Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 466
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Det fikk meg til å savne min gamle Pontiac med 400 blokk, men den hadde bare noen 200hester tror jeg. Uansett så høres motorlyden bare helt himmelsk ut=)

Gratulerer med "nytt" glis!
    Takk for det.

Jeg skal nok få Pontiacen min på veien til sommeren igjen også. Men den står det bare 307 i.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny høyttalere i HiFien. :)

Det har skjedd endel her i heimen selv om jeg har vært passiv i tråden min. 2-kanals monsteret fra Perreaux (Prisma 350) ble levert tilbake grunnet plass, behov og penger. Så får jeg se om jeg prioritere ny effekt i kinoen etterhvert. Inntil videre får A30.7 duge, og det gjør den også i stor grad.

Ingenting kan jo gå ut uten at noe kommer inn. Så settet jeg bestillte fra Perreaux (integrert m/dac og drivverk) har vært i hus en liten stund og fått kjørt seg mot diverse APer. Må si den klarte det med glans.

Perreaux settet var jo tiltenkt å brukes i sammen med Marten, og i dag kom endelig godbitene. Disse har jeg ventet på lenge, og etter å ha hørt Plato (med ganske like elementer) hos Ambiance fikk jeg en skyhøy forventning til hva disse skulle prestere. Og la meg si det med en gang: Det er mulig jeg er i lykkerus, men disse spille grisebra rett ut av esken. Med en pris på over 100k er heller ikke noe annet å forvente men jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte disse fremfor Martin Logan. Banken gjør kanskje det, men ikke jeg!

Plassering av 2 annlegg i et hus som ikke er større enn 100kvm og ikke minst å måtte ta hensyn til hybel i kjelleren har gitt meg meget hodebry den siste tiden hvor jeg har angret, grublet, tenkt, vurdert og til slutt bare tenkt fuck-it, det får gå som det går. Derfor det også har vært stille i tråden. Det skulle vise seg å være et "problem" jeg ikke hadde behøvd å bruke mye energi på. Modellen jeg kjøpte fra Marten heter Getz og er en lukket konstruksjon med 1" diskant, 7" mellomtone og 9" bass, alle keramiske fra Accuton (gamle Thiel and Partner). I tillegg er det en 9" slavebass i alu og denne mistenker jeg for å være en "problem-solver" for meg. For disse er uhyggelig lett å plassere å få til. En sann glede. Og ikke minst, på grunn av plasseringsvennligheten er de, sammen med Dynaudio Focus 140, eneste høyttalerpar som har fungert i min stue. Jeg vil ikke si alt, men mesteparten falt på plass når jeg koblet opp disse allerede FØR jeg har gjort noen akkustiske tiltak i stuen. Naturligvis er de ikke innspillt heller. Så dette lover godt.

Dette har endt opp med å bli en morsom dag, spesielt etter at jeg snudde stuen. Noe dama ikke vet. Det eneste jeg sa til henne var "Bare reis ut og kos deg du, jeg skal bare koble litt i dag uansett. Elsker deg." Hehe, håper jeg får tatt bilde av ansiktet henns når hun kommer hjem.

Legger ut noen bilder for å glede dere som gidder å følge med her. Morsomt å få tips og innspill. Og av og til er kompimenter fra likesinnede det som får meg til å gi det lille ekstra for å komme i mål. Vel, her er mål! ENJOY!

P.S: Har ikke tatt bilder etter jeg snudde stuen. Skal prøve å gjøre det i morgen.

Geir Arne
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0444-jpg

Esker har ankommet.
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0414-jpg

Her skal det pakkes opp. Fort!
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0418-jpg
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0428-jpg
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0430-jpg
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0432-jpg

Ferdig utpakket.
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0437-jpg
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0441-jpg

På plass, eller gamle plassen i det minste.
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0448-jpg
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0452-jpg

"Tilbehør".
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0417-jpg
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0424-jpg
    Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0435-jpg

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med lekre doninger Geir A.

Kan tenke meg gleden ble stor når du endelig fikk de ut av esken! I følge bildene kan jeg tenke meg de havner noe lengre ut på gulvet en hva de er på det ene bildet?

Nå har du noen hundre timer innspilling så slipper det løst. :twisted:

A.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance

Kan tenke meg gleden ble stor når du endelig fikk de ut av esken! I følge bildene kan jeg tenke meg de havner noe lengre ut på gulvet en hva de er på det ene bildet?

Nå har du noen hundre timer innspilling så slipper det løst. :twisted:

A.
    Har ikke mulighet til å dra de så mye lenger ut. Men litt har jeg fått til. Blir heldigvis brukt endel da det er koblet til tv. Så i løpet av jula skal nok dette starte å sette seg.

Geir Arne

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med Marten, ganilsen!

Veldig flotte høyttalere som jeg kunne tenkt meg å ha hørt. Hvor langt er Porsgrunn fra Oslo? 2 timer?

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 !

Hadde vært morsomt å hørt noe slikt en gang !

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk begge to.

Det stemmer KentOve, i underkant av 2 timer fra Oslo city.

Om det skulle passe seg for dere, eller andre intereserte, ta kontakt på PM for kontantinfo. Men vær obs, det låter ikke perfekt og det kommer det aldri til å gjøre her heller. Det står i stuen, med de begrensningene det medfører. Men det er alltid morsomt (og skummelt mtp oppgradering) å få andre innspill. Sikkert mye jeg ikke tenker på som "mangler" men som lett kan tveakes frem.

Geir Arne

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrabbis med nye ht.
    Går det dårlig med Scorpio salget?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja!!!!!!!!!!!

Grattis Geir Arne!!!!!!!

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle være så heldig å få komme og høre, så har ikke jeg så mye jeg skulle sagt med tanke på bra lyd ! 8-)

Men jeg kommer gjerne hvis det passer en gang !

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Terje og Kriller.

Salget av AP går tregt ja. Men det er ikke noe stress. Jeg må ha en kino også da Marten ikke er så egnet til dette og AP passer bra her. Prøver å få en god pris grunnet alderen, men jeg må nok dumpe endel før det forsvinner fort. Men jeg har endel å gå på også om jeg plutselig trenger et salg. Vet heller ikke om jeg skal beholde suben om jeg selger APene.

Har et par alternativer nå jeg er nære å kjøpe for å teste. Det ene er full JBL LS-pakke med dobbel sub. Alternativ 2 er å handle System Audio Explorer Master da jeg allerede har center og 2 par bakhøyttalere i hus og beholde suben. Har lagt inn bud på begge deler så det kan hende det blir fullt i huset snart. :P Når det er sagt MÅ de yte likt eller bedre enn AP i kinosammenheng og helst godt på rock også får å bli stående. Men det er vel ting som er lett omsettelig igjen.

Sitat Opprinnelig postet av Sandlien
    Hvis jeg skulle være så heldig å få komme og høre, så har ikke jeg så mye jeg skulle sagt med tanke på bra lyd ! 8-)

Men jeg kommer gjerne hvis det passer en gang !
    Det får vi til om du er/skal på disse kanter.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Resultatet. :)

Tok et par bilder nå for å vise hvordan det ble. Ikke så aller værst syntes jeg.

Geir Arne

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0462-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-dsc_0467-jpg

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan endte historien med Primare A30.7?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelige høytalere som kommer fra vårt kjære naboland, hvordan dette spiller med dagens elektronikk da? Dette ser veldig bra ut og håper det spiller like godt som det ser ut, spennende med mindre mainstream i hus også da.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvordan endte historien med Primare A30.7?
    Fikk en ny. No questions asked.

Tydelig at de tar kvaliteten på alvor.

Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Nydelige høytalere som kommer fra vårt kjære naboland, hvordan dette spiller med dagens elektronikk da? Dette ser veldig bra ut og håper det spiller like godt som det ser ut, spennende med mindre mainstream i hus også da.
    Takk for det.

De er fremdeles i innspilling her, så vil ikke si så mye om lyden ennå. Bassen blir bedre og bedre. Men oppover likte jeg nesten lyden bedre helt nye. Da var de oppløst og nydelige, nå er de blitt pinlig avslørende. Rommet (som er crap) hjelper heller ikke til. Det stjeler mye bass og legger litt for mye vekt på mellomtonen her. Men missfortså meg rett, det låter aldeles nydelig men dritt inn = dritt ut.

Perreaux fungerer greit som partner til Marten. Misstenker at den er litt varm i klangen og har nok av krefter. Om ikke annet er den en god plass å begynne. Det eneste kjipe med settet er de små plastikk fjernkontrollene. Ikke verdig en pakke til nesten 80k. Det er derimot deilig med en god dac integrert i forsterkeren. Less is more hos meg.

Det eneste som plager meg om dagen er plassering. Ikke hvordan de skal stå i rommet, men hvilket rom de skal stå i. APene okkuperer det beste rommet da de låt helt forferdelig i stuen. 4 gulvstående, en kraftig center og en stor sub er heller ikke noe jeg vil ha i stuen om jeg ikke må. Det jeg funderer veldig på nå er om jeg skal selge APene og skaffe center til Getz, samt snuse opp noen ok bakhøyttalere. Da kommer Marten inn i det beste rommet, men centeren er "kun" en liggende stativhøyttaler. Ikke akkurat konkuransedyktig med AP centeren på rent trøkk i allefall. Nesten så det frister å kikke etter større hus, men det tror jeg ikke økonomien tillater. Tiden vil vise hva jeg ender opp med. For alt jeg vet kan det forandre seg mye bare ved bytte av glassbordet og ny sofa i stoff i stuen. For en gangs skyld har jeg ikke hastverk med å tenke videre, og det er deilig......Håper bare det varer mer enn 2 uker (som er vanlig).

Snuser forresten på 2 stk Velodyne SPL1000Ultra til å hjelpe i bassen, så morsomt skal det bli på nyåret også.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Store høyttalere i lite rom?

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det eneste som plager meg om dagen er plassering. Ikke hvordan de skal stå i rommet, men hvilket rom de skal stå i. APene okkuperer det beste rommet da de låt helt forferdelig i stuen. 4 gulvstående, en kraftig center og en stor sub er heller ikke noe jeg vil ha i stuen om jeg ikke må. Det jeg funderer veldig på nå er om jeg skal selge APene og skaffe center til Getz, samt snuse opp noen ok bakhøyttalere. Da kommer Marten inn i det beste rommet, men centeren er "kun" en liggende stativhøyttaler. Ikke akkurat konkuransedyktig med AP centeren på rent trøkk i allefall. Nesten så det frister å kikke etter større hus, men det tror jeg ikke økonomien tillater. Tiden vil vise hva jeg ender opp med. For alt jeg vet kan det forandre seg mye bare ved bytte av glassbordet og ny sofa i stoff i stuen. For en gangs skyld har jeg ikke hastverk med å tenke videre, og det er deilig......Håper bare det varer mer enn 2 uker (som er vanlig).

Geir Arne
    Har tenkt ut en 3. løsning mtp rom etter "måling" i stuen. Sjekket frekvensresponsen(mellom 10 og 120hz) med sinustoner og ørene for å finne ca hva som var galt i bassområdet. Resultatet var peak rundt 120hz, 65 og 34hz for så å rulle av så kraftig at 28hz var siste hørbare tone. Derav plan 3.

Plan 3 går ut på å rydde noe jeg bruker som roterom (for så å flytte det til et nytt roterom) for så å sette inn stereoen med Marten og Perreaux der. Problemet er at rommet er veldig lite, 3,1x2,5m(7,75kvm) med vindu på ene kortveggen og dør og skap på den andre. "Langveggen" er "ren". Dette må nok dempes noe sinnsykt om det skal fungere, men det er avstand fra lyttepos til høyttalere jeg er mest skeptisk til. Mtp demping tenker jeg "heldemping" på langvegger og tak og noen tykke gardiner på hele kortveggen. Noen som har tro på denne løsningen, eller det et bare å gi opp med en gang?

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Geir.

Tror også i dette rommet vil du ha problemer med utfasinger med utgangspunkt i takhøyde på 240cm @ 70Hz, 140HZ, 170HZ og 210Hz. Noe mye under 30Hz tror jeg blir vanskelig å få frem godt. Alltid verdt et forsøk med et annet rom.

Ellers er du fornøyd med Marten?

A.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Geir.

Tror også i dette rommet vil du ha problemer med utfasinger med utgangspunkt i takhøyde på 240cm @ 70Hz, 140HZ, 170HZ og 210Hz. Noe mye under 30Hz tror jeg blir vanskelig å få frem godt. Alltid verdt et forsøk med et annet rom.

Ellers er du fornøyd med Marten?

A.
    Kan hende dette stemmer, men det er i prinsippet det eneste rommet jeg kan bruke utenom stuen. Jeg kan om jeg må flytte 1 vegg ca 0,5m, men da blir rommet nesten rektangulært. Tror ikke det blir serlig mye bedre.

Men hvorfor skal jeg ikke kunne få respons under 30hz i et slikt rom? Stående bølger over 100hz kan vel også dempes/drepes ganske enkelt.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Kan hende dette stemmer, men det er i prinsippet det eneste rommet jeg kan bruke utenom stuen. Jeg kan om jeg må flytte 1 vegg ca 0,5m, men da blir rommet nesten rektangulært. Tror ikke det blir serlig mye bedre.

Men hvorfor skal jeg ikke kunne få respons under 30hz i et slikt rom? Stående bølger over 100hz kan vel også dempes/drepes ganske enkelt.

Geir Arne
    Lengden på lydbølgene blir for lange og strekker seg over 3/4 lengde av rommet ditt. Med litt hell så går det.

Se lengden på bølgene her. Wavelength frequency convert lambda Hz sound conversion acoustics acoustic audio radio speed of sound and radio waves wave length light vacuum equation formula speed of light - sengpielaudio Sengpiel Berlin

A.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et flott anlegg Ganilsen. Veldig synd du ikke får det til. Jeg tror nokk svaret er eq og subwoofer. Som jeg har sakt i martens tråden på sentralen:-D .

Jeg har hatt akkurat samme problemet som deg, og først når jeg fikk ordnlig fundament i bunn, og mulighet for eq både i subområdet og på hovedhøytalerne løsnet det. Siden du jo prøver mange forskjellige løsninger, og har en sub i kinoen, ville jeg anbefalt deg å prøvd denne. Da vil du ihvertfall få et hint om det er veien å gå.

Klart du trenger en bedre måte å "sy" sammen høytalerne med subben på en du klarer bare med denne subben, men et hint om det er rett vei vil du få.

Side 4 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •