Gelebjørn's loftskino - Mens vi venter..ny CD-spiller i hus! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Det er abosolutt ikke noe dumt tenkt, fyller du disse med rockwool har du en ganske stor bassfelle.
    Det er vanskelig å på forhånd avgjøre nødvendigheten og effekten av et slikt tiltak med mindre man sitter på rimelig avansert programvare. Men generelt tror jeg vi kan si at dette vil være gunstig.
    Ser man får kjøpt bassfeller tilpasset hjørner. F.eks disse Men aner ikke hvor stor effekten av disse vil være. Big is better? Er lite info å hente om rom med skråtak.
    Er alltid morsomt med DIY-løsninger. Men må nok bli litt mindre enn på tegningen, så det blir plass til et par suber Skal bassfeller være åpne/trukket med stoff. Eller har jeg missforstått noe?

Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Husk akustikkplater i første refleksjonene. Det vil være viktig når skråtaket er såpass nærme høyttalerne.
    Akustikkplater blir det, har lest mye om slikt. Blir spennende å prøve det ut!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Når det gjelder lydisolering, er det vel gjerne trinnlydplater som gjelder, det er ganske gode beskrivelser på Rockwool.no. Har også lest om de som har lagt gulvet på lydbøyler, men da bør man vel beregne vektfordeling i forhold til hvor tett de må plasseres, lydbøylene er jo tross alt beregnet på at taket skal henge i bøylene.
    Tenker å prøve meg med disse rett på takstolene, så gulvspon (flytende, så trinnlyd osv.. Men skal undersøke litt først.

Veggen ut til trappa kan du sette opp som dobbelt reivserk, to lag gips på begge sider og lyddør, da bør du være godt skodd for litt bulder og brak.
    Samboer/tigern vil ha doble dører (i bredden)inn til rommet. Jeg hadde først tenkt med 2 vanlige dører etter hverandre, da jeg frykter dette blir det svakeste punktet mtp lydisolering. Har funnet en levereandør som skreddersyr va størrelse angår. Så da blir det antagelig slik:roll:

Hva angår bakveggen er dette en løsning jeg har sett på nett, som skal være meget bra for å dempe lyden. Der er ingen plassbegrensing, så det blir nok noe slikt. Resten av vegger og tak er planen foreløpig: 1 lag gips/mdf/spon, lekte ut 5cm+isolasjon, så 2 lag gips (Greenglue mellom?) Håper det vil fungere tilfredstillende. Noen andre forslag?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydisolasjonsmessig tror jeg det er en dårlig løsning med doble (i bredden) dører, dette blir definitivt et svakt punkt. Doble dører etter hverandre derimot, det vil hjelpe en hel del. Du kan jo spørre tigeren om hun ønsker å holdes våken (med bulder og brak fra kinoen da selvsagt...)

Nå vet jeg ikke hvordan du bor, men hvis det er tett i nabolaget er det sikkert en god idé å lydisolere litt ut mot taket også. Personlig ville jeg nok ikke brukt mine surt opptjente kroner på GreenGlue, men heller gått ut fra at lekter + isolasjon + 2 lag gips holder som lydisolering.

De gummiblokkene vet jeg absolutt ingenting om, godt mulig de fungerer.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydisolasjonsmessig tror jeg det er en dårlig løsning med doble (i bredden) dører, dette blir definitivt et svakt punkt. Doble dører etter hverandre derimot, det vil hjelpe en hel del. Du kan jo spørre tigeren om hun ønsker å holdes våken (med bulder og brak fra kinoen da selvsagt...)
    Hehe, tigere liker ikke å bli vekt når de sover, spesielt ikke min. Så vi får se...

Nå vet jeg ikke hvordan du bor, men hvis det er tett i nabolaget er det sikkert en god idé å lydisolere litt ut mot taket også. Personlig ville jeg nok ikke brukt mine surt opptjente kroner på GreenGlue, men heller gått ut fra at lekter + isolasjon + 2 lag gips holder som lydisolering.

De gummiblokkene vet jeg absolutt ingenting om, godt mulig de fungerer.
    Taket skal også isoleres på samme måte som veggene. Glemte vel å nevne det. Blir litt mindre plass til kropp og lerret, men det får gå. Er litt skeptisk til greenglue siden jeg aldri har sett noen som her på forumet som kan si at det faktisk virker. Dessuten hvis døren blir det svakeste ledd, nytter det ikke om resten er som et bomberom...:???:

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatert 1.post med "utfordringer som må tas stilling til.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -mange kurser? 1
    Gå for 2. 1 16A til anlegget og en 10A til annet.

-Stereobenk: Tenker plassering på en av sidene.
    På siden støttes (eventuelt bak), stereobenk vil oppta for mye plass i front. Du trenger den plassen til høyttalere og subber. Viktig at disse kan plaseres mest mulig optimalt.

-Kabler: Hvor får man billige "gode"/tykke nok kabler(Ikke kabeldiskusjon takk )

Speaker Cable at Blue Jeans Cable

-Hvordan feste side surround(skråtak) Høyde? Stativ?

Stativ er det beste og vil passe flest høyttalertyper. Det finnes dog høyttalere med så stor spredning (omni directional), Mirage blant annet at de kan monteres rett på gulvet eller hengende på skrå i taket. (et eksempel på "gulvmontert": http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/overland) Syntes det ser bra ut slik du har tegnet dem i skissen din.

-Bassfeller/skrå framvegg + tak?
    Ja, dette ville jeg helt klart gjort. Å få ned etterklangen og holde romnoder i sjakk er svært viktig for å få god bass. Holder du de åpne vil de fungere lenger opp i frekvens, men de vil også dempe litt mindre nedover.

-Akkustikk plater
    Kjøp Rockwool sine, billig og har svært god effekt. Kjøp 10/7,5cm og dekk førstrefleksjonene i taket. Monter dem i rammer som er noe dypere slik at de får luft på baksiden. Trekk dem med et stoff som puster. (Scenemolton, bomull, lin etc)

-Høyde og størrelse på lerret
    Syntes skissen din ser rimelig realistisk ut her også. Men jo større jo mindre vil du ha å gå på i forhold til plasering av høyttalere på siden.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for meget utfyllende svar! Venter nå på elektriker og snekker neste uke. Snekkere pga trapp og trappehull. Trappen skal komme opp der de doble takstolene til tilbygget på huset er + et par skrå takstoler, så er visst ikke bare å lage hull uten å vite hva man gjør. Trenger trappehull for å få opp gipsplater:neutral:.
    Tror jeg bestiller de U-boat floater tingene i kveld, så de kommer vel i løpet av uken

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Resten av vegger og tak er planen foreløpig: 1 lag gips/mdf/spon, lekte ut 5cm+isolasjon, så 2 lag gips (Greenglue mellom?) Håper det vil fungere tilfredstillende. Noen andre forslag?
    I følge de lærde så vil du faktisk få bedre lydisolasjon om du dropper det første gipslaget du nevner.

Understanding the Triple Leaf Effect – Green Glue Company

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    I følge de lærde så vil du faktisk få bedre lydisolasjon om du dropper det første gipslaget du nevner.

Der var den ja, har sett den før, men kunne ikke finne den på GG sine sider. Men da vil jeg kun ha dobbel gips innerst, og bare isolasjon mot kalde soner. Vil dette være bedre mtp på støy for resten av huset?

EDIT...Isolasjon 20cm, lekte ut 5cm med isolasjon, så dobbel gips? Trenger ikke lekte ut da, hvis dette stemmer.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt besøk av noen snekkere, og venter på at glava skal komme med en god gulv- og veggløsning. Lest litt mer om greenglue, og mulig jeg blir å gå for dette alllikevel....men ikke helt sikker ennå. Noen som vet hva som vil fungere best av "isolasjon-gips-lekte ut 5cm+isolasjon-dobbel gips" vs "lekte ut 5 cm-dobbel gips"??

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium

Du vil i hvert fall få bedre effekt ved å bruke like mange lag gips hvis du unngår triple leaf, dvs at du bruker 3 lag gips "ytterst" istedenfor G + 5cm + G + G.

Men om 5cm + G + G blir bedre enn G + 5cm + G + G, det er jeg ikke like sikker på.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm...mulig jeg må lekte litt mer da. Hadde jo vært greit om det blir litt plass til lerret også8)

Her er foresten litt diskusjon om Greenglue for de som er interessert.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om noen gode høytalerterminaler som jeg kan bruke i veggen? Er det vits å bekymre seg for lange strekk med ht-kabler?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Noen som vet om noen gode høytalerterminaler som jeg kan bruke i veggen? Er det vits å bekymre seg for lange strekk med ht-kabler?
    Bruk en 2,5kvadrats kabel til "lange" strekk, da forsvinner det meget lite. Finnes endel høyttaler terminaler å få kjøpt til å felle inn i ELKO bokser, disse er "dyre". Ønsker du en litt rimeligere løsning kan du lage en liten plate av MDF som du maler i samme farge som veggen og monterer vanlige hun banan plugger på.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Bruk en 2,5kvadrats kabel til "lange" strekk, da forsvinner det meget lite. Finnes endel høyttaler terminaler å få kjøpt til å felle inn i ELKO bokser, disse er "dyre". Ønsker du en litt rimeligere løsning kan du lage en liten plate av MDF som du maler i samme farge som veggen og monterer vanlige hun banan plugger på.
    Ikke verre. Tenkte jeg måtte bruke 4kvadrat. Har det noe for seg å skille ht-kabler og strømkabler skikkelig? Kan jeg ha begge i vegg, eller bør jeg legg feks strøm i gulvet? Vet de ikke skal ligge parallelt og slikt.

EDIT: Strøm blir i gulvet. Var jo plass å legge kablene mellom takstoler og himlingerops:
    Har lovt tigern å legge noen spotter rundt om i huset og utenfor. Så dette må på plass før gulv, isolasjon og slikt. Hadde besøk av elektriker idag, så strøm blir det. Han tok 250.- pr spot, får handle hos ahlsell gjennom jobb, men syntes ikke det var så ille pris han tok. En eller annen jupiter spot.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Tiden går...

Det nærmer seg jul med storskritt, og jeg er ikke kommet i gang ennå. Mye å gjøre på jobb, samt diverse aktiviteter med har tatt tiden (hjulpet min far med hytte og vedskog..+besøk av svigers:wink: ), og en 3-årig krangel med forrige huseier har tatt mye energi. Var akkurat oppe på loftet, og fant jammen meg snø på isolasjonen nå i tillegg. Antagelig pga et vindu som ventilen ikke er satt i. Ikke veldig glad i snekkeren som har satt opp huset akkurat nå:evil:

Har imidlertig fått tilbud fra Byggmakker på hele loftet inkludert kinorom, bad og oppholdsrom/stue, så vet omtrent hvor mye penger det vil gå. Har funnet trapp, så det meste er klart. Rørlegger skal komme nå å se på røropplegget for bad, så det er noen ting som må på plass, før jeg kan legge gulv. De gulvplatene jeg hadde bært opp til loftet var kun 16mm, så disse blir byttet ut med 22mm. Mye arbeid til ingen nytte. Blir slisseplater på kinorom ser det ut som, så trinnlyd, så noen av disse 16mm platene. Derretter gulv/parkett/teppe.

Vegger og tak blir lektet ut med lydbøyler og lekter + dobbelgips..eventuelt greenglue mellom. Det blir 20cm isolasjon ned forbi knevegg, helt ned til gulv. Og 10cm i knevegg, + 10cm da med lydbøylene og lekter. Altså 30 cm totalt i taket. Lyddør..(x2 hvis det ikke er nok).

Spørs om det blir isolert noe før jul, venter ennå et par besøk fra tigerns side av familien. Men man vet nå aldri:wink:

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ett spennende prosjekt, rommet minner meg veldig med det jeg driver og lager nå. men dit rom er større.

Stian

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Blir ett spennende prosjekt, rommet minner meg veldig med det jeg driver og lager nå. men dit rom er større.

Stian
    Har vært å sett på din tråd. Setter meget stor pris på bildene du disker opp med! Du blir antagelig ferdig et lysår før meg, så det er veldig greit å få en pekepinn på hvordan det gjøres

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ting skjer...

På tide med en liten oppdatering.

Før jul oppdaget jeg snø på loftet a lâ dette:
    -phpsjehp9pm-jpg
    Dette er tatt idag, så det har sikkert hendt flere ganger også. Dette skal utbedres i løpet av de neste dagene. Trappestikk er ferdig, og isolering av hele loftet er neste på lista. Isolasjon fikk jeg på fredag.
    -phpbwqrgvpm-2-jpg

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte noen timer på å få pappkubbingen tett. Skøytet på en ekstra raftepapp med tech 7. Desverre var ikke dette gjort i en fei. Fant fort ut at å lime i -20 er noe herk, så jeg skal lage resten(11stk) inne i varmen og la de stå å herde til i morgen. Er også litt usikker på om det skal være helt tett opp mot undertaket, men det skal i allefall ikke komme snø inn på loftet. Er imidlertid for gjortå lage noen hull senere. Eneste hullet jeg kan se på baksiden er luftingen mellom panel og gips, trodde ikke snøen skulle komme seg 3 meter opp gjennom der men men... Noen som vet om det skal være tett der?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •