Aktos hjemmekino - Side 112

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 112 av 132 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 108 109 110 111 112 113 114 115 116 122 ... SisteSiste
Viser resultater 2,221 til 2,240 av 2640
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Med litt leking i Yamaha menyen vil dette bli veldig bra.

Tror det vil gjøre en del(med grafen) ved å senke midrange også, slik at du får glede av det på 2-kanal. Men det er såklart ørene som bestemmer.

Dette er med suber regner jeg med? Fin heving i bunn i allefall.

Geir Arne
    Det var med subwoofer, helt rett Jeg har bestemt meg for å kjøre fullrange uten sub nå som før, derfor kan jeg tillate meg et ekstra skyv i bunn, noe jeg synes er veldig ok. Her er en måling med kun fronter slik det ser ut nå. Den ved 50Hz er ikke helt god ...

Aktos hjemmekino-02-fronter-jpg

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten waterfall og group delay også (med subwoofere), for de som måtte ha interesse av det. Noe tjafs her også, og waterfall-diagrammet viser også noe av det som skjer i de områdene jeg sliter med. Hmmm ...

Aktos hjemmekino-gd-jpg

Aktos hjemmekino-wf-jpg

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser da ikke ille ut det her.

Du er ganske nærme en typisk skolebok housecurve egentlig.

Jeg hadde prøvd å heve niået mellom 100-300hz og forsøkt å knærte peakene på 320 og 600hz på en eller annen måte. (Du har vell ikke noen DSP på frontene kanskje?)

Aktos hjemmekino-akto-jpg

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akto hvis du skal gjøre en del justeringer på reciveren ville jeg lastet ned dette
    Yamaha Receiver Manager

http://avforum.no/forum/receivere-fo...-serie-27.html

Ps! I Post 529 og 531.

Det programmet er helt genialt til og tune lyden med i stedet for og bruke menu og fjernkontroll.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det var med subwoofer, helt rett Jeg har bestemt meg for å kjøre fullrange uten sub nå som før, derfor kan jeg tillate meg et ekstra skyv i bunn, noe jeg synes er veldig ok. Her er en måling med kun fronter slik det ser ut nå. Den ved 50Hz er ikke helt god ...

Aktos hjemmekino-02-fronter-jpg
    Den på 50hz tar du nok lett ned med PEQen på Beta om ikke denne er brukt til noe annet.

Ellers tror jeg absolutt dette vil fungere bra.

De toppene du har litt opp i mellomtonen mistenker jeg er pga plassering nær sidevegg. Kan du vinkle veggplatene litt og måle hva som skjer?

Ellers ser vannfallet bra og jevnt ut i området det er målt.

Geir Arne

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når alt dette er på plass, og jeg har plassert høyttalerne så godt det lar seg gjøre i henhold til rommets beskaffenhet, helt nøyaktig (på millimeteren) og med helt riktig vinkel (med laser seffern ), samt plassert dem på spikes og vatret de opp kan jeg måle på nytt og vinkle ut og inn med forskjellige testspor for å finne rett toe in. Dette går mye på erfaring og her er både ørene og måleutstyr til stor hjelp:
    Aktos hjemmekino-kalibrering-06-fronter-justert-sofa-20cm-frem-jpg
    Hvordan ble du kvitt de relativt dype dippene på f.eks. ca 63 og 100 hz? Har en lignende dipp selv rundt 63 hz og jeg sliter litt med å korrigere de med kun EQ da det blir veldig mye forsterkning

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Akto hvis du skal gjøre en del justeringer på reciveren ville jeg lastet ned dette
    Yamaha Receiver Manager

http://avforum.no/forum/receivere-fo...-serie-27.html

Ps! I Post 529 og 531.

Det programmet er helt genialt til og tune lyden med i stedet for og bruke menu og fjernkontroll.
    Takk for linken. Jeg har programmet fra før men jeg setter veldig stor pris på slikt!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Den på 50hz tar du nok lett ned med PEQen på Beta om ikke denne er brukt til noe annet.

Ellers tror jeg absolutt dette vil fungere bra.

De toppene du har litt opp i mellomtonen mistenker jeg er pga plassering nær sidevegg. Kan du vinkle veggplatene litt og måle hva som skjer?

Ellers ser vannfallet bra og jevnt ut i området det er målt.

Geir Arne
    Den EQ-en er dessverre brukt et annet sted

Jeg er ikke så sikker på at sideveggen gir noe som helst bidrag tilbake i det området, siden det er mye demping i refleksjonspunktene og et vidt område rundt. Jeg er mer usikker på møblene mine, men det kan også hende du har rett. Jeg vet ikke om dere husker at jeg sutret over betennelse i armen. Vel, det viste seg at det var noen avrevne muskelfibre i underarmsmuskelaturen og det betyr at noe flytting uten hjelp ikke kommer på tale. Nå er heldigvis snekkeren her og kan sikkert ta i et tak etter arbeidsdagens slutt Så får vi se hva vi kan få ut av dette. Jeg skal legge ut et skikkelig vannfall som går lengre ned i frekvens senere, det vil være mer matnyttig ...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Hvordan ble du kvitt de relativt dype dippene på f.eks. ca 63 og 100 hz? Har en lignende dipp selv rundt 63 hz og jeg sliter litt med å korrigere de med kun EQ da det blir veldig mye forsterkning
    Plassering av høyttalere og sofa. Men ikke ta så på vei over den på 63Hz, den plukker du opp en del av med resten av kroppen også, ikke bare i det området hvor mikrofonen er plassert. Det er typiske områder for utfasing så plassering er etter min mening den beste måten å få bukt med de på. Korrigering oppover ved å tilføre mer effekt fører som regel kun til ugreie hvis du ikke har enorme ressurser både i forsterkeri og membranareal ... Prøv deg også frem ved å endre avstanden til subwooferne i receivermenyen eller ved å justere fasene - det kan hende det kan hjelpe.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den EQ-en er dessverre brukt et annet sted

Jeg er ikke så sikker på at sideveggen gir noe som helst bidrag tilbake i det området, siden det er mye demping i refleksjonspunktene og et vidt område rundt. Jeg er mer usikker på møblene mine, men det kan også hende du har rett. Jeg vet ikke om dere husker at jeg sutret over betennelse i armen. Vel, det viste seg at det var noen avrevne muskelfibre i underarmsmuskelaturen og det betyr at noe flytting uten hjelp ikke kommer på tale. Nå er heldigvis snekkeren her og kan sikkert ta i et tak etter arbeidsdagens slutt Så får vi se hva vi kan få ut av dette. Jeg skal legge ut et skikkelig vannfall som går lengre ned i frekvens senere, det vil være mer matnyttig ...
    Snekkern er god på det her, og har sikkert mye nyttig å komme med (mer enn meg i allefall).

Det kan godt være møblene som du sier, er usikker selv.

Kjipt med skade. Håper det går fort over. God bedring.

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bare viser et vannfall fra ca. 400 Hz og ned, så er det litt enklere å se hva som skjer i bassen. Så bør du kanskje øke både tidsvindu og vinduet i ms til 500 ms.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nye målinger på plass, og disse er jeg ganske sikker på at stemmer.

Kun fronter opp til 350Hz
    Aktos hjemmekino-23-05-2012-kun-front-jpg

Kun fronter 20Hz-20kHz
    Aktos hjemmekino-23-05-2012-20-20k-kun-front-jpg

Front med subwoofer
    Aktos hjemmekino-23-05-2012-front-og-subwoofer-jpg

Impulsrespons
    Aktos hjemmekino-23-05-2012-ir-jpg

Vannfall 20Hz-20kHz
    Aktos hjemmekino-23-05-2012-wf-20-20k-jpg

Vannfall opp til 400Hz. Den som ikke vil dø nede på 50 Hz, ved 55dB, er noe jeg enda ikke har funnet ut av, men det er ikke høyttalerne.
    Aktos hjemmekino-23-05-2012-wf-jpg

Alt i alt ser det ikke så galt ut og det spiller riktig bra. Jeg savner litt mer trykk i området fra 150Hz og opp til 300Hz, det mangler litt men allikevel er det ikke så galt. Kan hende ligger problemet i frontveggen. Det må jeg finne ut av før jeg begynner på EQ. Nå spiller det imidlertid på en slik måte at jeg lar dette bero en stund fremover.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt i alt ser det ikke så galt ut og det spiller riktig bra. Jeg savner litt mer trykk i området fra 150Hz og opp til 300Hz, det mangler litt men allikevel er det ikke så galt. Kan hende ligger problemet i frontveggen. Det må jeg finne ut av før jeg begynner på EQ. Nå spiller det imidlertid på en slik måte at jeg lar dette bero en stund fremover.
    Det ser bra ut dette.

Litt rufsete mellom 100-800hz, men bedre enn de fleste kan skilte med. Veldig bra fra 1000hz og oppover og brukbar kontroll i bassen.

At det er litt lang etterklang i bunn er ikke unaturlig, og det er så langt ned at de nok ikke er veldig hørbart på "vanlig" musikk.

Vil tippe dette låter veldig godt!

Geir Arne

Newcomer ogrindevoll sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen din blei smukk og liker atte du har lagt det ut på facebooken ,
    elsker bilder :-)
    Er det nokken tråder som forklarer kor man kan lære og forstå disse grafene , som er for tiden halveis gresk/svensk over til norrskt :P :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nye målinger på plass, og disse er jeg ganske sikker på at stemmer.

Kun fronter opp til 350Hz
    Aktos hjemmekino-23-05-2012-kun-front-jpg

Kun fronter 20Hz-20kHz
    Aktos hjemmekino-23-05-2012-20-20k-kun-front-jpg

Front med subwoofer
    Aktos hjemmekino-23-05-2012-front-og-subwoofer-jpg

Impulsrespons
    Aktos hjemmekino-23-05-2012-ir-jpg

Vannfall 20Hz-20kHz
    Aktos hjemmekino-23-05-2012-wf-20-20k-jpg

Vannfall opp til 400Hz. Den som ikke vil dø nede på 50 Hz, ved 55dB, er noe jeg enda ikke har funnet ut av, men det er ikke høyttalerne.
    Aktos hjemmekino-23-05-2012-wf-jpg

Hei. Fantastisk kino du har bygget. Jeg er glad måle lyd, og jeg mener å ha lest at m-audio lyd kortet du har ruller av ganske kraftig i diskanten. Noe din 20-20khz måling viser. Tror dine adam ht har en mer linær respons i diskanten enn det 20-20khz grafen viser. Hvilken kalibrering på micen har du? Diffusefield eller freefield?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Atle min kjære venn, hva er det du tenker på nå? Ser at rumperisterne er på vei ut før de er prøvd..
    Jeg som gledet meg slik til at dette skulle inn.

Er det monteringen i de flotte sofaene som byr imot, eller trenger du finansiering til vinylbiten, antagelig føler du vel at det ikke er behov dem???? Eller er det noe helt annet?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir uvel av tanken på mer bass nå

Neida, jeg gidder rett og slett ikke. Det burde i så fall vært nøyere planlagt fra starten av, denne biten ble hele tiden neglisjert og jeg har ikke lagt ned rør i gulvet til sofaene. Og kabler over teppet gjør meg uvel.

Dessuten påpeker du selv en vektig grunn - finansiering av det sorte gull. Pengene har tatt slutt, jeg må spare og prioritere, og på den lista kommer rumperistere langt ned.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jrgn
    Hei. Fantastisk kino du har bygget. Jeg er glad måle lyd, og jeg mener å ha lest at m-audio lyd kortet du har ruller av ganske kraftig i diskanten. Noe din 20-20khz måling viser. Tror dine adam ht har en mer linær respons i diskanten enn det 20-20khz grafen viser. Hvilken kalibrering på micen har du? Diffusefield eller freefield?
    Takk for det!

Spørsmålet ditt er så snedig at jeg ikke vet svaret. Jeg lastet ned en kalibreringsfil fra Home Theater Shack, det er det eneste jeg vet

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kontroll pakka du selger, er det noe jeg kunne ha kjørt på lyset I kinoen min??

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...har du hatt "mr buttkick er for pingler" alias BEF på besøk nå... Enten HAR du bass, eller så har du det IKKE er vel noe av filosofien (derav x-antall 18" subber, så BEF kan vi vel trygt si at HAR bass)...

Jeg synes vel også kanskje etterhvert kanskje at disse kickerne egentlig ikke har så mye for seg som jeg først kanskje opplevde - i det minste kan de ikke sammenlignes med "ekte" trøkk som en faktisk føler at river litt i luggen... Jeg for min del syntes etterhvert at de var mer plagsomme enn effektfulle, spesielt til film, selv om de fungerte greit til gaming der faktisk litt mer "physics" i bassen har litt praktisk betydning...

Side 112 av 132 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 108 109 110 111 112 113 114 115 116 122 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •