Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 24 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 466
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!

Får vel starte en tråd jeg også for å kunne diskutere oppgraderinger og la folket slippe til med innspill.

Utstyr i kinoen i dag: (Oppdatert 25/4-12)

Høytalere:
    - 3x ADAM Audio GTC88
    - 2x ADAM Audio GTC77
    - 4x ADAM Audio GTC Sub

Elektronikk:
    - Yamaha RX-A3010
    - PS3
    - Xbox
    - HTPC

Utstyr i stereoen i dag: (Oppdatert 25/4-12)

Høytalere:
    - Marten Django

Elektronikk:
    - Classé CDP-102
    - Classé CP-800
    - Bel Canto S300
    - Denon DP-A100

Historie
    Det hele startet faktisk for rundt 15 år siden. Det første jeg kan kalle et annlegg var en spe sub/sat løsning fra Altec Lansing til PC. Naturlignok var det MP3 som gjaldt og jeg befant meg på kant med loven.

Noen år senere arvet jeg en knakende god Yamaha forsterker (som jeg faktiskt har ennå, en eller annen plass *tenke*) samt noen håpløse (etter dagens standard) monitorer som jeg ikke tror hadde et navn engang. Men da mine besteforeldre "oppgraderte" sin hayfay til integrert løsning m/kassett, cd og bærehåndtak så jeg mitt snitt til å rappe dems meget pent brukt Warfedale monitorer (disse lever faktiskt også enn, må nesten ta et bilde). Når pengene etterhvert strømmet på etter sommerjobber og lærlingtid fristet kringlyd og en komplett ubrukelig pakke fra Eltax med reciever og 5.1 ble kjøpt inn. Dette har opp gjennom tiden blitt pint og plaget men suben har vi fremdeles ikke klart å ta livet av. Diskanter derimot kan fort bli forbruksvare, men det var jo et par-tre i reserve i bak- og centerhøytalerene.

Så startet en annen epoke. Soundgarden, den gang Hifi Center Kjeden, hadde tilbud på noen Proson saker med dobbel 10". Disse ble handlet sammen med en Proson "effektblokker" og hifi-sykdommen var et faktum. En H/K AVR-235 ble fort handlet inn og dette ble med meg en stund fremover. 32" widescreen måtte jeg også ha for filmnytelse. Jeg flyttet ut hjemmefra og etter masse lytting i forskjellige butikker gikk jeg etterhvert til innkjøp av System Audio 1550 og en LG LCD. SAene ble brukt på H/Ken helt frem til den fikk smake vann. Den likte det ikke og de fleste digitale kretser sluttet å virke, men i stereo fungerte den fremdeles. Til slutt bestemmte jeg meg for å satse litt høyere. En Denon 3808 ble kjøpt inn sammen med SA 520 center, 505 bakhøytalere og SE200 sub. Dette ga mersmak og det er kun økonomi som har holdt igjen siden den gang for litt over 3 år siden. En SE200 til kom også inn for å få mer trykk og et sett ekstra sett brukte 505 kom inn for å få full 7.2. Demonen gikk i stykker og jeg fikk en 3808A i bytte. En LG full hd plasma ble kjøpt inn, og en brukt Parasound Halo A23 ble kjøpt inn for å drive fronter. Dette ble beholdt frem til jeg gikk fra å leie hus (har kun bodd i hus) til å kjøpe hus februar 2009. Kinorom ble etablert i 2. etasje siden jeg har hybel i kjelleren. 1550 ble etterhvert byttet med Ranger, og 520en måtte vike for Exact. En Velodyne CHT-12R ble kjøpt inn for å gi ekstra skyv i bunn og ikke lenge etter stod jaggu en DD10 også på gulve i 2.etasje. Smaken av high end hadde meldt seg.

September 2009 ble mine nåværende Scorpio II kjøpt inn usett og uhørt for å danne grunnlaget i en ren 2-kanals løsning. Men det var heldigvis ingen skuffelse. Etter en liten forsterkerjakt ble ble en Hegel H200 og HD10 DAC kjøpt inn. Hadde på den tid en god venn (og heldigvis fantastisk snekker) boende hos meg. Bohovet for mer plass gjorde at kinoen oppe, mye grunnet dårlig lyd, ble delt i 2. Ett roterom og et lytterom for musikk. Kinodelen ble flyttet ned og en 520 ble kjøpt inn for å bruke sammen med den gamle centeren som fronter. Det ble da en 5.1 nede med Exact, 520, 505 og DD10. Dette låt crap egentlig. Jeg fikk det aldri til å sitte. Så, våren 2010 tok galskapen overhånd. Primare SP32 ble kjøpt inn sammen med A32 for å drive AP oppe. AP center kom da fort i hus, sammen med en mengde Nordost kabler, og Hegelen ble flyttet ned sammen med Ranger for å danne et greit stereo oppsett i stua. DD10 i kinoen ble fort til DD12. Klipsch RS-52 ble kjøpt til bakhøytalere. Rangerne ble satt bort når det kom inn et sett vegghengte høytalere fra Artcoustic(også uhørt) i stua. Hegelen ble byttet med en Lyngdorf for å gi mulighet for romkorreksjon. I kinoen derimot ble jeg lei av å prøve å skaffe en Primare A30.3 (som er gått ut av produksjon) og A32 er over middels stor så denne forsvant vekk og inn kom Norges (muligens verdens) første A30.7. Innimellom her ble også DD12 til F112, og slik er kino- og stue-annlegg i dag. Veldig snart blir Klipsch byttet med Sitara for å kunne nyte konserter i 5.1 med samme tonalitet hele veien.

Sitara kom inn som bakhøyttalere og gjorde en god jobb. Men da den oppgraderte Scorpio(25), med tilhørende center, ble tilgjenglig i mars 2011 ble byttetrangen for stor. Hele oppsettet ble da solgt og den nye frontrekken ble bestillt. Mesteparten av dyre kabler forsvant også rundt denne perioden. I samme periode var også Artcoustic sine vegghengte DFS 75-55 X2 innom stuen. De overasket men fungerte ikke optimalt sammen med Lyngdorfen i den stuen(som var vanskelig), så disse ble dessverre solgt igjen.

Etter en liten periode uten oppsett i stuen begynnte jeg å sikle på et skikkelig 2-kanals oppsett igjen. Valget falt da til slutt på dengang splitter nye modellen fra Marten, nemlig Getz. Samme med disse ble en Perreaux Eloquence 250i og CDt bestillt.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Legger ut noen bilder av nåværende og tidligere oppsett samt ting jeg har testet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det bestilling av litt utstyr i går.

Klipsch i kinoen vil bli byttet ut med AP Sitara som OHC har til nesten halv pris. Love it.
    Klipsch er solgt allerede.

I stereoen blir allt byttet ut, Lyngdorfen er solgt, men Artcoustic er et helvette å selge (noe jeg hadde mistanke om da jeg kjøpte de).

Det som kommer inn i stereoen blir Marten Heritage Getz, Perreaux eloquence 250i inkl. DAC og Perreaux eloquence CDt (kun drivverk). Frister også litt med kabler fra Jorma, så får se hva jeg ender opp med. Tips her mottas med stor takk.

Gleder meg som en unge i allefall.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artcoustic høytalerne er solgt og som en del av salget av kom det inn en Yamaha Z11 som jeg må innrømme jeg ikke testet. Denne forsvant fort ut igjen i en ny byttehandel som inkluderte er par Vincent SP-998 monblokker og en SVS PC Ultra og dette kunne jeg ikke la vær å teste.

SVSen ble koblet opp og justert sånn grovt inn med musikk før jeg satte på en film. Var egentlig fast bestemt på at jeg skulle ha denne i 10hz modus men endte som de fleste andre opp i 15hz modus, altså med 1 port plugget. Anyways, trykket på film var som forventet. Er massivt skyv rundt 30-40hz som gjorde at rommet begynnte å leve. De lave frekvensene var også gode, men skuffet litt mtp hva folk skriver om denne. Kort fortalt hadde jeg skyhøye forventninger til denne men den nådde ikke opp til resten av kinoens nivå dessverre. Jeg er blitt ganske godt vandt med JLen og i mitt lille rom leverer denne mer enn nok der SVS leverer i overkant men den er også overlegen SVS på en rekke punkter.

Vincent derimot var en sinnsyk overaskelse. Disse hadde en kontroll jeg ikke har vært borti før. Men med 600W i 4 ohm var dette litt som forventet. Det som overasket var matchen med APene. Det ble absolutt ikke så skarpt som jeg fryktet og jeg har sittet med et smil de få gangene i helgen jeg har rukket å høre på musikk. APene har også blitt straffet og for første gang har jeg opplevd at disse gir seg før forsterkeren mister pusten. Disse monoblokkene har alle egenskaper jeg ønsker. Det låter naturlig også, og dynamikken selv på lave nivåer er en helt annen enn jeg har vært vant med. Og med en nypris på 34k kan jeg ikke si annet enn at jeg er meget fornøyd.

Har dermed hatt det overaskende morsomt mens jeg venter på 2-kanals oppsettet.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Burmester B25 og C8

Like fort som de kom inn, forsvant Vincent og SVS ut igjen. Litt vemodig faktisk med Vincent, men den var i "feil" farge.

På Osloturen der jeg leverte utstyrer var jeg også innom OHC.

Her ble jeg nærmest lamslått av Burmester B25. Denne var helt syk! Hadde egentlig avskrevet denne grunnet liten bestykkning men fikk bevist til gangs at size does not matter. Dette spillte helt rått og vasket regelrett gulvet med mine Scorpio II på tross av færre elementer og mindre kasse. Råelementene til Burmester må være av en annen klasse.

Så et spørsmål: Disse skal evt brukes i kino om jeg handler og da blir den naturlige følgesvennen C8 centeren. Er det noe som har testet C8 og kan fortelle litt om den?

Geir Arne

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I alle dager!!

Tar du ikke bilder mann?!

Burmester B25 er en råflott høyttaler, men jeg har ikke hatt gleden av og høre den enda. Det blir forøvrig gjort i dag!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg du kan glede deg. Denne er sinnsykt morsom!

Geir Arne

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B25 er en meget god høyttaler, og en jeg selv vurderte til eget oppsett. Luftigheten og detaljeringsevnen til denne høyttaleren var det som overbeviste meg mest. Høyttaleren hadde meget gode 3D-egenskaper og bassen gikk mye dypere enn en skulle få inntrykk av kun med å lese specs på et papir (som du selv nevnte).

Akkurat nå er den litt for kostbar for meg selv, men demoen gav absolutt mersmak.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er C8 som gir meg mest hodebry. Den koster i overkant av 50k, og krever kanskje mer effekt enn det jeg har også. Irriterende at de ikke kunne hatt en center i de lavere seriene. C8 er vel basert på B50 til nesten 200k.

Har jo et ganske oppegående system nå med AP, men jeg får ikke centeren til å bli så bra jeg hadde håpet. Men etter testen med Vincent på frontene kan det tenkes at centeren også hadde begynnt å leve litt med mer effekt.

Burmester vil nok spille bedre (les; høyere), men prisen blir høy og jeg må ofre gulvstående bakhøytalere.

Ikke enkelt dette.

Geir Arne

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å lese at du hadde litt av den samme oppfatningen som meg, når det kommer til Burmester B25.

Jeg likte svært godt det jeg hørte, men desverre bor jeg langt fra Oslo å får ikke muligheten til å teste den i eget rom. Akustikken i rommet mitt gjør at det ikke skal så veldig mye til for at det fort kan bli litt for friskt i diskanten, derfor er jeg ekstra redd for å kjøpe B25 uhørt i eget rom, da jeg har fått tilbakemeldinger på at B25 er en høyttaler som er veldig kresen på det området.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "heldigvis" AP Scorpio II fra før som OHC også selger, så jeg kunne kikke litt på forskjeller. Testet mine Scorpio opp mot Virgo 25 og Burmester B25. Begynte med Virgo 25 og disse låt veldig laidback og behagelig. Nydelig klang en nyanse mørkere enn eks Dynaudio. Men disse ga seg altfor tidlig. Jeg liker at det kan spilles meget høyt på musikk og gjerne litt til på film Kort forklart nydelig men "kjedelig".

Over på Scorpio så ble det mer naturlig etter min mening. Smell fra skarptrommer og vokaler kom bedre frem. Og disse kan spille ganske høyt. Bestemte meg der og da at jeg ikke skal videre oppover AP stigen. Scorpio har nesten alle egneskapene jeg trenger i en høytaler men jeg savner litt i midbassen. Men som du kan lese litt lenger opp, de våknet for alvor med 600W.

Siste høytaleren jeg testet på Bel Canto Ref 500S (som jeg også VAR litt sugen på) var Burmester B25. Og da raknet alle tanker jeg hadde gjort meg om denne høytaleren. Det begynte veldig likt Scorpio i klang og slikt. En anelse mer nyanser muligens, men perspektivet var ikke like bra. Men ha i bakhodet at vi bare heiv opp høytalerne. Dette hadde uansett ikke vært krise for meg da kommende stereoen ganske snart skal ta over på dette punktet. Men når vi begynte å pumpe ut volum LAAAAAAAANGT over det som er anbefalt falt jeg pladask for denne. Den var langt råere enn mine Scorpio (som jeg syntes er ganske rå) og kunne spille merbart høyere.

Dette måtte såklart testes videre så vi snudde rommet og koblet til på heftig Burmester elektronikk. Fy å **** å mye jeg kunne dra på. Den strider mot alle naturlover og den er et hån mot veldig mange store høytalere. Den levert godt med dypbass, men dette er likegyldig da jeg kan spille med sub. Men bass-øvre bass var helt sykt på denne. Mellomtonen var full av dynamikk og diskanten var nydelig lyftig. Denne lille tassen er min nye favoritt, punktum.

Siden ny stereo allerede er bestillt må jeg nok vente litt før jeg kan ha noe slikt i stuen og i kinoen ser det ut til at det blir for dyrt grunnet C8 sin koselige pris. Jeg tror AP blir stående i kinoen, jeg har jo tross alt ikke fått bakhøytalerne ennå engang, men hvem vet.

Det at den kan bli litt pågående i toppen kan jeg se. Den var som sagt ganske lik Scorpio i klangen og jeg sliter litt med dette i eget rom.

Geir Arne

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det skulle være av noens interesse (jeg ser noen spør etter elementer i Burmester) så er bassen i B25 denne her:

Tang Band W8Q-1071F 8"x12" Subwoofer | Parts-Express.com (korrekt membranareal er ca 390kvcm og ikke 460)

Diskantene skal etter sigende stamme fra Elac (noe som ikke er usannsynlig siden de leverer til en del andre) mens mellomtonen er jeg mer usikker på.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Om det skulle være av noens interesse (jeg ser noen spør etter elementer i Burmester) så er bassen i B25 denne her:

Tang Band W8Q-1071F 8"x12" Subwoofer | Parts-Express.com (korrekt membranareal er ca 390kvcm og ikke 460)

Diskantene skal etter sigende stamme fra Elac (noe som ikke er usannsynlig siden de leverer til en del andre) mens mellomtonen er jeg mer usikker på.
    Den så ganske lik ut som bassen i B30 den ja. Og diskanten heter "Air Motion Transformer Jet 4" og det er et begrep Elac bruker endel.

Men siden vi har alle råstoffene (nesten i allefall) kan vel du lage to par med slike til meg da snikkers? Med tilhørende center........

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Perreaux Prisma 350

Da er ny effekt bestillt. Ble helt vill etter mer effekt etter at Vincent var på besøk. Så 2 dager etter den forlot huset kjøpte jeg en Perreaux Prisma 350 fra AudioRoyal i Trondheim. Forhåpentligvis en meget habil forsterker som etter sigende er litt mørk i klangen. Akkurat det skal nok passe meg perfekt. Det ble stereo effekt denne gang, mot mono fra Vincent, men denne virker meget kraftig og har relativt høy dempingsfaktor. Kondensatorbanken var derimot ikke så stor men gleder meg til å få denne. Går alt etter planen kommer den til meg på fredag.

Geir Arne

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Da er ny effekt bestillt. Ble helt vill etter mer effekt etter at Vincent var på besøk. Så 2 dager etter den forlot huset kjøpte jeg en Perreaux Prisma 350 fra AudioRoyal i Trondheim. Forhåpentligvis en meget habil forsterker som etter sigende er litt mørk i klangen. Akkurat det skal nok passe meg perfekt. Det ble stereo effekt denne gang, mot mono fra Vincent, men denne virker meget kraftig og har relativt høy dempingsfaktor. Kondensatorbanken var derimot ikke så stor men gleder meg til å få denne. Går alt etter planen kommer den til meg på fredag.

Geir Arne

Spennende, men er Bryston lagt helt på hylla?

Hørte på B80 på Burmester komponenter og med Odin kabler for et par uker siden og skal si.................
    Sammenlignet du ht i samme rom?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Spennende, men er Bryston lagt helt på hylla?

Hørte på B80 på Burmester komponenter og med Odin kabler for et par uker siden og skal si.................
    Sammenlignet du ht i samme rom?
    Bryston er ikke lagt på hyllen enda, men fikk en god pris på Perreaux og denne er i tillegg kraftigere.

Ved lytteseansen jeg hadde ble de lyttet til i samme rom. "Glassburet" til venstre når du kommer inn. B80 og Adyton 2.0 ble lyttet til i high end rommet. Adyton skuffet på min type musikk, men Burmester var meget bra. Reagerte på bassen fra B80, den var nesten "vektløs". Vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre men den oppstod fra intet. Høres litt dumt ut men. B25 var derimot en mye større overaskelse enn B80. For min del vil aldri B80 bli verdt prisen mtp hvor mye Burmester det lever i en B25. Den overasket faktisk så mye at jeg glemte å høre på Cardeas.

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker du hva B25 og B30 koster?

Fikk du testet H200 på Scorpio forresten?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B25 koster 65k og B30 100k.

H200 stod på Scorpioene i nesten 6 mnd.

Geir Arne

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    B25 koster 65k og B30 100k.

H200 stod på Scorpioene i nesten 6 mnd.

Geir Arne

Hvordan fungerte den komboen? Hadde en h200 på Klipscheneog Dynaudioene mine men fikk ikke testet den på Scorpio.
    Lurer litt på en H4se mkII.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes det ble litt skarpt, spesielt på høyt volum. Hadde riktignok ikke dempematter da men noe lysere enn de andre jeg har testet var den. Men den åpnet høytalerne meget godt og hadde en veldig nøytral mellomtone. Det var masser av kraft i denne så det låt ganske uanstrengt og ikke minst naturlig.

Sånn kort fortalt.

Geir Arne

Side 1 av 24 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •