Lovemusikk's hule. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 468
    Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mitt råd når det gjelder DAC, hvis du ikke kan låne fritt, er å kjøpe en rimelig brukt, kjøpe en til, beholde den du syns høres best ut. Så kjøper du en til og prøver på nytt osv osv.. Blir både lærdom og glede av sånt..
    God lyd er som kjent subjektivt og andres råd bør man ikke bruke som annet enn en pekepinn, syns jeg..

Jeg har btw forsket litt på brukte DACer hjemme hos meg, og den billigste står her ennå. En Cambridge DAC3. Den vant over feks Thule, Arcam, Beresford og Musical Fidelity. De jeg kom på just nuh..

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Mitt råd når det gjelder DAC, hvis du ikke kan låne fritt, er å kjøpe en rimelig brukt, kjøpe en til, beholde den du syns høres best ut. Så kjøper du en til og prøver på nytt osv osv.. Blir både lærdom og glede av sånt..
    God lyd er som kjent subjektivt og andres råd bør man ikke bruke som annet enn en pekepinn, syns jeg..

Jeg har btw forsket litt på brukte DACer hjemme hos meg, og den billigste står her ennå. En Cambridge DAC3. Den vant over feks Thule, Arcam, Beresford og Musical Fidelity. De jeg kom på just nuh..
    Ja, oki, men då er vi jo komt litt lenger på å finne en dac. Men trur kanskje det kan bli Bel Canto 1.5. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA , For-forsterker: Opera consonance cyber 222 mkii / Doxa 012 oppgradert Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Von Schweikert VR4 Gen 3 Kabler: Chord høyttaler og vanlige jumper, Wireworld rca. TV og TUNER: LG og Canal Digital nyeste mod
    Rom nr 2:
    TV og Tuner: Canal Digital
    DAC: Forsterker: Høyttalere: Sonus Faber Kabler: Doxa høyttaler (bedre en chord, men for korte nede)

Medlem i Bergen Lydlaug

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja usedvanlig vanskelig å finne en riktig god pre med balanserte innganger og fjernkontroll til den prisen. Muligens om du hadde klart deg med 2 innganger og volumkontroll: EC 4.5 som jag har sett nede i 2,5K på brukten?
    Skal du ha noe nytt må du nøye deg med ubalansert. Pm Audio passiv, men har man nok utgangsspenning på DAC går det fint
    Nei må nok vere bra greier.. sett på flere...f.eks Cnickers sin pre Microm.(11.500-) men føler vel brukt er tingen.
    DAC: Heed Obelisk DA , For-forsterker: Opera consonance cyber 222 mkii / Doxa 012 oppgradert Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Von Schweikert VR4 Gen 3 Kabler: Chord høyttaler og vanlige jumper, Wireworld rca. TV og TUNER: LG og Canal Digital nyeste mod
    Rom nr 2:
    DAC: Forsterker: Høyttalere: Sonus Faber Kabler: Doxa høyttaler (bedre en chord, men for korte nede)

Medlem i Bergen Lydlaug

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Noen erfaringer med Bel Canto 1.5?

Ellers forsetter jakten på en god pre.. :-D
    Høyttalere:
    Rom nr 2:

Medlem i Bergen Lydlaug

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Holder nå på å skifte ut orinale kondensatorer på releprintet på rørforsterkeren.
    Sitter i dag 450v og 370qf kondensatorer, 1 på hver kanal.
    Skal inn nå 2 på kvar kanal, 500v og 470qf pr stk.
    Bilder kommer. Blir ikke så pent med dei ekstra som måtte ligge inni forsterkeren. Dei er en del større disse nye.
    Må få justert bias og..bare riktig på 1 av rørene, ellers ca halvparten av det som skulle vere, men må få litt kompetanse da det skjedde lite når eg stilte på dei. Vi får se senere i dag.
    Var vist bare å skru mye mer enn eg trudde..flere omdreininger
    Høyttalere:
    Rom nr 2:

Medlem i Bergen Lydlaug

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0

Utskifting av kondensatorer på releprintet.

Da har eg hevet fra 450V til 500V, dette da vi har høyere spenning en kina. Så på min ligger den på 482V over kondensatorene. Benyttet og muligheten til å heve kapasiteten fra 330qf pr kanal til 940qf pr kanal. På ugangen alså. Den har en del mer, når en regner alt 8)
    Høyttalere:
    Rom nr 2:

Medlem i Bergen Lydlaug

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Kort fortalt, god forsterker er blitt meget bedre. (inkl funnet god smårør kombi, med mye bedre dynamikk)
    Sjekket og bias da eg ikke har sjekket det etter kjøp. Lå på ca 100mA på tre rør og 172mA på ene. Fikk justert dei til ca 180mA.

Spiller nå med kraft og mye bedre dynamikk. Mozart trøkker godt no, det kjennes i brystet i en vandlig stue. Dei høyttalerne imponerer.
    Forsterkeren skiller nå og mye mer på gode og dårlige innspillinger + at Rikstv er bare lydmessig drit uten DAC.

Bassen er kjapp,fast,dynamisk,kraftfull,kontrollert og resten av lyden er flott. 8) Kan minne litt om en dyr hi-end transistor i bassen. Så då er jo eg komt nærmere...da eg vil ha rørlyden med kontrollen i bassen som gode transistorer har. Ayon er jo et merke som det sies er litt tynn i bassen. Min MA nå er langt derifra, med sin kraft trøkker den på..
    Høyttalere:
    Rom nr 2:

Medlem i Bergen Lydlaug

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Skal få teste ut DACen til Hegel i en mnd's tid ca.. av en kar her inne.. det som er så kjekt med slike forum, en treffer folk som brenner for det samme som du.
    Bli kjekt. 8)
    Så får vi se om det blir hegel transistor eg vil ha eller..(må da få låne meg en Hegel pre av en butikk)
    Går og å tenker litt på Naim.. hadde vert artig å få testa det og.
    Noen som kan sei litt om Naim?
    Høyttalere:
    Rom nr 2:

Medlem i Bergen Lydlaug

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Går og å tenker litt på Naim.. hadde vert artig å få testa det og.
    Noen som kan sei litt om Naim?
    Finnes en liten tråd på HFS som omhandler Naim: Naim

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Finnes en liten tråd på HFS som omhandler Naim: Naim

Takker.. 8)
    Høyttalere:
    Rom nr 2:

Medlem i Bergen Lydlaug

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    3 RCA kabler i dyst !!!

--------------------------------------------------------------------------------

Det ble brukt optisk fra Pioneer bluray xl-52 til DAC, som er den nye Hegel som er på lån i ca en mnd fremover. + noen kabler, blant annet disse to under + min egen.
    Kun stikkord enda, det er det eg noterte under testen.

Takk til Sven1978 for lån.

Test av RCA signalkabler, uten å vite pris på annet en Chord, men hadde blitt fortalt at dei var dyre. Noe dei og ut av utseende kunne vere ja.

Dette skrev eg ned under lytte seansen. Brukte to cd'er Diana Krall "live in Paris" og Dire Strates "on every street"

Tara Labs, RSC Vector 1

-Mørk klang men ikke noe gale i det.
    -Omtrent som den holder neven godt rundt musikken (som at en holder godt rundt en stang og stangen er musikken)
    -Lavbassen trøkker +
    -Lite dynamikk på resten av frekvenskurven over lavbassen.
    -Diskanten kjem fint ut.
    -Bra stemme på solisten men mangler en del på dynamikk og trøkk i stemmen
    -Detaljer i musikken forsvinner.. F.eks detaljer med dynamikk som vandrer mellom høyttalerne på sang nr 11 på cd'en "on every street" forsvinner nesten helt.
    -fine detaljer selv om noe mangler.

Van Del Hul, The Source Hybrid <halogen free>

-Bedre dynamikk en RSC
    -Ikke så mørkt lydbilde, mer mot nøytralt, ørlite mot mørkt?, men lite.
    -Svakere i Lavbassen, der RSC spilte med mest trøkk av alle kanskje,men mer trøkk i bassen over dei laveste frekvensene, og bedre dynamikk generelt.
    -Dårligere å gjengi rom og størrelsen. Der det er ekko på stemmen blir mer det mer gunstig og begrenset enn fra eit ekte ekko, vis dere skjønner.
    -Kanskje litt tam i lyden..bare kanskje?

Chord Cameloon Silver

-Roligere lydbilde, mer sort når det skal vere det og smeller til når det skal smelle til.
    -Nøytral, er mest nøytral av disse tre.
    -Jevn, ikke noe som skiller seg ut, f.eks med høyere volum på diskant eller mellomtone når det ikke skal vere noe forskjell.
    -Vakkert
    -Pene detaljer
    -Åpen lyd
    -Eg trur på lyden 100%

Tja..dette er nå første kvelden med dei, liker å teste ting uten å bli vant til noe da det er da en hører forskjellene mest.
    Men en mer utfyllende test kommer senere.
    Rom nr 2:

Medlem i Bergen Lydlaug

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Då har eg fått testet balansert fra DAC til effekt.
    Er klar over en 6db økning.
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...ml#post1552657

Dette spilte rått. Omtrent som å få en ny forsterker i hus.
    Balanserte kabler er tingen på Hegel ivertfall. 8)
    Høyttalere:
    Rom nr 2:

Medlem i Bergen Lydlaug

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0
    Muligens fått tak i en Hegel p4a forforsterker kjøpt i 2005

test utført i feb 2004, se link, men er den rimlige forforsterkeren.
    Hegel P2A
    Høyttalere:
    Rom nr 2:

Medlem i Bergen Lydlaug

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0

Forforsterker Hegel P4A

Hegel P4A i hus.

Hørt litt på den nå, eit par kvelder.
    Første som slo meg da eg slo den på første gangen, mørkt lydbilde...men kanskje ikke nei.. mørkere bakgrunn pga renere lyd og f.eks på en live konsert, hører enn mye legre bakover i salen, ganske langt faktisk.
    Detaljene kommer bedre frem og den skjuler ikke noe.
    Dynamikk og kraft er meget bra, f.eks mye bedre enn den Rotel pre eg hadde før. Dybassen er dyp og med bra skyv og kraft i. Det var som kanskje å få en sub i hus.
    Forsatt savn på nok trøkket i brystet, men det får eg nok ikke med høyttalerne eg har, må nok opp i palledium eller noken med større og evnt flere elementer i. Men trøkket i mellombassen vart bedre uten tvil.
    Diskanten var eg mest spent på/redd for. Alltid hørt Hegel kunne vere lyst og skarp. Men dette var ikke noe skarpt eller lyst og spinkelt over nei. Meget bra!
    Mellomtonen er og meget bra.
    Alt i alt er dette en forforsterker som kan forsvare prisen sin som ny tror eg.

Ikke fått testet balanser enda,heller ikke cd spiller, brukte spotify med ekstern lydkort og chord signalkabel RCA mellom pre og forsterker
    Høyttalere:
    Rom nr 2:

Medlem i Bergen Lydlaug

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0

Bilde.

Etter mye "mas" om at kabler ikke teller og litt at eg tenker at XLR har egen jording og dermed bør telle mindre, så bestilt en billig en fra USA.

Ellers har eg fått pre i hus, se over.
    Høyttalere:
    Rom nr 2:

Medlem i Bergen Lydlaug

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    2
    AVtorget feedback
    0

Då var ny cd spiller kjøpt..

Då var ny CD Spiller kjøpt..bare å vente noen dager på å få den.. :-D
    Høyttalere:
    Rom nr 2:

Medlem i Bergen Lydlaug

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel allernådigst gratulere da, med et "bomkjøp"!
    Ikke slik å forstå at det er en dårlig CD-spiller - langt ifra!

"Bomkjøpet" henspeiler derimot på valget, i den forstand som at du heller burde brukt kronene på en (mer anvendelig) DAC i stedet.

Etterhvert som også du(?) "digitaliseres", så vil du nok innse dette? ;-)

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... Man slipper i det minste å knote med pcen for å spille musikken. Lydmessig holder Hegels spillere godt følge med DACene på markedet.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Vel... Man slipper i det minste å knote med pcen for å spille musikken. Lydmessig holder Hegels spillere godt følge med DACene på markedet.
    Den som oppfatter avspilling via (eller bruk av) PC som en "knotete" musikkilde, er vel en smule akterutseilt? ;-)
    Ellers er jeg helt enig i at Hegel´s CD-spillere klarer seg meget godt i ft en ekstern DAC.
    Det var jo helst anvendeligheten jeg tenkte på, i så måte....

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens akterutseilt, men uberørt av problematikken usb vs. optisk og lignende. Trykk play and go.

Side 4 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •