Gelebjørn's loftskino - Mens vi venter..ny CD-spiller i hus!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Gelebjørn's loftskino - Mens vi venter..ny CD-spiller i hus!

Ting som må avklares, i tilfeldig rekkefølge:
    -Gulv:
    -22mm spon/spaltegulv, trinnlyd, 22mmspon, parkett. Eventuelt gulvgips i tillegg.
    -Elektrisk
    -mange kurser? Ser ut til det blir 3 kurser, minimum 2.
    -belysning: Senke tak for å få plass til spotter?
    -Lerret:
    -Høyde og størrelse på lerret
    -buet lerret?
    -Lydtranparent?
    -16:9 vs 2,35:1?
    Høytalere
    -Senter bak lerret?
    Diverse
    -Stereobenk: Tenker plassering på siden eller bak. Mest sannsynlig bak.
    -Kabler: Hvor får man billige "gode"/tykke nok kabler? Her
    -Vegger.
    -Bruk av GG? Blir ikke å bruke GreenGlue...tror jeg
    -Hvordan feste side surround(skråtak) Høyde? Stativ?
    -Bassfeller/skrå framvegg + tak? Det vil bli noe slikt, men vet ikke hvordan. Forslag mottas mer enn gjerne!
    -Akkustikk plater. Slik jeg har forstått det er det en fordel å dempe ekstra mye i tak pga skråvegger/tak
    -ventilasjon: Ser ut til at det blir balansert ventilasjon i hele huset.

Sitter med et uinnredet loft, som skal til pers etterhvert. Har fra før en stuekrok som ligger på med lyd og bilde, og denne skal samboer få gjøre (nesten) hva hun vil med...så fremt jeg får bestemme hvordan det blir på loftet 8). Så da er det kjøpestopp her i huset til jeg har plass til "lekene" mine på loftet. Så langt har jeg "forhandlet" meg til ca 4,80m lengde på rommet, og tror det blir vanskelig å få til noe mer, siden resten av loftet skal utnyttes til andre ting som et lite bad, oppholdsrom, kontorkrok og en plass gjester kan overnatte (hva er galt med en luftmadrass? ).

Har prøvd meg litt på skecthup, genialt enkelt program, og laget et utkast på hvordan rommet ser ut idag, og hvor mye plass det er i forkjellige retninger. Kommer vel noen ordentlige bilder etterhvert i også. Rommet skal være i bruk daglig, så det blir neppe noen batcave i første omgang.
    Grunnet skråtak er det noen utfordringer med PJ og lerret, siden vi har lyst å ha en tv for tv-titting. Mest for å spare PJ for min del da, men skal se om man finner en god løsning der man kan integrere begge.

Lydisolering blir som blir i vegger og tak: 20cm glava, lydbøyler og lekter = 10 cm, så dobbel gips. Andre forslag?

Lydisolering gulv, blir nok 22mm slisse-spon, trinnlyd 16mm spon (muligens gips oppå?), så parkett.

Ellers vil både lyd og bilde være sterkt i fokus. Veldig usikker på hvor stort lerret jeg kan ha med tanke på kasteavstand og slikt. Setter veldig pris på innspill om dette.

-loft1-jpg

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg forhandlet meg til litt større rom. Rommet vil nå bli ca 5.20m bredt og 5.40m langt. Skal legge ut noen bilder av loftet + ny sketchup med riktig lengde. Men akkurat nå er strømmen borte.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen formeninger om lydmessige utfordringer med skråtak kontra vanlig?

-utgangspunktx800-jpg

-loft2x800-jpg

-loft3x800-jpg

-loft4x800-jpg

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg brukt litt av dagen til å "lure" opp gulvplater gjennom et alt for lite hull. Siden snekker + trapper tydeligvis tar sin tid. Det første jeg tenker på nå er: Finnes noe man kan legge under gulvplatene mtp lyd/vibrasjoner? Noen som vet? Eller er det bare å legge gulv først som sist?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo riktig så flott ut Gelbear!!

Er det for mye å foreslå litt smalere bilder? Bredde på 800px hadde passet bedre, blir ikke så mye sidescrolling

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Blir ikke lerretet veldig lavt?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Dette så skremmende likt ut som mitt utgangspunkt. Ta en titt i tråden min og se om det er noen utfordringer jeg støtte på som du kan tenke på.

Uansett, kino på loftet er topp! Merker at skråtaket gjør sitt for lyden. I en positiv retning

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette ser jo riktig så flott ut Gelbear!!

Er det for mye å foreslå litt smalere bilder? Bredde på 800px hadde passet bedre, blir ikke så mye sidescrolling
    Mindre bilder skal bli. Lurte litt på dette, så flott å få tilbakemelding!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Hmm... Blir ikke lerretet veldig lavt?
    Mulig det..er en av mange ting å ta stilling til. I noen tråder anbefales det å ha det lavt. Så lenge man ser forbi beina. Tegningen er ment som et utgangspunkt; feks. for å se hvor stort lerret det er plass til.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Hei

Dette så skremmende likt ut som mitt utgangspunkt. Ta en titt i tråden min og se om det er noen utfordringer jeg støtte på som du kan tenke på.

Uansett, kino på loftet er topp! Merker at skråtaket gjør sitt for lyden. I en positiv retning
    Har abbonert på tråden din siden oppstart Godt å høre at man kan få god lyd. Dette blir hovedfokus hos meg. Innen visse grenser da

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli kjempe bra8)
    Suverene skisser8) Planleggingen er halve gleden:-D Et eget "lekerom" er noe jeg selv skulle ønske å ha, men men........

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette prosjektet gleder jeg meg ordentlig til å følge med på! Gratulerer med kult prosjekt!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er skal bildene være 800pix i bredden. Planlegging er halve gleden ja...men det dukker nok mye opp underveis. Blir nok ikke noe BEF hastighet på dette, men håper å komme greit i mål. Har 100-vis av spørsmål jeg ønsker svar på. Sketchup'en letter visualiseringen betraktelig...tenker litt på skrå framvegg...noe a lâ dette: http://www.avforum.no/forum/av-rom-k...rasjon-16.html

Men alt til sin tid8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Mulig det..er en av mange ting å ta stilling til. I noen tråder anbefales det å ha det lavt. Så lenge man ser forbi beina. Tegningen er ment som et utgangspunkt; feks. for å se hvor stort lerret det er plass til.
    Jeg har en tendens til å legge meg litt bakover i sofaen og da kunne jeg hatt det høyere, men det kommer vel litt an på sofaen også . Bildet mitt starter på 72CM fra gulvet

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet mitt starter vel ca. 65 cm over gulvet, og ofte er det en sort stripe nederst på filmen også. Jeg synes dette er passe, selv om man ligger litt tilbakelent i sofaen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man vil vel alltid ha størst mulig bilde, men skråtaket setter en viss begrensing for min del...men den tid, den sorg. Nå skal det lydisoleres slik at det går å bruke rommet når man vil. Nå må man jage ut resten av huset, samt noen naboer før filmen snurres. Så tips med tanke på lydisolering mottas mer enn gjerne!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skråvegger front. Vil dette gi fordeler med tanke på lyd? Skråveggene er farget rødt.
    -skr-vegg-tullx800-jpg

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skråvegger front. Vil dette gi fordeler med tanke på lyd? Skråveggene er farget rødt.
    Dette så riktig stilig ut! Lykke til med prosjektet, gleder meg til å følge med på denne tråden
    Min tråd

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er abosolutt ikke noe dumt tenkt, fyller du disse med rockwool har du en ganske stor bassfelle.
    Det er vanskelig å på forhånd avgjøre nødvendigheten og effekten av et slikt tiltak med mindre man sitter på rimelig avansert programvare. Men generelt tror jeg vi kan si at dette vil være gunstig.

Husk akustikkplater i første refleksjonene. Det vil være viktig når skråtaket er såpass nærme høyttalerne.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lydisolering, er det vel gjerne trinnlydplater som gjelder, det er ganske gode beskrivelser på Rockwool.no. Har også lest om de som har lagt gulvet på lydbøyler, men da bør man vel beregne vektfordeling i forhold til hvor tett de må plasseres, lydbøylene er jo tross alt beregnet på at taket skal henge i bøylene.

Veggen ut til trappa kan du sette opp som dobbelt reivserk, to lag gips på begge sider og lyddør, da bør du være godt skodd for litt bulder og brak.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •