Jokris - avsluttet - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 39 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 769
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja det er noe jeg også ha begynt å interessere meg for, de siste ukene. Det er fordi jeg nylig har bestilt meg en xindak dac-8, som bruker nettopp et slikt rør.

Har ikke særlig peiling, men har akkurat bestilt et par Jan (Sylvania) 6922 som skal være ganske bra.

Dette under skrev avdøde Kjell B etter en test av slike rør i xindak dac-5. Han forutsatte nok da at resten av kjeden var ganske transparent/nøytral, gjerne en transistor-amp. En litt lang test, ta den for det den er verdt, håper du syns den er litt relevant. Limte den inn, fordi du vel ikke kom inn på det nye MA-forumet.

"Her føler en liste over de beste rørene av type ECC88/6922. Listen er et resultat fra en omfattende testrunde med mange typer ECC88 - inkl. industrielle 6922, E88CC og E188CC pluss TV-varianten PCC88. USA-betegnelsene er 6DJ8 for ECC88 og 7DJ8 for PCC88. NOS-rør er som vanlig de beste.

Testen ble utført med katodefølger-trinnet i Xindak DAC-5 (hvor det normalt sitter et russisk 6922), men vil være almengyldig for mange applikasjoner. Strømmen i hver triode er 3,4 mA i denne kretsen. Xindak DAC-5 har i utgangspunktet en noe musikalsk lettflytende spillestil, slik at rør med detaljert (analytisk) klarhet vil bli foretrukket. Rør-preferansene i denne listen må også sees på denne bakgrunn.

Del 1. Test av Philips- og Mullard-rør.

De interessante rørene her er de som er produsert av Philips i Holland. Amperex Holland er det samme som Philips Holland. Produsert av Philips. Mullard er kun med i samme test-gruppe her fordi Philips-eide Mullard i England produserte mange av de samme rørene - dessverre oftest med dårligere lyd, og ihvertfall alltid med en annen type lyd enn de ekte Philips. I det følgende omtales utelukkende Philips-rør - kun et lite avsnitt om Mullard nederst i del 1.

Når det gjelder Philips så er saken klar. De beste rørene er de eldste - Philips Miniwatt eller Amperex Bugle Boy fra 50-tallet med D-getter. Disse har den nødvendige klarheten som DAC-5 trenger - dessverre er de vanskelige å finne idag - og svært dyre. For Philips og Amperex gjelder at lyden blir suksessivt mindre og mindre klar og analytisk etter som vi beveger oss fra 50-tallet og over i 60- og 70-årene. Heldigvis er det et par lyspunkter også blant de nyere rørene.

Philips Miniwatt 60-tall (og tilsvarende Amperex Bugle Boy) med deres store O-getter (egentlig fra slutten av 50-tallet) har mye av klarheten fra de gamle D-getter og dessuten mer 3-D klang - disse får også godkjent.

Senere ble det liten O-getter - de er ikke så gode. Problemet er en økende uklarhet i lyden og med mangelfull rom-informasjon. Disse heter nå bare Philips eller Amperex - eventuelt kan den gamle SQ-betegnelsen fortsatt henge med.

Så kommer et lysende godt rør - Philips ECC88 med disk-getter (men uten "A frame", se nedenfor). Dette røret fra ca. 1970, som ellers ligner de tidligere modeller ovenfor, har flere gode egenskaper, inkl. rel. lav pris. Det spiller varmt, dynamisk og detaljert, og igjen får vi den berømte Philips-mellomtonen - god gammel rørlyd på sitt beste. Og spiller mer fyldig enn de gamle berømte Philips.

Men så, etter 1970, blir Philips ECC88 produsert i den siste varianten med både disk-getter og "A frame". Getter holdes av en A-formet ramme. Dette røret gir i DAC-5 en uklar gjengivelse - det blir for mye sonoritet og etterklang i lyden - anbefales ikke.

Igjen kommer en overraskelse. Philips "A frame" ble også produsert i en PCC88-utgave med samme utseende - og denne har langt bedre lyd - ingen fremhevet mellomtone - bred åpen lyd - stort frekvensområde - spiller litt pent og forsiktig, men derfor meget ørevennlig. Så Philips PCC88 "A frame" anbefales så absolutt.

Philips-rør med disk-getter: Getter har form som en rund skive istedenfor mer vanlig, en ring. Denne skiven har 8 små runde fordypninger langs kanten. Kalles gjerne "dimpled disk getter". Selve getterformen har ingenting med lyden å gjøre, men brukes til å identifisere de enkelte rørvariantene (årgangene).

De gamle Mullard (big old logo) spiller veldig homogent, de mangler noe av Philips-fokuset på mellomtoneområdet og er varmere i klangen. Men er ellers ganske like i lyden med Philips 1950-60. Nyere Mullard (liten logo, dimpled disk getter i typisk Mullard-stil, dvs. ikke "A frame") blir motsatt Philips mere klare i lyden, men har en svak sonoritet i øvre register som gjør lyden mindre oppløst enn ønskelig. Industrivarianten CV2493 (E188CC-type) uten logo fra rundt 1980 spilte nøytralt, men ikke så god oppløsning likevel.

Vinnerne her i Philips/Mullard-gruppen er Philips Miniwatt (= Amperex Bugle Boy) D-getter 50-tall og stor O-getter 50/60-tall. Også visse nyere Philips med dimpled disk getter var gode. Har man bruk for den varme litt sonore Mullard-lyden så er Mullard stor eller liten logo også gode rør. Dog vil noen savne mer crisp diskant.

Rørets årgang og opphav var avgjørende viktig for lydkvaliteten. Derimot var det generelt av liten betydning om røret var merket ECC88, PCC88, E88CC eller E188CC. Kun skal det sies at PCC88 (pga litt lavere strømtrekk) gir en litt mer tilbaketrukket mellomtone, kan noen ganger være fordelaktig, og i ett tilfelle ovenfor ("A frame") var PCC88 mye bedre enn ECC88.

Del 2. Telefunken-rør.

Telefunken ECC88, E288CC og PCC88 spilte tørt og med imponerende klarhet - faktisk ble det noe billigere PCC88 foretrukket. Bortsett fra en viss fremhevelse av mellomtonen ("chesty"- stemme-området) var gjengivelsen homogen og fin.

Mht detaljert lyd - enda bedre spilte super-røret ECC86 som har noe rundt dobbel så høy transconductance som ECC88. Det medfører at strømmen i røret (hver triode-halvdel) i DAC-5 stiger fra 3,4 mA til 5,5 mA. Som leder til enda mer fremhevelse av mellomtone-området - imponerende på korsang, men ikke helt homogent.

Med strøm redusert til 2,5 - 3 mA (katodefølger) spilte både ECC/PCC88 og ECC86 flott og homogent - nå falt mellomtonen på plass - og lyden ble mer lettflytende.

Del 3. Klassiske Siemens-rør.

Generelt spiller disse som en mellomting mellom Telefunken og Mullard - mange vil falle for denne klangen. Veldig dynamisk, passe tørt og klart, aldri aggressivt. Og nesten utrolig balansert fra bunn til topp. Kun skal det bemerkes at Siemens PCC88 (i senere årganger, de man finner idag) ikke er i samme liga som ECC88-variantene. Så nyere Siemens PCC88 blir ikke godkjent som et high-end rør.

De testede rørene her er de eldre variantene før 1970, altså uten "A frame".

Det beste røret her er naturligvis Siemens Cca - men den gamle opprinnelige typen er nærmest umulig å oppdrive idag. Et par litt nyere Cca-varianter jeg hadde med her (senere 60-tall, stemplet kode A3 og A4) var de beste rørene av Siemens-typene, tett fulgt av Siemens E88CC (med de samme kodene). Senere ble det gamle Cca med O-getter funnet frem (fra ca. 1960, med "grey shield" og uten kode) - det var et nærmest ubrukt NOS-rør og spilte med rund og artikulert mellomtone, men akkurat i Xindak DAC-5 var de nyere Cca ovenfor mere passende med en større vekt på klarhet i lyden.

Industri-varianten Siemens CV8065 (kode A3) spilte noe mer uklart, ikke helt så bra som de øvrige Siemens her. Men får godkjent.

Til slutt ble Siemens "A frame" testet - et rør som ble produsert en viss periode etter 1970. Dette røret spilte pent, men med noe fokus på analytisk klarhet - helt klart et godt hifi-rør. Men ikke så engasjerende og sprudlende som de gode gamle. Merk at Siemens "A frame" også er stemplet med kode A6, men denne koden ble fortsatt benyttet 1980 på dårligere rør uten "A frame".

Del 4. Andre rør inkl. 6DJ8 og 6922.

Det russiske super-røret 6N23-EV (6N23-EB, 6H23-EB) er NOS Sovtek-produksjon og ekvivalent med ECC88/6922, ble anskaffet fra thetubestore.com og testet i Xindak DAC-5. Dette røret spiller mer tørt og dynamisk enn det nyproduserte Electro-Harmonix 6922, og begge disse rørene spiller f.ø. balansert og homogent - dog kan man med det mer detaljerte NOS-røret høre en diskant som ikke er helt perfekt. Diskant og spillestil kan minne litt om det 6N1-røret som følger med nyere Music Angel KT88 - men 6N23 er i en annen og høyere kvalitetsklasse - så dette er bare for å beskrive de spesielle egenskaper man kan høre. Som typisk for russiske NOS-rør får man altså en litt grå og anonym mellomtone (altså litt i retning av transistorlyd, men likevel også noe av de gamle rør-egenskapene), og en litt pågående diskant som ikke er superdetaljert og heller ikke er aggressiv. Konklusjon: Et godt rør, men ikke i toppligaen når vi snakker om NOS-rør. Et alternativ når man ønsker mere detaljer i lyden enn det medfølgende Electro-Harmonix-røret gir. En god egenskap med begge disse rørene er at lyden virker utstrakt (stort frekvensområde) fordi mellomtonen ikke er for dominerende.

Så var turen kommet til det kinesiske 6N11, som også er ekvivalent med ECC88/6922 og anskaffet fra thetubestore.com. Dette røret er populært i Kina i mer avansert hifi, og det kan høres. Røret spiller pent, og lyden fra en digital kilde blir mer analog i karakter - man kan tro man lytter til en god vinyl-spiller. Pen og klar diskant, åpen og frodig mellomtone med ikke så lite klassisk rørklang, kun kan man som ved en gammeldags platespiller høre at det ikke blir slikt grep om bunnoktavene som man er vant med fra typiske CD-spillere. Altså en analog karakter fra bunn til topp. Men bassen var aldri løs og uklar, kun virket bass-området litt forsiktig gjengitt, altså ikke den punchy harde bassen digitale kilder typisk gir. Igjen - som en god klassisk platespiller. Røret er billig, 110 kr. fra USA + frakt. Ja, dette er en vinner.

Tungsram E88CC anno 1972 (det velkjente med rød skrift) ble anskaffet fra thetubestore.com og testet her. Lyden var ganske tørr og punchy, men som typisk for Tungsram med en noe resonant nedre diskant/øvre mellomtone - det øvre registeret blir noe dominerende, om enn ikke direkte aggressivt. Men en tydelig betoning. Ikke godkjent.

Brimar E88CC spilte forsåvidt homogent og dynamisk nok, men manglet oppløsning - det ble uklart og udetaljert. Ikke godkjent.

Til slutt noen viktige ECC88-typer fra USA - det dreier seg om JAN-rør (militær-spec. m/grønn skrift) fra Sylvania - slike rør ble senere (1980) hetende JAN-Philips ECG - samme fabrikk og nær samme lyd. Her finnes det gode rør som spiller homogent, dynamisk og med kontroll. Dette er rør som matcher Xindak DAC-5 meget godt. Og disse rørene selges til hyggelige priser.

JAN Sylvania 6DJ8 (fra 1973) spilte tørt og punchy med god bass og god kontroll, her dominerer makrodynamikk fremfor findetaljene. Selv om klassisk musikk kom bra fra det, er nok dette et rør mer til rock og rytmisk pop. Men for all del - røret er godt nok til å benyttes allround.

JAN Sylvania 6922 (fra 1973) er dyrere i innkjøp, men dette henger sammen med lydkvalitet på et annet og høyere nivå. Musikken klinger åpent og detaljert, nesten som de gode europeiske rørene, men samtidig med en touch mere trykk i øvre bass/nedre mellomtone - korsang gjengis med imponerende live-stemning.
    Dette er et rør i toppklasse.

Konklusjon:
    De beste rørene er alle NOS-typer:
    Amperex/Philips Miniwatt 1950 til tidlig 60-tall (D-getter og stor O-getter)
    Philips ECC88 disk-getter uten "A frame" ca. 1970 (varm dynamisk lyd)
    Philips PCC88 "A frame" fra utover 70-årene (spiller pent og med stort frekvensområde)
    Amperex USA (ikke Holland) 1960 til 1970 (Edit: se neste post nedenfor)
    Mullard 50-tall (varm lyd)
    Telefunken i alle varianter
    Siemens tidlig 60-tall
    Sylvania 6922 "

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for den infoen , kan du få tak i uttalelsen hans om usa amperex også? dette er på vei til meg i posten, gjerne også om ecc82 rør også?
    igjen , takker så mye for den fine posten

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amperex USA PQ 6922.

Et av de beste ECC88 var ikke med i testen ovenfor. Det gjelder de spesielle Amperex-rør produsert i USA og altså ikke i Holland. USA-fabrikken ble satt opp med Philips-tooling, men rørene avviker litt i lydbalanse. Perioden 1960-70 er viktigst.

Testet her ble Amperex USA PQ 6922-rør "white label" (hvit skrift) fra 1965.
    Røret har stor O-getter (ring-getter) som de beste (eldre) Miniwatt-rør fra Holland, og lyden er av samme høye kvalitet, men med den forskjell at mellomtonen ikke blir fremhevet - lydbildet fra USA-røret blir altså slankere og mer homogent. Og med stort frekvensområde.

Dette røret spiller både tørt og mykt på en gang. Det blir følgelig et vell av detaljer som preger et musikalsk lydbilde uten øretrettende elementer. Her er det de musikalske detaljene som fremheves - slik at røret spiller nydelig også på dårlige innspillinger - dette er et godt eksempel på "rør-magi". Et stort symfoni-orkester kan ikke bli bedre enn med dette røret - nydelige crispe fioliner - her er topp-diskanten med.

For de som synes ekte Philips Holland (50/60-tall) spiller med for mye vekt på mellomtone-området så vil løsningen kunne være dette 6922-røret produsert i USA.

Merk at "white label"-rørene spiller bedre enn de senere "orange label", som ikke har samme oppløsning og detalj-gjengivelse. Til gjengjeld spiller "orange label" med et større og mer fyldig lydbilde - de er gode rør de også. Og en litt skarp snert i toppen gjør at lyden fortsatt virker transientmessig kvikk. De testede "orange label" var fra 1968.

Produksjonsperioder:
    White label: 1960-67.
    Orange label: 1968-75.

Rørene ECC189 og PCC189 kan erstatte ECC88 og PCC88 i visse applikasjoner. PCC189 ble testet i Xindak DAC-5 med meget gode resultater:
    : Rør trÃ¥der » Test av PCC189 tart=0&S=0ef666c23636108067c4c98a119b94c1

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av united59
    Amperex USA PQ 6922.

Et av de beste ECC88 var ikke med i testen ovenfor. Det gjelder de spesielle Amperex-rør produsert i USA og altså ikke i Holland. USA-fabrikken ble satt opp med Philips-tooling, men rørene avviker litt i lydbalanse. Perioden 1960-70 er viktigst.

Testet her ble Amperex USA PQ 6922-rør "white label" (hvit skrift) fra 1965.
    Røret har stor O-getter (ring-getter) som de beste (eldre) Miniwatt-rør fra Holland, og lyden er av samme høye kvalitet, men med den forskjell at mellomtonen ikke blir fremhevet - lydbildet fra USA-røret blir altså slankere og mer homogent. Og med stort frekvensområde.

Dette røret spiller både tørt og mykt på en gang. Det blir følgelig et vell av detaljer som preger et musikalsk lydbilde uten øretrettende elementer. Her er det de musikalske detaljene som fremheves - slik at røret spiller nydelig også på dårlige innspillinger - dette er et godt eksempel på "rør-magi". Et stort symfoni-orkester kan ikke bli bedre enn med dette røret - nydelige crispe fioliner - her er topp-diskanten med.

For de som synes ekte Philips Holland (50/60-tall) spiller med for mye vekt på mellomtone-området så vil løsningen kunne være dette 6922-røret produsert i USA.

Merk at "white label"-rørene spiller bedre enn de senere "orange label", som ikke har samme oppløsning og detalj-gjengivelse. Til gjengjeld spiller "orange label" med et større og mer fyldig lydbilde - de er gode rør de også. Og en litt skarp snert i toppen gjør at lyden fortsatt virker transientmessig kvikk. De testede "orange label" var fra 1968.

Produksjonsperioder:
    White label: 1960-67.
    Orange label: 1968-75.

Rørene ECC189 og PCC189 kan erstatte ECC88 og PCC88 i visse applikasjoner. PCC189 ble testet i Xindak DAC-5 med meget gode resultater:
    : Rør trÃ¥der » Test av PCC189 tart=0&S=0ef666c23636108067c4c98a119b94c1

knall, det er akkurat dette røret som jeg har kjøpt ikke billige men sikkert verdt det håper jeg
    takk igjen for innlegget

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som et bra rør ja,håper det passer i oppsettet ditt.
    Får du et eller to til overs etter hvert, si gjerne ifra;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som et bra rør ja,håper det passer i oppsettet ditt.
    Får du et eller to til overs etter hvert, si gjerne ifra;-)

i første omgang er det ett par jeg har fått tak i ,men er de gode så blir det fler av de, skal bli artig å teste ett amerikansk lagd amperex, phillips lagde jo flesteparten av røra dems

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lå det og ventet en mail som var artig på morraen her en av de amerikanske kontaktene mine hadde nemmelig fått tak i 100 12au7a rca cleartop og 100 rca 12ax7a rør, i orginal rca styrofoam koffert, og har aldri vært ute av kofferten før nå, rørene er så testet og jeg fikk første dips på de beste, rørene er da selvfølgelig tett matchet (betyr ikke så mye).
    Det artige med dette for meg er at rørene er stemplet uken etter jeg ble født , så de er en uke yngre enn meg selv han som solgte de er forøvrig født 14 dager etter så vi hadde noe felles der, allså skjønte han at det var stas for meg å få tak i noen av de
    har ikke testet såpass "nye" 12ax7A eller 12au7a ct fra rca før så det skal bli artig, såvidt meg bekjent så har rørene fra slutten av 60 og begynnelsen av 70 tallet litt mer varme enn de tidligere rca rørene, uansett gøy å få tak i

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rca cleartop

Og hvor ung er du da, om jeg får spørre, unge mann?

Jeg driver faktisknå og tester ut de cleartop'ne jeg kjøpte av deg, 63-årgang var det vel, sammen med pc88 philips a-frame (harleen).

Philips-rørene var knall her, sammen med ge5814a, men lurer på om cleartop'ne faktisk kan fungere enda bedre.
    Jeg har kjøpt to par med cleartop fra 1958-9 også, det er fra da jeg ble født, uten at har hjulpet særlig.....
    Jeg har altså ikke merket særlig forskjell mellom de årgangene. Foreløpig...

Men hvis nyere er varmere, er det interessant ja...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker litt på RCA eller Mullard til DAC'en...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvor ung er du da, om jeg får spørre, unge mann?

Jeg driver faktisknå og tester ut de cleartop'ne jeg kjøpte av deg, 63-årgang var det vel, sammen med pc88 philips a-frame (harleen).

Philips-rørene var knall her, sammen med ge5814a, men lurer på om cleartop'ne faktisk kan fungere enda bedre.
    Jeg har kjøpt to par med cleartop fra 1958-9 også, det er fra da jeg ble født, uten at har hjulpet særlig.....
    Jeg har altså ikke merket særlig forskjell mellom de årgangene. Foreløpig...

Men hvis nyere er varmere, er det interessant ja...

er en 69 årgang , rett før månelandingen interesant at du skal teste de, jeg skal nettopp teste ge5814a , 58 mod, 3 mic, 5 star oppmot cleartop jeg også, bruker ofte cleartoppene som en målestokk
    de phillips rørene står på min liste også etter å ha lest Kjell sine visdomsord
    jeg har har lagt merke til små nyanser på de forskjellige ct årgangene , men det kan ha forskjellige årsaker som kan ligge mentallt hos meg også ikke minst,
    det paRET jeg har med ct fra 55 med bp er dog annerledes uten tvil

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tenker litt på RCA eller Mullard til DAC'en...
    hvilken rørtype bruker du i dac , glemsk her :???:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du spurte om Kjells anbefalinger mht ecc82, her har han nok ikke vært like omfattende og generell som mht e88cc/6922 (han hadde endel på ecc85, om du er interessert).

Men han tok for seg Brimar på generelt grunnlag (ikke bare som anbefaling mht MA), jeg poster det her:

""Den engelske fabrikken Brimar produserte i mange år radio-rør etter amerikansk resept, dette i forbindelse med at Brimar hadde samme eier som Western Electric, nemlig USA-giganten ITT. Navnet Brimar står for British Manufacturing and Research. Dette er senere også blitt tolket som "British Made American Range", og rørene deres hadde USA-betegnelser, som 12AU7 istedenfor ECC82. Den engelske grenen av Western Electric het STC (Standard Telephones and Cables Ltd.), som formelt sto som eier av Brimar.

Jeg har i lengre perioder testet deres 12AU7-varianter - dette da jeg har funnet at det er særlig her med 12AU7 Brimar har noe ekstra å gi i forhold til andre rør-fabrikater. Dessuten også 12AX7 (ECC83), som ikke er med her.

Generelt gir Brimar-rør en fyldig klang - man kunne si USA-rør med en viss europeisk klarhet i det øvre registeret. Dette kan skyldes slektskapet med Western Electric. Alle rørene her er long plate.

1) Brimar 13D5 "Clear top" (dvs. side-getter, fra 1958) er noe av det beste jeg har hørt. Klarhet som Telefunken, men mer lettflytende. Alle frekvens-deler perfekte. Kan benyttes i alle sammenhenger hvor klarhet står i fokus. Røret er sjeldent, og derfor dyrt i innkjøp.

2) Brimar CV4003 KB/AD stor O-getter fra 1968. Et rør i topp-klassen - sjelden kombinasjon av klarhet og musikalitet. Men med mindre vintage-preg i lyden enn de eldre Brimar - dette er et mer moderne rør. God bass. Bedre lyd enn med tilsvarende Mullard.

3) Brimar 13D5 stor O-getter og hvit skrift ca. 1960. Disse er produsert hos Marconi (GEC), som også var eid av ITT. Se bilde nedenfor.
    Lyden er fyldig og dynamisk og har en klar crisp diskant - altså en ganske analytisk topp, motsatt den luftige og musikalske vintage-diskanten til STC-rørene nedenfor (pkt. 4).

4) Brimar 12AU7 STC og 13D5 STC ca. 1960. Disse rørene er tydelig merket STC, men ser ellers ut som røret ovenfor (pkt 3). De er produsert på den spesielle STC-fabrikken. Se bilde nedenfor.
    Tror vi her har den rør-lyden de fleste ønsker seg - det spiller mykt i mellomtonen, god bass og detaljert og luftig i toppen. Nydelig vintage-diskant, aldri aggressivt.

5) Brimar 12AU7 D-getter rød skrift fra 1955. Et veldig musikalsk rør med en svak loudness-effekt - fremhever bass og diskant - flott fyldig og noe mørk klang.

6) Brimar 12AU7 black plate D-getter rød skrift fra 1955. En både veldig fyldig og dynamisk gjengivelse - lyden blir dog ofte temmelig resonant og uklar. Et annet lignende rør: RCA long black plate fra 1951-53 spiller ofte langt bedre.

Disse rørene dekker hele spekteret fra vekt på klarhet og til mer fyldig og fet klang - her får man virkelig god lyd for pengene. Uansett rør-type så er det en vintage-forgiveness over lyden - musikken gjengis med liv og driv (god dynamikk) og både varmt og naturlig. Og med god klarhet i topp-registeret.

Brimar benyttet betegnelsen 13D5 på industri-versjoner av 12AU7 - de to lyder temmelig likt og kan behandles som samme rør. Samme tekniske data.

Brynjar Kvanlid, Motron har alle de nevnte rørene på lager.

Bildet under viser to STC-rør til venstre og et tilsvarende uten STC-merke til høyre. STC-symbolet sees nær toppen av røret, over Brimar-navnet. Disse to rør-variantene ser altså like ut, men er produsert på to forskjellige steder og har forskjellig lyd, se ovenfor. Skriften på disse rørene er hvit, eller mer nøyaktig, lyst gulhvit."

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    supert, ja vil gjerne lese om ecc85 også hvis du kan ordne det særdeles interesant dette her, mer, mer , mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, med fare for å "spamme ned" tråden din:
    her er først en PCC189-test av Kjell:

Har gjennomført en testrunde med flere varianter av PCC189 og sammenlignet med tilsvarende ECC88-rør. Teoretisk er PCC189 (og ECC189) mindre egnet til audio pga noe variabel forsterkningsfaktor (vari-µ) - viktig for visse radio-kretsløp. Dette er imidlertid uten betydning hvis røret anvendes i en katodefølger-krets, som rør-kretsen i Xindak DAC-5.

Det er også helt OK å anvende slike rør i forsterker-kretsløp hvis signal-nivåene kan holdes lave, slik som ved inngangsrør.

Se ellers den store testen av ECC88-rør:
    : Rør trÃ¥der » Gode ECC88/6922 -rør tart=0&S=d91ef883c81cefb3f5eba9bab45cb6f6

ECC88 og PCC189 (og ECC189) har nøyaktig samme utseende fra samme produsent og periode. Disse såkalte frame grid-rørene er grunnleggende identiske i konstruksjon og elektriske data, bortsett fra vari-µ egenskapen.

Test i begge hifi-anlegg viste raskt at de billige 189-rørene har gode audio-egenskaper - de gir generelt en mere tørr og innelukket (kompakt) lyd enn de tilsvarende 88-rør. Også mer tørr bass. De er derfor helst av verdi der tilsvarende 88-rør gir litt for udynamisk eller utflytende (uklar) gjengivelse. I praksis var dette noe som var av verdi for de moderne og meget gode Philips PCC88 A frame (som er bedre enn ECC88 A frame). Her var det i noen kombinasjoner av utstyr ønskelig med en mere klar og analytisk gjengivelse enn det A frame PCC88 ga. Og da var PCC189 løsningen - med dette røret kunne man justere lyden til å bli noe mer tørr og klar, men fortsatt med den flotte Philips-mellomtonen.

Glødespenningen er den samme for de to TV-rørene PCC88 og PCC189 - i rørdata varierer spennings-angivelsene fra 7,0V til 7,6V. Kravet er egentlig 300mA glødestrøm i seriekobling av rør (TV). PCC189 får samme anodestrøm som ECC88 i test-kretsen (Xindak DAC-5) med 100V forsyningsspenning og 6,3V glødespenning.

Det er altså en ekstra mulighet til finjustering av lyden man får med Philips A frame PCC189, se bildet under - et kompetent medlem til i rør-samlingen. Og så er det penger å spare - dette er billige NOS-rør.

De fleste PCC189 A frame jeg har sett var merket Philips, men med Mullard-kode, som viser at de er produsert av Mullard i England. Men med samme lyd som Philips - i dette tilfellet er det nok eksakt samme rør enten det er produsert i Herleen, Holland eller hos Mullard UK.

Derimot er Philips PCC88 A frame i salg som regel ekte Philips Holland.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ecc85 av Kjell

"Idag er det vanlig med hybride konstruksjoner i hifi-utstyr, dvs. slike hifi-komponenter er oppbygget med transistorer, men har også et eller flere rør plassert i signal-kjeden. Ofte sitter da selve røret som en enkel katodefølger i utgangen - typisk for CD-spillere, DAC'er og preamp'er utstyrt med rør. Hvis det dreier seg om utstyr i høyere kvalitetsklasser er røret typisk et ECC88/6DJ8/6922 eller et annet russisk eller kinesisk ekvivalent rør.

I slike kretsløp må man gjerne prøve ECC85 (6AQ8) eller det meget lignende 6DT8. Og selv i mer kompliserte kretsløp med ECC88, som den klassiske Musical Fidelity X-10D (en 2-trinns rør forforsterker) rapporterer eiere om gode resultater med ECC85, selv om dette røret har noe annerledes elektriske egenskaper.

Her føler en liste over noen av de beste rørene av type ECC85/6DT8. Listen er et resultat fra en testrunde med mange typer ECC85/6DT8. USA-betegnelsen er 6AQ8 for ECC85, og 6DT8 er nær samme rør som kun ble produssert i USA (egentlig er 6DT8 et 12AT7-rør utstyrt med ECC85 glødekobling).

Testen ble utført med katodefølger-trinnet i Xindak DAC-5 (hvor det normalt sitter et russisk 6922), men vil være almengyldig for mange applikasjoner. Strømmen i hver triode blir lavere, kun 2 mA i denne kretsen. Xindak DAC-5 har i utgangspunktet en noe musikalsk lettflytende spillestil, slik at rør med detaljert (analytisk) klarhet vil bli foretrukket. Rør-preferansene i denne listen må også sees på denne bakgrunn.

Test-resultater:

Det var litt av en overraskelse å lytte til Telefunken ECC85 og det beslektede GE 6DT8 satt inn her. Begge disse spilte mer balansert og homogent (men også litt spinklere) enn Telefunken ECC88/PCC88. Strømmen i røret gikk ned fra 3,4 mA (ECC88) til 2 mA og nå var mellomtonen i Telefunken overhodet ikke markert (se ECC88-testen her), heller motsatt - man kunne tenke seg en smule mer trykk der - hvilket trolig oppnås ved å øke strømmen litt.

Men selv uten modifikasjon spiller dette flott. GE mer musikalsk, Telefunken mer detaljert - begge med crisp klar lyd kombinert med passende varme.
    Ja dette kan jeg leve med !

Videre utprøvinger:

Andre gode rør her var Sylvania 6DT8 grey plate og black plate. Begge disse ga noe mer fylde i mellomtonen. Grey plate med en flott klarhet - lyden var sånn midt mellom Telefunken ECC85 og GE 6DT8. Black plate med et fint musikalsk trykk i mellomtonen og mer gyllen diskant (altså mer "rør-lyd" på en måte).

RFT ECC85 merket Siemens pluss Bundeswehr Falcon label (militære) fra 70-årene spilte fint og detaljert - mye bedre enn andre RFT ECC85 med samme utseende. Kun slike RFT merket Siemens eller Telefunken anbefales her. De selges til mye lavere priser enn de ekte Siemens og Telefunken og gir derfor mye til prisen.

Ekte Siemens ECC85 spilte musikalsk og varmt - magien med dette røret er at det kan spille så varmt og lettflytende og likevel detaljert. Dette røret passer godt i Xindak DAC-5 hvis man trenger mer varme i lyden.

For de som vil ha godt trykk i mellomtonen og mer vekt på detaljer enn Siemens-røret kan det anbefales å kjøre med Philips Miniwatt ECC85, både stor O-getter og den eldre typen (50-tallet) med D-getter, sistnevnte mest lineært/detaljert. Amperex Bugle Boy 6AQ8 er samme rør.

Konklusjon: Generelt gir ECC85 mere fokus på frekvensområdets ytter-ender - dypbass og toppdiskant, en slags svak "loudness-effekt", der ECC88 mere fokuserer på å gjengi mellomtone og stemme-området. Dette når ECC85 settes inn i en ECC88-krets.
    "

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen spamming dette, tvert imot kjærkomment lesestoff fra en som vet hva han snakker om, høyst interesant, takker :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Trustworthy" rør

Ja jeg syns også at dette var interessant å lese på nytt. Tar da sjansen med et "ikke-NOS" også. Kjell:

"Skal som kanskje den første i Norge få melde at jeg har testet en helt ny serie små-rør fra Golden Dragon, produsert etter andre prinsipper enn de vanlige GD-rørene, og lydkvaliteten er på nivå med de beste Telefunken og Mullard.

Den nye serien heter "Trustworthy" (symbol: trekant med T inni) - et begrep som ble brukt på 50-tallet om rør av spesielt høy kvalitet og robusthet, se link:
    http://www.clarisonus.com/Archives/T...Trustworthy.pd f

Golden Dragon (det engelske firma PM Components) har åpnet en ny fabrikk i Kina i samarbeide med Shuguang - hvor rørene produseres med de gamle typer legeringer og med langt sterkere vakuum enn det Shuguang ellers kan prestere i sine rør. En del av de nye tekniske forutsetningene blir levert på stedet av PM Components og kan ikke kopieres av Shuguang.

Først ute er røret ECC83 (det vil hete ECC83, ikke 12AX7), siden verden jo er i ferd med å gå tom for kvalitetsrør (= NOS) av den typen. Etter at en stor produksjon er gjennomført av ECC83, vil så ECC81 og ECC82 følge. Utseendet på disse rørene er helt annerledes enn de vanlige kinesiske og minner mye om Mullard og Philips fra 50/60-tallet.

Jeg har hatt to pre-produksjon ECC83 på prøve en tid og kan melde at lytte-intrykkene hos flere som har vært med er samstemte - disse rørene minner om en mellomting mellom de beste Telefunken (som ECC803S) og Mullard ECC83, men en touch varmere. Etter min mening så langt helt perfekt klangbalanse. God bass.

Vi sammenlignet foruten med NOS-rør også med de vanlige typer moderne 12AX7, som Groove Tubes (Shuguang) 12AX7 og Sovtek "TungSol" 12AX7. GT-røret tynn mellomtone og noe markert toppdiskant. Sovtek-røret ullen klang og resonant mellomtone som skal forestille "rørvarme". Det var en lettelse å sette inn de nye rørene - ekte rørlyd, god artikulert bass, organisk, klar mellomtone og ren fin diskant.

Egentlig var klangbalansen til det nye røret ikke ulik det fyldige Sovtek "TungSol", så magien betår i at det ullne og resonante forsvinner og erstattes av klarhet og detaljer, men samtidig mye av den samme varmen. Dette er rørmagi !

Motron (Brynjar Kvanlid) har disse rørene på lager. Anbefales !
    Prisen er kr. 275,- pr. stk. (med moms).

Dette var det første lyspunktet undertegnede har opplevd fra moderne produksjon, og så en slik utrolig forbedring. Nå får NOS-rørene konkurranse !

Etter å ha solgt de 100 første rørene meldte Brynjar at alle tilbakemeldinger minus 1 eller 2 hadde vært positive til meget positive. Så disse rørene holder nok det de lover."

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, jeg har lest både og om disse rørene og har foreløpig ikke brukt penger på de, det er skrevet en del mindre bra opplevelser av disse på utenlandske forumer, men beskrivelsen av disse rørene som kjell b hadde , høres jo veldig spennende ut

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK,
    ja jeg har ikke interessert meg særlig for ecc83 foreløpig og dermed ikke disse.

Men hvis de beveger seg mot ecc82 eller -85 eller -88 , blir de mer aktuelle for meg også.
    Hvis man trenger noe annet enn NOS da...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK,
    ja jeg har ikke interessert meg særlig for ecc83 foreløpig og dermed ikke disse.

Men hvis de beveger seg mot ecc82 eller -85 eller -88 , blir de mer aktuelle for meg også.
    Hvis man trenger noe annet enn NOS da...

jeg har vel en forkjærlighet for nos egentlig

Side 21 av 39 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •