliggende stenderverk? Ser det er populært med rom-i-rom.

Har begynt så vidt å kjøpe inn ting til mitt eget rom, men er usikker på om det er verdt å legge mye tid/ressurser (og mindre rom) i gipsing o.l.
    Nei, ingen lydisolasjon å snakke om i dette rommet. Det er 30 cm betong på alle kanter så jeg ser ingen vits å lydisolere rommet mot resten av huset. Det er uansett døra som er det svake punktet, og dyp bass går gjennom alt. Stenderverket er mekanisk koblet både mot gulv og tak, og jeg kommer ikke til å bruke gips så lenge jeg kan slippe.

Hva du bør gjøre avhenger kun av hva du ønsker å oppnå. Har du behov for å dempe lyden mot resterende boligmasse eller naboer så må du gjøre de nødvendige tiltak. Da er frikoblet stenderverk med dobbelt lag gips og akustisk lim veien å gå. Hvis ikke ser jeg overhodet ingen grunn til å bruke en eneste krone eller centimeter på slikt. Det er mye viktigere å tenke akustikk for å fremme lydgjengivelsen - der får man valuta for hver eneste krone brukt!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hva du bør gjøre avhenger kun av hva du ønsker å oppnå. Har du behov for å dempe lyden mot resterende boligmasse eller naboer så må du gjøre de nødvendige tiltak. Da er frikoblet stenderverk med dobbelt lag gips og akustisk lim veien å gå. Hvis ikke ser jeg overhodet ingen grunn til å bruke en eneste krone eller centimeter på slikt. Det er mye viktigere å tenke akustikk for å fremme lydgjengivelsen - der får man valuta for hver eneste krone brukt!
    Kunne ikke vært mere enig i deg med dette. For alle som bygger seg et kino rom, tenk på hva du skal bruke rommet til og hva som vil være viktig med rommet. For det er ingen vits å bygge et dyrt "rom-i-rom" vis det ikke er noen i huset som blir forstyret av støyen som kommer fra kino rommet. Bruk penger på det som er viktig!

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du nevnte du skulle ha LED lys bak stikkontaktene. Regner med det er Elko sin Pluss serie du bruker pga 1,5 størrelse.

Har disse selv på brytere i gangen osv, og de funker bra. Men de lyser fortsatt veldig selv på minimum. For inne i alle så sitter det en bitteliten dimmer. Maks er ekstremt.

Ett lite tips. Disse LEDene finnes i to versjoner, med trafo, og uten trafo. Jeg vil nok anbefale det siste, for så å trekke en liten tynn kabel mellom alle boksene, og bruke en felles trafo.

Grunnen er to delt. 1. Selv om trafoen er liten, så tar den litt plass. Boksene du har brukt er dype, men med maks uflaks så kan det bli trangt. Det andre er at med felles trafo montert ett annet sted, så kan du også montere en felles bryter for dem, og kappe alle likt om man ønsker, eller dele dette opp. Mulig det også kan monteres en ekstern dimmer for alle felles også.

Det kjedelige med lysene er at de kun passer med Plast rammene, og man kan ikke velge noe mer eksklusivt som glass elle skifer rammer.

Edit: Uten trafo:ELKO
    Med trafo: ELKO

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi tenker 99 % likt AndersT2. Det er nøyaktig som skissert bortsett fra at jeg skal bryte dem med aktuatorer og ikke tradisjonell bryter. Det blir til sammen 17 bokser med slikt baklys og de kommer til å lyse mot det mørke tapetet så jeg tror ikke det blir for ekstremt med lys. Jeg har en egen trafo stående i et mindre skap som tar alle sammen.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si det igjen, jeg bøyer med i (bygge)støvet for kreativiteten og ikke minst pågangsmotet ditt. Ikke bare bygger du kino, du gjør det etter å ha totalrenovert hele huset OG hagen utenfor. At du og Monica fremdeles er godt gift er et godt tegn for resten av livet. (Ja, jeg snakker av erfaring :-) )

Keep on with the good work...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det gamle ørn! Du er jo en flittig bie selv du ...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, noen bilder fra dagens økt. Først en post til ære for den mer eller mindre kjente "FAT"-kabelen. Det var en gang i tiden noe som ble hyllet som FAT LMC som visstnok var en strømkabel med fantastiske egenskaper. Tro kan som kjent flytte fjell, men jeg har selv valgt en variant av denne dobbeltskjermede 4mm2 FAT-kabelen med dobbel skjerming. Og det er sistnevnte skjerm som er viktigst for min del. Jeg har selv hørt hvor stor forskjell det kan være med en godt skjermet strømkabel hvis man har mye signalkabel liggende parallelt med strømkablene. Så derfor er hele kinoen utstyrt med slike strømkabler.

Min velbrukte håndleddskutter. Elektrikerne der ute har vel alle kjent hvordan det er å tre den haken ned i håndleddet ...
    Aktos hjemmekino-_mg_2444-jpg

Dobbel kobberskjerm
    Aktos hjemmekino-_mg_2445-jpg

Skjermen kobles kun sammen med jord i en ende. Hvorfor? På grunn av KISS
    Edit: Røret er for øvrig 25mm. Det forklarer kan hende akronymet FAT
    Aktos hjemmekino-_mg_2446-jpg

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en liten hyllest til K-rør. For de uinnvidde står K-en for korrugert. Rør står for kaos, men det vet alle. Derfor kommer noen kaosbilder av kaos, nei - jeg mener av rør!

Fra spøk til alvor; jeg tror jeg faktisk har fullstendig kontroll på dette. Grunnen til at det er blandet litt og lagt forbindelser mellom strøm- og signal-boksene er på grunn av 24V til baklyset på rammene.

Aktos hjemmekino-_mg_2448-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_2449-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_2450-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_2451-jpg

Fordelingsskap ...
    Aktos hjemmekino-_mg_2452-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_2453-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen kobles kun sammen med jord i en ende. Hvorfor? På grunn av KISS
    Nei Atle, pga av ground loops. Å koble skjermen på begge endene av en kabel er den beste måte å lage støy.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelingsskap ...
    Aktos hjemmekino-_mg_2452-jpg
    Kjempe smart! :grin:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men ikke når det gjelder ordinær jording i et elektrisk forsyningsanlegg. Du tenker på når man kobler sammen to forskjellige jordingspunkter med divergerende jordpotensiale, og i lydanlegg dertil resulterende i støy. Dette blir annerledes, her er det nøyaktig samme punkt og da får man ikke dette problemet.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holy macarony!! Noen Som har fulgt med i timen ja! Ser jo kjempe bra ut
    Min tråd

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Helt rått - HER snakker vi syssstem!!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Det kan se litt forvirrende ut men jeg forsøker å legge strøm og signal på forskjellige nivåer, med minst 15 cm mellom. Noen kryssinger blir det selvsagt men jo færre, jo bedre!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven! No er eg plutseleg ikkje fullt så nøgd med meg sjølv

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men ikke når det gjelder ordinær jording i et elektrisk forsyningsanlegg. Du tenker på når man kobler sammen to forskjellige jordingspunkter med divergerende jordpotensiale, og i lydanlegg dertil resulterende i støy. Dette blir annerledes, her er det nøyaktig samme punkt og da får man ikke dette problemet.
    He-he, her havner vi fort igjen i en 'jord' debatt mellom elektriker og elektronikker....
    Selv med 1 unik jordingspunkt og med 1 jord kabel koblet til flere kontakter så kan du får du ground loops. Denne forklarer det på en enkelt måte.
    Vi kan ta denne debatten neste gang vi treffes :wink:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er nok i prinsippet enige, men det er feil nivå for å fjerne ground loop på - mellom kontakt og kontakt. Ground loop-tiltak gjøres best mellom uttak og apparat, ikke mellom kontakt og kontakt i et skjult anlegg

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens økt bestod i kabeltrekking. Følgende kabler er trukket:

Front V
    Front H
    Senter
    Surround H
    Surround V
    Surround back H
    Surround back V
    Presence front H
    Presence front V
    Presence back H
    Presence back V
    Subwoofer front H
    Subwoofer front V
    Subwoofer back H
    Subwoofer back V
    Brann- og tyverimeldere
    2 x USB + 1 x LAN til boks midten H
    Nettverk projektor
    4 x LAN mellom fordelingsboksene kontor/kino
    IR-ext. front/fordelingsskap
    HT-kabler mellom fordelingsskap (for multirom mot spisestue)

Vannblemmene er definitivt på plass. Dagens økt er ikke mye å vise bilder av, men her er nå to ferske eksponeringer for å holde tråden varm

Aktos hjemmekino-_mg_2454-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_2455-jpg

Side 70 av 132 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •