Aktos hjemmekino - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 49 av 132 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 2640
    Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tiger: Hvor mye sand har du til overs og hvor befinner den seg? Fattern er plennerd og er sikkert hypp.

Selv sverger han til plenklipper fra atco. I følge ham så klipper den plenen når de andre slår. Nå drivern forøvrig med hyttebygging så nå er det jeg som slår plenen med hondaen en gang i uka.

Atco Home Page

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kjør over hele flaten med en platevibrator, og deretter rak løs det øverste laget på 5-10cm. Eventuelt kjør over med gravemaskinen. Hvis ikke vil plenen din se ut som en berg-og-dalbane om 2 år. Den ser flott og jevn ut nå, men uten at den er pakket jevnt over (hardt) vil du muligens angre da. En plentrumle med vann er ikke tung nok uten at du har pakket alt jevnt og raket etter et slkt omfattende jordomarbeiding du nå har foretatt.

Er du ikke en fan av jevn / fin plen kan du se bort fra mitt tips. La om egen plen for 2 år siden og fulgte alle rådene i den store hageboka... (inkl. platevibrator, raking, lufting, toppdressing / skjellsand, gjødsling ofte og lite, klipping lite og ofte, osv). Plenen er nå som et Loneteppe.
    Jeg er enig med Atle, det er en kjempe jobb å gjøre som du sier. Bare å rakke løs 5cm manuelt på 700m2 tar mange mange timer. 10cm er det bare å glemme.
    Å kjøre med gravemaskin har vi prøvd og det blir helt umulig å etterarbeide manuelt. Pakket blir det men fint, nei.

Terrenget hos Atle er også en utfordring: det skal være nesten flat foran men ikke på de andre sidene, det er ikke samme type jord overalt. Og det regner nesten hver dag så jorden inneholder mye vann, men ikke like mye vann overalt...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh. Trodde jeg var den eneste plennerden (også kalt hageautist og plennazi av naboen) her inne.

Jeg fulgte dessverre ikke Tigers platevibratorråd da jeg la plen i 2006, brukte bare vanntrommel og det er IKKE tungt nok. Så jeg har berg-og-dalbane-tendenser. Imidlertid har jeg jevnlig tilført plenen gjødsel, kalksalpeter og STORE MENGDER vasket natursand, så den er veldig sterk og sunn.

Hvor får jeg kjøpt Atco eller andre motoriserte trommelklippere?

(EDIT: denne er for dyr Kjøp Gudenaa L 45-7 - Gressklipper fra AL-KO - tretti.no)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Tiger: Hvor mye sand har du til overs og hvor befinner den seg? Fattern er plennerd og er sikkert hypp.
    Hepp. Gitt bort allerede (i dag).

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det blir for mye berg og dalbane så får jeg fylle opp i de verste hullene og plante gress der. Men det skal sies at det er vel ikke mange kvadratmillimetrene der ikke er kjørt en 5T gravemaskin oppå, så det kan være det ikke blir så ille allikevel.

Bestilte akkurat 180 stykker Thuja Smaragd, med levering forhåpentligvis på torsdag. Så noe kinobygging kommer vel ikke til å skje med mindre himmelen åpner seg. Sorry for det ...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Bestilte akkurat 180 stykker Thuja Smaragd, med levering forhåpentligvis på torsdag. Så noe kinobygging kommer vel ikke til å skje med mindre himmelen åpner seg. Sorry for det ...
    Hehe, kommer du til å kjøre med gravemaskinen din over hele plenen på nytt denne helgen? Eller blir det grave/vanne/plante/planere x180 manuelt?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kona har sagt at så lenge plenen er flat nok for cricket så er det bra nok. Hun er selv ikke klar over at terreng-cricket er det hotte nå for tiden ...
    Mener du cricket eller crocket her? Har vanskelig for å se for meg at du og Monica sitter klistret og følger Arve Fuglum sine utgreiinger om cricket. Hagecrocket med et par øl og gode venner derimot, vel det kan jeg se for meg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Selv sverger han til plenklipper fra atco. I følge ham så klipper den plenen når de andre slår. Nå drivern forøvrig med hyttebygging så nå er det jeg som slår plenen med hondaen en gang i uka.

Atco Home Page
    Er svært enig i argumentet at en klipper er bedre enn en som slår gresset. Har selv ikke den aller største hageflekken, men den er til gjengjeld velholdt. Og den har aldri sett så bra ut som etter at jeg bruker en klipper fremfor en bensindreven sak som slår.

Jeg har riktignok ikke en ATCO, men en ALCO. Passer meg bedre :-) I tillegg er den ikke motorisert, her er det den manuelle metoden som brukes. Alt i kvalitetens tegn.

Jeg anbefaler jo dog ikke deg dette. Jeg ser med skrekk foran meg det scenarioet at du skal gi deg i kapp med en slik på 800 kvm..... :twisted:

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt en fordel å kjøre en tung maskin eller platevibrator over plenen, før du sår. Jeg brukte en 3,5 tonn's maskin.

Nå er plenen 6-7 år, og fortsatt helt flat.

Jeg kalker aldri, man trenger egentlig ikke kalk, om plenen ikke er sur.
    De fleste plener blir kalket alt for ofte.
    Bruk plenrens og godt med gjødsel i vekstsesongen.

Jeg klipper stort sett med trommel-klipper, siden den klipper og ikke slår gresset. Så nettopp en slik i elektrisk utgave, mulig jeg må slå til på en slik.

Ellers mp jeg si jeg er meget imponert over all den gode hjelpen du har fått med gulvet, graving, drenering m.m
    Gleder meg til det nermer seg kinobygging.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, plenklipping kan jo være så mangt?

Når det kommer til 4-5 mål med gress og annen "ugang", så er det jo kjekt å slenge seg på en slik, i alle fall for makelig anlagte:

Aktos hjemmekino-klipper-jpg

Fortsatt god sommer!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    :cry: å fyttirakkern........ Nå fikk jeg skumle flashback fra barndommen. Min mor var hagenazi og sverget til en slik i metall. Dette er et fandens instrument for en liten gutt :evil:

Plenen var fin den, men det bringer ingen gode minner. Trives godt med en motorisert Stiga i dag som slår plenen helt fint etter min standard.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plenklipper traktor er fine greier når en klipper mye plen en 5-6 timer om dag :-D

Bildet: Oppsettet jeg drar rundt og klipper med i sommer. (tatt med mobil)
    For all del gå for bioklipper så du slipper det oppsamlings stresset...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, "bioklipper" her også ja!
    "Tuten" på bildet lyver litt, ettersom den er blokkert av nettopp bioklippefunksjonen. ;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hehe, kommer du til å kjøre med gravemaskinen din over hele plenen på nytt denne helgen? Eller blir det grave/vanne/plante/planere x180 manuelt?
    Manuelt Nå er det sådd på fremsiden av huset, så blir det å hente et lite hengerlass med jord i morgen for å justere litt. Dog er minstejenta fortsatt syk så det er ikke sikkert jeg får gjort noe særlig før i morgen kveld.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Mener du cricket eller crocket her? Har vanskelig for å se for meg at du og Monica sitter klistret og følger Arve Fuglum sine utgreiinger om cricket. Hagecrocket med et par øl og gode venner derimot, vel det kan jeg se for meg
    Det eneste jeg skjønte i dette innlegget var egentlig ordet øl! Alt som har med sport å gjøre har jeg fint lite greie på. Jeg trodde helt til i fjor at han fotballspilleren het Ole Gunnar Solskinn

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jaja, plenklipping kan jo være så mangt?

Når det kommer til 4-5 mål med gress og annen "ugang", så er det jo kjekt å slenge seg på en slik, i alle fall for makelig anlagte:

Aktos hjemmekino-klipper-jpg

Fortsatt god sommer!
    Den der kledde du virkelig! Og det så veldig fint ut der bildet er tatt, hvor er det? En passende plass for neste AVforum-treff?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    :cry: å fyttirakkern........ Nå fikk jeg skumle flashback fra barndommen. Min mor var hagenazi og sverget til en slik i metall. Dette er et fandens instrument for en liten gutt :evil:
    Ditto! En slik sak med sløve kniver og skakk vange slik at den bare klipper på halve delen, å fy f... for noe møkk!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den der kledde du virkelig! Og det så veldig fint ut der bildet er tatt, hvor er det? En passende plass for neste AVforum-treff?
    Takker så mye for godord, både for det ene og det andre!
    Stedet er forøvrig Bergerud gård på Greenskogen, en halvtimes kjøretur fra Åmot i Modum.
    Er man normalt tung på labben, klarer man turen fra Oslo og opp, på ca 1,5 time.
    "Persen" min er forøvrig 59 minutter, en tidlig lørdags morgen. ;-)

Det hadde selvsagt vært utrolig morsomt med et AVF-treff der oppe!
    Kan det friste, så er jeg så absolutt lutter øre!
    En ting kan jeg i alle fall garantere: Naboklager? NOPE!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Sitat Opprinnelig postet av Akto
    Manuelt :wink:
    Dugnad!!!

Send meg en PM hvis du trenger hjelp. Lørdag passer fint og det er meldt strålende vær!

Ha du noen ganger tenkt å ha lyd/lys ute i hagen? Det kunne være riktig tid å grave ned rørene...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg skjønte i dette innlegget var egentlig ordet øl! Alt som har med sport å gjøre har jeg fint lite greie på. Jeg trodde helt til i fjor at han fotballspilleren het Ole Gunnar Solskinn
    Hehe, så lenge du catchet essensen i innlegget, vel da er jeg fornøyd :-)

Side 49 av 132 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •