Philips 56pfl9954H

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Philips 56pfl9954H

Heisann folkens!

Først må jeg takke for mange gode tråder med mye nyttig info! Har lest og lest i forbindelse med tv-kjøp, og kommer nok til å plukke opp endel tips når lommeboka har kommet seg etter sjokket og jeg skal ha surround.

Etter mange år (ca 5) som konstant blakk og på flyttefot har jeg kjøpt meg tv. Tidligere har jeg hatt en laptop med meget god skjerm og grafikkort, men nå var det på tide med noe større. Hadde liten peiling, men tenkte at samsung var bra, (men det viste seg at det bare var de som hadde mest aggressiv markedsføring) og visste jeg ville ha noe med stort med bra bilde, og ikke 3D.
    På jobben fikk vi en stor plasma hvor alt ser ut som det er en dokumentar (fikk følelsen av at det var for mye kontrast, men tror kanskje det har å gjøre med kaldere fargetemperatur (blåere) og filtere som Philips's Natural Motion.

Etter å ha lest mange tester stod valget mellom Philips 52pfl9704H og 56pfl9954H. Siden 56" er utgående og meget spesiell (med 21:9 formatet) var det ingen butikker som hadde den utstilt. Så etter å ha lest mange skeptiske kommentarer var jeg ikke sikker på om den var noe for meg, men det var for fristende å la være, og når Expert la den ut til 19888,- var jeg solgt (og man har jo angrerett om man ikke liker det.)

Synes det ligger mange tråder om tv'en fra folk som er nysgjerrige på tv'en her, men lite fra de som faktisk eier den, så her er mine umiddelbare erfaringer. Fikk tv'en opp på veggen i går, så dette er førsteinntrykket.

- Undertekster. Ja de forsvinner om man ikke beveger bildet opp, men jeg har lært meg engelsk så jeg trenger de ikke. Å lære seg engelsk kan anbefales! ;P
    - Avstand fra veggen. Med medfølgende veggfeste kommer den langt fra veggen, men det virker som det er meningen for at ambilighten skal virke best (regner i alle fall med at det er tanken bak).
    Den har også fått pepper for at kontaktene går rett bakover, men med philips's veggfeste er det så langt til veggen at dette ikke var noe problem for meg.
    - Skaleringen. Her må jeg innrømme det ikke plager meg det grann at det skaleres opp, i motsetning til mange bilde-fundamentalister. Pass på å ikke kjøre bilen på annet enn 1500 omdreininger gutter, det er å skalere opp turtallet! Jeg innrømmer gladelig jeg er grønn på området, men jeg er sær og kresen på alt av lyd og bilde, og jeg synes det fungerer bra!
    - Bildekvaliteten. Her var jeg mest skeptisk, siden testene sier at man ikke får like bra sortnivå og lysstyrke som led-baklysning. Min tv henger ved 4 meter med vindu, og jeg ser knapt gjennskinn i tv'en, og lysstyrken og bildekvaliteten er super! Da jeg så på 9704H i butikken synes jeg sortnivået nesten var for sort, slik at alt som var mørkt (brukte Star Trek-filmen på dvd som demo) ble helt sort, og nyansene kom ikke frem. Jada, man kan justere brightness, men hva skal jeg med mer sortnivå enn jeg bruker? Under første filmen i går måtte jeg skru opp brightness uansett. (nå kommer sikkert noen til å forklare meg, om de har giddi lese denne romanen, forklare meg forskjellen mellom sortnivå og brightness, men ærlig talt. Om jeg må øke brightness fordi det er for sort må det da være sortnivå i bøtter og spann til meg..)
    - Ambilight. Har prøvd alle innstillingene, men får det ikke svakt nok. Har skrudd det helt ned, men det er fortsatt for mye. Når det er mørkt på skjermen lyser det fortsatt hvitt (eller hvitaktig) i ambillighten. Da hadde det vært bedre at den skrudde seg av dersom den ikke kan dimme lavere. Vet at led-lyskastere dimmer ikke mellom 0-20%, det er av, eller på ved 20%, mulig det er det samme her?
    - Nett-tv. Youtube på tven er jo artig, men det første jeg fikk spørsmål om når jeg koblet inn ethernet-kabelen var om jeg skulle stenge ute voksen-filmer med parental control. Men når jeg vel var inne så jeg ikke noe til denne pay-tv'en. Skuffa!
    - Lyden var like bra som testene sier, siden jeg bare har surround i 2:0 foreløpig bruker jeg tvlyden som liksom-senter, og det gir et noe bredere lydbilde.
    - Expert-kundeslurvis lovte meg at det skulle følge med bordstativ. Det gjorde det ikke. Når jeg ringte de fikk jeg beskjed om å kontakte philips. De sa at dette var jo forhandlers oppgave å ta seg av, og "det vet de godt!". Kundeslurvis har såklart ikke svart etterpå. (de har jo fått pengene sine). Såklart gjør tv'en seg bedre på veggen, men siden jeg ikke var sikker på om formatet var noe for meg hadde jeg ikke lyst til å borre hull i veggen med en gang. Det ble jeg nødt til siden det ikke fulgte med stativ, men det er ok, den blir jaggu hengende.
    - Natural motion. Som jeg nevnte tidligere synes jeg noen tv'er gjør at alt ser ut som dokumentarer, og det gjør denne også når jeg skrur på "natural motion". Hva i all verden er det denne funksjonen skal tilføre? Det ser jo helt forferdelig ut! Har observert dette i flere butikker, vil dere ikke selge tv'er?
    - Har skrudd kontrastnivået ned til 55%, farge opp til 70% med utgangspunkt i cinema-settingen. Dette funker best for meg på filmene jeg har sett hittil, men skal nok prøve noe annet på spill.

Lyden hjemme besørges av konfirmasjonsanlegget (8000 kr var mye den gang, men jeg har det ennå, 14 år etter), Denon receiver og Dali 104. Ikke high-end, men jeg synes de låter bra!
    Lurer på å bruke Mirage OS3 Sat til surround, og feste de i taket, samt beholde Daliene slik at jeg får 4 i front, både oppe og nede. Noen erfaringer med dette?
    Bor i blokk, så Mirage sin 8" sub er vel kanskje det heftigste jeg kan tillate meg, men har hørt den spiller meget bra for sin størrelse.
    Surround-receiver har jeg ikke anelse om hva jeg trenger, der er jeg helt uten preferanser og erfaring.

Dette innlegget ble av Knausgård-dimensjoner, gratulerer til de som fullførte

Newcomer Zed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett den TVen på Expert på Lade i Trondheim. Jeg likte det godt, og er sikert på at det formatet 21:9 kommert til å bli standard en dag. Jeg så på filmen Independent Day på Blue Ray og det var deilig og selfølgelig uten tekst.
    Faktisk likte det Philips bildet bedre enn alle andre tv-er. Samsungs tv serie 9 innludert.
    Har faktisk tenkt et stund å ta tv hjem,....uten tekst.

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om 21:9 blir standard eller ikke skal jeg ikke spå. Noen tv-program gjør seg i det formatet, andre ikke. Nyhetene og Norge rundt er vel kanskje best i 16:9?
    Men på film er denne tv'en helt glimrende! Uten tekst ja. :-D

Men når jeg ser på film med andre som vil ha tekst, så blir det en liten svart stripe nederst og folk blir litt flatere, så det funker jo ikke så godt. Men for min del blir hele filmopplevelsen dårligere av tekst i utgangspunktet, så det gjør ikke så mye fra eller til.

Bildet er fint på den ja, selv om jeg synes at plasma med glasskjerm så utrolig skarpt og fint ut i butikken. Men det ville blitt veldig gjenskinn hjemme hos meg.

Expert på Lade ja.. Tenk deg Åge i 21:9 da du. Eller Sie Gubba, uten tekst. hæ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •