Aktos hjemmekino - Side 127

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 127 av 132 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 123 124 125 126 127 128 129 130 131 ... SisteSiste
Viser resultater 2,521 til 2,540 av 2640
    Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hei dere. Litt lite aktiv om dagen men nå kommer den kalde fine tiden, og da blir det muligheter. Utskeielser er vel det denne tråden handler mest om så her er det fritt frem

La oss finne en helg etter nyttår som passer så tar vi et lite vinylmøte, det hadde passet meg aldelses glimrende
    Jeg prøvde jo å være litt sånn der on-topic en liten stund, så siterer meg selv siden det gikk glatt forbi

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jeg driver å kikker rundt etter hvilke balanserte kabler jeg selv skal trekke, og har blant annet sett på Belden 1800F som elfa selger. Dette er en kabel med ganske lav kapasitans, og den har i tillegg god skjerming. Ulempen er prisen med tanke på at jeg må ha rundt 50m (LCR + 2x sub).

Ut fra hva jeg ser på hjemmekinoprofilen din kan det virke som du har lagt Canare-kabler, stemmer dette? Hvis ja, hvilken modell?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å bry deg om skjerming med balanserte signaler. Common mode støy (hvis ikke utafor spec) blir kansellert på mottaker sin side. Det er hovedgrunnen for at balanserte kabler er brukt.
    Det skader ikke å ha skjerming men jeg hadde ikke lagt stor vekt på dette hvis jeg var deg.

Jeg har brukt kabler fra Supra (Dual og DAC) og synes at de fungerte bra. DAC er veldig grei å dra gjennom 16mm k-rør, Dual gå fint så lenge du ikke har vinkler (eller må du dele Dual kabelen først).

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jeg driver å kikker rundt etter hvilke balanserte kabler jeg selv skal trekke, og har blant annet sett på Belden 1800F som elfa selger. Dette er en kabel med ganske lav kapasitans, og den har i tillegg god skjerming. Ulempen er prisen med tanke på at jeg må ha rundt 50m (LCR + 2x sub).

Ut fra hva jeg ser på hjemmekinoprofilen din kan det virke som du har lagt Canare-kabler, stemmer dette? Hvis ja, hvilken modell?
    Beklager sent svar Kenti

Jeg har brukt Canare CME220. Den er av svært høy teknisk kvalitet og koster nærmest ingenting. Tror jeg betalte noe slikt som 1500,- eks. mva for 100 meter på rull.

Cordial mikrofonkabel CME220 Mikrofonkabel rull á 100m pris pr.meter - Prolyd

Dette er jo ikke en skikkelig hifi-kabel, men hvis du legger den ute natt til første juledag i leia der hvor julestjerna er, og mumler noen mystiske besvergelser over den (google for mer info), skulle den nok gå fra en ordinær billigkabel til skikkelig highend. Viktig at det er kaldt nok (under -15 grader) slik at kobbermolekylene blir harde nok.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant

Har du ett bilde av hvordan dette skapet ser ut nå som det er ferdig? Har prøvd å lete, men har ikke funnet noe.
    Skapet er ikke helt ferdig enda, når det er det skal jeg komme tilbake med mer bilder!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo ikke en skikkelig hifi-kabel, men hvis du legger den ute natt til første juledag i leia der hvor julestjerna er, og mumler noen mystiske besvergelser over den (google for mer info), skulle den nok gå fra en ordinær billigkabel til skikkelig highend. Viktig at det er kaldt nok (under -15 grader) slik at kobbermolekylene blir harde nok.
    Hehe, må innrømme jeg lo høyt her! Vet ikke om mine DIY-kabler (både vanlige phono og balanserte XLR) bygget av mikrofonkabler har harde nok kobbermolekyler, men du verden så bra de er! Også veldig greie til lange strekk, vil jeg påstå. Jeg får vel sørge for at de får seg ei skikkelig frostnatt da, men skulle gjerne hatt en god mystisk besvergelse også...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dere. Litt lite aktiv om dagen men nå kommer den kalde fine tiden, og da blir det muligheter. Utskeielser er vel det denne tråden handler mest om så her er det fritt frem

La oss finne en helg etter nyttår som passer så tar vi et lite vinylmøte, det hadde passet meg aldelses glimrende
    Det skal vi selvsagt få til! :-D
    Mine helger er høyst sannsynlig på langt nær så velfylte som dine, så du kan gjerne bestemme dato / helg!
    Dessuten har jeg (stort sett) fri på fredagene også, som et lite alternativ?

Det samme gjelder selvsagt for deg også Counterpointer, så det er bare å synge ut!
    Dere er begge velkomne, når det måtte passe.
    Så da sees vi vel? Om ikke før, så i alle fall utpå nyåret! :-D

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atle glemte en viktig ting eller to, de må gis et eksotisk navn og prisen må settes urimelig høyt, ellers låter det ikke bra.
    Det er slik en kan skille dyre kabler, den som koster mest må være best...

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du mener at det er bare å slenge på en 0 eller fler så endres lyden deretter...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det skal vi selvsagt få til! :-D
    Mine helger er høyst sannsynlig på langt nær så velfylte som dine, så du kan gjerne bestemme dato / helg!
    Dessuten har jeg (stort sett) fri på fredagene også, som et lite alternativ?

Det samme gjelder selvsagt for deg også Counterpointer, så det er bare å synge ut!
    Dere er begge velkomne, når det måtte passe.
    Så da sees vi vel? Om ikke før, så i alle fall utpå nyåret! :-D
    Jeg kunne gjerne tenkt meg en tur, har vært på tide lenge. Hadde vært koselig. Dog er det travelt før jul, men jeg plinger om muligheten byr seg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Ja, du mener at det er bare å slenge på en 0 eller fler så endres lyden deretter...
    Det sier seg selv at Wyrworld Eclipse super xo trukket med slangeskinn til 120 000 $ er bedre enn CME220 til 15kr meteren 8)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Jeg kunne gjerne tenkt meg en tur, har vært på tide lenge. Hadde vært koselig. Dog er det travelt før jul, men jeg plinger om muligheten byr seg.
    Jepp, gjør gjerne det! :-D

Og har du noen "skiver" du gjerne vil høre på, tar du selvsagt med deg disse.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Ja, "selvfølgelig"!
    Dette er jo en allmen tilbedelse og oppfatning - i alle fall for de som måtte sveve rundt i slike sfærer...
    Men nå skal jeg kanskje passe meg litt for å fyre opp under nok en "kabeldebatt" - den hører i alle fall ikke hjemme i denne tråden! 8)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager sent svar Kenti

Jeg har brukt Canare CME220. Den er av svært høy teknisk kvalitet og koster nærmest ingenting. Tror jeg betalte noe slikt som 1500,- eks. mva for 100 meter på rull.

Cordial mikrofonkabel CME220 Mikrofonkabel rull á 100m pris pr.meter - Prolyd

Hehe, takk for tipset. Det høres ut som en en litt mer fornuftig pris enn den kabelen jeg hadde som et av alternativene fra Elfa. Selv om det ikke er veldig dyre kabler hadde det fort blitt i underkant av 4000kr for 50m.

Er det bare bildet som lurer meg, eller ser det ut som det ikke er jordleder på CME220, kun pluss/minus?

15 minus er da forøvrig ingenting; jeg kryobehandler alle mine tekniske komponenter ved -196 grader. Kobbermolekylene blir bare forvirret ved høyere temperatur enn dette.

Jerome: Enig, skjerming er nok ikke noe jeg bør fokusere på. Har bare sjekket litt rundt, og om det hadde vært slik at jeg kunne fått en kabel med ekstra skjerm til samme prisen som en uten hadde det jo ikke skadet. Men nå ser det jo ikke ut som at man gjør det, så da ser vi bort fra det.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag var jeg ute for noe sprøtt. To kolleger skulle komme til meg en tur og jeg tok en runde i kinoen for å sjekke at ting var på stell. Da jeg kom inn i rommet sto samtlige høyttalere og durte, nesten som 50 Hz-støy men liksom ikke riktig frekvens. Jeg tenkte umiddelbart på jordfeil og hentet måleinstrumenter for å sjekke. Koblet fra samtlige jordforbindelser i sikringsskapet uten hell, fjernet en og en kurs uten noe effekt. Skrudde av samtlige varmekabler uten hell og til slutt koblet jeg ut alt jeg kunne finne av strømforbrukere. Ingen endring. Så sto jeg i stua og funderte på hva dette kunne være for noe svineri, og mens jeg sto der fikk jeg høre at det også støyet fra høyttalerne i stua - og DA gikk det kaldt nedover ryggen på meg. Disse passive høyttalerne er nemlig frakoblet, de er fysisk frakoblet! Og de durte så mye at jeg oppfattet det på to meters avstand!

Er det virkelig mulig at de atmosfæriske forstyrrelsene som var varslet i dag kunne innvirke så mye? 10 minutter etterpå var alt stille igjen og alt fungerte som normalt. Nå er jeg virkelig i stuss, det er sjeldent jeg støter på et elektrisk problem jeg ikke kan finne ut av men her er jeg blank. Noen som kan forklare dette for meg?

Newcomer OdinBerzerk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel et forvarsel på verdens undergang som tross alt nært forestående

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Særdeles spent på å høre hva du finner ut ang. denne ulyden, om du finner ut noe.

Personlig er slike lyder noe av det værste jeg vet....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag var jeg ute for noe sprøtt. To kolleger skulle komme til meg en tur og jeg tok en runde i kinoen for å sjekke at ting var på stell. Da jeg kom inn i rommet sto samtlige høyttalere og durte, nesten som 50 Hz-støy men liksom ikke riktig frekvens. Jeg tenkte umiddelbart på jordfeil og hentet måleinstrumenter for å sjekke. Koblet fra samtlige jordforbindelser i sikringsskapet uten hell, fjernet en og en kurs uten noe effekt. Skrudde av samtlige varmekabler uten hell og til slutt koblet jeg ut alt jeg kunne finne av strømforbrukere. Ingen endring. Så sto jeg i stua og funderte på hva dette kunne være for noe svineri, og mens jeg sto der fikk jeg høre at det også støyet fra høyttalerne i stua - og DA gikk det kaldt nedover ryggen på meg. Disse passive høyttalerne er nemlig frakoblet, de er fysisk frakoblet! Og de durte så mye at jeg oppfattet det på to meters avstand!

Er det virkelig mulig at de atmosfæriske forstyrrelsene som var varslet i dag kunne innvirke så mye? 10 minutter etterpå var alt stille igjen og alt fungerte som normalt. Nå er jeg virkelig i stuss, det er sjeldent jeg støter på et elektrisk problem jeg ikke kan finne ut av men her er jeg blank. Noen som kan forklare dette for meg?
    Åndenes Makt på TV NORGE

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Spekulasjons modus] Tipper at de passive høytalerene mottok energi i form av lydbølger fra de svært potente aktive subw høytalerene i hjemmekinoen og kom i en slags resonans. Tipper også at det de aktive høytalerene fikk indusert støy fra en jord sløyfe. Er det noen kobber vannrør osv i nærheten og kanskje en nabo med jordsløyfe eller f.eks noen som prøver å tine frossne vannrør med en tinetransformator eller lignende, så kan vel det kanskje være en mulig forklaring.[/Spekulasjons modus]
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har selvfølgelig ingenting med nisser og troll og gjøre, men ask4me2 har i alle fall en teori. Og en slik forklaring kan være plausibel, at 40 elementer og 23 forsterkere genererer nok indusering til at høyttalerne i stua - som er rett over kinoen - blir påvirket. Men det er likevel mye som ikke stemmer. Hvorfor fantes det ingen endring når alle jordforbindelsene ble brutt? Alle rør inn til huset er for øvrig i plast (nye rør som ikke leder strøm enda vil jeg tro), og vi har luftkabel til inntaket, altså ingen nettjord.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til: Hele lysstyringsanlegget gikk i ball samtidig - Elko Wireless. Blinket og responderte ulogisk på kommandoer.

For dere som tror på haugtussa og Jesus kan jeg informere om at katten var ikke bekymret. Den er ganske var på det meste Katter pleier jo å være en sterk ingrediens i slike eventyr ...

Side 127 av 132 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 123 124 125 126 127 128 129 130 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •