Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder! - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 24 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 466
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det oppsettet er helt rått. Veldig praktisk å kunne endre slik på høyttalerne. Modulbasert blir sjeldent feil.
    Takk for det.

Jeg syntes det er en smart løsning. Nesten rart det ikke er mer utbredt i dette markedet.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig stilig dette! Tøft oppsett! Likte spesielt godt fire suber i bunn he he.

Spiller det etter forventningene? Har du noen målinger? Spesielt interessant med submålinger.

Edit: bladde litt lenger bak i tråden din og fant målinger.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Utrolig stilig dette! Tøft oppsett! Likte spesielt godt fire suber i bunn he he.

Spiller det etter forventningene? Har du noen målinger? Spesielt interessant med submålinger.

Edit: bladde litt lenger bak i tråden din og fant målinger.
    Takk for det.

Det blir litt massivt uten trekk på, så jeg skal ha på det etterhvert.

Du fant noen målinger fra slik jeg hadde det tidligere, og etter litt jobbing med EQen i Yamahaen. Det låt bedre da enn nå, men utgangspunktet nå virker som bedre. Det blir også mye lettere å integrere suber selv om jeg vil ha 2stk bak etterhvert også. :P

Når jeg får tid skal jeg justere inn anlegget både i kinoen og stuen. Da kommer det noen nye målinger. Og så skal jeg se om jeg kobler opp DB1 i stuen sammen med Django for å få litt jevnere bass.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kanskje litt "snillere" ut med trekk på som du sier, men det var ganske så tøft uten:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser utrolig fett ut! Merket du mye på lyden ved å senke diskanten. Spenstig løsning ADAM har gjort der..det gir jo rom for forskjellig plassering både foran og bak lerret. Du kjører på om dagen..herlig

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Ser kanskje litt "snillere" ut med trekk på som du sier, men det var ganske så tøft uten:-D
    Siden rommet er en pasasje ut til verandaen skal jeg i allefall prøve med trekk for å se om det blir noe serlig mer diskre. Men kassen blir jo ikke akkurat usynelig av den grunn. :P

Skal se om jeg kan ta et bilde eller to med trekk på i morgen(eller senere i dag egentlig).

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dette ser utrolig fett ut! Merket du mye på lyden ved å senke diskanten. Spenstig løsning ADAM har gjort der..det gir jo rom for forskjellig plassering både foran og bak lerret. Du kjører på om dagen..herlig
    Takk for det.

Sammenlignet med slik høyttalerne stod før var det ikke så veldig mye forskjell på opplevelse av mellomtone og diskant. Men med nye plassering og diskanten på toppen ble det naturlig nok kunstig høyt lydbilde. Ved flytting av mellomtonekammeret til midten fikk jeg bedret det en god del, men diskanten sitter enda litt høyt i forhold til hva som er perfekt. Slik høyttalerne stod før var diskanten 100% on-axis i vertikal planet. Nå ser jeg rett inn i mellomtonen. Jeg har vurdert å snu mellomtonekammeret for å få diskanten perfekt plassert, men da blir mellomtonen litt for høy og det er kanskje ikke så mye å tjene på noe slik. Alternativt kunne jeg snudd hele høyttaleren på hodet(slik at bassrefleksen står mot taket) for å senke mellomtonemodulen de siste 5-6cm. Jeg har allerede snudd subene på siden(noe man ser av de hvite prikkene på det ene bildet, som tidliger var bunn på suben) for å senke høyttalerne ca 10cm ekstra.

Bakgrunnen for å flytte på elementene var hovedsaklig for å bedre plassen på gulvet og samtidig kanselere så mye av gulv og tak refleksjon i bassen som mulig. Jeg har ikke målt enda for å se om dipen rundt 260-270hz på tidligere målinger har forsvunnet(eller blitt mindre), men det var denne jeg ønsket å minimere. Jeg håpet også å få mer snert i mellombassen, noe jeg har fått, dog på bekostning av dybde i lydbildet og litt "åpenhet". Dette er i grunn ganske naturlig med en slik plassering, men jeg skal prøve å korrigere de negative konsekvensene når jeg for tid. Det er mulig jeg kan få det beste fra begge verdener. På kino syntes jeg heller ikke dette er de viktigste parameterne så det er uansett en grei tradeoff.

Geir Arne

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skulle sjekke disse modulbaserte løsningene igjen på forrige side, men bildene fungerer plutselig ikke lenger?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    skulle sjekke disse modulbaserte løsningene igjen på forrige side, men bildene fungerer plutselig ikke lenger?
    Nei, dessverre.

Jeg linket til bildene fra HFS. Men nå som denne er nede er også bildene borte.

Skal korrigere det når jeg får tid, og takk for at du sier i fra.

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir Marten høyttalerne stående?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Blir Marten høyttalerne stående?
    Definitivt!

Blandt de som har vært innom er dette karakterisert som beste høyttaleren under 100k. Og dette er gutter med ører jeg stoler på. Bassen er dratt frem som en positiv egenskap, men mellomtonen blir karakterisert som fantastisk med både detaljer og snert. Diskanten stikker seg også lite ut, noe grafene også understreker.

Selv syntes jeg også det låter ganske bra, men har vært litt uheldig med plassering i den nye stuen. Så det er mulig jeg må bruke sub selv om høyttalerne i utgangspunktet leverer godt med output i bunn(ved ideell lytteposisjon).

Her er noen grafer som definerer bass problemet ved at jeg har en stor utfasing mellom 80 og 40hz. På bilde 1(vinkelrett) ser man også resultat av en dårlig powerrespons i overgangen mellomtone og diskant. Men på bilde 2(toe-in) ser samme område mye bedre ut. Jeg trenger neppe å presisere at jeg har toe-in til vanlig.

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-django-vinkelrett-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-django-toe-jpg

Begge målinger har 1/6-okt smooting og begge høyttalere målt samtidig.

Nå i helgen håper jeg på mulighet til å integrere en sub, og kanskje legge på noen PEG bånd i tillegg til low-shelf.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du måle en og en høyttaler? Ikke sikkert øvre frekvensområdet stemmer når du måler begge samtidig. Og gjerne litt mindre glatting (f.eks 1/24) som ikke skjuler for mye.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du måle en og en høyttaler? Ikke sikkert øvre frekvensområdet stemmer når du måler begge samtidig. Og gjerne litt mindre glatting (f.eks 1/24) som ikke skjuler for mye.
    Jeg kan legge ut 1/24-okt glatting med begge høyttalerne nå om du ønsker. Men det ser jo ikke pent ut.

En og en høyttaler må vente litt, da jeg ikke har målinger på dette.

Hva tenkte du å se etter?

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vente til du har målt en og en høyttaler.
    Synes det er interessant å se hvordan Marten høyttalere måler. Jeg har lyttet til Coltrane en gang og foreløpig stemmer lytteinntrykkene delvis med målingene du har vist.

Er fult klar over at det ikke ser så pent ut med 1/24 glatting eller høyere oppløsning. Sånn er det hos alle og ingenting overrasker meg der. Ved første øyekast ser målingene dine on-axis ganske så bra ut. Bass responsen er på ingen måter spesielt dårlig.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vente til du har målt en og en høyttaler.
    Synes det er interessant å se hvordan Marten høyttalere måler. Jeg har lyttet til Coltrane en gang og foreløpig stemmer lytteinntrykkene delvis med målingene du har vist.

Er fult klar over at det ikke ser så pent ut med 1/24 glatting eller høyere oppløsning. Sånn er det hos alle og ingenting overrasker meg der. Ved første øyekast ser målingene dine on-axis ganske så bra ut. Bass responsen er på ingen måter spesielt dårlig.
    Det var det jeg syntes også. At det ser bra ut bortsett fra <100hz. On-axis vel og merke.

Det hadde kanskje vært mer interessant om jeg måler med et annet program slik at jeg kan velge tidsintervallen selv? Da slipper du å "se" så mange refleksjoner.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det var det jeg syntes også. At det ser bra ut bortsett fra <100hz. On-axis vel og merke.

Det hadde kanskje vært mer interessant om jeg måler med et annet program slik at jeg kan velge tidsintervallen selv? Da slipper du å "se" så mange refleksjoner.

Geir Arne
    Det holder seg stort sett innenfor -/+5 dB og det er bra.

Gjør ikke noe om det er en del kamfiltereffekt på målingene. Man ser alikevel det store bildet. Eventuelt kan du endre dB aksen til 10 dB. 5 dB slik du viser deg nå er jo veldig detaljert.

Har du frihet til å gjøre store tiltak i rommet eller er det lagt på is?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder seg stort sett innenfor -/+5 dB og det er bra.

Gjør ikke noe om det er en del kamfiltereffekt på målingene. Man ser alikevel det store bildet. Eventuelt kan du endre dB aksen til 10 dB. 5 dB slik du viser deg nå er jo veldig detaljert.

Har du frihet til å gjøre store tiltak i rommet eller er det lagt på is?
    Jeg liker at det er litt avslørende på grafene. Den som viser en graf uten feil/problemer har som regel bare gjemt de bort i lav oppløsning eller høy smoothing. Men om det gjør det lettere kan jeg prøve å huske å endre oppløsningen til 10dB.

Akkurat nå er jeg litt usikker på hva jeg ønsker å gjøre av tiltak i dette rommet (derav planene om å bygge 2 dedikerte lytterom av hybelen) på grunn av utseende, så foreløpig er det kun vurdert demping i taket. 1. refleksjon er hhv vindu og døråpning(uten dør) så der er det ikke mye man kan gjøre. Derimot er vurderes demping av 1.refleksjon på motsatt side(der venstre høyttaler treffer høyre vegg og motsatt). Bakvegg er dessverre full av skap(så det er ikke lenger mulighet for diffusor), så eneste mulighet er frontvegg og/eller flyttbare tiltak.

Geir Arne

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ett par dager siden var jeg på en liten visitt hos Ganilsen i forbindelse med en demo av Marten Django - en høyttaler jeg har hørt mye lovende om, men ikke hadde hatt annleding til å høre - før nå.

Vil først & fremst anbefale alle som enten er nysgjerrige eller på jakt etter nye høyttalere til å holde ørene og øynene åpne for disse fantastiske svenskene. Vi startet litt med noe demomusikk Ganilsen hadde liggende og vi fikk virkelig demonstrert hva som bor i disse høyttalerne - og det er ikke rent lite. Dypbassen har jeg knapt hørt noe lignende og jeg opplevde ett stort & åpent lydbilde. Jeg må få ordensskyld nevne at vi spilte i ett relativt lite og ubehandlet rom - jeg forstod det slik som at det var ett midlertidig rom, og ikke det som skulle bli det fremtidige demorommet. Vi spilte cd på Classe elektronikk. Resten av kvelden spilte vi medbrakt musikk i varierte sjangere, men jeg vil si at Marten klarte alt med glans. Var også noen flere detaljer i lydbildet enn hva ihvertfall jeg er vant med fra før.

Jeg er ikke flink til å beskrive lyd med ord så oppfordrer heller interesserte til å sjekke de ut selv. Ganilsen er ihvertfall en hyggelig og kunnskapsrik person så jeg ville ikke nølt med å ta kontakt.

Kvelden gikk som de fleste slike kvelder - litt for fort - så ikke usannsynlig at jeg må finne på en unnskyldning for å ta en ny svipptur til Porsgrunn

-SirAnt

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige ord sirant. Og det var godt demoen falt i smak, noe jeg fikk inntrykk av under besøket også.

Ved neste annledning vil nok i allefall rommet ha fått litt målrettet demping. Samtidig som nivået på elektronikken skal et hakk eller to opp.

Ellers er du/dere hjertelig velkommen tilbake, og jeg lover å sette av mer tid nå som dåpen er vel overstått.

Geir Arne

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt den beste høytalleren jeg har hørt sålangt i min jakt på nye høytallere

Håper dåpen gikk som planlagt!

-Sirant

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Absolutt den beste høytalleren jeg har hørt sålangt i min jakt på nye høytallere

Håper dåpen gikk som planlagt!

-Sirant
    Dåpen gikk flott. Vel overstått nå.

Og som vanlig når man gjør noe ender det langt over budsjett. :P

Geir Arne

Side 17 av 24 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine