Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 24 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 466
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja det kommer. Har tatt bilder av utpakkingen, men ingen bilder i rommet foreløpig. Skal se hva jeg rekker i morgen.

Geir Arne

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte saker

Hvordan går det med kinoen du hadde planer om? Dette noe som skal i den?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Flotte saker

Hvordan går det med kinoen du hadde planer om? Dette noe som skal i den?
    Kommer litt ann på hvilke planer du tenkte på?

Har tenkt at dette skal stå i stuen, og så har jeg fått god hjelp fra Timc for å få opp rette tiltak. Så håper vi det blir bra.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utpakking av AP frontrekke. :)

Her kommer litt bilder for de som er interessert i slikt.

Geir Arne

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2009-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2010-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2011-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2012-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2013-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2014-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2015-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2016-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2017-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2018-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2019-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2020-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2021-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2022-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2023-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2024-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2025-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2026-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2027-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2028-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2029-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2030-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2031-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2032-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2033-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2034-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2035-custom-jpg

Hjemme hos Ganilsen: Oi........bilder!-img_2036-custom-jpg

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&W CM9, CMC2 og Velodyne DD10

Her er litt bilder fra da CM-settet var en snartur innom kinoen.

Geir Arne

B&W klubben-img_2041-custom-jpg

B&W klubben-img_2042-custom-jpg

B&W klubben-img_2043-custom-jpg

B&W klubben-img_2044-custom-jpg

B&W klubben-img_2045-custom-jpg

B&W klubben-img_2046-custom-jpg

B&W klubben-img_2047-custom-jpg

B&W klubben-img_2048-custom-jpg

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Very nice

Syns forøvrig CM9 spilte godt i kinoen din

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekre saker Ligner veldig på ditt forrige AP oppsett?

Mente du hadde noen planer om en ny kino, kan hende jeg tar feil :P

Du skal ha for tolmodigheten ved oppakning av HT :P Jeg klarer ikke dy meg, bare river det opp med engang, også tenker jeg alltid etterpå "ah skulle kanskje tatt bilder av oppakkingen" for å legge ut på forum :P hehe

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Har tenkt at dette skal stå i stuen, og så har jeg fått god hjelp fra Timc for å få opp rette tiltak. Så håper vi det blir bra.

Geir Arne
    Er spent å høre mer om tiltakene.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rart med det, men jeg og sikkert mange andre også, syns det er intresangt å se bilder av utpakking.

Grattis med nye familiemedlemmer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Er spent å høre mer om tiltakene.
    Om hva jeg går for? Eller hvordan det låter? Evt begge deler så klart?

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Very nice

Syns forøvrig CM9 spilte godt i kinoen din
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Det er rart med det, men jeg og sikkert mange andre også, syns det er intresangt å se bilder av utpakking.

Grattis med nye familiemedlemmer.
    Takk for det.

Bra du likte CM9 Thomas, men misstenker at du kommer til å like de nye enda bedre.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Lekre saker Ligner veldig på ditt forrige AP oppsett?

Mente du hadde noen planer om en ny kino, kan hende jeg tar feil :P

Du skal ha for tolmodigheten ved oppakning av HT :P Jeg klarer ikke dy meg, bare river det opp med engang, også tenker jeg alltid etterpå "ah skulle kanskje tatt bilder av oppakkingen" for å legge ut på forum :P hehe
    Det er nok ganske likt ja. Byttet primært for å få en annen finish som kan passe bedre i stuen, samt at det skulle være oppdaterte elementer "all the way".

Det siste ser ut til å være kun en halveis sannhet. Diskantene er oppdatert, til noe så spesielt som "cone"-diskant som måler 1,75". Denne har form som et lite basselement og ser litt rar ut for å være ærlig, men det er vel det indre som teller? Det høres også ut som om den strekker seg langt ned i frekvens til å være diskant. Har ikke stresset de ennå så vet ikke hvordan den takler veldig høye nivå, men jeg lever i håpet.

Når det kommer til resten av elementene var det ikke rare oppgraderingen. Bassene er tilsynelatende like og ikke "long throw" som jeg ble forespeilet (kan såklart hende spolen er større og kraftigere). Og det er kun øvre mellomtone-elementet i Scorpio som er oppgradert for mindre forvrengning. Greit nok siden Avantera, til 140k, har samme elementer fra midbass og opp men jeg ble litt skuffet over at det kun var diskanten som var ny på centeren. Syntes den skulle fått den oppdaterte mellomtonen som jeg mener Tempo 25 har. Men da hadde den kanskje vært for lik Orion(centeren til Avantera)ytelsesmessig til å forsvare prisforskjellen.

Har også planer om en ny "kino" som du nevner. Pusser opp/bygger om stuen i løpet av sommeren. Da kommer det inn noen tiltak der. Satser høyt og håper på en av Norges beste stuer uten at det skal se ut som et lytterom. Her kan det også hende jeg går videre mot ren 2-kanals om rommet oppe fungerer bra til spill og film.

Den siste planen er også å lage et "ego-rom" som jeg kan sitte i hvis frøkena og det kommende barnet okkupere stuen. Her blir det også gjort noen tiltak om stuen blir en suksess. I den anledning jeg kjøpte inn CM frontrekka og DD10. Så er planen en ok receiver og en nye tv, men dette gidder jeg ikke kjøpe før jeg ser det blir behov for rommet da det taper seg relativt fort i verdi om jeg må selge igjen.

Så får vi se hvordan dette går utover sommeren. Kanskje til og med stresse litt ned frem mot neste kjøp.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Om hva jeg går for? Eller hvordan det låter? Evt begge deler så klart?

Geir Arne
    I første omgang hvilke tiltak du velger.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I første omgang hvilke tiltak du velger.
    Ref tråden jeg startet på sentralen, var det bredbåndet senking av etterklangen jeg var mest på jakt etter. Men selvfølgelig også å minimere peaker og diper så mye som mulig.

Det som skal gjøres er da å bygge en vegg 40cm foran den eksisterende veggen. Her blir det 30cm isolasjon total og 10cm med luftrom bak. I hjørnene inni veggen blir det totalt 4 helmholtz stående i par over hverandre(2 i hvert hjørne). Disse var det tenkt skulle bygges i 30x30x120cm, så de yttesrte 30 cm av veggen blir det bare 10cm isolasjon.

I taket mellom høyttalerne og lyttepos tenkte jeg å lage en ramme med 10cm rockwool og litt luft bak. Denne blir ca 2,4x2,4m. Mulighet også for en lignende løsning bak i rommet.

For å toppe det hele vurderer jeg også 4stk av de diffusorene du kom med tilbud på. Tenkte å sette disse på bakveggen og se hva det gjør med lyden der jeg sitter.

Som du kanskje legger merke til er det ingen tiltak for 1. refleksjon på sidene. Her kan det hende jeg bygger noen "portable" absorbenter som jeg kan sette opp ved kritisk lytting/demo. Skal uansett teste dette, men noen permanet løsning blir det ikke.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut det der. Ville dog ikke ha dempet øvre frekvensområdet i bakre delen av rommet hvis du har bra avstand. Bruk bassfeller/resonatorer som er reflekterende sammen med diffusjon. Diffusjon kan du også bruke med stor fordel på bakre sideveggene, og gjerne ha de pekende noe mot lytteposisjon. Og du kan eksperimentere med å vri på diffusorene på bakveggen mot sideveggene/de andre diffusorene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut det der. Ville dog ikke ha dempet øvre frekvensområdet i bakre delen av rommet hvis du har bra avstand. Bruk bassfeller/resonatorer som er reflekterende sammen med diffusjon. Diffusjon kan du også bruke med stor fordel på bakre sideveggene, og gjerne ha de pekende noe mot lytteposisjon. Og du kan eksperimentere med å vri på diffusorene på bakveggen mot sideveggene/de andre diffusorene.
    Sideveggene blir vanskelig å gjøre noe med både foran og bak lyttepos. På den ene siden finnes det vindu og verandadør, og på andre siden har jeg dører og en "peis", samt helt åpent mot kjøkken i bakkant. I tillegg skal det se ut som, og fungere som, en stue. Det blir nok heller hengt opp bilder på den ledige plassen på sideveggene enn absorbenter for å si det slik.

Grunnen til at jeg ville ha absorbsjon i bakre området var for å få mer behagelig miljø når det blir endel prat rundt spisestuen, samt at det blir likt som andre enden av rommet.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor langt du har kommet med planleggingen, men ville komme med noen forslag.
    Dette med etterklangstid ville jeg ikke hengt meg for mye opp i. Når du får bukt med resonanser, så reduserer du også den. Demping på bakvegg hvis du har bra avstand er regel rett et dårlig tiltak. Du trenger ikke å dempe andre steder enn de flatene som gir deg tidlige refleksjoner. Utenom det så er det kontroll over bassproblemer og diffusjon i bakre delen av rommet som virkelig gir et bra resultat. Demper du både frontvegg og bakvegg, så blir det tørt og lite liv. Det kommer du til å angre på. Diffusjon på bakveggen vil også bidra til behagelig akustikk, det er ingenting å bekymre seg over.

Regner med du får god hjelp fra timc, men hadde bare lyst til å nevne dette.

Og med rette høyttalere trenger du sansynligvis ingen demping på sideveggene.......

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor langt du har kommet med planleggingen, men ville komme med noen forslag.
    Planleggingen egentlig i mål, men litt ekstratiltak(les: bakveggen) er det mulighet for. Tips mottas som vanlig med stor takk.

Dette med etterklangstid ville jeg ikke hengt meg for mye opp i. Når du får bukt med resonanser, så reduserer du også den. Demping på bakvegg hvis du har bra avstand er regel rett et dårlig tiltak. Du trenger ikke å dempe andre steder enn de flatene som gir deg tidlige refleksjoner. Utenom det så er det kontroll over bassproblemer og diffusjon i bakre delen av rommet som virkelig gir et bra resultat. Demper du både frontvegg og bakvegg, så blir det tørt og lite liv. Det kommer du til å angre på. Diffusjon på bakveggen vil også bidra til behagelig akustikk, det er ingenting å bekymre seg over.
    Det henger nok litt sammen som du sier. Grunnen til at jeg bruker begrepet etterklang er fordi jeg føler det er mest passende. Det blir som sagt ganske bredbåndet demping på frontveggen, som i den store sammenhengen ikke er så veldig stor, sammen med 4 resonatorer. Dette for å dempe jevnt og ikke fremheve noen frekvenser. Jeg håper også dette langt på vei er nok til å jevne ut frekvensresponsen. 1. refleksjon i taket må jeg prøve å få såpass dyp at den jobber ned til øvre bass, evt rundt schroeder-frekvensen. Der hvor høyttaleren blir rundstrålende vil jeg tro demping av 1. refleksjon ikke er så kritisk, så lenge man responsmessig har kontroll over frekvensen. 1. refleksjon i taket blir en firkantet modul på rundt 5kvm, og grunnen til at jeg vil ha en modul bak i rommet også er for å få symmetri. Tviler på at den bakerste vil ha noen serlig effekt. På bakveggen har jeg nok beveget meg bort fra absorbsjon og heller vurdert diffusjon. Ser det er noen (eller en i allefall) diskusjon(er) på sentralen der man ikke er helt enig. Tolker dette dithen at jeg burde teste litt for meg selv og finne ut hva jeg liker best. De platene du nå har bestillt var aktuelle i starten men nå er jeg litt usikker. Har også vurdert golden horn på bakveggen. Eller en annen diffusor som kan fungere bra. I taket er jeg også usikker på om jeg skal bytte ut aborbsjon med diffusjon. Men jeg er litt skeptisk siden avstanden ikke er allverden.

Regner med du får god hjelp fra timc, men hadde bare lyst til å nevne dette.
    Han hjelper til, og er vanvittig flink. Og vi er enig i tankegangen rundt rommet virker det som.

Og med rette høyttalere trenger du sansynligvis ingen demping på sideveggene.......
    Her vet du jo at "de rette" høyttalerne ikke kommer inn med det første. Kanskje litt synd, men slik er planen i allefall.

Takk for at du stikker innom og viser interesse.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veien videre.

Da var det vel på tide å sparke liv i denne tråden igjen. Det har vært stille på hifi-fronten siden jeg fikk de nye APene og B&Wene i hus. Og som Orso har vært inne på tidligere bytter og bytter jeg(kanskje litt fort noen ganger) og blir aldri helt fornøyd. Det kommer jeg heller aldri til å bli tror jeg, men jeg syntes det er utrolig morsomt å teste nye ting.

Gikk derfor til innkjøp av litt elektronikk fra Cambridge, hhv 840 integrert og cd-spiller. Dette settet har vist seg å være ganske habilt selv om det ikke koster skjorta. Jeg liker spesielt godt cd-spilleren selv om jeg ikke har spillt en eneste plate på den ennå. Litt av grunnen til at jeg kjøpte settet er at jeg har lest mye bra om nettopp spilleren. Den skal visstnok ha veldig lavt jitter nivå, og lyden er ganske behagelig om man kan bruke det uttrykket. Den har også 2 digitaler innganger, noe som er grunnen til at den ikke har fått smake sølvplater ennå.

Som noen kanskje har sett så har jeg lagt ut og delvis solgt CM-settet og DD10en som jeg i utgangspunktet skulle bruke som oppsett nr 2. Det har sin naturlige forklaring i at jeg fant noen (ganske syke) høyttalere som jeg fikk lyst på. For å gjøre en lang historie kort; jeg klarte ikke å la være. Jeg MÅTTE ha de. De vil i første omgang brukes på Cambridge oppsettet da kjøpet dro økonomien ned i en "all time low". Men her skal jeg satse ganske tungt, og har merket meg ut en vei jeg har tenkt å gå. Siden flere av mine venner mener jeg vingler mer enn en værhane i storm, så skal jeg vente med å fortelle hva jeg planlegger til det faktisk er i hus og dermed begrense vinglingen til mitt eget hode.

Det som har vært i mitt eie lengst om dagen er Primare settet. Har lyst til å oppgradere her også men finner ingenting som overgår dette med god margin uten at prisen dobles eller tripples. Bytting på elektronikk fronten i kinoen er dermet utelukket. Har litt lyst til å teste NAD Master, bare for å ha testet noe annet i samme prisklasse. Både Primare og NAD har vært smarte og benytter modulbaserte prosessorer slik at man kan oppgradere lyd- og videokort når det kommer nye formater. En HD-lyd oppgradering på Primaren er derimot på sin plass snart. Jeg lever fremdeles i Dolby Digital/DTS-land, men klarer meg med det på film. NADen frister forøvrig å teste da denne har dobbel sub ut og Audyssey romkorreksjon, noe Primare ikke har. Det Primare derimot kan skilte med er balansert ut på alle kanaler. Og etter å ha brukt RCA en stund mellom SP32 og A307 har jeg nå bestillt 3 par med XLR fra VDH for å igjen kunne kjøre balansert drift. Har man først noe fra ett merke syntes jeg man må følge opp, så handlet også noen HDMI-kabler fra VDH selv om jeg vet det har lite(les: ingenting) å si. 8) Til front og center har jeg hatt Magnum noen uker nå, så disse beholdes naturlig nok. Bare strømkabler igjen, men det haster ikke.

På høyttaleresiden i kinoen kommer jeg til å fortsette med Audio Physic, men vurderer fortløpende andre alternativer. Det har derimot vist seg at AP står seg meget godt mot konkurentene, så inntil videre står de trygt. Det som derimot skjer er at jeg trenger en sub. Har klart å begrense valget til 2 kandidater. Røper hvem det blir så fort en av de er i hus. Bakhøyttalere må jeg også kikke etter, men mine gode "gamle" SA 520 gjør en god jobb her foreløpig. Bare litt synd de er i cherry. Grunnet økonomi vil nok ikke kinorommet bli veldig ideelt det første året. Jeg vil nok henge opp noen akkustikkplater i 1. refleksjon, men håper på sikt jeg kan bygge meg et RPG level 3 rom. Ikke avskrekkende pris på dette, og bassfeller har jeg allerede fått tak i.

Sammen med kablene ble det også kjøp av 2 nye TVer. Plasma denne gangen i form av Panasonic. En 50G30 som kan brukes i stuen til tv titting, og en 55VT30 til kinoen for bruk på film og spill. Håper jeg endelig kan få ett sortnivå jeg kan leve med, for her feilet Samsungen når lyset forsvant av.

I det siste har jeg egentlig bare brukt oppsettet som det står, med Primare og AP, men har hatt endel spennende innom. Conrad Johnson, Edge og APL har vært testet og spesielt CJ utmerket seg som morsom. Merker også at det har løsnet litt mer i Scorpio25 og disse spiller nå ganske bra, forutsetningene tatt i betraktning.

Nå blir det nok litt stille på oppsettsfronten en liten stund da termin nærmer seg og jeg har en del oppussing å ta meg av før det spretter ut en liten jente. Men jeg skal få tatt noen bilder når alt er satt opp igjen i respektive rom. Forhåpentligvis i løpet av september. Men hvem vet, vingler jo litt her også. :P

Geir Arne

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GA.

Det eneste jeg ikke tar for "go fisk" i de utsagnene du kommer med er dette: Spretter ut ei lita jente!! Skal love deg at disse skapningene ikke spretter ut! Det har jeg ei som kan fortelle alt om.

Ellers er jeg enig i det å holde tanker inne i hodet helt til en handel er et faktum. Ellers kan tråden virke noe flakende når man leser gjennom. Likens som min egen tråd har blitt den siste tiden.
    Har med tiden skjønt at du er hardcore AP & Primare fan, og det er det ingenting galt med. Gjør det bare enda mere spenende fram til nye komponenter har kommet inn i deres "hule".

A.

Side 10 av 24 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •