Aktos hjemmekino - Side 125

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 125 av 132 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 121 122 123 124 125 126 127 128 129 ... SisteSiste
Viser resultater 2,481 til 2,500 av 2640
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Takker for skryt opp i skyene. Dette ble jo veldig bra, og jeg bør vel skyte inn at det er Atle selv som har tatt siste finpuss med alt "pynt " rundt dører og vinduer.
    Må også få takke Atle og Monica m/fam som den beste "Arbeidsgiveren" jeg har hatt noen gang.

Tor.
    Velfortjent! Dessuten har du en god del ære for at jeg fikk det til, denne pynten

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her Atle:
    Samsung Galaxy Note 10.1

Produkt testen er en ting. Mest interessant for deg er kommentarene: folk diskuterer en del og kommer med fordeler og ulemper for hver type nettbrett.

Newcomer Aerik sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut Atle, riktig belyst stemning når bildene er tatt. Tar muligens litt tid før all opparbeidelse & beplantningen i hagen blir som dere vil, men dere er på god vei. :-D Satt ett øyeblikk å lurte på om sirklene på tegningen var utehøyttalere og at firkanten nede til venstre var ett lerretet på en vegg 8), men var fort enig med meg selv om at nabolaget ditt sikkert ikke hadde mottatt det like entusiastisk som tanken jeg hadde om det evnet Dere har fått det fint der. :razz:

Arild

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg vurderer å få satt inn et overspenningsvern (mellomvern) i el-skapet mitt for å beskytte alt utstyr hjemme - jeg har bare vanlige 16A sikringer nå.

Hva synes du om disse produktene? Har du installert et grov/mellom vern hos deg?

Takk!

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hei,

Jeg vurderer å få satt inn et overspenningsvern (mellomvern) i el-skapet mitt for å beskytte alt utstyr hjemme - jeg har bare vanlige 16A sikringer nå.

Hva synes du om disse produktene? Har du installert et grov/mellom vern hos deg?

Takk!
    Har du stor fare for lyn og spenningsforskjeller osv så er det lurt, men det kommer ann på hvor mye du ønsker å beskytte. Grov og mellomvern kan settes på hele skapet. Ønsker man best mulig beskyttelse så må begge inn. Det finnes også finvern, og disse er kun for egne kurser.

Problemet hvis man har stor fare for lyn, så må også jordkabelen legges korrekt i skapet. Denne skal ikke ha for skarpe svinger osv siden lynet (høyspenning) faktisk kan hoppe av. Lærte i hvertfall det på skolen. Disse kobles jo mot jord.

Har man stor fare for lyn, så er beste løsning å sette opp lynavledere på tak.

Personlig så har jeg kun overspenningsvern i stikk kontakten (monster sine), og de har funget fint de. Lynet slo ned ganske nære og alt stoppet og kom tilbake igjen etter ett par sekunder.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite spørsmål. Har bladd meg tilbake noen sider, men finner ikke ut hvordan du hengte opp veggrammene. Mener jeg har sett borrelås, stemmer det? Er selv litt i tvil om jeg skal bruke snepperter eller borrelås. Borrelås kan være litt vrien å få av (må vel henge på en tøyremse eller liknende som jeg kan dra i), og snepperter kan muligens "skrangle" seg løse/lage ulyder. Hva er best? (vil helst ikke skru rammene, da skruene blir synlige)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte borrelås. Jeg har avrundede hjørner på rammene og klarer akkurat å få presset fingertuppene såpass inn at jeg får til å dra de ut. De sitter ikke spesielt godt, og denne detaljen hadde jeg ikke tenkt på før "problemet" oppsto

Så lenge du har stoff bak så skal det mye til at det blir noe ulyder, det er i alle fall min erfaring.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar!
    Ser at clasern har 1m rull, fem cm bred, til 79,- Skal lete litt mer, men har du et bra tips er det bare å komme med det! :-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en ikke har slike slanke pianofingre som Atle har 8) så vil jo en sparkelspade eller noe annet kunne vippe ut plater festet med borrelås :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fantastisk flott med fine løsninger

Hei.

Når har jeg brukt en uke på lese igjennom byggetråden din, og sitter igjen med et inntrykk som er totalt annerledes enn det jeg hadde planlagt før. :-D

Dette er en inspirasjonskilde uten like, og jeg lar meg imponere hinsides av kompetansen og valg av løsninger, samt utstyrkombinasjonen.

Jeg kjenner at det er like mange spørsmål som svar etter denne " studien ", men ser helt klart at planlegging er helt avgjørende for et bra resultat.

Leste at du ikke gikk for noe løsning med Aircond i rommet, har du noen form for utskifting av luft der inne ?
    Hva var din opprinnlige høyde i kjelleren før dere hogget opp gulvet ? Lurer på om jeg skal ta meg det bryet å gjøre det samme selv...
    Når det gjelder Akustikk, så ser jeg løsninger du har valg. Hva med å lage samme type rammer, legge inn akustikkplater og trekke disse med høytalerstoff, for så å henge på veggen ?

Ellers må jeg også få nevne at det fargevalget var meget dristig, men det traff virkelig hjertet mitt. Utrolig fin kombo med møbler og trekket i taket.

Takk for en flott tråd med fine bilder og MYE lærerikt stoff.. Du har gjort en kanon jobb !

Vidar

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for skryt

Slik det er i dag har jeg kun ordinære ventiler inn til rommet. Men det blir varmt og jeg vurderer faktisk en form for AC. Vi får se - så lenge det bare er meg og kona eller barna så er temperaturen ok, men er vi mange mannfolk så blir det hett - høhø

Høyden var i utgangspunktet mellom 2,02-2,05m. Det er mye jobb å bryte opp et slikt gulv, men har du en god dugnadsgjeng slik jeg var så privilegert å ha så går det overraskende fort

Det går bra å henge rammene på veggen. Effekten blir dog mindre jo tynnere plater man bruker. Eller sagt på en annen måte; dempingen blir ikke lineær hvis du ikke har en viss tykkelse. Erfaringsmessig kommer du likevel svært langt på vei mot godlyden ved å dempe det verste ekkoet.

Lykke til med eget bygg

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over en måned siden siste innlegg i denne tråden, har det gått nedenom og hjem siden sist, Atle?

Vel, jeg får vel ta meg en tur snart for å se, føle og høre med egne øyne, kropp, og ører for å se om dette kan være rommet ditt kan være noe. Snart.....

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det går i graving av garasje, møbelkjøp og Bremneskonserter på den godeste Atle, etter hva jeg vet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av Sub ?

Hei Atle. .

Ønsker å høre din mening om valg av sub visst jeg kan ta meg den friheten å spørre her :smile:
    Valget står litt mellom Ken Kreisel sine DXD , eller
    SVS PB13-Ultra DSP . Skulle vert interessant å hørt forskjellen på disse, men det kommer vel an på hva oppsett av resterende utstyr en har..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk, her er alt bra. Det er siste innspurt her hjemme før vinteren setter inn og siden dagtid går med til å gjøre seg fortjent til lønn så er det kveldstid alt annet skjer. Da har jeg dessverre ikke nok kapasitet til å skrive særlig mye. Når snøen kommer skal jeg forsøke å gjøre tråden litt mer interessant igjen. Da er det bygging av podie, kalibrering av Ken Kreisel og projektor som står for tur. Da kommer det også en tid for demo og jeg har tenkt å invitere dugnadsgjengen min for å gjøre litt stas på dem

Det som har skjedd i det siste er at jeg har jekket opp en vaklete garasje, gravd og støpt ny ringmur til den for så å støpe nytt dekke inne i selve garasjen. Det har vært beinhard jobbing, men nå er det i boks. Da gjenstår det å tømme hele tomta for alt mulig drit som ligger lagret under preseninger før jeg skal bestille 25 kubikk med matjord for å bearbeide tomta før snøen kommer.

Kari Bremnes-konserten i Lillestrøm i går var en høydare uten sidestykke. Det er den beste konserten jeg noensinne har vært på. Dette var nye takter fra et allerede fantastisk band - dette var skikkelig rock `n Roll!

Kona har brukt høsten på loppemarked så hun har hendene fulle med ting som kvinner liker. Jeg holder meg på betryggende avstand

Så, alt er bra med meg! Takk som spør

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vilunde
    Hei Atle. .

Ønsker å høre din mening om valg av sub visst jeg kan ta meg den friheten å spørre her :smile:
    Valget står litt mellom Ken Kreisel sine DXD , eller
    SVS PB13-Ultra DSP . Skulle vert interessant å hørt forskjellen på disse, men det kommer vel an på hva oppsett av resterende utstyr en har..
    Ken Kreisel sin DXD-12012 er den av de kommersielle subwooferne jeg har hørt som imponerer meg mest. Den er like god til musikk som til film og den går sykt dypt.

SVSen du henviser til er sannsynligvis den beste subwooferen du får i det prisleiet den ligger i.

Siden disse uttalelsene ikke gjør deg det minste klokere vil jeg anbefale deg å reise til Arendal for å høre på begge deler. Det kommer jo an på hvor du bor selvfølgelig. Det er jo en viss prisforskjell på disse så det kommer an på hvor mye penger du er villig til å legge i subwoofer. 15k eller 50k?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Kan jeg spørre deg om en liten vurdering av Sherbourne 5-200.

Du har vel flere av disse om jeg har forstått det riktig.

I mitt tilfelle blir de til å drive Klipsch Heresy, og Klipsch RC 64 mk II

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke tar helt feil så er 5-200 så og si lik en Emotiva XPA-5. Så da er det bare å lese intrykk fra en XPA-5

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått sjansen til å oppleve denne bibelske kinokonstruksjon. Og som alltid når jeg har besøkt Atle, reiser jeg hjem igjen med oppgraderingsønsker i titusenkronersklassen. "Ikkje bra....."

Alle vet at Atle kan bygge kino, men vet dere at mannen også faktisk kan lage mat? Vel, jeg visste ikke det, men når jeg kom hadde han og hans fantastiske kone Monica satt igang forberedelsene til vårt eget lille julebord; ribba stod i ovnen og Underlig Jul fra Nøgne Ø stod til akklimatisering. Og dirigenten bak hele showet; Herr Kildahl Torp!

Det er alltid veldig hyggelig, særdeles hyggelig faktisk, å komme på besøk til Atle. Gjestfriheten, humøret, alt er førsteklasses. Og enda hadde jeg ikke satt en fot i kinoen hans. Vi glemte den faktisk helt av i en del timer før vi fikk plantet beina i retning kjelleren...

Det første som slår meg er at rommet oppleves noe mindre in real life enn på bilder. Akkurat det er ikke første gang jeg opplever hos Atle Den forrige kinoen, og bildene fra den gjorde akkurat det samme. Men rommet er stort nok, bevares. Stemningen i rommet er uvanlig god, lun og behagelig. De sorte og lilla fargene på veggene var overhodet ikke så sterke som det kan fås inntrykk av på bilder. Med litt dimming av lys, så oppleves det faktisk helt svart. Lekkert. Jeg er derimot fremdeles i tenkeboksen når det gjelder gulvteppet, som jeg fremdeles mener har litt "bling bling-tendenser". Selv hadde jeg vel valgt et noe mer anonymt teppe, men akkurat anonymt var jo aldri en hovedtanke bak hele kinoen til Atle, så den lar jeg passere

Når det gjelder lyden, vel det er faktisk vanskelig å forklare. I og med at jeg på fast basis leverer omtaler som beskriver lyd, burde jeg jo klare det. Men jeg sliter med å dissekere hele lytteopplevelsen i enkeltelementer. Fullendt er ordet jeg sitter igjen med. Det er ingenting jeg savner i det lydmessige bildet når jeg lytter til musikk på dette oppsettet. Uten bruk av subwoofere går bassen kjellerdypt når den trenger å gjøre det. Men det som imponerer enda mer er den ufattelige dynamiske og kontante mellombassen. Jeg har alltid ment at en god mellombass er viktigere enn sub 20hz-toner når det gjelder å få musikken til å fremstå som mest mulig engasjerende, og er det et oppsett som demonstrerer dette til fulle, så er det Atle sitt. Topper du da dette med en mellomtone i referanseklasse og en diskant som er superoppløst, luftig og detaljert og som holder seg akkurat på riktig side av grensen for pågående, vel da har vel Atle kommet i mål med en lyd som er like bibelsk som rommet.

Jeg fikk også en real seanse med film og jeg har et litt begrenset erfaringsgrunnlag med 3D i kinosammenheng, så dette hadde jeg gledet meg til å se nærmere på. Etter 3 minutter med animasjonsfilmen "Sammy", var jeg klar til å legge inn en ordre på ny projektor med det samme. Makan til effekter og jeg ble helt sugd inn i det hele. Faktisk som en guttunge igjen Etter dette så vi Tron, og den filmen fikk roet meg ned litt igjen. 3D-effektene var ikke såå engasjerende her. Jovisst var det synlig, men ikke så mye som jeg kanskje hadde trodd og forventet etter å ha blitt 3D-blåst-av-banen av animasjonsfilmen før denne. Jeg mener fremdeles at jeg "må ha" en 3D-projektor etterhvert, men det aller verste suget fikk lagt seg. Inntil videre....

Som alltid med Atle sine rom og oppsett, så er det 100% kvalitet og no nonsence. Hele rommet (og forsåvidt hele huset nå etter oppussingen) oser av klasse, med et suverent fokus på alle detaljer og brukervennlighet. Jeg skjønner godt at både Atle og resten av familien bruker dette rommet mye.

Etter å ha nytt både rommet og en del flere Nøgne Ø-varianter, samt litt medbragt italiensk Amarone, gjorde det godt med en liten natts søvn før jeg satt meg i bilen for å ta en firetimers reise hjem. Jeg er godt vant til å kjøre bil og som alltid etter en demo hos Atle går hjemreisen raskt. Hjernen har mer enn nok av inntrykk som skal bearbeides. Jeg har enda ikke vært på et besøk hos godeste Torp der jeg har hatt oppgraderingssug på hjemreisen. Når jeg så kom hjem til mitt eget rom fikk jeg dessverre synliggjort at jeg selv ligger milevis bak på både lyd og bilde. Men jeg har aldri heller sett for meg at jeg skulle kunne ta opp kampen. Til det er både utstyrets prisrammer og ikke minst rommet i en helt annen klasse. Jeg får nok aldri råd til å kjøpe meg Adam i den klassen, men jeg er litt usikker på om det er helt meg heller? Etter et par album med mine Martin Logan Ethos i går kveld, falt skuldrene ned igjen og jeg slo meg til ro med at det er disse høyttalerne jeg skal ha. Så det blir nok ingen oppgradering av høyttalere. "Once Martin Logan, always Martin Logan...."

På bildesiden derimot.... ;-)

Tusen takk nok en gang for den fantastiske gjestfriheten og opplevelsen, min gode venn. Casa Torp er den ultimate Spa Resort for sånne som meg, og jeg kommer gjerne igjen. Så kan vi sende Ellen og Monica med hvert sitt gavekort på en annen type spa i nærheten for en lignende sanseopplevelse. Jeg har mer italiensk druesaft å forære dine ganer.....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, dette var da voldsomt - nesten en hel Hjemme Hos dette Og veldig bra skrevet; jeg liker særlig avsnittet hvor du roser kokkeferdighetene mine – jeg bruker normalt sett ikke særlig mye tid på kjøkkenet

Meget hyggelig å lese at dette falt i smak hos en kresen herremann fra sør - vi er jo ganske klar over hverandres preferanser så jeg regnet nok med at i alle fall lyden ville falle i smak. Men jeg var også ganske sikker på, at tross dette ville du nok til syvende og sist foretrekke elektrostat-lyden fra ditt eget anlegg. Og det kan jeg skjønne, jeg har jo selv vært der! Det er som regel noe spesielt med eget anlegg, hvor man har brukt hundrevis av timer med justering og prøving/feiling før man har kommet svært nær sine egne preferansers mål

Veldig hyggelig at vi endelig fant en helg som passet for oss begge, bare synd at tiden går så altfor fort. Vi brukte nok dessuten litt for mange timer i det mørke ølets tjeneste, og litt for få til alt det andre, men det kan vi fint ta igjen ved neste korsvei

Side 125 av 132 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 121 122 123 124 125 126 127 128 129 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •