Aktos hjemmekino - Side 66

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 66 av 132 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 96 106 116 126 ... SisteSiste
Viser resultater 1,301 til 1,320 av 2640
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tidligere har det vært anledning til å benytte 2,5mm2 på 16A i skjult forlegning, så det er helt korrekt Man kan gjøre det samme nå, men da med den nye typen automater.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg følte jeg egentlig var på tynn is siden jeg for det meste har jobbet i industri og med andre forlegningsmåter/krav, men da er jeg ikke helt på jordet allikevel

Men 4mm2 har jeg frem til anlegget, og to separate kurser til og med. Intet lys eller varme får besudle de deilige 4mm2-kursene mine, ha-ha

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ringte de nettopp fra Teppeland på Høvik og kunne fortelle at teppet skulle sendes fra Belgia den 23. mars, altså er det meg i hende rundt månedsslutt. Så da folkens, er det ingenting i veien for at hjemmekinoen kan bli ferdig i løpet av april. Ohhhh, har jeg disiplin og tid nok til å klare dette?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis! Du har jo bøttevis med motivasjonsassistenter her på forumet, så JA! Detta klarer du!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Tidligere har det vært anledning til å benytte 2,5mm2 på 16A i skjult forlegning, så det er helt korrekt Man kan gjøre det samme nå, men da med den nye typen automater.
    Hvordan ser vi at det må brukes 2.5mm2 eller 4mm2 på en automat? Anbefaler dere å legge ut nye 16A kurser med 4mm2 uansett?

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Så da folkens, er det ingenting i veien for at hjemmekinoen kan bli ferdig i løpet av april. Ohhhh, har jeg disiplin og tid nok til å klare dette?
    Send ut en invitasjon for demo en dag den siste helgen i April til dine nærmeste venner og/eller familie. Da får du nok motivasjon!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hvordan ser vi at det må brukes 2.5mm2 eller 4mm2 på en automat? Anbefaler dere å legge ut nye 16A kurser med 4mm2 uansett?
    Det er relativt enkelt å finne ut dersom du leser tabellene i NEK 400, slik Akto har gjort. Når det gjelder valg av automater, må du bare påse at de automatene du kjøper har I2 på 1.2 eller 1.15 (jeg mener noen bruker dette). Dersom har har en elektriker som hjelper deg, vet han dette.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg er elektrikker.
    vil bare informere om at det er ikke lov å bruke 4 kvadrart på stikkontakter, så da må man bruke 2,5mm2. eller gå ned til 15A möller automater eller bruke 16A schneider automater. men dette er kun hvis man bruker PN, bruker man PR må man gå helt ned til 13A... men jeg vil anbefale å bruke C eller D automater i hjemme kino da C tåler 10 ganger startstrøm, altså hvis man har en 16A kurs tåler den 160A i en kort periode uten å gå, mens B automat tåler bare 5 ganger start strøm.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvfølgelig lov å bruke 4 kvadrats kabel på stikkontakter, men du kan ikke sikre dem med mer enn 16A

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheKing
    Hei, jeg er elektrikker.
    vil bare informere om at det er ikke lov å bruke 4 kvadrart på stikkontakter, så da må man bruke 2,5mm2. eller gå ned til 15A möller automater eller bruke 16A schneider automater. men dette er kun hvis man bruker PN, bruker man PR må man gå helt ned til 13A... men jeg vil anbefale å bruke C eller D automater i hjemme kino da C tåler 10 ganger startstrøm, altså hvis man har en 16A kurs tåler den 160A i en kort periode uten å gå, mens B automat tåler bare 5 ganger start strøm.

Det er ingen problem med å bruke 4kvadrat på stikk.
    Hvor har du fått denne informasjonen ifra?
    Du kan fint bruke 4kvadrat på stikk som nevnt over, sålenge du ikke sikkrer stikken med høyrere en stikkens merkestrøm.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært på en liten søndagstur og tok veien innom Atle for å se hvordan det så ut. Å hva kan man si, jo dette ser meget lovende ut og det vil nok bli en av Norges absolutt heftigste hifi og hjemme kino rom. Atle har som vanlig et meget bra håndlag og alt som er gjort er meget bra og gjennomtenkt. Det er ikke mye tilfeldigheter med det som er gjort. Jeg fikk en god forklaring av Atle på hva han så for seg av løsninger og finisher i rommet. Kjenner jeg gleder meg allerede til demo

Stå på Atle for dette blir knall bra!!!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Bjørn Erik, men som vanlig er du skammelig beskjeden; noen av de beste ideene kommer jo fra nettopp deg!

Uansett har jeg selv veldig tro på dette rommet og systemet, og med de små justeringene vi snakket oss i gjennom i dag tror jeg at dette kan bli veldig bra

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... tror jeg at dette kan bli veldig bra
    Vi forventer ikke noe mindre fra deg

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes seriøst også at vi skulle hatt en LIKE-knapp på dette forumet. Den hadde fort gått varm i denne tråden.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Synes seriøst også at vi skulle hatt en LIKE-knapp på dette forumet. Den hadde fort gått varm i denne tråden.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk alle sammen. Inntil nå har det jo vært forferdelig mye vingling og OT men nå skal det snart bli skikkelig substans

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir luka som gjør at man får tilgang til elektronikkens bakside:
    Aktos hjemmekino-_mg_2381-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_2382-jpg

Slik ser rammen ut fra baksiden, så kommer det en slags dør på denne som kan hengsles av fra baksiden når man trenger å komme til den:
    Aktos hjemmekino-_mg_2383-jpg

Så skal racket bygges opp. Her har jeg valgt å bruke hobbyplater med fester på begge sider. Jeg har sjekket om det blir svikt i platene men siden trykket fra de tyngste apparatene blir kun 5-10 cm ut på plata vil ikke momentet bli så høyt, kun et par kg trykk på midten:
    Aktos hjemmekino-_mg_2391-jpg

Aktos hjemmekino-_mg_2393-jpg

Så litt listverk på det tekniske rommet. Alt skal selvfølgelig sparkles og males. Vinduet har mildt sagt vært med på mye rart så dette må sparkles og pusses grundig:
    Aktos hjemmekino-_mg_2375-jpg

Hvordan liste så lenge vinduet står så høyt at man ikke får tilgang til foringsspaltene? Joda, merkelig nok passet det å fortsette taket rett inn i den øverste spalten, så det ble ikke så verst med hulkilen inn helt ut til vinduet og en avslutning der:
    Aktos hjemmekino-_mg_2377-jpg

Dørklosser:
    Aktos hjemmekino-_mg_2385-jpg

Kjære Makita.
    Du som skjærer 100 % rett.
    La mine lister merkes med rett lengde.
    Slik at du kan kutte korrekt.
    La din vilje skje
    i kinoen som på det tekniske rommet.
    Gi oss i dag mange rette lister.
    Forlat oss vår ukvessede tømmerblyant,
    som vi og forlater knekte tommestokker.
    Led oss ikke inn i billigsag-fristelse,
    men gi oss fra kvalitetsleverandører.
    For suksessen er din,
    og makten og æren
    i laseren og håndleddet.
    Gi gass.
    Aktos hjemmekino-_mg_2387-jpg

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, tar form dette gitt! Du er helt rå Atle

Og et lite tips til alle i Makita menigheten, sjekk prisene herfra: Power Tools & Cordless Drills from Bosch, Makita, Dewalt, Metabo, Ridgid
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheKing
    Hei, jeg er elektrikker.
    Hei.

Hvor står det at man ikke kan bruke 4mm på stikkontakter?
    Denne er den mest brukte typen fra elko, med innmat som brukes i alle Elko stikk: ELKO

Står ingenting om kvadrat i dokumentasjone eller godkjennings papirer så vidt jeg kunne se.

Det er ikke helt å anbefale på innfelte stikk, fordi det er vanskelig å få inn, spesielt helkjerne, noe Akto ikke skal bruke.

Når det kom til sikringer, så valgte Eaton (Moeller) å gi ut nye 15A stikk, i stedet for å endre I2en på dem. De fleste andre produsenter endret I2, og beholdt 16 A sikringer.

C er helt greit å bruke hjemme, enkelte produsenter har kun dette (Gewiss). Det er nok også anbefalt på forsterker utstyr pga startstrøm. D karakteristikk bør kun brukes i ekstrem tilfeller, når alt annet ikke fungerer. En ting er med tanke på oppstart, men sikkerhet for folk og hus er en annen ting. Få støt av en D sikring, så risikerer man mer når man har maks uflaks en ved andre, den løser ut senere, og man risikerer å bli sittende fast.

Trenger man mer enn C, så kan man faktisk gå inn med ett OV, denne ligger faktisk i mellom C og D på utløsning. Det er utradisjonellt, men har måtte brukt det en gang i nøden pga D ikke var mulig å skaffe på tiden. Det er da vi fant ut hvor den lå på utløser kurven.

Uten å gidde å slå opp, så kan man som regel ha høyere sikring på PR enn PN, spesielt slik som Akto har gjort det her, da han har de forlagt i isolert vegg. PR legges som regel på vegg, og har da bedre kjøle muligheter.

Akto valgte 4mm av sine egen lille grunn, spenningsfall, og har egenlig valg riktig løsning etter dagens norm. Men så kan man gå inn å si om ombyggningen hans faller under liten eller stor endring. Sistnevnte krever nyeste norm, noe det vel faksik gjør i dette tilfellet, siden omgjøringen er nokså står. Ellers så hadde det holdt med normen som følger huset.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så må det trekkes nettverk og skikkelig rør til HDMI. Serveren kommer til å få en egen skjerm på kontorpulten og da er det greiest med HDMI. 32 mm rør bør holde i massevis
    Aktos hjemmekino-_mg_2327-jpg
    Må bare kommentere dette litt, av egen logikk. Meget pen gjort, det skal du ha pluss for.

Men burte du ikke ha skilt rør for sterkstrøm og høytallere/svakstrøm?
    Man kan vel i verste fall få interferens mellom sterkstrøm og høytaller kabler, få frem både støy og andre ulumskheter man ikke ønsker?

(Hvis det ligger sterkstrøm der da).

Dette ser ut til å bli en meget bra kino. Håper de ringer fra Hamar snart, slik at jeg kan få til noe slikt selv. Hater å bo i leilighet når jeg ser slike ting som dette

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt observert, og takk for skryt

Men dette er kontordelen så disse rørene skal kun inneholde nettverk, USB og HDMI til skjermen som skal tilknyttes serveren. Det blir med andre ord ingen audiokabler, verken på høy- eller lavnivå. Både HDMI og USB tåler avsindige mengder støy så det får stå sin prøve. Du har allikevel et poeng som jeg kom til å tenke på akkurat nå, og det er at jeg kunne hatt forsterkeren til PC-anlegget i racket og da skulle jeg hatt både HT- og signalkabler i disse rørene også. Nuvel, spist er spist ...

I resten av kjellerdelen som inneholder kino og kontor kommer strøm og signal til å ligge minst 20 cm fra hverandre.

Side 66 av 132 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 96 106 116 126 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •