Aktos hjemmekino - Side 113

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 113 av 132 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 109 110 111 112 113 114 115 116 117 123 ... SisteSiste
Viser resultater 2,241 til 2,260 av 2640
    Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...har du hatt "mr buttkick er for pingler" alias BEF på besøk nå... Enten HAR du bass, eller så har du det IKKE er vel noe av filosofien (derav x-antall 18" subber, så BEF kan vi vel trygt si at HAR bass)...

Jeg synes vel også kanskje etterhvert kanskje at disse kickerne egentlig ikke har så mye for seg som jeg først kanskje opplevde - i det minste kan de ikke sammenlignes med "ekte" trøkk som en faktisk føler at river litt i luggen... Jeg for min del syntes etterhvert at de var mer plagsomme enn effektfulle, spesielt til film, selv om de fungerte greit til gaming der faktisk litt mer "physics" i bassen har litt praktisk betydning...
    Veldig enig!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ogrindevoll
    Kinoen din blei smukk og liker atte du har lagt det ut på facebooken ,
    elsker bilder :-)
    Er det nokken tråder som forklarer kor man kan lære og forstå disse grafene , som er for tiden halveis gresk/svensk over til norrskt :P :-)
    Tja, jeg er ingen ekspert jeg heller. Jeg tror noen andre bør gi deg den forklaringen for å få den 100 %, men jeg skal gjøre et forsøk i forhold til det jeg kan, eller tror jeg kan Jeg skal prøve å gjøre det så forståelig som mulig ...

Frekvensrespons (bilde nr. 1, 2 og 3 i posten over):
    Dette er en graf hvor aksene er henholdsvis frekvens og lydtrykk. Lydtrykk (SPL) oppover og frekvens (Hz) bortover. Alt ettersom hvilken frekvens som øker eller minker i lydtrykk kan man med litt erfaring eller andre typer målinger finne ut av ugreie som stående bølger/romnoder o.l. (frekvenser som reflekterer fra vegger, tak, gulv, møbler etc og treffer hverandre i mikrofonposisjonen for dermed enten å øke eller minske i styrke alt ettersom hvor i sinusen (0-360 grader) de treffer hverandre).

Impulsrespons (bilde nr. 4)
    Den første peaken du ser er anslaget om man kan kalle det det, det er den lydimpulsen vi får fra høyttaleren. Det som skjer på aksen i horisontalplanet er refleksjoner i henhold til tid. Og siden vi vet hvor fort lyd beveger seg i luft kan man derfor regne seg frem til hva det er på veien som gir oss refleksjoner. Det kan være til stor nytte i stort sett alle tilfeller. Tols1 har laget en glimrende oversikt over temaet her: http://avforum.no/forum/kalibrering-...an-brukes.html

Waterfall (bilde nr. 5 og 6)
    Dette viser hvor mye resterende energi som "lever" i rommet i løpet av tidsvinduet man har til rådighet.

Andre kan sikkert både arrestere og utfylle til det gror mose på oss. Temaet er utrolig spennende og til stor hjelp på veien til god lyd
    Søker du på forumet så finner du flotte guider på stort sett alle disse temaene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Takk for det!

Spørsmålet ditt er så snedig at jeg ikke vet svaret. Jeg lastet ned en kalibreringsfil fra Home Theater Shack, det er det eneste jeg vet
    Ideelt sett burde du hatt din mic og mic amp kalibrert. Og da gjerne med to kalibreringsfiler, en for freefield og en for diffuse field. Ved bruk av free field cal må mic'en peke mot høyttalerene, mens med diffuse field kan mic'en peke mot taket. Freefield målinger er noe mer tidkrevende da mic'en må orienteres om for hver nye høyttalere som skal måles, men er tilgjengjeld kanskje den mest nøyaktigemetoden.

Videre kan det være lurt å ha målepunkter i rommet(3d), istedet for planet(2d) fordi det representere bedre det vi faktisk føler å hører, og dette gjelder da særlig i bassen. Rett å slett prøve å ta et bilde av lyden med mikrofonen i 3d.
    Videre er det viktig å bare bry seg om problemene som er globale, dvs peakene eller dippene som er til stede i hvert målepunkt, fordi det er bare på den måten man får laget et robust filter(eq). Vet at dette ble veldig "måleteknisk", men gøy er det.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dukker stadig opp noe nytt, og nå må jeg vurdere serveren min sin fremtid. Den genererer vanvittig med varme på det lille kontoret. Spørsmålet da er om en 4-bay NAS genererer like mye varme og om to slike er veien å gå og rett og slett selge serveren ...

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en 4-bay nas fra netgear og syns ikke den avgir så forferdelig mye varme - men det er endel viftestøy iden.

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viften i feks. Netgear ReadyNAS ultra 4 støyer relativt mye. 25dB ++ Løsningen er svært enkel. Bytt viften ut med en standard 92x92x25mm vifte fra feks. Noctua. Er det en enkel NFS eller SAMBA-server du trenger Atle? Trenger du noen andre funksjoner? Jeg kan anbefale deg en god total-løsning hvis du gir meg litt mer detaljer rundt bruken, både vedr. funksjoner og hastighet/stabilitet og varme/støy.

Øyvind

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Server

Jeg byttet til en Drobo B800i Drobo B800i. Med iSCSI så er den super rask og støyfri samt at den kobler ned når det ikke er aktivitet.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Jeg byttet til en Drobo B800i Drobo B800i. Med iSCSI så er den super rask og støyfri samt at den kobler ned når det ikke er aktivitet.
    Så jo fiks ut den der :-D pris?

Newcomer laslot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Drobo

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Så jo fiks ut den der :-D pris?
    Drobo B800i koster skjorta og vel så det her i Norge, men Drobo lager noen fantastiske produkter for hjemmebruk. Fes. Drobo fs som er en 5 hdd nettverks server til ca 4500,-.

Product Demo: Drobo FS - YouTube

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dukker stadig opp noe nytt, og nå må jeg vurdere serveren min sin fremtid. Den genererer vanvittig med varme på det lille kontoret. Spørsmålet da er om en 4-bay NAS genererer like mye varme og om to slike er veien å gå og rett og slett selge serveren ...
    Du kan eventuel sette opp en maskin med en software som heter unRaid fra Limetech. Dette er en software raidløsning som kan kjøre på de fleste maskiner.

Da kan du eventuelt kjøpe deg en Ivy Bridge Core i3 (med integrert grafikk). Prosessoren kan du underklokke for å minimere varmeutvikling, samt du kan kjøpe de mest strømgjerrige diskene du kan finnes. Diskene vil også spinne ned når de ikke er i bruk. Jeg vil tro at du da kan bygge et system som ikke trenger noe særlig mer enn 50-100W i standby og kankje 200W i drift. Det trenger ikke å bli så veldig mye varmeutvikling av dette, men litt er jo ikke til å komme utenom. Fordelen med unRaid er at den er enkel å skalere opp i størrelse når behovet melder seg.

Newcomer torsoen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har ReadyNAS Ultra 6 Plus med 3 stk 2 gbyte disker.
    Det er plass til 6 disker, jeg skal i gang med å kjøpe flere, men siden tsunamien har mine disker kostet opp til 2,5 ganger så mye som da jeg kjøpte de for noen år siden.

Har ikke hatt noe problem, men brukte litt tid på å skjønne GUI, jeg syns rettighetsbiten var litt tung å forstå, lagvis. Også litt styrete ift hvilken filprotokoller jeg skulle aktivere/deaktivere da vi hjemme hos meg har flere plattformer. Jeg endte opp med å la alt være åpent i begynnelsen, og når jeg fikk kontroll satt jeg på rettighetsstyringen.

Jeg har ikke laget eget NAS med linux, fant ut at tiden jeg bruker på å lage/lære + vedlikeholde ble for mye ift hva jeg har lyst å bruke av tid.

Jeg har gbit kablet kat 6 og flytter en 5. gbyte (5 007 517 696
    bytes) fil på ca 98 sek som er en hastighet på ca 51 kbytes/s. Når jeg testet går det generell trafikk på nettet av ca 10 enheter. Farten holder for mitt bruk. Noen ganger raskere, men har ikke gått vitenskapelig til verks

Den støyer mye, i stand by modus måler jeg den til ca 50 dB, men når den *setter i gang* er det en hel del mer, har ikke målt.

Jeg har den stående i snekkerboden så lyd er ikke noe jeg har gjort noe med, men kanskje skifte til en stillegående Papst vifte?

Vedr om temp i rommet påvirkes vet jeg ikke da jeg har den i et stort rom.

Stratus ser slik ut nå, den står på 24/7/365

Device Description Status
    Disk 1 WDC WD2002FAEX-007BA0 1863 GB , 38 C / 100 F , Write-cache ON OK
    Disk 2 WDC WD2002FAEX-007BA0 1863 GB , 42 C / 107 F , Write-cache ON OK
    Disk 3 WDC WD2002FAEX-007BA0 1863 GB , 41 C / 105 F , Write-cache ON OK
    Fan SYS 1467 RPM OK
    Fan CPU 2083 RPM OK
    Temp SYS 46 C / 114 F [Normal 0-65 C / 32-149 F] OK
    Temp CPU 24.5 C / 76 F [Normal 0-85 C / 32-185 F] OK

Et lite tips om en skal ha ekstern backup. Jeg bruker Jotta.no (norsk) og de tilbyr ubegrenset lagringskapasitet på en(1) maskin dette inkluderer en nettverksdrive. Så naset mitt er satt opp med et overordnet hierarki.

//NAS/Modesty/Dokumenter
    //NAS/Modesty/Barn
    //NAS/Modesty/Foto
    //NAS/Modesty/Film
    etc.
    (ja hun heter Modesty, alle mine maskiner har navn fra tegneserier, da helst damer, Månestråle, Dolly ... :-)

og mounter da katalogen //NAS/Modesty/ til M: på den ene maskinen.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende dette, og jeg er veldig takknemlig for all hjelp. Jeg kommer nok kan hende til å selge serveren, men det er en utrolig heftig sak som jeg ikke lett kvitter meg med. Før det skjer må jeg ha noe som er minst like stabilt og som har nok lagringskapasitet.

Jeg trenger 3TB til musikk. Denne må ha backup, men jeg kan godt kjøre backup mot en ekstern disk via et eller annet program.

Jeg trenger dernest minst 6TB til film. Dette trenger jeg ikke backup til. Jeg er ikke redd for å miste film i et eventuelt havari.

Jeg trenger en uPnP-server innebygget, da helst twonky media til musikk. For film har jeg tidligere benyttet meg av YAMJ (Yet another movie jukebox) men så lenge det er noe som funker med de fleste bokser av typen Dune, Popcorn osv så spiller dette mindre rolle.

Jeg kan godt ha to NAS stående hvis det blir billigere.

Jeg så for meg enten en 4-bay NAS med 4x3TB installert, eller en 2-bay NAS med 2x3TB (musikk med backup) og en 3-bay NAS med 3x3TB (film uten backup).

Den du linker til Torsoen ser veldig spennende ut. Takler den 3TB disker?

Tips og linker/erfaringer mottas med takk!

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne? Komplett.no - Synology DiskStation DS1512+ 5-bay NAS

Synology DiskStation DS1512+

Synology Network Attached Storage - DS1512+ Products

2.13 Ghz Dual Core, 1GB RAM, Hot-swap støtte, Utvidbar til 15-bay.

Relativt stillegående (25,8dB) og veldig rask/høy overføringshastighet (opptil 194.83 MB/sec skrive og 200.31 MB/sec lese)

Synology har uten tvil det beste brukergrensesnittet med multi-tasking GUI og støtte for både pod'er og pad'er.

Den støtter 4TB-disker, men 3TB er vel billigere inntil videre.

Disse diskene er vel definitivt et godt alternativ men noe dyre inntil videre Komplett.no - Seagate® Constellation® ES.2 3TB'

Dette er en langt rimeligere disk, men yter godt og skal være raske og stabile sammen med Synology NAS Komplett.no - Seagate Barracuda® 3TB

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende dette, og jeg er veldig takknemlig for all hjelp. Jeg kommer nok kan hende til å selge serveren, men det er en utrolig heftig sak som jeg ikke lett kvitter meg med. Før det skjer må jeg ha noe som er minst like stabilt og som har nok lagringskapasitet
    Muligens et naivt spørsmål. Kan du ikke flytte serveren til et annet sted (loft, kjellerbod, garasje el.lign) hvor det ikke gjør noe at den støyer og avgir varme?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste aber kan være nettverkskabel? Skal man servere HD-video er man nødt til å ha kablet nettverk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange meninger og alternativer der ute. Å finne en pålitelig og stille løsning blir ikke billig, du kommer fort til samme pris som du har betalt for serveren din.

2 ting:
    - Ønsker du å begrense varmeutvikling og støy så styr unna de raskeste og beste diskene. Siden du begrenser deg til 120MiB/s (GEth) så blir ikke disk ytelse et problem
    - Ikke kjøp en løsning som er basert på Windows (2003 eller nyere). Jeg har en server som ble solgt med Windows 2003 og det har bare vært sw problemer (ustabilitet, windows updates, restart, etc). Byttet til FreeNAS og alt fungerer som det skal.

Lykke til med jakten!

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thenuts
    Hva med denne? Komplett.no - Synology DiskStation DS1512+ 5-bay NAS

Synology DiskStation DS1512+

Synology Network Attached Storage - DS1512+ Products

2.13 Ghz Dual Core, 1GB RAM, Hot-swap støtte, Utvidbar til 15-bay.

Relativt stillegående (25,8dB) og veldig rask/høy overføringshastighet (opptil 194.83 MB/sec skrive og 200.31 MB/sec lese)

Synology har uten tvil det beste brukergrensesnittet med multi-tasking GUI og støtte for både pod'er og pad'er.

Den støtter 4TB-disker, men 3TB er vel billigere inntil videre.

Disse diskene er vel definitivt et godt alternativ men noe dyre inntil videre Komplett.no - Seagate® Constellation® ES.2 3TB'

Dette er en langt rimeligere disk, men yter godt og skal være raske og stabile sammen med Synology NAS Komplett.no - Seagate Barracuda® 3TB
    Heisann.. jeg har forgjengern til 1511+ (1010+). Forskjellen er at 1511 tillater tilkobling av 2 stk DX510 utvidelses kabinett (5disker pr stk), men min tillater 1 stk DX 510.

Merk at hastigheten (les/skrive) du oppgir på 1511+ er ved link aggregation, doble kabler, og for å utnytte det må du ha switcher m.m. for å utnytte (svindyrt sist jeg sjekka). Men les/skriv på 100mb+ er fult mulig med vanlig cat 6.

Støynivået er svært behagelig. Min sto uten problem på databordet i et års tid, før den fikk sin tiltenkteplass på boden.

Jeg har nå seagate sine green disker i den, men så snart jeg anser "heavy dusty disker" som kjøpbar, blir disse byttet ut en etter en.

Kommer med 1gb ram, men er simpelt å oppgradere til 3gb (par hundrelapper).

Lattelig enkelt å administere synology forøvrig.

Bare spør om noe spesifikt med Synology..

mvh Kai

Newcomer torsoen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer om Ready nas ultra 6 plus

Info fra Komplett

Pris i dag: Boks + 6 disker av samme type som jeg har (WD2002FAEX) kr 16200.- (da jeg kjøpet for 2 år siden kostet diskene halvparten)

Produsent skriver:
    ReadyNAS Ultra 6 Plus – 6-bay model with dual-core processor and up to 12TB capacity.

Max plass? Vet ikke om dette er plass til å lagre eller om det er 6x2 Tbyte, tror at det er 12 tbyte minus redundans, kanskje 2 disker, så 8 tbyte totalt.

Litt mer å lese fra produsentens skrytesider, ganske OK egentlig.

Har ikke Akto Mac mon tro?
    At den har "time capsule" er fint for de som tar backup av mac, det lille jeg har testet det har imponert meg, veldig enkelt rett å slett, restore er også meget elegant og lett. På PC plattform er det alltid så mye å skru på, en uendelighet av instillinger og valg som gjør backup mindre robust. Jeg bruker SyncBack pro, som har alle instillinger i verden, men virker tross alt bra.

Jukebox: Jeg bruker yaDIS mot min Dune for film og tv, virker helt OK,

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg fire NAS-bokser (3 Netgear og 1 Synology) + denne som akurat nå er på vei inn:
    Komplett.no - Netgear ReadyNAS NV+ v2 4-bay NAS

Koster akkurat nå kun 1595,- (40% rabatt) hos Komplett! :-)

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Selv har jeg fire NAS-bokser (3 Netgear og 1 Synology) + denne som akurat nå er på vei inn:
    Komplett.no - Netgear ReadyNAS NV+ v2 4-bay NAS

Koster akkurat nå kun 1595,- (40% rabatt) hos Komplett! :-)

Ved kjøp av NV+ V2 ville jeg definitivt kjøpt en stillegående 92mm vifte ved siden av for å redusere støy. Var i et møte med Netgear på fredag og tok opp viftestøy-problematikken, så forhåpentligvis får vi se mer stillegående modeller i fremtiden. Har også stilt spm. vedr. garantiproblematikk ved utbytte av originaldeler (som vifte) og venter på svar vedr. dette. Men det er vel bare 1 skrue som skal tas ut, så det går an å bytte tilbake dersom du trenger å sende den inn på service på noe tidspunkt.

En positivt ting er at de på Fredag offisielt lanserte sin nyeste FW som gir FTP og NFS på V2-modellene.

Øyvind

Side 113 av 132 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 109 110 111 112 113 114 115 116 117 123 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •