Gelebjørn's loftskino - Mens vi venter..ny CD-spiller i hus! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Newcomer Tesnev sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!
    På kalde loft, dvs når isolasjonen er i bjelkelaget, er det vanlig med lufting nede ved rafta slik du har. Dette for å få "luftet" bort varm luft som vil danne istapper viss den stiger opp under taksteinen. Men det skal ikke komme inn snø, den kommer kanskje inn gjennom raftekassene viss det ikke er benyttet flueduk?
    Når du nå skal fullisolere må du ganske riktig tette luftinga opp mot undertaket. Isolasjonen vil nå dempe mye av varmlufta og den varmen som stiger opp vil luftes bort under taksteinen.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for utfyllende svar! Er ikke brukt noe netting over raftekassen her. Høres logisk ut å kvitte seg med varmluften. Er dog en ventil i hver ende rett under hanebjelken.

Må det være helt tett mot raftekassen? Har fuget og slikt, men ikke sikker på om det er nødvendig.

Newcomer Tesnev sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det vil være lurt å fuge ja, også for å hindre snø å trenge inn

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en liten økt i helga, siden det var levelig temperatur ute & på loftet. Fått tettet raftepappen og såvidt begynt å isolere.
    -phpprhdaypm-jpg
    -phpihj7kwpm-jpg

Har en del ting som må på plass før hele loftet kan isoleres og plastes. Rør til ventilasjon, sluk/vannrør til bad etc. Etter råd fra en tømrerkompis blir jeg å etterisolere litt ekstra rundt om i huset før jeg lukker loftet.

Lydbøyler i tak var planen videre, men det er en mulighet for at dette blir veien å gå. Time will show.8-)

Var inne på å bygge rom i rom denne uken, men slo det fra meg. Vil bli veldig mye ekstra arbeid og er ikke sikker på gevinsten. Største utfordring mtp lyd vil nok bli gulvkonstruksjon. Tanken er per i dag er: slisse-gulvspon22mm, trinnlydplater fra glava19mm, gips13mm?, greenglue(?), 16mm spon, så parkett 14mm = ca 84mm. Blir vel rundt 5cm forskjell til resten av loftet (48mm+- vet ennå ikke hvilken parkett det blir osv).

Har ennå mange spørsmål og utfordringer, men tar disse etterhvert.
    Uansett er det godt å endelig ha startet på prosjektet :smile:

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel på tide med en liten oppdatering. Har siden sist fått fikset opp i det meste jeg har funnet av tømrers "snarveier". Har trukket en del kabler til diverse belysning, både innen- og utendørs++
    Har etterisolert resten av huset med 10cm, noe man kan skimte på et av bildene under. Det er nå 35cm isolasjon i alt av tak som ligger mot kald sone. Noen plasser ennå mer. Blir spent på neste strømregning, men nå har det jo selvfølgelig vært et helt fantastisk vær her i det siste. Noe som fører til ennå mindre jobbing med loftet. Har nemlig en annen hobby, som kansje sluker ennå mer tid og penger8)
    -img_1775-jpg

Uansett, så har det altså blitt gjort litt siden sist. Isolert det jeg kan før dette irriterende ventilasjonsanlegget må på plass. Har utarbeidet en liten plan, og har tenkt å montere balansert ventilasjon til hele huset. Men det blir jo selvfølgelig en god del dyrere enn hva som var planlagt.:roll:
    For de som er interessert, har jeg laget en tegning, hastverktegning:

Slik ble det gjort med kneveggene:
    -knevegger0-jpg

Lektet ut på baksiden, satt noen bor+pappkubbinger som jeg hadde til overs.
    -knevegger1-jpg

Dermed ble det slik.
    -knevegger2-jpg

Ser ut til at det blir 25-30cm isolasjon i kneveggene. De indre kneveggen kommer da senere, og vil komme til å stå på det flytende gulvet.

Har bestemt meg for hvordan det blir med gulvkonstruksjonen: Spalte/spon-trinnlyd-spon-parkett. Hvis det blir for ille, lager jeg en slags platting som HT og sub kan stå på. Resten vil jo være luftlyd som sprer seg. Da må det vel være like greit å lage noe slikt i stedet for legge lag på lag over hele gulvet? Arrester meg gjerne hvis jeg tenker feil
    Slik ser det ut idag: MYE som gjenstår
    -05-04-11-jpg

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite som skjer, har oppdatert 1.posten.
    Venter ennå på diverse tilbud på ventilasjon, satser på at jeg har rør hjemme i løpet av uken. Planen var egentlig å bare ha en liten vifte til og fra kino, men ser ut som vi blir å gå for balansert ventilasjon. Dyrt, men (forhåpentligvis) en engangs-invistering.

STRØM:
    Spurte elektriker sist om det var noe vits å legge tykkere/bedre isolerte strømkabler til kursene opp til rommet. Han så ut som et spørsmålstegn8).
    Noen som har meninger om dette?

Ellers har jeg funnet ut at selve kinorommet bare utgjør ca46% av loftet. I tillegg kommer et bad, stue, trapp, takvinduer, veranda...+ hadde tenkt å bygge en garasje i løpet av sommeren. Får prioritere kinorommet i første omgang, men tigeren kan fort komme på andre tanker
    Skummelt å sette noen ferdigdato....men tror den skal bli ferdig i løpet av 2011.
    Fikk forestenJim Smiths - Get better sound DVD her om dagen, har boken fra før. Og må si det hjalp litt på motivasjonen. Har også bestilt denne, blir fint med litt lesestoff:-D

Newcomer Duck1974 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe nytt her? Syns det ser spennende ut!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duck1974
    Ikke noe nytt her? Syns det ser spennende ut!
    Jo, det er noe nytt.
    Akkurat kommet hjem fra en liten ferie i sydligere strøk.
    Har gått å ventet på tilbud om balansert ventilasjon fra byggmakker. Var 3 uker behandlingstid, siden de måtte tegne opp i forhold til huset etc. Har nå fått svar, og det er bare finjustering på rørlengder ol som gjenstår. Dette må på plass før jeg kan legge gulv og lukke resten av loftet. Hele loftet skal innredes, men jeg blir å gjøre ferdig kinodelen før resten.
    Det som gjenstår i kinodelen er:
    -Ventilasjonsrør må på plass før jeg kan gjøre noe mer.
    -Undergulv
    -Trinnlyd
    -"Overgulv"
    -knevegger skal ligge oppå gulvet.
    -Lekte ut tak med lydbøyler.
    -Trekke rør.
    -Gips på vegger og tak.

Er mye som skal på plass..heldigvis har min bedre halvdel, "tigern", gitt klarsignal til at jeg kan bruke mye tid på dette framover. Har desverre veldig mye på jobb framover, men må ta meg selv i nakken nå8)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med eller uten senter?

Har akkurat sett "grusomme meg" på BD med min datter:-D Morsom film forøvrig. Det som er litt spesielt, er at jeg har sett den uten min RC-62. Denne er pakket ned i eske og klar til sending, var et salg som det ikke ble noe av...men slik den er pakket, kommer den ikke opp igjen! Skal legge den ut for salg snarest.
    Nå tilbake til filmopplevelsen: Har sett noen som har anbefalt å prøve uten senter, og må si at jeg ikke savnet den nevneverdig. Satte meg pent ned midt i sweetspot, og synes egentlig dialogen ble bedre...men kansje litt lavere? Lydbildet ble hevet litt, og passet bedre med tv-bildet og frontene. Senteren er jo under tv'n, mens diskant/mellomtone på frontene er litt under midten på tv'n. Så plasseringen av stemmer og effekter satt på en måte litt bedre enn med senter under. +Dynamikken virket bedre. Frontene forskynes av en Parasound nc2250. Har ikke prøvd på så høyt volum pga jentungen...men ble litt overasket over hvor bra dette fungerte. Flere som har opplevd lignenede?
    En ting som jeg tenker vil være negativt i lengden: Man MÅ sitte midt i sweetspot for å kunne gjøre dette.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som hadde noen formening om film uten senter? Uansett, er en ny senter på vei i posten...kommer om et par dager:-D Så får vi se om den blir værende8)

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surroundlyd uten senter vil nok være en dårlig ide. Surroundprosessor sender ut det meste av dialog gjennom senter. Fjerner man den kanalen, får man et problem. Jeg oppdaget det "smertelig" da jeg så film etter å ha gått over til stereo. Null dialog å høre. Måtte inn å endre innstillinger på BDspilleren til ren stereo.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Surroundlyd uten senter vil nok være en dårlig ide. Surroundprosessor sender ut det meste av dialog gjennom senter. Fjerner man den kanalen, får man et problem. Jeg oppdaget det "smertelig" da jeg så film etter å ha gått over til stereo. Null dialog å høre. Måtte inn å endre innstillinger på BDspilleren til ren stereo.
    Hmm, opplevde det ikke så dramatisk hos meg... men uansett, i går ploppet denne ned i postkassa:
    -rc64ii-eske-jpg

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide med den "årlige" oppdateringen i tråden min:neutral:

Dette med balansert ventilasjon blir muligens å utgå, siden vi har en sak med snekker/takstmann på akkurat dette. Venter ennå svar fra på en reklamasjon på huset som vi sendte inn rundt juni. Lang historie kort: Taksten sier vi har en del greier som ikke finnes i huset, der i blant balansert ventilasjon. Så jeg kan ikke kjøpe balansert ventilasjon selv, hvis det viser seg at jeg får noe oppreisning, Så vurderer å droppe hele greia grunnet jeg er lei av å vente. Har en vifte som jeg kan bruke til ventilering av kinorommet, så kan jeg kansje heller bruke pengene på nytt utstyr

Har hatt 3 stk rc-64 II på besøk, den 3dje får lov å bli. De andre sendes tilbake grunnet kosmetiske årsaker. Skal ikke være enkelt, men godt fornøyd med lyden!

Ellers har jeg tittet på så mye DIY-prosjekter her på forumet at jeg vurderer å satse på noe slikt i stedet for klipsch.:idea:

Planen er nå å få litt fart i prosjektet igjen, men alt er relativt...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mye som har skjedd siden sist. Eneste at vi hadde familieforøkelse nr.2 på fredag. Alt gikk veldig fint, men nå med 3 jenter i hus, føler jeg virkelig at jeg kommer til å ha bruk for gutterommet! Ting har kommet seg litt med hussaken vår, men er ennå en lang vei igjen. Ellers er jeg begynt i ny jobb, så det er lite fritid om dagen. Men jeg har fått tid til å stikke innom naboen og høre hans RF7-II, noe som gav mersmak! Men fruen sier nei til jeg er ferdig med rommet...

Uansett, jeg er på utkikk etter en grei cd-spiller(fant en primare cd21, men denne var solgt). Eller vil det være mer å hente på digital avspiller +en god DAC? Har ennå tilgode å høre en ekstern dac, og vet ikke om dette vil bli mye bedre i forhold til min reciver (onkyo ts-x 875). Synes nå det låter litt slankt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var denne plutselig i hus:-D
    -primare-jpg
    Såvidt fått testet litt på lavt volum, og liker det jeg hører8)

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Da var denne plutselig i hus:-D
    -primare-jpg
    Såvidt fått testet litt på lavt volum, og liker det jeg hører8)
    Hadde for mange år siden CD-30, tror det var en tidligere utgave en den du har fått i hus. Meget bra spiller til prisen, du har mye og glede deg til. Gratulerer!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt på musikk i hele kveld, og sitter ennå å gliser