Cinema Centa

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52

Tråd: Cinema Centa

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cinema Centa

Er helt i starten av å planlegge det som skal bli dedikert tv/spillerom. Har så vidt begynt å bestille komponenter i dag, men når jeg først begynner å tenke på noe så har det en tendens til å ta av litt

Har tegna en grovskisse av rommet sånn det er tenkt, i dag er det bare et nakent kjellerrom med murvegger og betongulv og sånn har det stått siden 1947. Virkelig på tide at det kommer til nytte!

Komponenter så langt:
    - Tv: Panasonic 42" PX8EA
    - BD: Samsung BD-P1580
    - Amp: Yamaha RX-V665B - i bestilling
    - Effekt: NAD 214 - gammalt
    - Senter: Patos Basic 210C MKII - i bestilling
    - Front: DALI 104, kables med TARA LABS - "Space And Time TFA Return" - gammalt
    - Gaming: XBOX 360 m/ wireless ratt og stol. Går stort sett i bilspill

Kom gjerne med kommentarer og ideer til layouten.

Esp1

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i grunn ikke kommet så mye lenger på hjemmekinoprosjektet mitt, men driver stadig å planlegger. Det ser ut til at layout på rommet blir litt annerledes enn på tegninga over her. Grunnen til skråveggene i bakkant var at jeg trodde en brannmur i kjellern var bærende konstruksjon, men har nå fått snekker til å undersøke og det er den ikke! Så da blir det rett vegg i stedet Total lengde på rommet blir nærmere ca. 6m og bredde ca. 4m. Takhøyde er beskjedne 2,10m sånn rommet er nå, men blir nok opptil 5cm mindre når jeg blir ferdig med gulvet.

Siden dette i utgangspunktet er et lavbudsjettsprosjekt vil veggene, som er av mur, først bare bli malt og ikke kledd inn. Dette er vel ikke det beste med tanke på akustikk, men har planer om å lage blindrammer som jeg trekker med tykt stoff for å fjerne evt. klang som vil oppstå i rommet. Rommet vil muligens få stendere og tverrligere for fremtidig isolering og panel eller gips. Dette gjør jeg for at jeg skal få lagt opp k-rør til strøm og lyd. Jeg har tenkt at strømmen følger gulvet, mens lydkabler skal følge taket. På den måten vil jeg vel få eliminert evt. støy fra elektriske ledninger?

Komponenter så langt:
    - Amp: Yamaha RX-V665B
    - Senter: Patos Basic 210C MKII
    - Bak: Noen gamle Aiwa høytalere jeg fant i kjellern. (funker overraskende bra)
    - Sub: Audiomoods Sub. 10 (på vei i posten)

-= Fremtidige planer for anlegg=-
    - Prosjektor: Optoma HD600X
    - Bakhøytalere: Forslag mottas med takk. Stramt budsjett

Kom gjerne med tips og triks som er viktig å tenke på når man planlegger/bygger dedikert filmrom. Har ikke gjort det før, men har et keent øre for lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig!

Har endelig fått begynt på kino'n! Har rivd ned den tidligere omtalte veggen, men det skulle vise seg at det var bæring i den alikavel. Dermed fikk jeg ikke tatt ned så mye som jeg ville, men det løser seg.

Jeg har en tendens til å glemme at jeg har skal ha 7.1 opsett og derfor kan bakhøytalerne henge nærmere hverandre enn hva jeg er vant å se av 5.1. De jeg kjenner som har 5.1 har en tendens til å ha BH plassert diagonalt inn mot sweetspot i hvert sitt hjørne. Så hvis ikke jeg tenker kan jeg altså plassere BH nærmere hverandre når jeg også har SR.

Men før jeg får begynt ordentlig på kino'n, må jeg bygge vaskerom til kjerringa. Både for goodwill og at vaskerommet ligger innafor kino.

-=Bilder kommer når støvet har lagt seg=-

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kilden Kino, Tønsberg

I går var det endelig tid for å besøke nye Kilden Kino i Tønsberg. Det er ikke så lett å komme seg unna når man har tvillinger på 10 mnd'er i heimen, men med hjelp fra mormor så kom vi oss avgårde. Det var Harry Potter som sto på menyen og jeg var utrolig spent på lyd og bilde i kinoen siden jeg har hørt så mye bra.
    Men der blei jeg skuffa gitt... Bildet var i og for seg bra det, men noe kornete. Men det verste var lyden! Total mangel på dype bass i musikken og ingen bra surroundeffekt heller. Jeg sørga jo selvfølgelig for å få best mulig plass i forhold til lyden og gleda meg til å høre sopelimer og dødsetere komme susende over hodene på oss, men nei da. Eneste som kunne høres i bak- og sidehøytalere var stort sett musikk. Syns det var litt skuffende.

Men da er det jo godt å vite at mitt beskjedne anlegg har bedre surround med Blu-Ray og DTS-HD Master lydspor

Har ikke skjedd så mye nede i kjelleren enda, men håper det kommer seg etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Soundproofing

Fant en video på youtube med tips til lydisolering som nok passer til mitt budsjett

YouTube - How to Soundproof a Room : DIY Soundproofing

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klargjøring og skjerming av kabler

I går blei kjellern tømt og rydda og gjort klar for at arbeide kan begynne.
    Har i tidligere innlegg nevnt at jeg bør gjøre ferdig vaskerommet først for litt goodwill og fred i heimen, men det som er så bra er at jeg må begynne med kinon før vaskerommet. Strøm til vask/tørk og varmtvann kommer ut av taket over lerretsveggen og siden det blit skjult anlegg må skjelettet i kinon opp først

Jeg har et spørsmål som alltid og håper på svar som alltid. Siden det meste av ledninger og kabler skal være skjult i veggen har jeg et lite problem. Enkelte plasser klarer jeg ikke å unngå at A/V-kabler og strøm krysser hverandre. Finnes det en måte å skjerme på og i så måte prøve å unngå forrstyrrelser?

Esp1

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektor

Så har endelig stunden kommet at man kan kjøpe seg prosjektor. Kjellern er ikke påbegynt engang, men kommer man over gode tilbud så er det ingen grunn til å vente

Har finni en Optoma HD100x til 6 laken og tror jeg går for den. I følge en tråd her på forumet og hint fra andre steder er dette egentlig en HD20, men med litt dårligere bildechip. Hadde egentlig tenkt å gå for hd600x, men når man kan få fullhd for en tusing ekstra så går jeg for det.

Driver å tenker fælt på lerretstørelse om dagen, og var nede i kjellern i stad og tegna opp 92" på veggen og syns i grunn det så litt smått ut. Men det skal sies at det lerretet jeg er vant til å se på er nærmere 120" så det har vel sin invirkning. Men får jeg plass til 221cm x 124.31 (100") så går jeg for det. Er litt redd for at projektoren må monteres veldig lavt og at jeg kommer til å se skyggen av skallen min. Men det får jeg finne ut av når projektoren er i hus. Det blir uansett rammelerret etter min gode venns metode. Tror det er dreamscreen lerret og hjemmelaget ramme som funker knall.

God kveld!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektor bestillt

Venter, venter, venter, venter.......:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jippi!

Optoma hd100x har ankommet og så vidt blitt testa. Jeg brukte et gammalt lerret av den typen lærere på barneskolen pleide å sloss med i gamle dager, type pull up Ikke det flateste lærre i verden, men det funka. Og bilde sto til forventningene det. Gleder meg stort til å få kinon i gang. Men det er mye som gjenstår. Til lørdagen blir det gjort litt i vaskeromdelen av kjelleren, for da har snekkeren tid og mulighet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Planer

Nå som det nærmer seg bygging går planlegging på høygir i hue hele tia.
    Planen er å lage et dedikert filmrom, men innenfor et budsjett som en nyetablert småbarnsfamilie kan leve med. Og som kan oppgraderes etter som årene går. Heldigvis er nabon/svigers snekker og en mester i å pelle med seg materialer som skal kastes hjem.

Målene på rommet blir ca. B:3,5m L:4,5m H:2,0m.
    Veggene skal fores ut, isoleres, kles med gips og males. Overgang mellom tak/vegg skal skal skrås 45 grader i lengderetning. Farge veit jeg ikke enda, men heller mot grått eller rødt. Meninger og forslag mottas med takk.
    Taket består nå av dragere og gamle forskalingsbord. Forskalingsborda skal dekkes med gips, dragere skal være synlige (de bygger ikke mer enn 3cm ned fra gipsen) og males matt svart. Lydisolering av tak trenger jeg ikke tenke på da alle medlemmer i familien vil bruke rommet samtidig og sneipane (tvillingane mine) evt. sover i 2. etasje. Himlinga er fyllt med leire eller koks så lydgjennomstrømming er ikke veldig stor.
    Gulvet er av betong og skal avrettes før platon og kilefals legges med teppe til slutt. Belysning har jeg ikke finni ut av enda... Det finnes ett vindu i rommet, men det skal blendes og skjules bak vegg så mørkt skal det bli.
    Størrelse på lerret finner jeg ut av når jeg får prøvekjørt prosjektoren i rommet. Har tegna opp 92" på veggen, men syns det blei litt for lite. Så håper jeg får til 110" eller 115". 120", som kameraten min har, blir for stort da jeg bare så vidt får plass til nåværende høytalere og verre blir det når de skal byttes med noe større
    Strøm legges skjult i vegg mens lyd og bilde mest sansynlig legges i svartmalte kanaler langs gulvet for enklere å kunne oppgradere. Heldigvis er fatter elektrikker så han hjelper til med det som trengs i den avdelinga.

Tror jeg har fått med det meste nå, men kommer sikkert oppdateringer underveis. Bilder skal det bli nok av, men akkurat nå er rommet snekkerverksted for vaskeromsprosjektet som starter i morra
    Utstyrsliste så langt:

- PJ: Optoma HD100X
    - Receiver: Yamaha RX-V665B
    - Senter: Patos Basic 210C MKII
    - Bak: Noen gamle Aiwa høytalere jeg fant i kjellern. (funker overraskende bra)
    - Sub: Audiomoods Sub. 10
    - Vurderer å bruke NAD 302 til romperistere, men veit ikke om det er nok.

Esp1

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dæven, mye fine planer her, gleder meg til resultat

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, gleder meg sjøl jeg

Det eksisterende gulvet i kjellern har fall mot sluket som er i vaskerommet, og jeg hadde tenkt å bruke avrettingsmasse for å fikse det. Men etter en runde med laservateret fant jeg fort ut at den planen gikk i vasken... Det er en høydeforskjell på 10cm fra lerretsvegg til kommende bakvegg, og det klarer ikke avrettinga. Så da blir det å legge imp. bjelkelag med terassebord oppå og spon oppå der igjen. Det skal nok bli så bra atte.

Bygde platå til vask/tørk på vaskerommet i går. Deilig å endelig være litt ordentlig i gang i kjellern!

Hadde forresten en høyst unøyaktig test av lerretsstørrelse i stad. Tok pj'en ned i kjellern og holdt den sann ca. der den skal henge og kjørte testgrid på veggen. Da endte jeg opp med en bredde på ca. 250 og høyde på ca. 140, så skulle vel gi en ca 114" diagonalt det og det virka som en behagelig size det

Esp1

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klar for støping

I går gjorde jeg klar forskallinga til sokkelen for den nye veggen mellom vaskerom og kino. Så blir det støping i kveld. Eneste som gjenstår i vaskerommet da er å legge om litt vannrør, lage gulv og sette opp og plate veeggen. Fort gjort!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støping fullført

I går kveld fikk jeg støpt sokkelen til skilleveggen. Så nå gjenstår det å lage et gulv i vaskerommet, legge om litt vannrør og sette opp skilleveggen. Neste punkt da er å begynne på gulvet i kinoen.

Var på en liten runde i går for å finne litt priser på stikkontakter og ledninger, og fant ut at megaflis så langt har den beste prisen. 99,- for dobbeltstikk til innbygging er en overkommelig pris. I tillegg har Biltema flexrør med ledninger til 299,- for 25 meter. Dette er 1,5mm2. 2,5mm2 må jeg legge ferdig kabel i rør da denne skal ligge synlig på andre sida av veggen til vaskerommet, så den blir vel den dyreste tenker jeg.

Videre vurderer jeg å legge høytalerkabler i 22mm flexrør i veggen og montere høytalerterminaler på veggene. Det tror jeg blir nice. Foreløpig ser det ut som at all teknikk må stå bakerst i rommet siden det ikke blir plass til det + center under lerretet, så signalkabel til sub legger jeg i kanal langs veggen slik at denne lett kan byttes mot noe bedre når den tid kommer. Det blir også enklere å flytte på suben hvir/når det blir nødvendig.
    HDMI til projektor er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med, men tror den vil bli liggende synlig på bakveggen. For HDMI kontaktene er vel for store til at jeg får lagt den i et 22mm flexrør?

I morra skal jeg til Rico, min gode venn med kino, for å få testa projektoren min skikkelig på godt og stort (120") lerret. Det blir spennende å teste den opp mot hans, som også er en Optoma (husker ikke hvilken) i en litt høyere prisklasse.

Esp1

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulv og gåen projektor

Testen av projektorn hos Rico gikk ikke helt som planlagt... Først kobla vi den til AltiBox for å se hvordan den takla HD-TV (1080i 50Hz) i 120" og det så veldig bra ut Så gikk vi over til å teste med HTPC (1080p 60Hz) hvor han satt i nytt skjermkort (ettellerannet 450) og da begynte problemene. Bildet så slik ut... Først trodde vi det var skjermkortet, så vi bytta til bake til "ettellerannet 250", men resultatet var det samme. Pulsen begynte å stige. Det hadde jo funka hjemme med både Canal Digital HD-PVR (1080i 50Hz) og Blu-Ray (1080p 60Hz)! Så hvorfor ikke her?
    Vi gikk så over til å prøve X-BOX360 (1080p 60Hz) og det så slik ut. Ikke bra med andre ord. På tide med en røyk og litt tenking. Kan det være at spenningstapet i den lange HDMI-kabelen er så stort at pj'en ikke klarer å tolke signaler? Vi kobla derfor X-boxen opp med en kortere kabel og resultatet blei det samme. Jeg restarta pj mens xboxen sendte signal og da funka det. Merkelig... Så vi prøvde det samme med HTPC. Kortere HDMI og restart av pj. Men det hjalp ikke. Begynte å kjenne frustrasjonen komme styrtende. Kan det være Firmware som er gammal eller skadet? Gjorde noen velplaserte google søk, men kunne ikke finne no info eller firmware til pj. På minhembio.com var det en tråd angående Optoma HD100X og der har Optoma skandinavia vært inne å gitt litt info om pj. Hvor de bekrefter at det er en nedspeca HD20 osv. Så jeg sendte dem en PM angående problemet, men har ikke fått noe svar.
    Jeg har også testa den mot Blu-Ray hjemme, hvor den har fungert tidligere, og resultatet blei det samme som hos Rico.
    Så nå er pj innlevert Komplett.no (kjekt å bo 10 min. unna) og venter på å få en ny, det var i alle fall det de sa var det mest sansynlige resultatet.

Bedre går det derimot i kjellern. Sokkelen til skilleveggen er støpt og oppretting av gulvet i kinoen er påbegynt. Vi har lagt en skiggelig god gummiert pressening som underlag, det finnes ikke tegn til fuktighet i kjellern - men better safe than sorry, og lagt bjelkelag på tvers av rommet. Det vil jo bli et tomrom på opptil 10cm under gulvet, men har en del gamle isolasjonsrester som skal legges under gulvet. Dermed blir noe av kulda borte og klangen blir dempa. Jeg får også muligheten til å trekke noen av høytalerkablene i gulvet, dermed slipper jeg å trekke kabelen til høyre surround hele veien rundt rommet.
    Så et par kvelder til nå så er jeg klar til å legge plater på gulvet.

Esp1

P.S.
    Fikk forresten pakke i posten dag. 10 stk Elko stikk dobbel m/jord innfelt og 11 apparatbokser fra megaflis.no. De har faktisk gode priser:-D

P.P.S.
    Jeg har linka til bildene pga at de ikke kom opp når jeg prøvde å sette inn bilder.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Last opp bildene på f.eks photobucket. For å legge bildene i tråden skriver du bare [IMG] linkendinher [/IMG]

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Last opp bildene på f.eks photobucket. For å legge bildene i tråden skriver du bare [IMG] linkendinher [/IMG]
    Har gjort det sånn, men det funka ikke. Fikk bare opp et sånn "ødelagt" ikon...

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

edit; Mulig du må bruke den forhåndslagde img urlen fra photobucket. Fungerte ihvertfall her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja Takk for hjelpa!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen bilder av kjellern

Fra blivende sweetspot:

Gulvet in progress. Er ikke mye som gjenstår der nå:

Sett fra bakvegg mot ingangsdør. Den gamle tredøra som syns på bildet blir borte når veggen blir kledd med gips. Den skal dempes grundig for å ungå klang

I den eksisterende lufteluka vil det bli installert en vifte får å bytta ut litt luft og vinduet vil bli borte i veggen:

Er ikke så lett å få noe inntrykk av hvordan rommet blir helt enda, men jeg veit hvordan det ser ut inni hue mitt og det er det viktigste

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •