Aktos hjemmekino - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 57 av 132 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 97 107 117 127 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 2640
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Tanker om kinoen, del I

Tema: Farger!

Taket blir sort med akustiske felter. Spottene fra Defa er i sort krom. Alle møbler blir sorte, Ekornes Space Stressless i sort mikrofiber er kjøpt inn. Veggene får 30-50 cm faste felter oppe og nede, og avtakbare paneler mellom disse feltene. Feltene blir i 60 cm bredde. Disse blir i sort høyttalerstoff, mens de faste feltene blir i lilla tapet med grov struktur. Alle vegguttak og brytere er i Elko sort matt og vil plasseres på felter med kontrastfarge. De blir dessuten utstyrt med fjernstyrt blått baklys. Gulvet blir belagt med lilla teppe. Det vil altså si at lilla blir kontrastfargen i kinoen. Passer bra, siden det er en kul farge som fremstår som nærmest sort når lyset skrus av. Alt av lister og slikt blir sort, det samme gjelder dører. Sofaen bak blir satt oppå et podie. Dette podiet skal trekkes med samme stoff som sofaen, dette er bestilt fra Ekornes.

Mer om utstyr, akustikk og bilde senere
    Oh, lilla! Det høres kult ut! Jeg hadde ALDRI tørt å bruke lilla i noe annet enn et barnerom.. ops:

Har du noe link til de spottene? Der fant du noe jeg ikke fant selv.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Det går jo unna her! Godt å se at du er i drift

Så må jeg bare si at du ser forbasket veltrent og
    godt ut!!

Dette blir uberspennende å følge med!

Masse lykke til videre!!
    Takk, takk og atter takk

Å så veltrent a gitt! Den posten skal jeg skrive ut, ramme inn og leve på hele jula 8)

PS! Ha´kke løfta en vekt på 13 år

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Oh, lilla! Det høres kult ut! Jeg hadde ALDRI tørt å bruke lilla i noe annet enn et barnerom.. ops:

Har du noe link til de spottene? Der fant du noe jeg ikke fant selv.
    Finner ikke igjen spotten på Defa sine sider, kan hende er de gått ut av produksjon. Eller kan hende jeg husker feil, og at disse spottene er fra SG.

Lilla er en utrolig kul farge, bare vent å se

Se for øvrig en post fra tidlig i denne tråden:

Det som allerede er klart i forhold til den nye kinoen er tre dedikerte 16A-kurser. To av dem er sågar forlagt med 4-kvadrat tråd. Da er jeg i alle fall sikker på at jeg har nok tverrsnitt og at spenningsfallet blir minimalt.

Aktos hjemmekino-_mg_9395-jpg

I kinoen blir det nok lagt vekt på god lyskontroll, selv om jeg ikke har særlig lyst på en 100 % batcave. Men for å være på den sikre siden har jeg i alle fall kjøpt inn el-materiell i sort matt, bortsett fra spottene som er i sort krom.

Aktos hjemmekino-_mg_9398-jpg

Styring til varme

Aktos hjemmekino-_mg_9402-jpg

Her er ringeklokka som passer inn i rammesystemet, samt lyslisten som alle stikkontaktene blir utstyrt med.

Aktos hjemmekino-_mg_9403-jpg

Og til slutt et bilde av en av spottene. Det blir 19 stykker i kinoen.

Aktos hjemmekino-_mg_9405-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gøy at du har fått liv i tråden igjen, Akto! Ønsker deg og dine (samt alle andre her på forumet) en strålende jul. Håper nissen kommer med harde pakker til deg i år, og gleder meg til å følge prosjektet videre!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanker om kinoen, del II

Tema: Akustikk

Hele reisverket er satt opp med en viss avstand til sideveggene som er av betong. Avstanden her varierer noe fra side til side – noe som kan vise seg og ikke være helt optimalt – men jeg har ingen alternativ til dette. Da ville jeg mistet så mye bredde at det ville vært enda verre. Jeg kommer til å isolere innerst mot yttervegg på ordinær måte med glava. Jeg er klar over at dette demper ulineært men jeg tror ikke dette vil medføre så mye problemer på grunn av andre materialer som kommer mellom isolasjonen og den indre veggen som blir transparent. Dessuten vil ikke den direkte lyden treffe disse områdene, det er kun refleksjoner som vil dø i disse områdene.

Bak alle de faste platene blir hele tomrommet fylt opp med isolasjon. Innvendig i reisverket vil det være åpent slik at disse feltenes bakside vil bli en enorm stor kasse med demping, noe som vil føre til en svært kort etterklangstid. Baksiden av reisverket vil dessuten være helt åpent i hele rommet lengde og bredde og også bak kontorveggene. Jeg kan ikke skryte på meg å ha en profesjonell tilnærming til dette annet enn erfaring fra lignende bygg hvor dette har vært SVÆRT vellykket

I de feltene som blir transparente kommer rammene til å ha en bredde på 60 cm, og rammene skal trekkes med ordinært høyttalerstoff. Det vil si at inne i veggene og bak rammene kommer alle de åtte surround- og effektkanalene til å plasseres helt ute av syne og perfekt vinklet mot lytteposisjon. Bak disse panelene vil jeg kunne plassere diffusorer og absorbenter alt ettersom hvordan rommålingene blir når alt er på plass. Det samme gjelder for et felt i taket som kommer til å dekke hele refleksjonsområdet til alle sitteplassene. Alle paneler skal festes enten med knepperter eller borrelås.

Bakveggen kommer til å bli fylt med akustikkplater i tre lag med samme avstand mellom platene som selve platene er tykke. Jeg har 40 m2 Rockwool 30mm akustikkplater og dermed vil avstanden være 30 med mer mellom dem inne i denne veggen. Det skal gå akkurat, mulig jeg klemmer til med fire plater inne i denne veggen for å få det tilnærmet dødt bakerst. Dette gjorde vi i Hjemmekinos referansekino med stort hell og det bør fungere hos meg også.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanker om kinoen, del III

Tema: Bilde

Her har jeg kjøpt et DaVision 2.35:1 lerret med manuell maskering, bredde bildeflate 250 cm. Alt annet vil jeg rådføre Gorm om

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanker om kinoen, del I

Tema: Farger!

Taket blir sort med akustiske felter. Spottene fra Defa er i sort krom. Alle møbler blir sorte, Ekornes Space Stressless i sort mikrofiber er kjøpt inn. Veggene får 30-50 cm faste felter oppe og nede, og avtakbare paneler mellom disse feltene. Feltene blir i 60 cm bredde. Disse blir i sort høyttalerstoff, mens de faste feltene blir i lilla tapet med grov struktur. Alle vegguttak og brytere er i Elko sort matt og vil plasseres på felter med kontrastfarge. De blir dessuten utstyrt med fjernstyrt blått baklys. Gulvet blir belagt med lilla teppe. Det vil altså si at lilla blir kontrastfargen i kinoen. Passer bra, siden det er en kul farge som fremstår som nærmest sort når lyset skrus av. Alt av lister og slikt blir sort, det samme gjelder dører. Sofaen bak blir satt oppå et podie. Dette podiet skal trekkes med samme stoff som sofaen, dette er bestilt fra Ekornes.

Mer om utstyr, akustikk og bilde senere

Jeg har også valgt en type lilla til mitt rom.
    Men lurer på om valget ble litt feil. Min ser nesten rosa ut med "rett" lys på

Hvilke lilla farge har du valgt?

Gleder meg til å følge tråden din videre,dette må jo bare bli bra!
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Så må jeg bare si at du ser forbasket veltrent og
    godt ut!!
    Pøh - han ser da ikke mere veltrent ut enn normalen.....
    Og feig er han også - bruke spikerpistol............. pøh

Atle, dette blir knallbra!! Og husk lilla, lilla farge - masse lilla

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Jeg har også valgt en type lilla til mitt rom.
    Men lurer på om valget ble litt feil. Min ser nesten rosa ut med "rett" lys på

Hvilke lilla farge har du valgt?

Gleder meg til å følge tråden din videre,dette må jo bare bli bra!
    Jeg har ikke endelig bestemt meg for farger riktig enda. Jeg har hentet tre teppeprøver, men det er så utrolig dyrt for skikkelig teppe. 750,- /m2 ...
    Det som er sikkert er at det blir en mørk lillafarge, neste så mørk at den går mot sort med lite lys og helt sort uten lys. Jeg kikket på bildene av rommet ditt og det jeg har sett for meg er langt mørkere. Jeg skal ta bilde av teppeprøvene senere så får du se.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Pøh - han ser da ikke mere veltrent ut enn normalen.....
    Og feig er han også - bruke spikerpistol............. pøh

Atle, dette blir knallbra!! Og husk lilla, lilla farge - masse lilla
    Nå, tydelig at du trenger briller

Spikerpistol er for ekte mannfolk. Alle er jo i stand til å bruke en hammer. En spikerpistol derimot, ojojoj!

Takk

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå, tydelig at du trenger briller

Spikerpistol er for ekte mannfolk. Alle er jo i stand til å bruke en hammer. En spikerpistol derimot, ojojoj!

Takk
    Spikerpistol på GASS er tingen!!
    Har både dykk- og 4" gasspistol i arsenalet og har aldri angret ett øyeblikk på det kjøpet. Digg å slippe slanger og kompressorstøy!

Paslode Cordless Nailers | Construction & Renovation Cordless Nailers | Paslode

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Spikerpistol på GASS er tingen!!
    Har både dykk- og 4" gasspistol i arsenalet og har aldri angret ett øyeblikk på det kjøpet. Digg å slippe slanger og kompressorstøy!

Paslode Cordless Nailers | Construction & Renovation Cordless Nailers | Paslode
    En liten drøm det der, men for en pris :shock:

Edit; På eBay ligger de fleste modeller til under halv pris ...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til fortsettelsen på dette rommet. Apropos lilla: Med rett fargetone (mørk og blåtoning, ikke rosa) av lilla så er det faktisk ganske kult i enkelte rom.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å følge med på denne tråden fremover. Er det bus styring på lyset?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har misset det; men hva er fabrikat til de lavtbyggende spottene og hva kreves for å montere dem sikkert? Er de 12V eller 240V? Ønsker noe lignende selv.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv lilla gulvteppe, synes det kan være en meget bra farge i rette omgivelser. Mye spennende og morsom info her nå. Gotta love it.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finner man lilla "recliner" / hjemmekinostol i stoff?

Jeg er i ferd med å ta "en Akto" angående fargevalg i egen furtebu, men er så pedantisk at jeg MÅ ha matchende stoler...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvor finner man lilla "recliner" / hjemmekinostol i stoff?

Jeg er i ferd med å ta "en Akto" angående fargevalg i egen furtebu, men er så pedantisk at jeg MÅ ha matchende stoler...
    Jeg fikk spesialbestille via Fnky, men har ikke peiling på om de leverer i stoff.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Må ha stoff pga. absorberende (akustiske) egenskaper.

Sorry for OT, akto.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten drøm det der, men for en pris :shock:

Edit; På eBay ligger de fleste modeller til under halv pris ...
    Fant ingen av de jeg har på ebay, mulig de heter noe annet i Norge...
    im50 F18
    im90i

Dykken betalte jeg rundt 4,5K for og 4" pistol i spesialpakke med ekstra langt magasin og noen andre deler tror jeg var 6,5K. Kjøpt hos optimera kjeden.

Dyrt? Tja, sett i forhold til tiden jeg sparer på jobb kontra kompressor rigging og slangefaenskap som henger seg fast i alt mulig? Billig! :-D

Side 57 av 132 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 97 107 117 127 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •