Aktos hjemmekino - Side 110

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  8
Side 110 av 132 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 ... SisteSiste
Viser resultater 2,181 til 2,200 av 2640
    Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med en flott kino Akto!:-)
    Jeg ønsker også å se en frekvensmåling om enn ukalibrert.
    Spent på subene dine spesielt da,bassglad som jeg er.lol:-)
    Hvor mye veier hver enkelt Adam 15" sub?
    Har de like mye bunndrag som de to ultraene du hadde i den forrige kinoen din?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det har ellers ikke skjedd noe nytt i kinoen, men i går så jeg og fruen vår første film på anlegget, til tross for manglende kalibrering og andre mangler. Det er følgende å bemerke etter den seansen:

1. Surroundkanalene og anlegget for øvrig fungerer fantastisk!
    2. Subwooferne graver dypt og sparker godt. Jeg savner absolutt ingenting i så måte!
    3. Jeg føler en indre fred over at alt fungerer etter lang tids lagring.
    4. Herved er all embalasje til alle høyttalere kastet, noe som for min del betyr at dette vil bli stående lenge!

Nå gleder jeg meg til å begynne kalibreringen for alvor
    At emballasjen kastes er et seriøst tegn på at man er fornøyd ja :-D
    Hvordan opplever du Adam-surroundkanalene i forhold til Focalene du hadde før?

Mulig du har svart på dette før, men har du planer om å kjøre med subbene i stereo, eller blir det ren 2.0?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal hente måleutstyret mitt hos BEF i morgen, så i nærmeste fremtid blir det målinger.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    At emballasjen kastes er et seriøst tegn på at man er fornøyd ja :-D
    Hvordan opplever du Adam-surroundkanalene i forhold til Focalene du hadde før?

Mulig du har svart på dette før, men har du planer om å kjøre med subbene i stereo, eller blir det ren 2.0?
    Jeg vil si det slik: Adam i surround smaker som Amarone, Focalene var som Fun Light

Jeg er ikke sikker på sub i 2ch, jeg må eksperimentere litt først.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut da med andre ord. Skulle tro du hadde begynt å skrive for Fidelity med den sjargongen der :P

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si det slik: Adam i surround smaker som Amarone, Focalene var som Fun Light

Jeg er ikke sikker på sub i 2ch, jeg må eksperimentere litt først.
    For å fortsette i samme sjargong etter å ha pløyd gjennom de ~100 siste innleggene;

Denne tråden nytes best med Belgisk øl
    Skål for en fantastisk kino!

DrE

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bibelsk kino med djevelsk øl, med et lite hint av Amarone og Fun Light. Jøsses, dette blir nok bra

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhh var ikke Fun Light Focal? :wink:

Er vel mer vokal enn Focal i denne kinoen, men jeg er gjerne med på at det er en salig blanding i ordets beste betydning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i dag lest byggetråden din fra 1-110, og klarte ikke å løsrive meg før jeg fikk lest alt. :-) Jeg må bare føye meg inn i rekken av alle som synes arbeidet du har utført er høyst beundringsverdig! Det har virkelig blitt en referansekino av høyeste klasse.

Jeg har et par spørsmål til deg, som jeg håper du har mulighet til å besvare. Jeg ser du har mur rundt hele kinoen. Hvor god lydisolerende effekt har dette, oppimot doble gipslag og Greenglue som mange benytter når de ikke har mur? Er det mye støy utenfor kinoen, i resten av huset eller på utsiden av huset, når du skrur opp volumet på dine eminente høyttalere?

Jeg er i planleggingsfase for ny kino selv, og har mulighet til å lage mur rundt det hele, og dermed kanskje også spare litt bredde i kinoen på å droppe gips i rom-i-rom løsning, eller velge begge deler dersom det skulle være nødvendig.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig besøk i dag! Håper du ikke har alt for store planer neste helg, for jeg klarer ikke å vente lenger nå med å få sett kinoen din live. Gleder meg virkelig til å se og høre, har på følelsen at du har flyttet lista endel hakk opp hva gjelder referanse nivå på en Hjemmekino.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg vet hva atle driver med nå8) ser for meg han sitter i sweetspot med grafer og måleutstyr opp etter hode

jeg også er svært nysgjerrig på og titte, hadde vært morsomt og møtt bjørn igjen også så si i fra hvis det er plass til en liten snarvissit fra denne kanten også

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradiso
    Jeg har et par spørsmål til deg, som jeg håper du har mulighet til å besvare. Jeg ser du har mur rundt hele kinoen. Hvor god lydisolerende effekt har dette, oppimot doble gipslag og Greenglue som mange benytter når de ikke har mur? Er det mye støy utenfor kinoen, i resten av huset eller på utsiden av huset, når du skrur opp volumet på dine eminente høyttalere?
    Grunnen til mur er nok enkel. Det er i en kjeller. Det ser du av høyden på vinduet på det gamle bildet ett par dager tilbake.

Og det er vel også leka ser det ut for meg, som er det mest brukte for dette her hjemme i Norge. Ren mur uten isolasjon inni leder dessverre lyd alt for bra, så gips er bedre.

Hvor mye greenglue har å si vet jeg ikke, og hvorfor det skal ha så mye bedre effekt en annen og billig silikon. Hensikten må vel være å lime sammen lagene med gips, slik at disse ikke vibrerer på seg selv, og det bør hvilke som helst lim fikse.

Når vi er inne på gips. Så ett amerikansk byggeprogram som gikk på BBC for ett par dager siden. Der drev de å lydisolerte mellom 2 leiligheter. Han som ledet programmet nevnte at de brukte en spesiell plate, gips aktig, som var like lyd tett som 9 stk normal gips. Her hjemme bruker vi normalt 2 lag gips for lyddempning. Det var kalt ett eller annet "rock".

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Grunnen til mur er nok enkel. Det er i en kjeller. Det ser du av høyden på vinduet på det gamle bildet ett par dager tilbake.

Og det er vel også leka ser det ut for meg, som er det mest brukte for dette her hjemme i Norge. Ren mur uten isolasjon inni leder dessverre lyd alt for bra, så gips er bedre.

Hvor mye greenglue har å si vet jeg ikke, og hvorfor det skal ha så mye bedre effekt en annen og billig silikon. Hensikten må vel være å lime sammen lagene med gips, slik at disse ikke vibrerer på seg selv, og det bør hvilke som helst lim fikse.

Når vi er inne på gips. Så ett amerikansk byggeprogram som gikk på BBC for ett par dager siden. Der drev de å lydisolerte mellom 2 leiligheter. Han som ledet programmet nevnte at de brukte en spesiell plate, gips aktig, som var like lyd tett som 9 stk normal gips. Her hjemme bruker vi normalt 2 lag gips for lyddempning. Det var kalt ett eller annet "rock".
    Ja, jeg så at det var i en kjeller, og derfor hadde lite valg med tanke på dette. Imponerende dugnad som ble gjort der forresten med å frakte ut leirejord. :-)

Jeg synes dog å huske å ha lest at mur-/betongvegger isolerer best ifht lave frekvenser. Nå trenger jeg forsåvidt ikke diskutere dette i Aktos tråd, men ville gjerne høre hans erfaringer med betongens isolerende effekt ifht omgivelsene. Ut fra det jeg kunne se, valgte han å fokusere på lyddempende/akustiske tiltak i kinoen i stedet for full lydisolering.

Det beste er kanskje å ha både mur og rom-i-rom med dobbel gips, men er jo kjekt å vite hvilke tiltak som faktisk har god effekt, slik at man kan bruke krefter på det som betyr noe. :-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/1805577-post1383.html

Nei, ingen lydisolasjon å snakke om i dette rommet. Det er 30 cm betong på alle kanter så jeg ser ingen vits å lydisolere rommet mot resten av huset. Det er uansett døra som er det svake punktet, og dyp bass går gjennom alt. Stenderverket er mekanisk koblet både mot gulv og tak, og jeg kommer ikke til å bruke gips så lenge jeg kan slippe.

Hva du bør gjøre avhenger kun av hva du ønsker å oppnå. Har du behov for å dempe lyden mot resterende boligmasse eller naboer så må du gjøre de nødvendige tiltak. Da er frikoblet stenderverk med dobbelt lag gips og akustisk lim veien å gå. Hvis ikke ser jeg overhodet ingen grunn til å bruke en eneste krone eller centimeter på slikt. Det er mye viktigere å tenke akustikk for å fremme lydgjengivelsen - der får man valuta for hver eneste krone brukt!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Ehhh var ikke Fun Light Focal? :wink:

Er vel mer vokal enn Focal i denne kinoen, men jeg er gjerne med på at det er en salig blanding i ordets beste betydning.
    Joda, slik var det. Glem Fun Light. Teit sammenligning forresten siden Focalene ikke på noen måte var dårlige

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Takk for hyggelig besøk i dag! Håper du ikke har alt for store planer neste helg, for jeg klarer ikke å vente lenger nå med å få sett kinoen din live. Gleder meg virkelig til å se og høre, har på følelsen at du har flyttet lista endel hakk opp hva gjelder referanse nivå på en Hjemmekino.
    Du er velkommen, ring meg senere i uken så avtaler vi

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Tror jeg vet hva atle driver med nå8) ser for meg han sitter i sweetspot med grafer og måleutstyr opp etter hode

jeg også er svært nysgjerrig på og titte, hadde vært morsomt og møtt bjørn igjen også så si i fra hvis det er plass til en liten snarvissit fra denne kanten også
    Har ikke fått begynt enda, i går så vi Immortals siden denne har fått så mye skryt. Mer ræva film er det riktignok lenge siden jeg har sett, men du verden for et lydspor

Du får ta med din viv og ta turen når jeg har kommet litt lengre, det skal bli en fornøyelse!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paradiso
    Ja, jeg så at det var i en kjeller, og derfor hadde lite valg med tanke på dette. Imponerende dugnad som ble gjort der forresten med å frakte ut leirejord. :-)

Jeg synes dog å huske å ha lest at mur-/betongvegger isolerer best ifht lave frekvenser. Nå trenger jeg forsåvidt ikke diskutere dette i Aktos tråd, men ville gjerne høre hans erfaringer med betongens isolerende effekt ifht omgivelsene. Ut fra det jeg kunne se, valgte han å fokusere på lyddempende/akustiske tiltak i kinoen i stedet for full lydisolering.

Det beste er kanskje å ha både mur og rom-i-rom med dobbel gips, men er jo kjekt å vite hvilke tiltak som faktisk har god effekt, slik at man kan bruke krefter på det som betyr noe. :-)
    Det AndreWerdenskrieg quoter fra noe jeg tidligere har skrevet gjelder jo enda, og jeg har dessuten begrenset erfaring med å dempe utover, siden dette aldri har vært viktig for meg. Du bør rette spørsmålene dine til BEF eller Andreas21, disse har mer erfaring på dette området. Jeg har riktignok ikke veldig mye lydlekkasje annet i bassområdet, men det er klart at mur hjelper mye på slikt. Med dobbel gips i tillegg vil det nok bli enda bedre

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått begynt enda, i går så vi Immortals siden denne har fått så mye skryt. Mer ræva film er det riktignok lenge siden jeg har sett, men du verden for et lydspor

Du får ta med din viv og ta turen når jeg har kommet litt lengre, det skal bli en fornøyelse!
    Der må jeg si meg enig, synes heller ikke den var til forventningene. litt skuffendes siden jeg liker sånne filmer, Men lyden er det ikke noe og si på

Det høres bra ut kommer så fort du hyler

Ps, sjekka ut Hans Theesink, virker lovende

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det AndreWerdenskrieg quoter fra noe jeg tidligere har skrevet gjelder jo enda, og jeg har dessuten begrenset erfaring med å dempe utover, siden dette aldri har vært viktig for meg. Du bør rette spørsmålene dine til BEF eller Andreas21, disse har mer erfaring på dette området. Jeg har riktignok ikke veldig mye lydlekkasje annet i bassområdet, men det er klart at mur hjelper mye på slikt. Med dobbel gips i tillegg vil det nok bli enda bedre
    Jeg er helt enig i at tiltak for lyd er mye gøyere og viktigere enn tiltak mot lyd. Jeg får tenke videre i min egen tråd på hvor mye jeg selv vil legge ned av ressurser på å kjempe mot lyden. :-)

Du må forresten ha takk for tips om Staal - Rambokniv. Jeg hadde ikke oppdaget dem før, og har spilt plata flere timer på høyt volum. Kona og ungene rocker med. :-)

Side 110 av 132 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •