Oleroc's Hjemmekino prosjekt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.

Da skal det endelig bygges hjemmekino. Nytt hus er anskaffet, og en under etasje bod ble en perfekt start på prosjektet.
    Det er et krav fra sjefen, at INGEN kabler skal synes, så rommet måtte strippes ned til stenderverk.

Prosjektet har en relativt kort tidsramme, og et meget stramt budsjett.
    1. sept. 2010 skal den være klar til avdukning. Denne sprakk.
    Ny avdukning, Julen 2013.

Budsjettet er som følger:
    Forsterker, Onkyo TX-SR607EB hjemmekinoreceiver Kr. 2800,-
    7.1 Høyttalere Jamo, innebygget i vegg Kr. 11.875,-
    Prosjektor Epson TH-TW6100 Kr. 10.300,-

Multimedia PC 6.000,-
    Teppe på gulvet, 8.000,-
    Sofa Kr. 7.500,-
    Spotter og elektrisk matriell (18 spotter med dim mm.) Kr. 7.500,-
    Maling ca. 2000,-
    Gipsplater, ca. 1.100,-
    Sponplater gulv. Ca. 2000,-
    Rockwool støydempingsplater 1.500,-
    Lerret Elite 110" 3300,-
    Kabler, og annet diverse. ca. 5.000,-
    Stjernehimmel ca. 3000,-

Sum Kino: 71.800,-
    Skal komme tilbake til hvordan endelig pris ble.
    Sist endret av oleroc; 12-11-2013 kl 01:22

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Boden:

Her er vi godt igang.
    Boden er rensket, et par vegger fjernet, ny inngang laget.
    50m k-rør er lagt og 8m 50mm rør til prosjektor.
    Gulvet er lektet opp, og uttak for strøm og kabler laget.

Kjellervinduet skal blendes igjen, og lerret blir på denne veggen.

sofa mot bakvegg, og prosjektor i åpen boks.

Ny inngang måtte lages, og et lite "datarom" ble det plass til ved siden av døra. (Server, bredbåndsmodem, switch)

Her samles alle kabler fra høyttalere og prosjektor.
    Har lagt opp 8 strømuttak, 1 stk. internett, 1 stk. kabel fra parabol.
    Hele boksen er senket 10 cm. inn i veggen, for å kunne sette stereobenken helt inntil veggen.

Mye rør.

Dette er side og bakhøyttalerne.

Dette er Front og centerhøyttalerne

Subwoofer, ikke svære greiene, men sikkert lyd nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser lovans ut dette her.8) Men ville nå ha lagt den coax kabelen i rør som du har trekt inni veggen uten rør selvom det bare er en svakstrømskabel er det sabla greit å kunne trekke ny ei gang du eventuelt borrer gjennom den eller noe:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det var meningen, men det var vanskelig å lage hull mellom etasjene, og jeg trengte å få 8 kabler igjennom 1 stk. 16 mm hull, og da var rør utelukket, så alle svakstrømskablene ble lagt uten rør. Men, joda, jeg her helt enig med deg.

Intermediate BjrnrB sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende

Blir spennende å se hvordan dette utarter seg. Utstyret er meget rimelig, men alt er jo av kjente merker, så dette virker lovende

Thumbs up!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oleroc
    Joda, det var meningen, men det var vanskelig å lage hull mellom etasjene, og jeg trengte å få 8 kabler igjennom 1 stk. 16 mm hull, og da var rør utelukket, så alle svakstrømskablene ble lagt uten rør. Men, joda, jeg her helt enig med deg.
    Ja blir ikke alltid slik man ønsker seg:-P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var spongulvet på plass. Jeg skal ha teppe på gulvet, men kunne tenke meg varme også. Er det noen som vet hva slag varme matter man kan legge under teppe?

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oleroc
    Da var spongulvet på plass. Jeg skal ha teppe på gulvet, men kunne tenke meg varme også. Er det noen som vet hva slag varme matter man kan legge under teppe?

Tror du har svært få alternativer her siden du har lagt gulvspon allerede.
    Men hvis du vil åpne gulvet igjen vet jeg om 2 varianter.

iframe_Devidry - DEVI

http://konsulentteam.no/pdf/MK5utg_04-13-2008.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig fremdrift!

På tide med en oppdatering her.
    Grunnet mange andre prosjekter har det stått stille her. Man kan vel trygt si at rommet har stått uforandret frem til i høst, men nå har ting begynt å skje!
    Utstyrs listen har endret seg litt siden sist. Ny prosjekter er innkjøpt, denne gangen en Epson EH-TW6100. Bestemte meg også for å kjøpe et ramme lerret istedenfor å male på veggen, og valget falt på et elite 110" lerret til kr. 3 300,-.
    Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4324-jpg

Taket er også gipset, og alle sponplatene til veggene er kuttet og klare til montering.
    Jeg har også lagt opp dobbelt med høyttalerkabel overalt, så jeg kan velge mellom å ha forsterker i rommet, eller i skapet.
    Det er også lagt opp 2 stk. punkter foran til høyre og venstre for tilkobling av subwoofere. I tillegg er det lagt opp et punkt midt under skjermen med 2x20mm rør for fremtidig bruk, samt et ekstra 30mm rør som ender opp der hvor senter høyttaler er innebygget. Har også lagt opp et 25 mm rør til prosjektor pluss 50 mm rør fra sidepanelet i rommet til teknisk skap.

Har også gått til innkjøp av stjernehimmel fra ebay. (2200,- pluss mva og gebyrer og gudene vet hva som komme i tillegg når det blir levert på posten)
    Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-himmel-jpg

Bestemt meg også for å bruke himling i taket, og har kjøpt inn sorte himlingsplater fra norpartner as. Det kom på ca. 2800 for 9 m2, og ble billigere enn jeg hadde trodd.
    Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-sort-himling-png

Til sist, imorgen kommer sofaen til hjemme kinoen. Litt tidlig å sette den inn, men men.
    Valget falt på american 3 seter sort microfiber til kr. 8000,- fra fnky.no
    Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-american-sofa-jpg

Da skal det aller meste være klart for montering, og det blir noen travle dager fremover.

Tro det eller ei, men rommet skal være ferdig til jul (Har jeg lovet 3dje julen på rad, men nå skal vi få det til!)

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4320-jpg
    Prosjektor oppheng på plass.

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4326-jpg
    Gipsplater på plass i taket.

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4321-jpg
    "Teknisk rom"

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4319-jpg
    Kabel kaos!

Oppdateringer vil komme løpende...

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får det travelt frem til jul (hvis det er i år vi snakker om). Blir spennende å se det endelige resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker om jul i år ja

Da er veggene kledd igjen! Da begynner vi med nedsenkning av taket, og installering av spotter og himling.
    Kino møblene kom også idag, men blir nok ikke å pakke opp enda.

Fant også noen geniale paneler på amazone.com for terminering av høyttaler kablene. Kun 20 dollar!:
    Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-panel-jpg

På Sagi.no fant jeg terminering kontakter for alt mulig rart som passer inn i vanlige elko kontakter:
    Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-sagi-jpg

Rommet kommer seg.
    Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4327-jpg
    Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4328-jpg
    Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4329-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er spotte kassene på plass, og spottene kan bli installert, før himlingen skrus opp. Fiberne til stjerne himmelen har ikke kommet enda, så det få bli en ettermonteringsjobb.

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4331-jpg
    Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4332-jpg
    Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4333-jpg

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bra det her. Får håpe du rekker tidsplanen din. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Videre fremdrift.

En liten oppdatering igjen.
    Stjernehimmel fiberen fra kina har kommet i rekordfart. Spurte selger på ebay om han kunne sende express, og det ble gjort uten ekstra kostnad. Det var gratis frakt også i utgangspunktet, så det var kjempesørvise....

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4463-jpg Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4464-jpg

Spottekassene er nå ferdige og spottene er installert, og sparklingsjobben har begynt.

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4455-jpg

Jeg sliter med at transformatorene til spottene durer veldig høyt. Dette er kun når Dimmeren er tilkoblet. Hvis jeg kutter dimmeren, så slutter de å dure. Har prøvd med 3 forskjellige dimmere, alle med samme resultat. Må nok ta turen til Elektroscandia igjen, og få byttet disse trafoene. Dette er visst en av best selgerne deres, så enten har jeg fått en dårlig batch, eller så er de gjemt bort stort sett slik at folk ikke hører duringa.

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-6630403-jpg

Har prøvd å lage en video av duringa. Hvis noen har noen ideer for hva det kan være, så er jeg lutter øre...

Har latt det stå igjen en inspeksjonsluke over prosjektor. Faktisk var det den letteste måten å få skrudd fast prosjektoren på siden skruene blir inne i kassa.

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4457-jpg

Har også laget avrundede hjørner til spottekassen

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4462-jpg

Fikk ikke helt bestemt meg om det hvor det kan være kjekt å ha playstation, xbox, MediaPC Forsterker etc. Enten inne i skapet, eller langs veggen. Det endte opp med at jeg la opp dobbelt av alt. 2 kabler til hver høyttaler og prosjekter etc. fra både vegg uttak, og skap.
    Dvs, alle veggene ble åpnet igjen, masse nye trekkrør, og deretter lukket. Men, nå kan jeg ihvertfall sette utstyr der det måtte passe seg rent praktisk.

Vegguttak:

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4461-jpg

Skap:

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4460-jpgOleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4459-jpg

Må også begynne å tenke på å lage lydplaterammer på side og bakveggene.
    Tenkte meg å få trykket film plakater på stoff. Noen som vet hvor jeg kan få trykket slikt?
    Vet det er andre her på forumet som har fått det til, men har ikke funnet hvilket firma de brukte. Alternativet er selvfølgelig å kjøpe noe mønstret stoff, billig, men ikke så kult.

Når det gjelder gulvet, tenkte jeg å legge teppefliser, med 3-4 stk. i reserve. Kjekt hvis det blir sølet på gulvet. Noen som har noen erfaring med teppefliser, kontra vanlig teppe?

Tilslutt, nødutgangen er skikkelig merket! Sikkerheten er viktig!

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4458-jpg

/om

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Off topic

Pussing og pussing..

Ikke mye spennende å vise til idag, det har stort sett vært pussing, og atter pussing. Støv ble det nok av, og jeg fant ut at det var på tide å prøve ut luftavtrekket, men det hadde merkelig nok ingen effekt. En rask inspeksjon på utsiden av muren viste at det satt plastlokk både på luft utblåsingen og innsuget. Siden kino rommet bare har vært bod siden vi kjøpte huset, har jeg ikke ofret disse lukene noen tanke. På innsiden satt det standard vippeluker, men de har tydeligvis aldri vært i bruk. Tror disse plast lokkene kan ha vært noe som satt på under pussingen av muren, fordi under var det vanlig metallrist lufteluker... merkelig....

Men, etter denne oppklaringen så ble det liv i lufta, og svevestøvet forsvant raskt.

Siden pussede vegger er relativt lite interessante foto objekter, så tar jeg med et par bilder av et annet prosjekt som står i startgropen... Jeg var så heldig å få tak i 2 stk. Force dynamics 301 fra Minsk i Hvit Russland. Hvit Russland er vel det nærmeste du kommer gamle sovjet, og det tok ikke mindre enn 9 måneder å få de inn til Norge.

For de uinnvidde, så er FD301 en bilsimulator med bevegelse i 3 akser. Hver akse er drevet av en heftig elektromotor som gir opptil 2G vertikalt.

Disse har først vært i bruk i Russland før de ble solgt til Hvit Russland. Dessverre er de i ganske dårlig stand, men med litt sveising, noe ny elektronikk og et par strøk med maling, så bør de kunne reddes.

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4471-jpg Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4467-jpg Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4470-jpg Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4466-jpg

Etter ferdig restaurering, så skal de forhåpentligvis se noe slik ut:

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-301-main-jpg

Deretter blir dette målet:

Har riktignok bare 6 stykker, og ikke 8 som i videoen, men tror det blir kult når alle er oppe og går alikevel. Da blir det virtuelt billøp til middag, og hjemmekino til dessert

/om

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går styggfort mot jul!
    Idag har vi fått grunnet vegger og bygd skap. Ser fort hvor det må sparkles og pusses bedre når det kommer litt maling på veggene altså....

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4557-jpg

Panelet kom ganske kjapt fra Amazone.. Leverandøren leverte kun i USA, så takk Jetcarrier.com!

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4556-jpg Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4553-jpg Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4555-jpg

Har ikke bestemt meg helt mht. farger på vegg og spottekasser. Kunne kanskje tenkt meg mørkebrune vegger, malt eller tapet, og lys beige spottekasser.. Får ta med fruen i butikken, så får vi se hva vi finner....

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner virkelig å ta form nå. Blir det premiere på julaften ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind Vis post
    Det begynner virkelig å ta form nå. Blir det premiere på julaften ?
    He he... Det er håpet... men får nok ikke alle detaljer på plass.... Kinoen skal ihvertfall være klar til en førpremiere, med lerret, teppe, sofa, lydanlegg og prosjektor. Den siste finished med lydplater på veggene, trykket som filmplakater rekker jeg nok ikke før romjula, hvis jeg finner et trykkeri som er åpent...

Slenger raskt inn et par bilder før jeg må løpe... bedt på øl hos en kompis

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4567-jpg Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4564-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1 dag igjen!

Da ser vi enden på prosjektet, og kinoen skal være 90% ferdig imorgen!

Det som vi ikke får gjort før nyttår er:

- Lydplater på veggene kledd med tøy som har filmplakater påtrykket. Fant et firma, iDekor.no som gjør dette, men det er 14 dagers bestilling
    - Neonlysrad rundt taket. Det har ikke kommet fra Kina enda

Ellers skal alt være klart til imorgen kveld.
    Idag fikk vi kjøpt Tapet og Teppe. Tapeten var på salg til halv pris, så den var grei, og teppet kjøpte jeg første gang i 2010. Hentet det aldri da vi som kjent ikke kom igang. Var i samme butikken idag, og teppet lå der enda, 3 år senere.. Vi hadde ombestemt oss og ville ha en annen type. Fyren i butikken var lørdagsvikar, og sa hvis vi bare betalte mellomlegget til det nye teppe som var noe dyrere, så var det greit.

12V spottene med elektroniske trafoer måtte gå pga. støy. De var også kjøpt for 3 år siden. Kjøpte isteden 220v spotter med LED. Fikk levert tilbake nyinnkjøpt trafoer og dimmer ihvertfall. Noen som er i markedet for 12v spotter

Er det forresten noen som har liggende noen DTS eller THX test videoer med 5.1 eller 7.1 lyd? Har lett høyt og lavt på internett, men finner bare på youtube i stereo.

Særlig denne:
    http://www.youtube.com/watch?v=2H_NmSKZRds

eller denne:
    http://www.youtube.com/watch?v=O7-ggV4SQRs

PM hvis du har noe du kunne tenkte deg å dele!

Noen bilder:

Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4568-jpg Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4569-jpg Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4573-jpg Oleroc's Hjemmekino prosjekt.-img_4577-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Dette går fort.

Ang. akustikkpanel,så er det mange her inne som har brukt firmaet Serigrafi. Dei har kjempeservice.

Rart at trafoane dine skaldura sånn... Eg la opp 12v i kjellaren, ogden trafoen er det ikkje ein lyd frå.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •