Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder! - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 24 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 466
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Hvorfor den ikke har det har jeg ikke noe godt svar på gitt... Ta stømmen fra komfyren, da :P Eller kanskje ikke
    Tenkte jeg ikke på. Men den er godt gjemt. Og platetoppen har annen type stikk.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Prisene står på nettsiden (pr. høyttaler!). Pianolakk koster $ 200-250 mer pr. høyttaler og prisen avhenger av hvilke høyttaler. Frakten er høy, men du kan få den betydelig ned ved å bruke jetcarrier.
    Så det etter jeg spurte. Så det ble ca dobbelt så kostbart. :P

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg usikker på hva timc sikter til når han sier de har dårlig on-axis respons. De har et lite hull i responsen på målingene, men dette inntreffer ikke hvis man setter de riktig opp.

Dette stemmer ikke Orso. Hullet kommer av diameteren på waveguiden og er felles for alle sikrulære horn/waveguider. Du får utfasing on-axis når munningsdiameteren tilsvarer en bølgelengde. Dette er grunnen til at Geddes gjør et nummer av at man skal lytte til høyttalerne hans 15-30 grader off-axis.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette stemmer ikke Orso. Hullet kommer av diameteren på waveguiden og er felles for alle sikrulære horn/waveguider. Du får utfasing on-axis når munningsdiameteren tilsvarer en bølgelengde. Dette er grunnen til at Geddes gjør et nummer av at man skal lytte til høyttalerne hans 15-30 grader off-axis.
    Nemlig, når de settes riktig opp så inntreffer det ikke som jeg sa. Man får en liten gulvkansellering, men som enkelt kan løses. Ingen høyttalere er dog perfekte. Vet du om høyttalere som totalt sett måler bedre i samme prisklasse? Og da tenker jeg hvordan det vil måle i sweetspot.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Her er det 10 amp all the f**king way. Så er nok ikke håp.

16amp er et tweak som kommer sammen med oppussing av stuen.

Skjønner bare ikke hvorfor den ikke kunne hatt soft start.

Geir Arne
    en 10A kurs gir deg 2,4kw å ta av, så hvis du knekker sikringen ved oppstart av en M2 så er det første du må gjøre å skru av annet ustyr/lys som går på samme kurs, slå på NAD, og derretter slå på annet utstyr som du har.

Nad'en er ikke sååååå hissig på strømmen, så jeg har vondt for å tro at det skal være umulig å få det til med en 10A kurs. den er oppgitt til 2x250w og ved 90% effektivitet så skal den ikke være så tørst

Jeg hadde selv en hjemme kino med en SVS PB12 plus/2 og Sunfire 5x400w effektforsterker, og hvis jeg prøvde å slå på alt ved å bruke bryteren på strømfordeleren så gikk sikringen med en gang, men slo jeg av alt manuellt og slo på ting for ting så var det ingen problem, ei heller når det trøkka som verst

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    en 10A kurs gir deg 2,4kw å ta av, så hvis du knekker sikringen ved oppstart av en M2 så er det første du må gjøre å skru av annet ustyr/lys som går på samme kurs, slå på NAD, og derretter slå på annet utstyr som du har.

Nad'en er ikke sååååå hissig på strømmen, så jeg har vondt for å tro at det skal være umulig å få det til med en 10A kurs. den er oppgitt til 2x250w og ved 90% effektivitet så skal den ikke være så tørst

Jeg hadde selv en hjemme kino med en SVS PB12 plus/2 og Sunfire 5x400w effektforsterker, og hvis jeg prøvde å slå på alt ved å bruke bryteren på strømfordeleren så gikk sikringen med en gang, men slo jeg av alt manuellt og slo på ting for ting så var det ingen problem, ei heller når det trøkka som verst
    Alt annet er skrudd av. Startstrømmen er også MYE høyere enn 2x250W.

Skjedde det samme også når Velodyne DD10/12 var innom. Men her fikk den litt strøm før sikringen gikk, og når jeg slo på igjen fungerte den. NAD drar ned alt når den går ifra standby til på.

Geir Arne

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest så nøye nedover her angående sikringen din som flyr, men hva slags 10A sikring er det? Er det en med B-karakteristikk eller en med C-karakteristikk Geir Arne?

Har du sjekket det? De med C tåler mye høyere startstrøm.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Har ikke lest så nøye nedover her angående sikringen din som flyr, men hva slags 10A sikring er det? Er det en med B-karakteristikk eller en med C-karakteristikk Geir Arne?

Har du sjekket det? De med C tåler mye høyere startstrøm.
    Vet ikke Terje.

Den ryker ganske fort. Så noe rart er det kanskje her også.

Er også en gammel type, så er vanskelig å få byttet den.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nemlig, når de settes riktig opp så inntreffer det ikke som jeg sa. Man får en liten gulvkansellering, men som enkelt kan løses. Ingen høyttalere er dog perfekte. Vet du om høyttalere som totalt sett måler bedre i samme prisklasse? Og da tenker jeg hvordan det vil måle i sweetspot.
    Det inntreffer jo uansett. Du som er så opptatt av kontrollert spredning bør se på mer enn frekvensresponsen i lytteposisjonen isolert. Hva med den totale energien?

Du har helt rett att ingen høyttalere er perfekte, men du fremlegger Geddes sine som om de var det, synes jeg. Jeg bare peker på en svakhet i konstruksjonen. Ikke noe annet.

Å finne noe konkret som er bedre i sweetspot, er dødfødt. Hva som måler best vil til en hver tid avhenge av rommet det står i.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det inntreffer jo uansett. Du som er så opptatt av kontrollert spredning bør se på mer enn frekvensresponsen i lytteposisjonen isolert. Hva med den totale energien?

Du har helt rett att ingen høyttalere er perfekte, men du fremlegger Geddes sine som om de var det, synes jeg. Jeg bare peker på en svakhet i konstruksjonen. Ikke noe annet.

Å finne noe konkret som er bedre i sweetspot, er dødfødt. Hva som måler best vil til en hver tid avhenge av rommet det står i.
    For all del. Hvilke høyttalere kjenner du til som har bedre power respons?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. :P

Da er dagen kommet da Getz skal pakkes ned i esker og starte på ferden til ny eier. Men man kan vel ikke pakke de ned uten å høre på Accuton-"magi" en siste gang. Litt følser for disse høyttalerne har jeg jo. Tross alt mitt første bomkjøp.

Kobler de opp med elektronikk som mange vil mene ikke yter de rettferdighet, Primare SP32 surroundprossesor og A30.7. Men slik får det bare være når den helvettes M2en flatliner sikringene i kinoen også(lenge leve 10A). Kilden er i tillegg noe så simpelt som Spotify, "streamet" digitalt, fra PCen. Men noe flac har jeg også lurt inn. Dere kan gjette på hva som er hva.

De første tonene skjer med Getz alene, men dette ble i overkant sivilisert på alt annet enn referansemusikk. Getz er absolutt ikke noen bassmonster. I og for seg greit, men det virker nesten som om Marten har prøvd å lure litt dypbass ut av disse på bekostning av fylde og driv i det viktige området fra 50-150hz. Feil prioritering mener jeg. For hva skal man med dybde hvis det bare er der, men så lavt at det ikke virker naturlig?

Heldigvis har Snicker's "glemt" igjen 2 stk Morduant Short suber. Noen morsomme små tasser med en 8" fremover og en bakover. Disse viser seg å være både lettplasserte og stramme i lyden. De laveste oktavene og sinnsykt lydtrykk klarer de naturlignok ikke. Men de spiller virkelig høyt nok og fint ned mot 25hz som er mer enn nok på musikk mener jeg. All "testing" er dermet med disse koblet inn. Marten er delt ved 100hz, så MS tar seg av de 2 nederste oktavene. Kunne dele høyere også, men da ble det litt mye i rommet her.

Jeg starter opp med Kari Bremmnes - Fyret ved Tornehamn. Uten sub låt denne greit, men satt med litt stativ høyttaler følse. Litt kjedelig på en såpass dyr høyttaler. Uansett, med sub koblet inn er fokuset likevel på stemmer og detaljer. Bremnes kommer godt frem, det er helt tydelig. Holografien er også bedre enn hos LS80. Skulle egentlig bare mangle. Men det er god lyd som strømmer ut av høyttalerne nå, ingen tvil om det. Og med sub i bunn høres det ut som en komplett høyttaler. Dynamikken i mellomtonen, i tillegg til klarheten, er det jeg liker mest med disse høyttalerne. De får frem mye nerve i denne musikken. Om jeg skal pirke er det litt spisst i toppen. Spesielt på høyt nivå, men vil påpeke at jeg tror det er rommet som bidrar endel negativt her.

Nok pus. Over på In Flames - Delight and angers. :twisted:
    De som trodde dette er voldtekt av høyttalerne får tro om igjen. Voldtekt av øregangene kanskje, men kan ikke skylde på Marten der. Her også er "stagen" STOR. Det er virkelig morsomt å høre på. Trommene har nydelig snert oppover og gitaren formelig gnistrer. Men her kommer det også frem på en negativ måte at Getz er litt slanke i mellomtonen, og dette blir litt pågående over tid.

Over på noe litt roligere. Vassendgutane - Båtfolk. En deilig sang og slappe av til. Gjerne med en pils(noe jeg gjør alt for sjeldent). Rett og slett en dritt innspilling, men Getz får frem smilet nok en gang. Syntes det er morsomt at selv om Getz er kresene så ramponerer de ikke en dårlig innspilling. Det går greit å lytte til.

En fast testlåt er Eagles - Hotel California fra Hell freezes over. Her blir det som forventet. Gitaren stikker seg frem, nydelig og oppløst. Fundamentet i stortromma er der. Vokalen blir trukket litt tilbake i bildet. Noe som igjen tyder på en litt slank mellomtone.

Over på litt popmusikk i form av Robyn - Dancehall queen avslører Getz at her er instrumentene fake. Mye mer åpent og avslørende enn JBL naturlignok. Bassporet i denne låta er derimot fett, men her skal subene få æren. Fabelaktige "småtasser".

Siden Robyn helt klart ikke var noe suksess går jeg over på Rodrigo y Gabriela. Første sporet, Tamacun, på platen med samme navn inneholder et vanvittig fingerspill med akustisk gitar. Dette er nytelse for ørene! Gitaren er all over. Tempoet holdes oppe konstant, spesielt når trommene slår inn. Dynamikken i mellomtonen må nevnes igjen som meget positivt.

Avslutningsvis drar jeg gjennom et par jazz spor. Første ut er Sophie Milman - Lonely in New York fra The women of jazz. Sophie har en nydelig hes stemme. Og alle instrumentene kommer godt frem i tur og orden. Strykeren midtveis er et lite høydepunkt syntes jeg. Men man hører klart at opptaket er gammelt. Ser bort ifra det er dette en veldig fin fremføring.

Sist ut er Helge Lien Trio med låta Troozee fra albumet Hello troll. Her er det så mange innstrumenter at jeg ikke skal begi meg ut på hva de heter. Men pianoet her er livlig og "gjør" låta. Alt liksom sitter og dette er vel en av de sterke sidene til Getz, og Marten generelt.

Dette er altså mine siste minutter med Getz. Kommer til å holde på litt til, men tenkte å dele litt med dere ivrige lesere. Det som gikk igjen var litt rar øvre mellomtone. Nesten litt lukket. Og at det blir litt for slitsomt i toppen i mitt rom. Dette er også grunnen til at de forsvinner. Men en nyttig erfaring føler jeg likevel det var.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter det ikke to 9" i bassen og en 7" til mellomtone i Marten Getz?

Har forøvrig lyttet til Marten Coltrane. Låt jo ikke dårlig, men ble litt overrasket over prisen som jeg så i etterkant.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter det ikke to 9" i bassen og en 7" til mellomtone i Marten Getz?

Har forøvrig lyttet til Marten Coltrane. Låt jo ikke dårlig, men ble litt overrasket over prisen som jeg så i etterkant.
    Her sitter det en "9""(egentlig 8,5") aktiv samt en passiv radiator(du ser på bilder av høyttaleren at det nederste elementet har litt alu farge). Radiatoren bidrar kun ved resonansfrekvens litt over 30hz. Muligens Bird du tenker på? Den lukkede konstruksjonen gjør Getz ganske lettplassert. Men de må som alt annet godt ut i rommet for å virkelig løsrive seg.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Surround og sub

Da har jo som kjent frontrekken fra AP blitt mitt neste trinn i lyd verden. Og nå som høyttalerne nærmer seg har jeg begynnt å kikke etter side-/bakhøyttalere samt sub.

Er ikke helt sikker på om jeg skal nøye meg med 5.1 eller om jeg skal gå for 7.1. Stuen er ca 4x8m og frontrekken skal stå på den ene kortveggen. Lyttepos blir 3-5m inn i rommet. Har hatt en lignende stue tidligere, og da gikk jeg fra 5.1 til 7.1 uten at jeg følte det ga noe særlig ekstra. Den gangen med direktestrålende høyttalere. Er det noen som har stue eller lytterom med nogenlunde samme mål som vil dele erfaring, så mottas det med takk.

Så dukker det opp forskjellige alternativer til surround høyttalerne. De på siden skal være vegghengte, og det er det mest fornuftig at de bakeste eventuelt blir også(men gulvstående kan også brukes her, men da noe fra AP). Så lurer jeg på om bi-/dipol er oppskrytt, eller om det virkelig har noe for seg? Har hatt Klipsch RS52 tidligere(denne er vel bipol?) og den fungerte greit, men ikke bedre enn en direktestrålende. Bi-/dipole høyttalere er det heller ikke så mange å velge i. Trenger dermed både forslag til om jeg skal gå for bi-/dipol eller direktestrålende og alternativer som kan passe til AP frontrekken både mtp SPL og tonalitet. De bør i også kunne skaffes i hvit finish.

Har selv sett meg ut noen "favoritter". B&W DS3 fåes i hvit, er ekte dipol og kan veksles mellom dipol og monopol med bryter. Er derimot meget usikker på om denne er kraftig nok til å spille høyt og hvordan tonaliteten blir. Dali har Ikon on wall som er en lett vinklet direkte strålende. Jamo har D500 serien, og her har man både sidehøyttalere og (noe kraftigere) direktestrålende. Alle disse er rimelige alternativer til rundt 5k paret.

Litt lenger opp i pris, rundt 10k, har man Jamo D600 serien som på alle måter er litt mer heftig enn D500. Men denne finnes desverre kun i sort, foreløpig i allefall. I tillegg har man noen amerikanske alternativer i form av Klipsch RS62 og Paradigm Studio ADP-590. Om noen har hørt noen av de nevnte takker jeg for erfaringer.

Tror i utgangspunktet danske høyttalere vil matche godt med AP, hva tror dere?

På sub siden har jeg et litt spesielt krav. De bør være si sort ask, og helst finér, ikke vinyl. Tror piano blir litt rart inntil sort ask. Føler jeg heller litt mot lukket konstruksjon også, men det er ikke noe krav sålenge suben går dypt nok. Har funnet 2-4 alternativer som er fornuftig priset. Ikon suben møter de fleste kravene, men har bassrefleks. Det samme har Velodyne CHT-12Q. Så står igjen med B&W ASW610(eventuelt 610XP) og Jamo C 80 SUB, SUB 650 og SUB 550. Har tenkt meg 4 stykker, så voldsomt mye dyrere(eller større) bør de ikke være. Kom med tips.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjer det endelig litt saker og ting her igjen.

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-pakke-jpg

Geir Arne

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dette da GA?

Noe B & W greier?

A.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som Proson.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står Audio Physik på eskene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Roger Waters skriver, dette er Audio Physic. Litt mer spesifikt, Scorpio 25 og High End Center 25. Disse er noe oppgradert fra forrige sett jeg hadde og denne gang i sort ask.

Håper disse vil gjøre seg godt i stuen, men nå trenger de litt spilletid hører jeg.

Geir Arne

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen, gratulerer med nytt utstyr. Alltid morro få store harde pakker Bilder kommer vel regner jeg med?

Side 9 av 24 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •