Bergli's Loftkino - Trenger innspill på å få frem bass i sweetspot!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bergli's Loftkino - Trenger innspill på å få frem bass i sweetspot!

Nå som byggingen er ferdig (Min byggetråd), kan jeg konsentrere meg om det som er viktig.

Trodde ikke oppsett og kalibrering av anlegget skulle være så mye jobb, men det er nesten like mye jobb som byggingen av loftkinoen min har vært. Demping av rommet, plassering av høyttalere og kalibrering tar veldig lang tid og siden jeg ble ferdig med kinoen på våren 2010, har jeg tatt en pause i sommer. Nå ser det ut som om gløden endelig er tilbake og jeg plukker opp tråden der jeg slapp den, midt i finjusteringene av anlegget.

Sliter i dag med en dip ved 50-60hz noe som gjør at anlegget ikke spiller slik jeg vil det skal spille.

Har i dag behov for effektforsterker til frontene (kommer nok til å bytte ut recieveren med Onkyo PR-SC5507 samt earthquake sin 7 kanals effekt eller Onkyo PA-MC5500)

I dag er utstyrslisten som følger på loftet:

Loftkino:

Reciever:
    Yamaha RX-A3010

Effektforsterkere:
    Rotel RB980BX (Driver rumperisterene)
    Rotel RB981 (Denne er brokoblet og driver centerene)

Høyttalere:
    • Fronthøyttalere:
    • Patos Lyric 501 MK2
    • Centerhøyttaler:
    • KEF Q600C
    • Surroundhøyttalere:
    • 2 par av Patos Basic 110 MK2 (surround side og bak)
    • Subwoofere:
    • 2 stk XTZ 99 W12.16

Prosjektor:
    Epson TW5500

Lerret:
    Adeo Plano Velur Deluxe 100" 16/9 rammespent

Blu-Ray-spiller:
    Philips BDP9600

Cd-spiller:
    Rotel RCD951

Har i tillegg fått pusset opp stuen og i den anledning fått tak i et respektabelt anlegg der også:

Stuekino:

Reciever:
    Onkyo TX SR-607

Høyttalere:
    • Fronthøyttalere:
    • Waterfall Elora (Elora)
    • Centerhøyttalere:
    • Waterfall Elora (Elora)
    • Surroundhøyttalere:
    • Waterfall Hurricane (Hurricane)
    • Subwoofer:
    • Waterfall Audio HF2 EVO (HF2)

TV:
    Samsung LE46A656

Blu-Ray-spiller:
    Samsung BDP1500

Mediaspillere:
    WD Live!

Konsoller:
    X-Box 360
    Nintendo Wii

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen bilder av stueanlegget

Bilder sier mer enn tusen ord.

Pusset opp stuen i helgen som var og fikk opp anlegget før jeg har belistet... Rett og slett fordi jeg ønsket å se hvordan det ble uten å ha tolmodighet til å vente på hverdagen da jeg var ferdig lørdag ettermiddag

-stue_front-jpg
    Kabler osv skal skjules i kanaler, men slik ser det ut i dag. Waterfall audio all around

-stue_bak-jpg
    Kjørte hurricane som fronter før jeg fikk pusset opp stua, og må si jeg er mektig imponert over detaljnivået i disse høyttalerne. Disse har virkelig klart å la design møte funksjonalitet. Da kan dere bare tenke dere lyden i de dobbelt så dyre frontene, Elora

-stue_utstyr-jpg
    Nesten litt flaut å drive disse høyttalerne med denne recieveren da de tåler mengder av effekt, men det får være slik frem til jeg bytter ut Denonen oppe og får på et effekttrinn på Eloraene.

-stue_waterfall_close-jpg
    Nærbildet av den nakne skjønnheten

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen bilder av hjemmekinoen på loftet (beklager rot)

Noen bilder av loftkinoen når den ikke var forberedt

-loft_lerret-jpg
    Nyinnkjøpte fronter og en flott vifte som har tatt plassen til centeren jeg normalt sett har her. Denne har jeg lånt bort til en kamerat i sommer da jeg ikke trodde jeg ville bruke kinoen. Merker at denne er vekk, da man får et større lydbilde med to centerer.

-loft_pj_bak-jpg
    Prosjektor og bakhøyttalere pluss den fantastiske fine hvite lyddøra mi.

-loft_top_center-jpg
    Toppcenter i moltontrukket hylle.

-loft_rack-jpg
    Racket. Fordelen med å ha det totalt mørkt er enorm under filmvisning, ikke så veldig på bilder.. Bør få tørket litt støv tror jeg.

-loft_teknisk_rot-jpg
    Bak racket.. Jeg sa til meg selv at jeg skulle få orden i kabelrotet før jeg satt inn komponentene. Det var perfekt orden frem til komponent nummer to var på plass. Nå må jeg ta meg selv i nakken og få dette til å se bedre ut..

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp til mulige løsninger på bassproblemet?

Har noen tanker om hva som skal til for å løse problemet jeg har i sweetspot med opp til 15db dip i 50-60hz området. Kan noen bekrefte, avkrefte eller eventuelt komme med noen andre tips til hva det kan være og/eller hva jeg kan forsøke for å finne ut av problemet?

Dette er ihvertfall en grov visuell skisse på problemet:

-capture-jpg

Mulige løsninger på problemet:
    • Iverksette akustiske tiltak - (lagd meg 4 stk bassfeller som beskrevet her, merket forskjell på lyden, ikke så mye i bassen)
    • Plassere høyttalerne mer hensiktsmessig
    • Dele høyttalerne annerledes i reciveren (deles på 80Hz i dag, satt til small)
    • Få en som kan kalibrere anlegget til å komme på besøk
    • Jeg har et koblingsrom på 2,5m2 med fri luke inn fra kinoen, kan dette fungere som en "bassoppsamler"? Er fryktelig mye bass inne i dette rommet kontra sweetspot. Kan det være en idé å lage en dør på dette racket for å prøve å holde det meste av bassen i rommet?

Setter stor pris på tilbakemeldinger, da jeg begynner å bli rådvill her..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, vanskelig det med bassen. :twisted:

Jeg går ut fra at du har skrudd deg frem til det beste resultatet i den kurven? Spørsmålet er jo plassering av subene, der merket jeg stor forskjell ved å flytte den rundt omkring (jeg har to suber av forskjellig fabrikat men de jobber delvis i hvert sitt frekvensområde). Homecinema hadde besøk av Flageborg etter at han kjøpte seg to SVS-rør, og der kom de frem til best resultat ved å plassere subene bak. Hos meg ble imidlertid resultatet best med plassering foran sammen med frontene. Når jeg snakker om resultat, så er det "flatest kurve".

Hvor har du plassert bassfellene? Da jeg eksperimenterte med disse var det ganske store målbare variasjoner ut fra hvor de ble plassert, alt fra soleklar forbedring til soleklar forverring. Hvis man ikke har vært så nøye med utseende så ønsker man kanskje å ha de stuet litt bort i hjørner Boden kan fungere som bassfelle, men da har du flaks. Du kan jo prøve å stappe inn et par uåpnede Glava-ruller og se om det medfører forbedringer. Igjen; optimal plassering av bassfeller er litt uforutsigbart.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hmm, vanskelig det med bassen. :twisted:

Jeg går ut fra at du har skrudd deg frem til det beste resultatet i den kurven? Spørsmålet er jo plassering av subene, der merket jeg stor forskjell ved å flytte den rundt omkring (jeg har to suber av forskjellig fabrikat men de jobber delvis i hvert sitt frekvensområde). Homecinema hadde besøk av Flageborg etter at han kjøpte seg to SVS-rør, og der kom de frem til best resultat ved å plassere subene bak. Hos meg ble imidlertid resultatet best med plassering foran sammen med frontene. Når jeg snakker om resultat, så er det "flatest kurve".

Hvor har du plassert bassfellene? Da jeg eksperimenterte med disse var det ganske store målbare variasjoner ut fra hvor de ble plassert, alt fra soleklar forbedring til soleklar forverring. Hvis man ikke har vært så nøye med utseende så ønsker man kanskje å ha de stuet litt bort i hjørner Boden kan fungere som bassfelle, men da har du flaks. Du kan jo prøve å stappe inn et par uåpnede Glava-ruller og se om det medfører forbedringer. Igjen; optimal plassering av bassfeller er litt uforutsigbart.
    Har noen bedre kurver også, denne var bare ment for å illustrere problemet.

Plasserte en bassfelle i hvert hjørne slik det er i dag, men har ikke testet å flytte subbene så mye rundt. Skal teste det i kveld, da jeg tror det kan ha god effekt. Må også innrømme at jeg ikke har jobbet meg ihjel med dette problemet, det har blitt mest teorier og tanker i hodet mitt

Men tror du det holder med en finérplate med gummi i kantene + magnet evt for å holde døren på plass for å stenge bassen ute av koblingsrommet? Det strider vel egentlig mot fysikkens lover, men kanskje det vil forebygge litt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dimensjonene på bakveggen din? Tenker da på tykkelse og hva du har av isolasjon i den, og hva slags materialer er den bygd opp av? Er det noe du har satt opp i forbindelse med kinoen?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Hva er dimensjonene på bakveggen din? Tenker da på tykkelse og hva du har av isolasjon i den, og hva slags materialer er den bygd opp av? Er det noe du har satt opp i forbindelse med kinoen?
    Alt er bygget med tanke på kinoen. Bakveggen er en dobbel vegg av 2"x3" med isolasjon og dobbel gips mellom.

Slik ser det ut fra kinoen: dobbel gips, isolasjon, 2cm luftespalte, enkel gips, isolasjon, dobbel gips (mot koblingsrommet)

Hører veldig lite utenfor kinoen, så det er isolert godt nok.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært på seminar med jobben i tre dager nå, men før jeg dro rakk jeg å lodde 16 stk balanserte kabler. Når jeg kom hjem, lå den en pakke fra Bluejeanscables og ventet på meg med diverse y-splitter og en god del rca subkabler.

Har trukket balanserte kabler i veggene, en til hvert hjørne. Har aldri testet dette, da jeg trengte kabler, en konverter som konverterte signalet fra balansert til ubalansert + vanlige, litt bedre rca subkabler.

Nå er alt dette i boks og jeg koblet opp herligheten i går. Først og fremst var jeg veldig glad da alle punktene fungerte. Det som slo meg med en gang, var hvor høyt volum denne konverteringsboksen genererte. Heldigvis var det volumkontroll på denne, så fikk dratt den raskt inn på referansenivå.

Den konverteringsboksen jeg snakker om, er denne:

Nå er det veldig enkelt å flytte subber i rommet mitt. Bare plugge xlrkontakten inn i et hjørne og flytte rundt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •