Aktos hjemmekino - Side 114

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 114 av 132 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 110 111 112 113 114 115 116 117 118 124 ... SisteSiste
Viser resultater 2,261 til 2,280 av 2640
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synology kan anbefales. Eneste problemet jeg har hatt er thumbnails i den integrerte løsningen for visning av bilder(photostation). Regner med det vil komme med en løsning på dette snart. De er flinke med oppdateringer.
    Her er det en demo av GUI DSM Live Demo - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Muligens et naivt spørsmål. Kan du ikke flytte serveren til et annet sted (loft, kjellerbod, garasje el.lign) hvor det ikke gjør noe at den støyer og avgir varme?
    En lur løsning.

En annen er å sjekke hvilke harddisker han har. Jeg gikk for Western Digital Green i min bruks PC, 6x3TB, gikk i fra normale WD disker. Og tempen i PCen sank dramatisk. Eneste minuset med disse diskene, er at de kjører seg ned kjappere enn andre, og tar ett par sekunder kjapere å starte opp igjen. Men i normal bruk så har jeg ikke opplevd dette som noe problem.

En annen løsning er vel også å kikke på kjølingen til selve maskinen.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De grønne diskene er vel ikke helt ideelle til raid? Marsboer hadde ganske gjennomtenkt hw, men så har det vært en liten utvikling på HK/CPU-siden, så der kan man hente inn noe. I tillegg kan man hente noe på å redusere antall harddisker, men det hele blir en ganske kostbar affære.

Jeg antar noe av de andre komponentene i rommet også avgir varme?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode tilbakemeldinger. Jeg er fortsatt i tvil om hva jeg skal gjøre, men jeg tror jeg kommer til å beholde serveren. Jeg ser for meg følgende to scenarioer:

1. Beholde serveren, men installere litt andre disker som utvikler mindre varme og se hva jeg kan gjøre for å få ned støynivået.

2. Beholde serveren som en ren filmserver, redusere antall disker og installere "grønne" 3TB disker samt fjerne RAID5 og la være å kjøre noe som helst sikkerhet på innholdet, siden dette uansett ikke er viktig for meg. Da vil jeg øke den samlede lagringskapasiteten samtidig som det blir færre elementer som utvikler varme. I tillegg sette den opp slik at den settes (manuelt) i dvale når vi ikke streamer film. Den starter uansett opp på null og niks. I tillegg kjøpe en enkel NAS med to 3TB-disker som kan kjøre i RAID1 eller med en simpel backup for musikken.

Noen synspunkter på dette?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min bruks PC med de grønne diskene slås diskene av seg selv, uten at jeg har satt opp noe. I strømstyringen i windows så står det meste på standard, utenom at jeg aldri lar den slå av skjerm eller sette seg i dvale.

Denne lager både lite varme og veldig lite støy. Jeg har ett Intel 2011 sokkel med 4 kjerner CPU på 3.6 GHz. Så den er også meget kraftig.

Skjønner ikke hvorfor de grønne skal ha problemer med Raid? Er ikke noe borti dette selv. Men de er helt normale disker, og raid bør vel fungere på disse også?

Dvalemodus har jeg større problematisk erfaring med. Henger vel mest sammen med at det var problemer med at ingenting fungerte skikkelig med Vista når det kom ut så vidt jeg husker.

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med de "grønne" diskene er jo at de spinner opp og ned i hastighet, noe jeg synes er mer plagsomt enn kontinuerlig støy. Vil du ha en veldig stillegående disk, ville jeg sett på noe av de rimeligere variantene som blir brukt i overvåkningssystemer etc. som feks. Western Digital AV-GP.

Jeg ville også gått for en Synology-NAS hvis du skal ha ny NAS. Hvis du skal beholde server kan det vel neppe være noen heksekunst å bytte noen vifter på denne?

Øyvind

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Takk for mange gode tilbakemeldinger. Jeg er fortsatt i tvil om hva jeg skal gjøre, men jeg tror jeg kommer til å beholde serveren. Jeg ser for meg følgende to scenarioer:

1. Beholde serveren, men installere litt andre disker som utvikler mindre varme og se hva jeg kan gjøre for å få ned støynivået.

2. Beholde serveren som en ren filmserver, redusere antall disker og installere "grønne" 3TB disker samt fjerne RAID5 og la være å kjøre noe som helst sikkerhet på innholdet, siden dette uansett ikke er viktig for meg. Da vil jeg øke den samlede lagringskapasiteten samtidig som det blir færre elementer som utvikler varme. I tillegg sette den opp slik at den settes (manuelt) i dvale når vi ikke streamer film. Den starter uansett opp på null og niks. I tillegg kjøpe en enkel NAS med to 3TB-disker som kan kjøre i RAID1 eller med en simpel backup for musikken.

Noen synspunkter på dette?
    Jeg vet jo mer enn de fleste om denne serveren og kan jo komme med innspill.

Serverens i seg selv utvikler ikke spesielt mye varme. Den er basert på en Core 2 Duo E8400 som knapt bruker strøm når den klokker seg ned når den idler. Hovedkortet er vel et mATX med integrert skjermkort, så dette bruker heller ikke mye strøm. Diskene dine er 1.5TB 7200rpm fra Seagate. Du tjener kanskje et par W per disk når diskene går ved å ned til grønne disker, så dette vil kun utgjøre en marginal forskjell.

RAID-kontrolleren drar imidlertid vesentlig mer strøm. Det er jo trossalt en dual core 1.2GHz IOP på den. Hvis du greier å kvitte deg med kontrolloren vil du dermed få til en vesentlig reduksjon i varmeutvikling. Vanligvis er jo dette en kontroller som er verdt å beholde, men det gir egentlig ingen mening om du ikke trenger RAID-funksjonaliteten uansett.

Når det gjelder støy så skyldes dette Chieftech hot swap bayene dine.
    Du kan slå mange fluer i en smekk og gå for samme løsning som jeg gjorde på kabinettsiden, gitt at du ikke ser for deg å trenge flere enn 10 disker:

Komplett.no - Fractal Design Define R3 Black Pearl
    Komplett.no - Fractal Design 120mm Silent Vifte

Dette kabinettet er støyisolert og kan ta 8 disker + 2-3 i 5.25" bays og samtidig kjøle dem (du trenger den ekstra 120mm viften for å kjøle alle 8 diskene).
    Skrur du av beina passer det også perfekt liggende i 19" rack bredde, noe jeg gjør selv.

I tillegg en billig 2 ports S-ATA-kontroller:
    Komplett.no - HighPoint Rocket 620 2P SATA III

Et forslag kan derfor være å (1) bytte chassis.
    (2) Ta ut RAID-kontrolleren og fylle opp hovedkortet og den simple S-ATA-kontrolleren.
    Jeg tror imidlertid at det kun er 4 (eller var det 5) plasser på hovedkortet ditt og 2 på S-ATA kontrolleren, så da må du muligens kjøpe deg noen 3TB disker for å få mer plass.

Denne serveren vil knapt merkes støymessig, og utvikle mye mindre varme til en relativt rimelig merkostnad.

Bilder fra min siste filserverbuild for hjemmebruk med samme kabinettløsning:
    gallery.marsboer.net :: Albums > Ny filserver

Jeg bruker imidlertid et Supermicro serverhovedkort (Xeon CPU og ECC minne) med innebygget SAS-kontroller, men du ser i hvertfall løsningene.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marsboer: Jeg hadde selv tenkt meg et rack-kabinett, men dette var jo både billig og så ålreit ut. Er det Deltaco skap og hyller du har? Vurderer å handle dette kabinettet for min egen server.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lov å spørre hva prisen på en slik server som du har marsboer, uten å ta med diskene? Ser for meg at dette er ett mer fleksibelt og driftsikkert system en alle "ferdig" løsninger.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tenke meg at det ikke koster skjorta.. og jeg vil si det er mer driftsikkert enn å kjøpe ferdigløsninger.. det krever selvsagt litt mer arbeid på å få det oppe å gå, men mulighetene er mye større enn med ferdigløsninger.

jeg selv har en pc som helt stillegående, også har jeg 3stk harddiskkabinetter koblet til et stillegående raidkort i pcen...
    det flotte med dette er at jeg da kan ha harddiskene som er det som støyer mest liggende lengre unna og i evnt i et annet rom.. er jo mer enn nok grensesnitt på en e-sata kabel
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man en halvgammel pc så trenger det ikke å koste så mye. Raid- kortet til akto koster en 4-5k, men man får IBM- kort med raid til 2k.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marsboer, tusen takk for glimrende svar.

Nå må jeg i tenkeboksen, men si meg; er det noe poeng å kjøre vannkjøling på RAID-kontrolleren og vil den passe inn i det kabinettet du linker til. Ha i mente at jeg er en noksagt når det gjelder slikt ...

Hvis jeg da flytter over ting og tang til et nytt kabinett, sørger for litt annerledes kjøling (les: stillere) på både RAID-kontroller og hovedprosessor, samt større og mer stillegående vifter slik som du linker til vil jeg få noe som er mer stabilt og fortsatt med masse lagringskapasitet.

Hvis noen har lyst (marsboer og dere andre) til å skissere opp for meg en what-to-do så hadde jeg vært evig takknemlig. Si jeg legger for eksempel 5-6.000,- i dette prosjektet, hvis mål er å bruke mye av det jeg har men med resultat i noe som er ganske stille og mer strømgjerrig. Om det blir billigere - fint! Dyrere, det kan gå det også. Jeg ønsker da RAID5 på mellom 2,5-3TB (har vel 2,7TB i RAID5 i dag om jeg ikke husker galt), resten av diskene inneholder ikke noe som ikke kan gå tapt. Ettersom jeg skjønner kan jeg derfor bruke de diskene jeg har, men jeg tror jeg kommer til å skaffe meg to 3TB disker uansett for å øke kapasiteten ytterligere.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannkjøling (og overklokking) ja.....
    Det var jo min absolutte "dille", før jeg ble befengt av HiFi-basillen.
    Og i all beskjedenhet: GUIDE: Guide til vannkjøling, del 1 - Hardware.no
    Litt OT kanskje, men jeg blir forhåpentligvis tilgitt?
    Det jeg egentlig vil frem til, er at jeg fortsatt har liggende en god del vannkjølingsutstyr, og da i særdeleshet radiatorer og stillegående vifter, etc, etc.
    Så om du Atle, har planer om noe i retning av vannkjøling, så donerer jeg mer enn gjerne noe hardware i den forbindelsen!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du, min kjære venn, har nettopp stilt deg lagelig til for hugg Og for det takker jeg deg!

Hva trenger du av informasjon for å sjekke ut hva jeg kan gjøre? Bør jeg kjøpe kabinett først?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Den kontroll pakka du selger, er det noe jeg kunne ha kjørt på lyset I kinoen min??
    Jeg har helt glemt deg bort, beklager. Nå går dessuten auksjonen ut om bare en drøy time også, her er i alle fall en link til auksjonen, selvfølgelig en liten egenreklame å spore her

Selges BILLIG!

Du får jo en mengde tilbehør til dette systemet men jeg har ikke satt meg inn i hva man kan og ikke kan siden jeg på et tidlig tidspunkt valgte Elko sitt system til fordel for dette. Men du får i alle fall en form for dimmer også, men som sagt - jeg vet for lite om dette systemet til å kunne si noe mer.

One-for-All | Universal Electronics

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du, min kjære venn, har nettopp stilt deg lagelig til for hugg Og for det takker jeg deg!

Hva trenger du av informasjon for å sjekke ut hva jeg kan gjøre? Bør jeg kjøpe kabinett først?
    Huffda, nå har jeg visst bæsja på leggen!
    Fleip tilside.
    Om du skal bevege deg over i vannkjølingsverdenen, så trenger jeg nok en god del info om smått og stort, bl.a hva som skal vannkjøles.
    Derfor kan jeg her og nå ikke umiddelbart anbefale noe kabinett. Ikke minst fordi jeg pt. vet lite om hva som finnes av alternativer i kabinettsammenheng, samtidig som jeg nok er blitt litt rusten i faget vil jeg tro?
    Legg samtidig merke til at jeg innledningsvis har understreket "Om", og det ligger selvsagt en mening bak dette.
    En vannkjølingsløsning kan være relativt komplisert, og må alltid passes litt bedre på enn hva gjelder en luftkjølt løsning.
    Man kan ikke overse en viss risiko mtp vannlekkasjer, pumpe(r) som stopper, og eventuelle andre feil som kan oppstå i et vannkjølt system, bare så du er klar over det.
    Greia i ditt tilfelle er etter hva jeg har forstått / skumlest meg til, er at datautstyret genererer mye varme i kontoret.
    I så måte vil et vannkjølt system i stor grad løse problemet, ved at radiatoren da plasseres et mer hensiktsmessig sted. Enten i et tilstøtende rom hvor det ikke gjør noe med ekstra varme, (vaske- tørkerom), eller enda bedre - på utsiden av huset.
    Begge løsninger krever selvsagt et par rørføringer, og sistnevnte løsning betinger også en passende dose frostvæske i vannet, ikke minst mtp vinterlige temperaturer.
    Og som en liten digresjon: I min "verste" vannkjølings- og overklokkingsperiode, hadde jeg faktisk minusgrader på prosessoren! 8-) Men da var det også beinkaldt utenfor......
    --
    Samtidig synes jeg marsboer har noen meget gode betraktninger omkring temaet, som absolutt bør grubles litt på.

Den aller beste, og ikke minst enkleste løsningen, vil være å luke ut "unødvendige" komponenter, eksempelvis RAID-løsningen som jeg oppfatter som en av synderne, hva varme angår.
    Hva gjelder støyende vifter, finnes det gode alternativer! Enten kan man skifte ut bråkmakeren med en mer stillegående løsning, alternativt redusere hastigheten på eksisterende vifter.
    Sistnevnte er faktisk meget enkelt å få til, og koster deg en tier eller tre, for kjøp av en passende seriemotstand. Pluss litt lodding da...
    Sjøl har jeg gått bort fra vannkjølingsløsninger her i huset, ettersom de maskinene jeg har i drift 24/7/365 ikke har behov for såpass effektiv kjøling, samtidig som jeg har funnet fullverdige løsninger hva støyreduksjon angår. Har jo bl.a en maskin stående på i kinorommet, og ingen, absolutt ingen av de som har vært på besøk, har sutret over støy fra den. Ei heller har den noengang låst seg eller stoppet pga for høy temperatur, bare for å ha nevnt det også...
    Der fikk du nok litt å tygge på, vil jeg tro? :wink:
    Vi finner nok uansett en løsning på problemet, enen det blir sånn eller slik!

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bestemmer deg for å kjøre vannkjøling, noe som er veldig effektivt og helt stille, så vil jeg anbefale deg å handle på FrozenCPU.com | 1.877.243.8266 | World's Largest Selection of PC Modification Supplies da de har alt du trenger til ikke så vanvittige priser.. med mindre Scrooge har alt du trenger for å sette det opp selvsagt :P det er jo det billigste av alt, hehe

når dette er ferdig må jeg nesten få sneket meg inn på en demo hos deg en dag.. er greit med referanse for hvordan det skal være. Er jo ikke lange veien over brua, hehe.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har helt glemt deg bort, beklager. Nå går dessuten auksjonen ut om bare en drøy time også, her er i alle fall en link til auksjonen, selvfølgelig en liten egenreklame å spore her

Selges BILLIG!

Du får jo en mengde tilbehør til dette systemet men jeg har ikke satt meg inn i hva man kan og ikke kan siden jeg på et tidlig tidspunkt valgte Elko sitt system til fordel for dette. Men du får i alle fall en form for dimmer også, men som sagt - jeg vet for lite om dette systemet til å kunne si noe mer.

One-for-All | Universal Electronics
    Det er ikke noe problem, jeg har desverre ikke mulighet nå uansett, men det fristet mye! hadde blitt bråk hvis jeg kjøper noe mer nå på en stund hehe

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvordan RAID kontrolleren til Akto ser ut. Er den med eller uten kjøreblokk på CPUen?

Er den uten, så kan man bare lime på enn kjøler, disse har man mange av i nettbutikkene. Er det en fast en, så kan disse også byttes. Men er den limt på i fra før så får man ett problem. Er den klipset på så kan de byttes. Så lenge man ikke trenger utvidelsesplassene under så kan en slik benyttes: Zalman Northbridge Kjøler ZM-NBF47 - Netshop

Har brukt den selv på chipset i en PC, og den kjølte meget bra. Den krever litt luftflyt, en det ordnes enkelt. Denne er normalt for skru feste. Men den veier ikke så mye, og kjølepasta i limversjon fikser festingen hvis det ikke er feste hull i RAID kortet. Da har denne justerbare fester som passer det meste.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Nå vet ikke jeg hvordan RAID kontrolleren til Akto ser ut. Er den med eller uten kjøreblokk på CPUen?

Er den uten, så kan man bare lime på enn kjøler, disse har man mange av i nettbutikkene. Er det en fast en, så kan disse også byttes. Men er den limt på i fra før så får man ett problem. Er den klipset på så kan de byttes. Så lenge man ikke trenger utvidelsesplassene under så kan en slik benyttes: Zalman Northbridge Kjøler ZM-NBF47 - Netshop

Har brukt den selv på chipset i en PC, og den kjølte meget bra. Den krever litt luftflyt, en det ordnes enkelt. Denne er normalt for skru feste. Men den veier ikke så mye, og kjølepasta i limversjon fikser festingen hvis det ikke er feste hull i RAID kortet. Da har denne justerbare fester som passer det meste.
    Det er et Adaptec RAID 5805 kort. Det er et passivt kjølt kort, men det er beregnet på å stå i hissige servere for kjøling. Det blir faretruende varmt i et stillestånde kabinett uten luftflyt. Jeg stripset derfor på en 80mm vifte for å kjøle kortet. Denne viften bråker ikke noe særlig.

Adaptec - Adaptec RAID 5805

Det hjelper forøvrig ikke på varmeutviklingen å bytte til stillegående vifter (gjelder hovedsaklig i Chieftec bayene). Om man kjøler på den ene eller andre måten så vil antall watt som går ut i varme være det samme.

Side 114 av 132 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 110 111 112 113 114 115 116 117 118 124 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •