Aktos hjemmekino - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 26 av 132 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 2640
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg bruker datamaskiner til følgende:
    - Bilderedigering
    - Videoredigering
    - Ripping
    - Streaming
    - Tekstbehandling
    - Tabeller (Excel)
    Dette er i all hovedsak mine bruksområder.

Fortsatt er det for tidlig å si noe om hva jeg virkelig mener, siden jeg ikke er helt kjent med Mac og OSX enda. Men, det som slår meg er at Mac-en er uhyre stabil ved bilderedigering, og jeg kan jobbe med filer i full oppløsning med mange layers uten å merke noe som helst forsinkelser, slik jeg gjorde med min gamle PC. Disse filene er ofte opp mot 100mb. Nå er ikke dette særlig rettferdig siden min gamle Windows-maskin ikke hadde tilsvarende ytelse som iMac-en.

Jeg kan imidlertid komme med en innrømmelse. Vi ville at kontoret skulle fremstå som lekkert siden dette rommet er et av de første man ser når man kommer inn i huset. Min gamle sorte kladd med store skjermer var ikke særlig waffy av seg
    Nå ser alt så meget mer lekkert ut!

Det som imponerer meg mest med Mac er alt den gjør intuitivt. Uansett hva jeg har koblet til av kameraer så starter alt av riktige programmer opp og importerer raskt og riktig. Alt er veldig PnP.

Det som ikke imponerer meg er begrensningene ved bruk av Mac som ren musikkavspiller, men det tror jeg bare er fordi jeg er vant med en annen avspiller

Når det er sagt har Marsboer satt opp et system til meg på en PC med enorm lagringskapasitet, som skal stå i kinoens tekniske rom og inneholde musikk og film. Den vil få ca 16-20Tb lagringskapasitet og fungere som "server" for film, musikk og bilder. Jeg er enig med Gorm når det gjelder å ta det beste fra begge verdener, og jeg vil rette en stor takk til Marsboer som tok seg tiden til å hjelpe meg med et slikt oppsett. Det er til enorm hjelp for meg, siden jeg ellers ville famlet en del i blinde.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det som ikke imponerer meg er begrensningene ved bruk av Mac som ren musikkavspiller
    Hvilke begrensninger skulle det være?

Når det er sagt har Marsboer satt opp et system til meg på en PC
    Og der har du jo problemet med "PC" i et nøtteskall. "Profesjonell" ytelse er ikke mulig uten profesjonell oppsettshjelp.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dårlig formulert. Kan hende ingen begrensninger annet enn den som sitter mellom skjermen og stolen, om sant skal sies. Jeg er bare vant til å bruke noe annet, derfor føles programmet jeg bruker for å spille Flac; Songbird litt ... tungvint kanskje?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes vel andre programmer enn Songbird?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør det nok. Jeg har søkt, men Flac og Mac er to forskjellige størrelser ser det ut til. I alle fall har jeg ikke blitt særlig klokere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvilke begrensninger skulle det være?

Og der har du jo problemet med "PC" i et nøtteskall. "Profesjonell" ytelse er ikke mulig uten profesjonell oppsettshjelp.
    Du kan få mye profesjonell opsettshjelp for differansen i prisen da

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan imidlertid komme med en innrømmelse. Vi ville at kontoret skulle fremstå som lekkert siden dette rommet er et av de første man ser når man kommer inn i huset. Min gamle sorte kladd med store skjermer var ikke særlig waffy av seg
    Nå ser alt så meget mer lekkert ut!

.
    He he...Ja tenkte jeg det ikke

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør det nok. Jeg har søkt, men Flac og Mac er to forskjellige størrelser ser det ut til. I alle fall har jeg ikke blitt særlig klokere.
    Hva er årsaken til at du ikke konverterer til ALAC? Er det ikke like greit å gjøre det først som sist når du skal over på en Apple-basert platform?

Det er vel enklere å få ALAC til å fungere med ønsket program på Windows enn å få FLAC-støtte i ønsket program på OS X om du skal bruke begge platformer om hverandre?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig, jeg svarte i sted på at en eller annen mente Mac var dyrt i forhold til hva man fikk, men dette er forsvunnet...?

Uansett, skjermen på iMac er så god at den fint kan sammenlignes med tilsvarende Eizo-skjermer. Og disse koster jo alene mer enn hele iMacen . Man skal ikke undervurdere hva man får for pengene, og da må man strengt tatt inkludere all hardwire.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Du kan få mye profesjonell opsettshjelp for differansen i prisen da
    Ikke for det som måtte være tilbake i prisdifferanse om man velger tilsvarende kvalitet -- som vel Akto også er inne på.

Men hvem gidder å gjøre seg avhengige av å ha fagfolk i huset, når det er mulig å oppnå profesjonelle resultater uten?

Det er vel enklere å få ALAC til å fungere med ønsket program på Windows enn å få FLAC-støtte i ønsket program på OS X om du skal bruke begge platformer om hverandre?
    Ja, pussig nok er det antagelig mer, både av programvare og maskinvare, som støtter Apples ALAC-format, enn det "åpne" FLAC-formatet.

Konvertering fra FLAC til ALAC gjøres på sekunder, uten noe som helst tap. De fleste som selger "høyoppløste" musikkfiler tilbyr både FLAC oG ALAC, og ripper man egne CD'er, er det enklere å rippe til ALAC på Mac, fordi det kan gjøres i Tunes (med automatisk nedlastning av metadata, coverbilder etc).

Det er vel egentlig bare piratkopier som bare er tilgjengelig som FLAC...

Ellers kan vel til og med iTunes moddes til å spille FLAC om man ikke ønsker å bruke et nerdeprogram -- det er bare så mye mer tungvint enn å konvertere filene, og det gir absolutt ingen gevinst.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hva er årsaken til at du ikke konverterer til ALAC? Er det ikke like greit å gjøre det først som sist når du skal over på en Apple-basert platform?

Det er sikkert sant. Men det blir litt av en jobb med 4500 CD-er. Dog, det er en dårlig unnskyldning, og Mac-en skal tross alt aldri bli en musikkmaskin, siden jeg streamer via Linn DS.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig, jeg svarte i sted på at en eller annen mente Mac var dyrt i forhold til hva man fikk, men dette er forsvunnet...?
    Kjører ikke AVForum på Windows maskiner?

Takk for at du svarte meg Atle :-D

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Kjører ikke AVForum på Windows maskiner?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....siden jeg streamer via Linn DS.
    Hvor er det du streamer nå? Kinoen er vel ryddet ned siden arbeidet i kjelleren starter snart.

Du har vel en midlertidig løsning. Litt kjedelig å ha Adam og Linn stående på lager.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, strengt tatt streamer jeg ikke akkurat nå. Men om noen måneder ...

Jeg burde sagt "skal streame via ..."

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, strengt tatt streamer jeg ikke akkurat nå. Men om noen måneder ...

Jeg burde sagt "skal streame via ..."
    ai ai... kjedelig å ha slike juveler i pappesker :-|

Godt du har fått noen "epler" å kose deg med mens du venter da!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva du velger å gjøre på formatsiden så må du klare å håndtere FLAC på et vis. Enten i form av direkte avspilling eller konvertering. Det er nemlig slik (og dette vet du jo siden du er en gammel Linn DS-bruker) at de færreste tilbyr ALAC som et format på nettbutikker som selger HD. Jeg tok bare to tilfeldige nettsteder som jeg anser som to av de desidert mest populære, Linn records og HD-tracks, og ingen av dem tilbyr ALAC. Kun FLAC eller andre mer ordinære formater. Når det gjelder de største lukkede musikksider så er det stortsett kun FLAC som er tilgjengelig. ALAC er faktisk bannet fra den største av dem for å begrense antall torrents siden konvertering kan skje tapsfritt fra FLAC.

Jeg regner med at det er at ALAC er et proprietært format som gjør at sider som ikke er assosiert med Apple ikke tør eller vil benytte formatet. Jeg regner med at det vanker lisenskostnader om de gjør så.

ALAC er fremdeles beste valg på Apple uansett, men man må uansett klare å håndtere og konvertere FLAC om man skal ha high-res musikk.

Personlig så hadde jo det beste vært om alle hadde blitt enige om ett enkelt format. Hva formatet er spiller ingen rolle, bare det er tilgjengelig for alle. Dagens situasjon med WMA-lossless, FLAC og ALAC på hver sin haug er ikke gunstig hverken for forbrukerne eller tjenestetilbyderne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Ikke for det som måtte være tilbake i prisdifferanse om man velger tilsvarende kvalitet -- som vel Akto også er inne på.

Men hvem gidder å gjøre seg avhengige av å ha fagfolk i huset, når det er mulig å oppnå profesjonelle resultater uten?

.
    Ja nå er vel det sterkt overdrevet. Det høres jo ut som om at PC ikke kan brukes til noen ting og bare bryter sammen.

Tar du en kjapp prissammenligning mot en 27" iMac idag så får du faktisk en PC som banker Macen på alle punkter. Tok en rask sjekk på PS og fant ut at jeg kunne få en maskin med 4x antall minne , SSD disk, dobbelt så stor harddisk og en 30" LG monitor med høyere oppløsning en 27" til Apple.

At den skal være lettere å bruke er vel høyst individuellt. Er det lettere å finne fram på en Mac? Er det lettere å surfe, bruke Office, bruke Photoshop mm..Det kommer helt an på hvem du spør. Jeg mener fortsatt at du inngår en del kompromiss med å kjøpe en Mac. Jeg har for meg at de fleste som har en MAc har en PC også. Hvorfor det? Jo fordi Mac ikke er kompatibelt med alt de må bruke maskinen til. Det hører også med til historien at jeg har sett en god del tilfeller av mennesker som jakter landet rundt etter den billigste laptopen til under 4000,-. og klager sin nød på alt går så tregt og ting bare krasjer. Så kjøper de en Mac til 14000,- og da er de strålende fornøyd??

It just works? fint slagord men det er vel litt drøyt og tro at dette er synonymt med Apple. Jeg er sikker på at Dere som har Mac er veldig fornøyde med det, men det er en haug av mennesker som er VELDIG fornøyde med Windows også. Jeg har mine PCer og de virker fantastisk for meg. Ikke noe tull i det hele tatt og jeg har en masser av mennesker rundt meg som bruker PC som er kjempefornøyde. It just Works! rett og slett.
    Kan jo også påpeke Squaretrade sine lister over Laptoper som har minst feil. Her kommer Asus best ut og Apple på 4e plass over en periode på 3 år. Og dette er da Apple som har en fantasisk byggekvalitet?

The Most Reliable Laptop Survey, Best Netbook Reliability Comparison

Problemet mitt er av den art at jeg syntes de fleste slike diskusjoner rundt dette emnet blir veldig lite nyansert. Det blir ofte en kamp om å forsvare hva en selv har kjøpt. Og det kan være en smule irriterende å høre på mennesker som har kjøpt en Mac og som bare skryter hemningsløst over hvor bra det er. De kan ikke helt sette fingeren på hva som er så veldig mye bedre men stasjet ser iallefall veldig bra ut og så føles det godt å ta på

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det meste, jeg har tross alt ikke hatt så himla mye trøbbel med Windows. Det jeg dog er uenig i er nettopp dette med skjerm. Jeg har hatt en LG-skjerm som skulle være svært god. Den hadde imidlertid så dårlig fargerom at jeg nesten ikke kunne tro det, da jeg så bildene mine på trykk. Det så ut som et gif-bilde med 16 gråtonenyanser og skjermen var totalt ubrukelig til å redigere bilder på. Altså, totalt ubrukelig. Jeg har prøvd masse skjermer før jeg tok skrittet og betalte over 12.000,- for en liten 21,3" fra Eizo (jeg snakker KUN om ColorEdge-skjermene). Ingen av de andre jeg har hatt (LG, Samsung, BenQ, NEC) er i nærheten av Eizo. Den eneste jeg hittil har hatt som kan måle seg er den jeg har nå - 27" Apple. Så det jeg sa om at all hardware - og da i mitt tilfelle særlig skjerm - må tas med i regnestykket. Og når skjermen utgjør halve prisen blir regnestykket litt mindre fordelaktig for PC. Kanskje heller stikk motsatt. Hva ville en PC med like høye spesifikasjoner kostet når dette tas med i regnestykket?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette med skjerm er utrolig viktig for oss som driver med bilder.

De siste to skjermene jeg selv ganske nylig har skaffet meg er Dell U2411 og U2711.
    U2711 er faktisk akkuart samme skjerm som sitter i iMac, bortsett fra at den har matt overflate og har en klart rikere fargegamut (102% mot 72% på iMac). Oppløsningen på 2560x1440 piksler er også den samme.

Å korrigere bilder på slike skjermer er en sann fryd. Du ser umiddelbart om fargene sitter. På konvensjonelle skjermer blir det litt vel mye synsing og tilfeldigheter hvorvidt det vil "sitte" eller ei.

PS: Grattis med en kurv full av epler, Atle! :-D

Side 26 av 132 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •