Aktos hjemmekino - Side 111

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 111 av 132 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 2,201 til 2,220 av 2640
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Når vi er inne på gips. Så ett amerikansk byggeprogram som gikk på BBC for ett par dager siden. Der drev de å lydisolerte mellom 2 leiligheter. Han som ledet programmet nevnte at de brukte en spesiell plate, gips aktig, som var like lyd tett som 9 stk normal gips. Her hjemme bruker vi normalt 2 lag gips for lyddempning. Det var kalt ett eller annet "rock".
    Er det denne?
    QuietRock Soundproofing and Noise Reduction Drywall - Soundproofing Accessories

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    Gratulerer med en flott kino Akto!:-)
    Jeg ønsker også å se en frekvensmåling om enn ukalibrert.
    Spent på subene dine spesielt da,bassglad som jeg er.lol:-)
    Hvor mye veier hver enkelt Adam 15" sub?
    Har de like mye bunndrag som de to ultraene du hadde i den forrige kinoen din?
    Jeg har glemt å svare deg på denne, beklager det.

De veier 44 kg hver seg. De er ikke langt unna Ultra, men det må jeg måle for å finne ut av. Det er dessuten vanskelig å sammenligne selv om disse er en del mer brutale enn jeg har opplevd de to ultraene jeg hadde. Det kommer av at nå er rommet helt annerledes og en direkte sammenligning ville vært fullstendig meningsløst og ikke minst feil.

Her er for øvrig en link til tekniske data: SW393 - Technical Data | ADAM Audio GmbH

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den ja.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT på en søndags kveld tåler vi, for nå er jeg virkelig glad. Jeg har akkurat snakket med min mor på dårlig linje fra en liten landsby oppe i isødet, og dermed er det offisielt; hun har etter sigende som den eldste personen i verden krysset Grønlandsisen. Pokker for en bragd! NRK har visst plukket opp dette så kan hende blir det litt blest rundt henne - og det kommer hun til å hate, haha

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sååååå bra!!! Attpåtil i en meeget respektabel alder. Kudos til "gamlemor"! :-D
    Sier jeg, som er omtrent på samme alder, og som aldri, ALDRI hadde klart det samme! :???:

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står det respekt av! Hadde sønnen klart det samme?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det aner jeg ikke siden jeg aldri hadde begitt meg ut på noe slikt. Men jeg tror jeg hadde fått litt vansker med å mobilisere både krefter og guts til noe slikt

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hehe, det aner jeg ikke siden jeg aldri hadde begitt meg ut på noe slikt. Men jeg tror jeg hadde fått litt vansker med å mobilisere både krefter og guts til noe slikt
    jeg skal ikke si noe, jeg hadde ikke fiksa det tror jeg det er nok en tøff tur!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8) en ting er hvertfall sikkert, skulle Atle krysset Grønlandsisen måtte de merket løypa med laser.....

Store gratulasjoner til moren din Atle, hun er definitivt tøffere en toget!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da har jeg målt og justert en del. Jeg startet med høytalerne kun plassert løslig på plass, og startet derfor med å måle litt grovt opp til 500 Hz for å finne de verste problemene. Slik ble den målingen, og når man får slikt servert så er det lett å rynke på nesa og tenke i de verste baner; kan dette bli bra da? Jeg liker å begynne i bunn siden det veldig ofte er der de største problemene befinner seg.

Aktos hjemmekino-kalibrering-01-ukalibrert-kun-fronter-jpg

Så er det bare å brette opp ermene og begynne flytteprosessen. Det enkelste er å begynne med sofaen. I mitt tilfelle har jeg 30 cm+ frem og tilbake som jeg kan flytte sofaen uten at det blir ugreie med rommets layout. Jeg må også justere input gain siden disse høyttalerne er aktive. Da bruker jeg pink noise og RTA innenfor 100 til 6000 Hz for å få med alle elementene og spiller på en og en høyttaler med 4 målinger i gjennomsnitt.

Slik ser det ut med en frekvensrespons fra begge høyttalerne kjørt separat:
    Aktos hjemmekino-kalibrering-05-fronter-overlay-jpg

Og slik blir kurvene med begge høyttalerne justert inn på riktig gain. Jeg traff innenfor +/- 0,1 dB på begge to. Kurven fra begge høyttalerne er dog like stygg som før, men annet var ikke forventet heller:
    Aktos hjemmekino-kalibrering-02-niv-kalibrert-kun-fronter-jpg

Når alt dette er på plass, og jeg har plassert høyttalerne så godt det lar seg gjøre i henhold til rommets beskaffenhet, helt nøyaktig (på millimeteren) og med helt riktig vinkel (med laser seffern ), samt plassert dem på spikes og vatret de opp kan jeg måle på nytt og vinkle ut og inn med forskjellige testspor for å finne rett toe in. Dette går mye på erfaring og her er både ørene og måleutstyr til stor hjelp:
    Aktos hjemmekino-kalibrering-06-fronter-justert-sofa-20cm-frem-jpg

Jeg har noen enkle justeringsmuligheter til rådighet både på subwoofer og fronter, og i dette tilfellet viste det seg å være tilstrekkelig. Dette er en helt ubehandlet kurve uten smoothing (1/48-dels oktav). Det er ikke gjort noen justeringer i receiver. Fase er satt til 0 grader på begge subwooferne, delefrekvensen er 80Hz.
    Aktos hjemmekino-kalibrering-08-front-sub-1-48-jpg

Her er kurven opp til 20kHz. En del grums finnes men det er helt ok. Det spiller i alle fall veldig greit nå. Jeg har dessverre glemt å kalibrere mot SPL på de siste målingene (jeg kom til å justere mic gain siden jeg fikk klipping med litt høyere volum) og det ser ut som jeg har målt med veldig begrenset SPL, men det ligger opp mot 95dB på det meste:
    Aktos hjemmekino-kalibrering-07-front-sub-1-12-jpg

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så ikke så ille ut.

Det er håp i allefall. :P

Har du demping i taket? Evt mulighet for det?

Geir Arne

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det så ikke så ille ut.

Det er håp i allefall. :P

Har du demping i taket? Evt mulighet for det?

Geir Arne
    Det er egenlig ganske bra. Ha i mente at dette er resultatet fra én måleposisjon i bassområdet og bass plukker vi jo opp med hele kroppen. Utfasingene er i alle fall borte. Oppover i frekvens ser vi en sterkt fallende kurve, men den oppleves langt fra slik.

Jeg har demping i taket.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste målingen ser rar ut.

Kan du stille litt på vinduet så du får en mer naturlig fordeling av frekvensområdet og gjerne en skala med 100db på toppen og 40db på bunnen. Eller ihvertfall rundt 60db totalt... Om man ikke får plass til kurven på en sånn skala er det noe galt med målingen.

Hva slags måleutstyr bruker du?

Et eksempel fra et par XTZ 99.26 jeg målte hos meg som jeg syntes er mer lettlest:
    Aktos hjemmekino-sluttresultat-png

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok noe merkelig med målingen opp mot 20kHz. Jeg skal ta en ny måling med tid og stunder. Jeg bruker M-Audio Firewire Solo og Behringer ECM8000 og REW/TrueRTA.

Jeg er usikker på om du kan dele opp grafen i oktavgraderinger, men skal se om det finnes mulighet for det. Den ligger innenfor 25dB fra 150-20kHz, men i bunn er det litt mer bånndrag. Noe merkelig er det uansett så jeg skal kikke på det.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egenlig ganske bra. Ha i mente at dette er resultatet fra én måleposisjon i bassområdet og bass plukker vi jo opp med hele kroppen. Utfasingene er i alle fall borte. Oppover i frekvens ser vi en sterkt fallende kurve, men den oppleves langt fra slik.

Jeg har demping i taket.
    Regnet med du hadde tenkt på dette allerede. Hvor mye materiale, og tomrom bak, har du?

Vil tippe at måleutstyret er noe skyld i fallende kurve på toppen mtp at den er så jevn. Det kan også ha en innvirkning om du har veldig lav etterklang i diskanten(noe jeg vil tippe du får med mye moltion) sammenlignet med resten. REW måler jo i et tidsvindu.

For å få oktavdeling slik FredrikC trykker du bare på knappen "Freq. Axis" oppe til høyre for bildet av målingen. Deretter kan du gå inn på limits og forandre litt om du ønsker. Personlig bruker jeg 10-20'000hz i horisontalplanet og 70-110dB i horisontalplanet, men her kan du bruke hva du vil.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en smule ironi i det jeg skrev.

Jeg har sett en del grafer og ble absolutt ikke skremt av de du la ut.

Geir Arne

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut disse kurvene! Det er jo en liten dipp ved 230hz, men den klarte du jo å fikse ganske så greit! Litt uvant fordeling av frekvensene syntes jeg, så var litt vanskelig å lese kurvene. Spesielt den siste, men er vel bare en kjapp innstilling i REW som løser dette

Har du noen ide om hva de dippene rundt 300hz - 450hz kan være?

Igjen, ser jo ut som rommet ditt er et knall utgangspunkt for å få kalibrert opp dette skikkelig! Blir nok helt sikkert vanvittig bra å kjøre opp The Art of Flight med ferdig justert anlegg!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste målingen er neppe feil, men viser logaritmisk. Trykk på Freq.Axis knappen oppe til høyre for å skifte.

Her er et eksempel på samme måling med både linær og logaritmisk visning.

Edit: Hmmm. Men det var litt mye fallende diskant der. Er nok noe muffens med målingene eller utstyret.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jeg som hadde gjort noe seriøst galt. Jeg vet ikke hva som har skjedd, men nå har jeg byttet PC, lastet inn nye drivere og kalibreringsfiler, samt kalibrert opp nivået. Her er en ny måling. Det er en del ugreie men her bør det være muligheterfor å komme et stykke lengre. Jeg har også flyttet litt rundt på høyttalerne og nå er de plassert nesten inntil bakvegg, og nå har jeg et utrolig driv i mellomtonen. Her har jeg imidlertid lagt på 2dB på EQ-en bak på høyttalerne, og det er nesten i overkant mye. De detter dog 4 db fra 10-20kHz, og her har jeg mulighet til å knekke aksen litt opp - inntil 6dB, samt legge på inntil 4dB fra 6kHz. Når jeg legger på noe her synes jeg det blir alt for mye diskant, og jeg vet ikke hvor mye jeg kan stole på målingene oppover, jeg synes det høres veldig riktig ut med diskanten slik som den er. Jeg er mer bekymret for det som skjer mellom 170 til 300 Hz, den kan bli litt lei.

Løgn, forbannet løgn og målinger

Aktos hjemmekino-01-sub-og-fronter-jpg

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jeg som hadde gjort noe seriøst galt. Jeg vet ikke hva som har skjedd, men nå har jeg byttet PC, lastet inn nye drivere og kalibreringsfiler, samt kalibrert opp nivået. Her er en ny måling. Det er en del ugreie men her bør det være muligheterfor å komme et stykke lengre. Jeg har også flyttet litt rundt på høyttalerne og nå er de plassert nesten inntil bakvegg, og nå har jeg et utrolig driv i mellomtonen. Her har jeg imidlertid lagt på 2dB på EQ-en bak på høyttalerne, og det er nesten i overkant mye. De detter dog 4 db fra 10-20kHz, og her har jeg mulighet til å knekke aksen litt opp - inntil 6dB, samt legge på inntil 4dB fra 6kHz. Når jeg legger på noe her synes jeg det blir alt for mye diskant, og jeg vet ikke hvor mye jeg kan stole på målingene oppover, jeg synes det høres veldig riktig ut med diskanten slik som den er.

Løgn, forbannet løgn og målinger

Aktos hjemmekino-01-sub-og-fronter-jpg
    Med litt leking i Yamaha menyen vil dette bli veldig bra.

Tror det vil gjøre en del(med grafen) ved å senke midrange også, slik at du får glede av det på 2-kanal. Men det er såklart ørene som bestemmer.

Dette er med suber regner jeg med? Fin heving i bunn i allefall.

Geir Arne

Side 111 av 132 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •