Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 24 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 466
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er klart at dersom du har spesielle krav til utseendet, så er det mye som går ut. Men hvorfor begrense seg slik og gå på stor kompromiss med lyden? Når det gjelder custom made, så kan man i stor grad bestemme designet og finish selv.

Jeg mener du bør se etter høyttalere som måler bra off-axis og kontrollert spredning. Det innebærer som regel store elementer. Store elementer virker å gi bedre polar respons. Og i tillegg en bassløsning som gir jevn respons. Og da spørs det om du kan leve med det utseendemessig. Du må også ut i det perifere markedet, det er der de virkelig gode høyttalerne finnes mener jeg. Alternativet er få noen som Jørn Rune til å bygge for deg. Det er kanskje det tryggeste og han kan sette det opp med korreksjon for deg. En prosessor løsning til 10-15k satt opp manuelt ville jeg tro gir et langt bedre resultat enn Audyssey. Selv en Behringer til 3-4k vil det hvis man en har en god kokk.

Her har du alternativ:
    AudioKinesis - sound that moves you

Hvis du, av en eller annen grunn, skal holde deg til det typiske kommersielle markedet så synes jeg du bør ha høyttalerne på hjemlån før kjøp. Det kan spare deg for mye penger.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Du må se å få prøvd M3 eller M2 i heimen snart, da. Så finner du ut om det er "tingen" for deg. Jeg er faktisk spent selv
    Glemte å svare på denne. M3 er høyaktuell i så måte. Skal se om ikke jeg kan få testet den ganske snart.

Når jeg hørte Masters på Mentor 6 er det ikke noe overdrivelse å si at haka falt langt ned. :P

Geir Arne

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    G.A.

Har du pakket ned Getz for å selge de, eller skal du børste støvet av de senere?

Elektroniken er som du sier en avgjørende faktor, men at rør er et must tror jeg ikke. Fikk en følelse av for eksempel Marantz PM11S2 kunne vært noe å teste på Getz.

Bare en tanke.

A.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    G.A.

Har du pakket ned Getz for å selge de, eller skal du børste støvet av de senere?

Elektroniken er som du sier en avgjørende faktor, men at rør er et must tror jeg ikke. Fikk en følelse av for eksempel Marantz PM11S2 kunne vært noe å teste på Getz.

Bare en tanke.

A.
    Hei.

Fint med innspill.

Det med Getz var at det fungerte ikke i mitt rom, og iom at jeg skulle være referansekunde ble det ikke helt som planlagt. Selger videreformidler dermed salg av disse for meg. Har også vært et par småfeil på mine som ennå ikke er utbedret, og det har irritert meg ganske så mye. Det virker endelig som om Marten har tatt affære, så jeg skal sende disse til AR i løpet av uken.

Lydmessig syntes jeg Getz har en forvrengning øverst i mellomtonen, evt nedre diskant. Det får kanskje frem litt "falsk" luftighet, men det falt ikke i smak hos meg. Syntes ikke jeg merket denne tendensen hos deg. Hadde vært spennende å fått høre et annet oppsett med Marten, men det er ikke aktuelt for meg å prøve noe slikt på kort sikt grunnet pris. Testet også endel forskjellige amper, men uansett om det låt greit på noe fikk jeg aldri nok tempo og volum.

Dermed går turen tilbake til AP da Scorpio til prisen er en av mine favoritter og jeg føler en oppgradert Scorpio er ganske safe. Så får vi se hvordan det blir med dedikert stereo etterhvert.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er klart at dersom du har spesielle krav til utseendet, så er det mye som går ut. Men hvorfor begrense seg slik og gå på stor kompromiss med lyden? Når det gjelder custom made, så kan man i stor grad bestemme designet og finish selv.

Jeg mener du bør se etter høyttalere som måler bra off-axis og kontrollert spredning. Det innebærer som regel store elementer. Store elementer virker å gi bedre polar respons. Og i tillegg en bassløsning som gir jevn respons. Og da spørs det om du kan leve med det utseendemessig. Du må også ut i det perifere markedet, det er der de virkelig gode høyttalerne finnes mener jeg. Alternativet er få noen som Jørn Rune til å bygge for deg. Det er kanskje det tryggeste og han kan sette det opp med korreksjon for deg. En prosessor løsning til 10-15k satt opp manuelt ville jeg tro gir et langt bedre resultat enn Audyssey. Selv en Behringer til 3-4k vil det hvis man en har en god kokk.

Her har du alternativ:
    AudioKinesis - sound that moves you

Hvis du, av en eller annen grunn, skal holde deg til det typiske kommersielle markedet så synes jeg du bør ha høyttalerne på hjemlån før kjøp. Det kan spare deg for mye penger.
    Et alternativ som ligner veldig på Snickers sine nyeste kreasjoner. Men fornuftig priset også.

Til stuen kunne dette vært aktuelt om det hadde vært med center, hatt annen finish og frontdeksel. Så på flere viktige parameter så faller dette imellom. På et stereorom derimot kan dette fort være meget aktuelt. Ser heller ikke ut til å være veldig strømkrevende.

Det første som slo meg med designet var Tannoy. Har disse i det hele tatt noen lignende egenskaper? Tenker da mer spesifikt på nyeste serien, som jeg ikke husker hva heter.

Men hadde også vært interesant med en forklaring på hva som er feil med AP, og hvorfor?

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Et alternativ som ligner veldig på Snickers sine nyeste kreasjoner. Men fornuftig priset også.

Til stuen kunne dette vært aktuelt om det hadde vært med center, hatt annen finish og frontdeksel. Så på flere viktige parameter så faller dette imellom. På et stereorom derimot kan dette fort være meget aktuelt. Ser heller ikke ut til å være veldig strømkrevende.

Det første som slo meg med designet var Tannoy. Har disse i det hele tatt noen lignende egenskaper? Tenker da mer spesifikt på nyeste serien, som jeg ikke husker hva heter.

Men hadde også vært interesant med en forklaring på hva som er feil med AP, og hvorfor?

Geir Arne
    Det kan godt hende du kan få de i annen finish. Og en senter er neppe noe problem. Et senter høyttaler bør være identisk med frontene og da er det egentlig bare å snu på noen elementer. Så det burde han kunne levere.

Tannoy har jo også en form for kontrollert spredning, i hvert fall på de dyrere modellene. Jeg tviler dog på at det fungerer like godt på de modellene som har litt mindre drivere.
    Audiokinesis høyttalerne har nok mer til felles med Geddes sine høyttalerne. Faktisk har han som står bak Audiokinesis tidligere jobbet med Geddes og satte sammen slike høyttalere.
    GedLee LLC
    Noe som sier meg at Geddes høyttalere ikke er aktuelle for deg.

Audio Physics er nok som mange andre vanlige høyttalere på markedet. Ingen kontrollert spredning hvor de har tenkt akustikk og som gir mye plagsomme tidlige refleksjoner. Neppe veldige gode off-axis målinger slik at den reflekterte lyden gir deg tonale avvik og du får de tradisjonelle peakene og dipene i bassen. De er ikke verre enn tilsvarende høyttalere på markedet, men ingen av disse er IMO ikke virkelig gode høyttalere som evner å frigjøre seg og virkelig spille musikk som en høyttaler med kontrollert spredning og god power respons gjør.

Høyttalere som Audiokinesis og Geddes har tenkt akustikk, samspill med rom og de gir langt mer for pengene siden de selger direkte gjennom nettsalg.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle til å si at de så greie ut, helt til jeg så siste bildet og la merke til hvor store de virkelig var.

I stuen blir det nok et kompromiss. Og tidligrefleksjoner blir et problem siden jeg ikke kan/ønsker å dempe disse i annet enn taket.

Hvor langt ned i frekvens er høyttalerne du nevner "rettningsbestemt"? Og hva er en god off axis måling? Er 30 graders måling godt nok? Ønsker man likest mulig respons på 0 og 30 grader?

Mye spørsmål, men dette er ganske upløyd mark for meg. Takker for infoen sålangt.

Kan jeg spørre om du har kjøpt noen av disse? Ligner litt på bildet, men trodde det var Snickers sine kreasjoner.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan havner JBL settet jeg allerede har inn i dette bildet? Bedre/dårligere enn AP på dette punktet?

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle til å si at de så greie ut, helt til jeg så siste bildet og la merke til hvor store de virkelig var.

I stuen blir det nok et kompromiss. Og tidligrefleksjoner blir et problem siden jeg ikke kan/ønsker å dempe disse i annet enn taket.

Hvor langt ned i frekvens er høyttalerne du nevner "rettningsbestemt"? Og hva er en god off axis måling? Er 30 graders måling godt nok? Ønsker man likest mulig respons på 0 og 30 grader?

Mye spørsmål, men dette er ganske upløyd mark for meg. Takker for infoen sålangt.

Kan jeg spørre om du har kjøpt noen av disse? Ligner litt på bildet, men trodde det var Snickers sine kreasjoner.

Geir Arne
    Det siste bildet er en større modell (Abbey). De to første er av Nathan som er en god del mindre. Jeg har kjøpt et par Abbey og et par Harper (bakhøyttalere) i svart piano.

Det er spesielt oppover i frekvens en høyttaler bør være mer og mer retningsbestemt og den bør måle godt langt utenfor axis. Det meste du hører fra høyttalerne er tross alt reflektert lyd. Jo bedre den måler lengre off-axis jo bedre er det selvsagt, men det begrenser seg uansett. Opp til 45 grader bør man i alle fall se på. Rundtrålende høyttalere (f.eks MBL) kan muligens måle godt i alle retninger, men de gir mye til gjengjeld mye plagsomme tidlige refleksjoner og det hele blir utflytende og mangler presisjon så sant rommet ikke er gedigent.

Bass blir uansett rundstrålende på et tidspunkt og rommet vil alltid dominere med peaker og diper. Derfor benytter både Geddes og Audiokinesis seg av multi sub systemet. Der man plasserer flere subwofere på ulike steder for å få en jevn respons. Og det hele stiller man inn med et verktøy som f.eks Behringer DCX2496. Geddes sier at tre suber er et minimum. Han selger selv en sub som virker mellom 140-50Hz. Dette området er der hvor det virkelig er noe å hente på å bruke flere suber for en god frekvensrespons. Under 50Hz så tyder mye på at det ikke hjelper med flere suber for en sitteplass og at det som teller her er nok membranarealet. Husk at nesten alle suber på det kommersielle markedet er laget med tanke på dypbassen og vil ikke fungere bra over 80Hz.

Du kan lese mer i Geddes sine skriverier:
    http://gedlee.com/downloads/Philosophy.pdf
    http://gedlee.com/downloads/directivity.pdf
    Tilbakemeldinger fra lyttere her:
    http://gedlee.com/downloads/recommendations.pdf

Kjenner ikke så godt til JBL modellene dine. De store JBL modellene med horn har kontrollert spredning, men tror ikke de rimeligere har det.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info Orso.

Men det var et par ting jeg ikke skjønnte. Du skriver at man bør ha best mulig off-axis spredning, men minst mulige tidlige refleksjoner. Da blir naturlig nok spørsmålet hvor grensen går. For en eller annen plass mellom on-axis og rundstrålende må vel det optimale punktet ligge. Samt hvor langt ned i frekvens bør man ha

For å få spredningkontroll er vel bruk av horn veien å gå? Eller finnes det andre metoder, f.eks. waveguide?

Kikket også på høyttalerne dine, disse har god spredningskontroll ned til litt under 2khz. Derifra og ned blir de mer og mer omnipolare. Er man da avhengig av å se på et slikt spredningsmønster for å avgjøre kvalitetene? Har mange andre spørsmål, men klarer ikke helt å formulere de. :P

Skal lese gjennom de lenkene du la til om de ikke er for lange.

Forøvrig ganske fine priser også. Kan du sende en PM med pris ink frakt og allt?

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nad M2

Har også fått lånt meg en NAD M2 fra lokale HFK. En heller begredelig affære egentlig. Hvorfor? Jo, fordi den ryker sikringen min med startstrømmen.

Kjenner jeg er litt irritert her nå.....

Geir Arne

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også fått lånt meg en NAD M2 fra lokale HFK. En heller begredelig affære egentlig. Hvorfor? Jo, fordi den ryker sikringen min med startstrømmen.

Kjenner jeg er litt irritert her nå.....

Geir Arne
    Hehe, du er ikke den eneste Etter jeg byttet ut NC2250 mot Halo A21 har jeg opplevd det nå to ganger.. :P
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=orso

Det er spesielt oppover i frekvens en høyttaler bør være mer og mer retningsbestemt og den bør måle godt langt utenfor axis. Det meste du hører fra høyttalerne er tross alt reflektert lyd. Jo bedre den måler lengre off-axis jo bedre er det selvsagt, men det begrenser seg uansett. Opp til 45 grader bør man i alle fall se på.

[/QUOTE]

dette er noe AP har spesielt fokus på, derav HHC diskant istedenfor ringradiator eller bånd.

http://audiophysic.de/download/scorp...scorpio_25.pdf
    her er måling av nye AP Scorpio 25

Grattis til Ganilsen med fine høyttalere

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjøteledning fra kraftigere kurs? Midlertidig og dårlig løsning kanskje, men da får du kaaaanskje prøvd den? :P

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Skjøteledning fra kraftigere kurs? Midlertidig og dårlig løsning kanskje, men da får du kaaaanskje prøvd den? :P
    Her er det 10 amp all the f**king way. Så er nok ikke håp.

16amp er et tweak som kommer sammen med oppussing av stuen.

Skjønner bare ikke hvorfor den ikke kunne hatt soft start.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sailor
    dette er noe AP har spesielt fokus på, derav HHC diskant istedenfor ringradiator eller bånd.

http://audiophysic.de/download/scorp...scorpio_25.pdf
    her er måling av nye AP Scorpio 25

Grattis til Ganilsen med fine høyttalere
    Takk for det.

Og godt poeng ang HHCTII.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ironiske er at Geddes waveguiden har en ganske håpløs on-axis respons.

Tror du ville likt Tannoy. Litt JBL "light", om du skjønner.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Det ironiske er at Geddes waveguiden har en ganske håpløs on-axis respons.
    Hehe. Men dette kan vel rettes med EQ?

Sitat Opprinnelig postet av timc
    Tror du ville likt Tannoy. Litt JBL "light", om du skjønner.
    Kanskje jeg må snuse på de når jeg skal planlegge stereorom.

Nå legges JBL settet ut for salg i allefall. Skulle ønske jeg kunne beholdt alt men.

Geir Arne

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det 10 amp all the f**king way. Så er nok ikke håp.

16amp er et tweak som kommer sammen med oppussing av stuen.

Skjønner bare ikke hvorfor den ikke kunne hatt soft start.
    Hvorfor den ikke har det har jeg ikke noe godt svar på gitt... Ta stømmen fra komfyren, da :P Eller kanskje ikke

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info Orso.

Men det var et par ting jeg ikke skjønnte. Du skriver at man bør ha best mulig off-axis spredning, men minst mulige tidlige refleksjoner. Da blir naturlig nok spørsmålet hvor grensen går. For en eller annen plass mellom on-axis og rundstrålende må vel det optimale punktet ligge. Samt hvor langt ned i frekvens bør man ha
    Off-axis responsen bør være flatest mulig. Kontrollert spredning gir mindre refleksjoner som også er ønskelig. Ingen motsetning her, men litt usikker på hva du tenker på.
    For å få spredningkontroll er vel bruk av horn veien å gå? Eller finnes det andre metoder, f.eks. waveguide?
    Det er flere måter å gjøre det på. Horn gir en farging/egenkarakteristikk eller forvrengning av lyden (higher order modes). Skal man unngå det med horn må man bruke lange stykker med stor diameter og det blir selvsagt veldig upraktisk. Men det er jo de som har gjort det.

Personlig har jeg mer tro på waveguide slik som Geddes høyttalerne er.
    Så har man f.eks CBT (Constant Beamwidth Transducer) som er ganske nytt og blir spennende å følge med på. Litt spesielt utseendet på de som du kan se nederst på siden.
    Kikket også på høyttalerne dine, disse har god spredningskontroll ned til litt under 2khz. Derifra og ned blir de mer og mer omnipolare. Er man da avhengig av å se på et slikt spredningsmønster for å avgjøre kvalitetene? Har mange andre spørsmål, men klarer ikke helt å formulere de. :P

Skal lese gjennom de lenkene du la til om de ikke er for lange.

Forøvrig ganske fine priser også. Kan du sende en PM med pris ink frakt og allt?

Geir Arne
    Polaresponsen forteller utrolig mye om kvaliteten ja så lenge vi lytter mellom fire vegger. Her har du noen målinger av noen høyttalere:
    3D3A Lab at Princeton University

Abbey er f.eks en toveis høyttaler hvor både diskant og mellomtone har en diameter på 12" som gjør at når lydbølgen tar av fra høyttalerne så er de matchet. Man kjører toe in såpass mye av det krysser foran lytteren. Vanlige høyttalere vil stråle ut i 180 grader, mens Abbey vil kun sende ut lyden i 90 grader med en meget flat on og off-axis lyd. Jeg usikker på hva timc sikter til når han sier de har dårlig on-axis respons. De har et lite hull i responsen på målingene, men dette inntreffer ikke hvis man setter de riktig opp. De i rommet målingene jeg har sett har vært svært imponerende. Siden de kun utstråler 90 grader vil man få mindre refleksjoner fra sideveggene, gulv og tak. En høyttaler som sprer mye er helt avhengig av akustiske tiltak for at ikke refleksjonene vil ødelegge stereoperspektivet, fokuset og presisjonen. Geddes høyttalerne vil låte bra i et rom uten tiltak selv om de selvsagt også vil vokse på det.

Og da står du igjen med bass og stående bølger. Og dette løser man altså ved å bruke flere suber som gir en jevn og fin respons.

Ja, les linkene. Det er begrenset hva jeg kan om dette og kan neppe forklare alt så veldig godt. Denne linken er også verdt å lese:
    Question about waveguides and directivity - AVS Forum

Prisene står på nettsiden (pr. høyttaler!). Pianolakk koster $ 200-250 mer pr. høyttaler og prisen avhenger av hvilke høyttaler. Frakten er høy, men du kan få den betydelig ned ved å bruke jetcarrier.

Side 8 av 24 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •