Aktos hjemmekino - Side 128

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 128 av 132 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 124 125 126 127 128 129 130 131 132 SisteSiste
Viser resultater 2,541 til 2,560 av 2640
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min første tanke var at nå har den godeste Atle pådratt seg tinnitus :cry: men, det høres jo ikke slik ut.

Du er sikker på at lyden kom fra høytalerne og ikke resonnere slik ask4me2 er inne på? Hadde en opplevelse i fjor hvor det var en nabo et par hus bortenfor som brukte gravemaskin med pigghammer som forplantet seg inn i vårt hus. Jeg fløy rundt i alle rom og lette etter lyden som jeg mistenkte var elektrisk summing av dyp type.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 % sikker - lyden kom kun fra diskantelementet og det var ingen resonans

Newcomer Aerik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    En ting til: Hele lysstyringsanlegget gikk i ball samtidig - Elko Wireless. Blinket og responderte ulogisk på kommandoer.

For dere som tror på haugtussa og Jesus kan jeg informere om at katten var ikke bekymret. Den er ganske var på det meste Katter pleier jo å være en sterk ingrediens i slike eventyr ...
    Kan jo være at Gry Jannicke J-Diva har flyttet inn i nabolaget, hun har vist kontakt med slike versner i sin omgangskrets som kan genererer uforklarlig støy mot oss "Svake menneske" :???:, og muligens en ny jobb for Will Smith. Katten ble kjøpt med fersk tunfisk, så den bare latet seg Atle

Det var veldig sterke atmosfæriske forstyrrelser på Østlandet denne uken hørte jeg fra noen amatørvenner, som meldte om sterk Aurora og uvanlige forhold med mye atmosfærisk støy. Kan jo være så enkelt at det er restene etter en sol storm el. og de kan jo som kjent gjøre gjøre mye ugagn på el. utstyret. Det kan være så enkelt at det er dannet seg ett slags elektronisk felt der å da?, og at du lå rett i ned slags feltet som fikk frem denne duringen Atle?

Med jule hilsen
    Arild

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aerik
    Det var veldig sterke atmosfæriske forstyrrelser på Østlandet denne uken hørte jeg fra noen amatørvenner, som meldte om sterk Aurora og uvanlige forhold med mye atmosfærisk støy. Kan jo være så enkelt at det er restene etter en sol storm el. og de kan jo som kjent gjøre gjøre mye ugagn på el. utstyret. Det kan være så enkelt at det er dannet seg ett slags elektronisk felt der å da?, og at du lå rett i ned slags feltet som fikk frem denne duringen Atle?
    Jeg skal innrømme at det er den veien mine mistanker også går - hva annet kan forklare dette fenomenet? Han derre speeda Titten Tei med stjernekikkerten - Knut Jørgen eller hva han nå heter - var i følge kona ute i mediene og snakket om en ekstrem meteoritt-storm som passerte jorden i går kveld, men at det skulle slå så ufattelig kraftig ut kunne jeg ikke forestille meg. Nuvel, pr. nå er det tyst som i graven her i huset

Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg skal innrømme at det er den veien mine mistanker også går - hva annet kan forklare dette fenomenet? Nuvel, pr. nå er det tyst som i graven her i huset
    Da blir det ingen ny MB 4 fra ditt område da
    Bra det er blitt rolig & at det virker i orden igen Atle.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, tyst som graven var vel litt å ta i kanskje, jeg har nettopp sett ferdig denne. Herregud så fett! Nå gjør ørene vondt og jeg tar herved kvelden

Aktos hjemmekino-16600_front-jpeg

[YOUTUBE]KUrhJB0_j5Q[/YOUTUBE]

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, når katten ikke reagerte, så er det ikke noe å bekymre seg for

RF

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..ask4me2 har i alle fall en teori. Og en slik forklaring kan være plausibel, at 40 elementer og 23 forsterkere genererer nok indusering til at høyttalerne i stua - som er rett over kinoen - blir påvirket.
    Da burde vel scenarioet kunne bli gjenskapt i såfall?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blu-ray plata må jeg ha. Takk for tipset Atle!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    [Spekulasjons modus] Tipper at de passive høytalerene mottok energi i form av lydbølger fra de svært potente aktive subw høytalerene i hjemmekinoen og kom i en slags resonans. Tipper også at det de aktive høytalerene fikk indusert støy fra en jord sløyfe. Er det noen kobber vannrør osv i nærheten og kanskje en nabo med jordsløyfe eller f.eks noen som prøver å tine frossne vannrør med en tinetransformator eller lignende, så kan vel det kanskje være en mulig forklaring.[/Spekulasjons modus]
    Det har jeg ikke noe tro på.
    Det trengs enormt mye energi for å få det du snakker om.

1) Atle har gode suber men det er ikke snakk om enorme bass menger her (ikke dårlig ment Atle). Det er mye lettere å få veggene til å vibrere enn å få en høyttaler i et annen rom til å lage lyd via lydbølger. Og det virker ikke som Atle spilte noe musikk når han hørte de passive oppe i stua.

2) Trafo: igjen krever det enormt med energi for å overføre strøm via et magnetfelt på så stor avstand. Jeg tror ikke at de små trafoene og spolene Atle har hjemme i kino (igjen, ikke dårlig ment ) klarer å lage et felt som rekker oppe i stua.
    For eks store EL trafoer og høyspentlinjer klarer ikke mer enn 10-20m (NRPA). Hadde vanlige trafoer klart det du nevner så hadde ikke det fungert noe særlig bra å eie utstyr med innebygd trafo...

Når det er sagt så vet jeg ikke hva som er årsaken til det du opplevde. Sterke atmosfæriske forstyrrelser på Østlandet høres ut som noe mer fornuftig. En av forsterkerne i frontene dine kunne ha plukket opp noe støy... Det som skjedde med de passive er veldig rart.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært snakk om sterke atmosfæriske forstyrrelser, så hadde dette garantert vært noe langt flere enn Atle rapporterte om.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Den blu-ray plata må jeg ha. Takk for tipset Atle!
    Helt klart obligatorisk kjøp!
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det har jeg ikke noe tro på.
    Det trengs enormt mye energi for å få det du snakker om.

1) Atle har gode suber men det er ikke snakk om enorme bass menger her (ikke dårlig ment Atle). Det er mye lettere å få veggene til å vibrere enn å få en høyttaler i et annen rom til å lage lyd via lydbølger. Og det virker ikke som Atle spilte noe musikk når han hørte de passive oppe i stua.

2) Trafo: igjen krever det enormt med energi for å overføre strøm via et magnetfelt på så stor avstand. Jeg tror ikke at de små trafoene og spolene Atle har hjemme i kino (igjen, ikke dårlig ment ) klarer å lage et felt som rekker oppe i stua.
    For eks store EL trafoer og høyspentlinjer klarer ikke mer enn 10-20m (NRPA). Hadde vanlige trafoer klart det du nevner så hadde ikke det fungert noe særlig bra å eie utstyr med innebygd trafo...

Når det er sagt så vet jeg ikke hva som er årsaken til det du opplevde. Sterke atmosfæriske forstyrrelser på Østlandet høres ut som noe mer fornuftig. En av forsterkerne i frontene dine kunne ha plukket opp noe støy... Det som skjedde med de passive er veldig rart.
    1), forsåvidt enig, men en høytaler består av spoler i magnetfelt, kondensatorer for delefilter, et bass system som accustisk har en resonans frekvens osv. (Forstod det som at Akto sitt kino system lagde den merkelige støyen mens høytalerene i etasjen over lagde lyd). Dersom høytaleren ikke er tilkobblet noe på terminalene, og man tilfører lydbølger utenfra rundt resonans frekvensen for bass avstemmningen slik at man får bevegelser av en talespole i et magnetfelt, denne spolen er igjen sammenkoblet med en et diskant element med en serie kobblet kondensator, og kan vel få indusert energi som må på en eller annen måte må lades ut. Det er vel ikke et ukjennt fenomen at energi i bass området kan overøres ganske uhindret mellom rom i et hus, selv der man har gjort ganske mange grep for å hindre dette. Det er selfølgelig spekulasjon fra min side dette, men vil tro at atmosfæriske elektromagnetiske forstyrrelser som får slike effekter vil slå ut ganske mye annet elektronisk utstyr før det blir hørbart i en ikke tilkoblet høytaler, og at flere andre ville blitt skadelidende pga dette.

2) Enig, litt av teorien min her gikk ut på at det gikk store vekselnde stømstyrker i kobber rør nesten som en en teleslynge rundt hjemmekino med forholdsvis kort avstand eller som en primær vikling rundt de aktive høytalere med stor forsterkning. Det at det rør anlegget til akto er av plast rør, forsterket vel ikke den teorien akkurat.

Det at lys styrings systeme også feilet i det aktuelle tidsrommet, kan jo ha en sammenehng. Da spørs det om det kan være en forklaring på de andre merkelige tingene som skjedde, eller om det ble slått ut av de samme merkelige fenomenene.

Det er ikke noen naboer som tester ut noen av Nikola Tesla sine teorier om trådløs kraft overføring da....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Det er ikke noen naboer som tester ut noen av Nikola Tesla sine teorier om trådløs kraft overføring da....
    Elektromagnetisk stråling og fotoner er undervurdert i mange sammenhenger :???:, men som ask4me2 sa,
    kanskje det var en i nabolaget som tester ut litt Tesla teori eller kvante Hall effekt hjemme ? Men jeg er ikke bastant i mitt forslag til hva mysteriet kunne være, bare kom men en mulig sannsynlighet som ikke burde utelukkes. Er i grunn bare glad på Atles vegne at det ikke ble ødelagt noe, og at det var ett engangs tilfelle.
    Blu ray tipset ble bestilt herfra også.
    God Jul. 8)

Vedlegg 98756

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hadde det vært snakk om sterke atmosfæriske forstyrrelser, så hadde dette garantert vært noe langt flere enn Atle rapporterte om.
    Laangt på vei enig.
    Samtidig er det vel kanskje snakk om EMP her? Litt lesestoff: Definisjon av EMP
    Man kan vel ikke helt utelukke et lokalt oppstått fenomen i denne sammenheng?
    Skal være ærlig nok til å innrømme at jeg sjøl ikke helt tror på teorien, men likevel?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, tyst som graven var vel litt å ta i kanskje, jeg har nettopp sett ferdig denne. Herregud så fett! Nå gjør ørene vondt og jeg tar herved kvelden

Aktos hjemmekino-16600_front-jpeg

[YOUTUBE]KUrhJB0_j5Q[/YOUTUBE]
    Denne har jeg sett flere ganger.
    Rett å slett tøff.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt på den første sangen på den plata nå bare for å få en smakebit,
    å fy F*** for en dynamikk

Har på følelsen at jeg kommer til å vandre inn i eventyrland med volumknotten når jeg endelig skal sette meg ned for å nyte denne ordentlig 8)
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite aktivitet på AV-fronten om dagen, her går det mest i jobb ...

Men, jeg er på jakt etter en Yamaha DSP-Z11, helst i sort men det går med sølv også. Hvis noen vet om noen som skal selge, har en selv som skal selges eller om dere ser et eksemplar av arten på bruktbørsen hadde jeg satt pris på å bli tipset om dette :-D

Jeg ønsker meg en Z11

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du har sett denne, Atle?

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=96194&cat=13

Ble lagt inn 26.1 her på brukten, så kanskje en sjanse for at den fortsatt er tilgjengelig?
    Så Z-11 abstinensene kom Husker jo godt artikkelen din dengangen.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GÅr det greit med 3D og Z11?

Side 128 av 132 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 124 125 126 127 128 129 130 131 132 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •