Klev sitt første hjemmekino anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klev sitt første hjemmekino anlegg

Hei

Tenkte jeg skulle legge ut litt info om det jeg har. Har og en del spørsmål, men det kommer etter vært
    Er ny med hjemmekino anlegg, men etter en kamerat av meg gav meg en go deal på anlegget sitt så har jeg fått litt interesse

Fra før så har jeg bare brukt et LG surroundpakke, som i mine ører spillte mer en nok til mitt bruk...trodde jeg :P

Så det jeg har fått tak i er:
    Yamaha RX-V661
    Front er JBL Nortridge E 100
    Center er en Radionette av et slag, fikk beskjed om att den kunne gjerne vært byttet, men det kommer senere.
    Bak er det Yamaha NS-333
    Og til sub har jeg en NTD FSW 120

Bare et lite bilde av hvordan det ser ut nå.

Har prøvd fått ut igjen støvhettene, men det var ikke så enkelt. Har vel ikke så mye å si kanskje..? Men kjempe irriterende å se på :P

Men er det mulig å få tak i nye diskanter til Jbl'ene mine?
    For det kom ikke lyd av den ene, så jeg skrudde ut begge to, og byttet plass for å sjekke om den fungerte da. Det gjorde den ikke, men lure meg klarte å ødelegge ene kabelskopinnen på den som fungerte. Så nå slipper jeg i allefall ujevn lyd :P hehe

Så er det noe dere mener, så er det bare å si ifra. Er som sagt ny innen dette

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg nye diskanter i helgen, så nå spiller det bra igjen

Men lurer litt på bi-amping, såvidt jeg skjønner så fungerer det med forsterkern og jbl høytalerene mine. Men har det noe å si?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle har vi begynt ett sted for ¨så å oppgradere i takt med at interessen øker
    har hatt senteren i northrigde serien før parret med gulvht og det var en grei løsning dengang:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk sugekopp/støvsuger til å trekke ut "støvhetta" =)

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd støvsugeren på støvhetta? pleier å ga ganske greit å trekke de ut, er dog en fordel å bruke en støvsuger du kan justere styrken på.
    Diskaneter kan nok Soundgarden skaffe, ev. så kan du se på ebay.

Ellers ser det ut til å vær et artigt anleg du har skaffa deg. Frontene er i alle fall morrsome høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve med støvsuger

Diskanter bestillte jeg hos Dalens elektronikkservice, så de er i orden nå

Synes det spiller bra jeg, men nå har ikke jeg erfaring med skikkelig anlegg fra før.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hatt anlegge en stund, å er vel egentlig ikke blitt helt overbevist.

For hos han som har det gamle jeg hadde, et LG "alt-i-ett-anlegg" så spiller det MYE bedre en hos meg. Klart jeg har mer å guffe på, når det LG anlegge kommer til Max, men jeg synes det jeg har burde spille litt bedre :P

Så da må jeg nok ta det steget å tenke litt akustikk, noe jeg har NULL erfaring med, og har heller aldri brydd meg om. Men siden jeg selv synes jeg har et anlegg det er verdt bruke litt tid\penger på, så kommer jeg vel ikke utenom akustikken.

Det har seg sånn att jeg har egentlig liten stue, med murvegger rundt om. Å jeg har skjønt att murvegger er vel ikke akuratt optimalt til lyd..? :P

Finnes det et enkelt program til å tegne stuen i, så jeg for forklart bedre, og kanskje får noen tips?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

tegneprogram: prøv Google Sketchup

Bedre lyd:
    Skaff deg en brukt forsterker til frontene dine så blir nok lyden bedre. XTZ A100D3 er et knallpkjøp til prisen (ny 5500kr brukt ca 3k) om du finner den brukt, den har også integrert DAC og pre så du kan kjøre den som dedikert steroløsning. Skal du kun ha effekt ville jeg ta en titt på Emotiva sine forsterkere. Kanonprodukter selv om de hadde kostet det dobbelte av det de faktisk koster.

Akustikk er kjempeviktig, det dominerer lydbildet mer en noen annen komponent, og i normale hjem stort sett i negativ retning.

Lettere å hjelpe deg hvis du beskriver hva du er fornøyd med og hva du ikke er fornøyd med.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klev
    Nå har jeg hatt anlegge en stund, å er vel egentlig ikke blitt helt overbevist.

For hos han som har det gamle jeg hadde, et LG "alt-i-ett-anlegg" så spiller det MYE bedre en hos meg. Klart jeg har mer å guffe på, når det LG anlegge kommer til Max, men jeg synes det jeg har burde spille litt bedre :P

Så da må jeg nok ta det steget å tenke litt akustikk, noe jeg har NULL erfaring med, og har heller aldri brydd meg om. Men siden jeg selv synes jeg har et anlegg det er verdt bruke litt tid\penger på, så kommer jeg vel ikke utenom akustikken.

Det har seg sånn att jeg har egentlig liten stue, med murvegger rundt om. Å jeg har skjønt att murvegger er vel ikke akuratt optimalt til lyd..? :P

Finnes det et enkelt program til å tegne stuen i, så jeg for forklart bedre, og kanskje får noen tips?
    hmm det er jo litt rart da.. det du har nå burde spille bedre enn lg anlegget, hvis dette da er sånn alt i ett sak:P du har koblet alt opp riktig da? med optisk/koaxial fra dvd for eksempel?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg se litt etter en forsterker, for da vil jeg merke klarere lyd på høyt volum? For føler att det skurrer litt der. Men har ikke hørt så mye av skikkelig anlegg, så jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal forklare hva som er "feil".

Men att lydbilde med det LG anlegget, hos han som har det nå, er så mye bedre på alle måter. Og ja, det er et sånt alt i ett, med dvd og høytaler kabler tynne som fiskesnøre :P

Bruker PS3 som dvd\blu ray, med Hdmi inn på receiver'n

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en skikkelig forsterker blir lyden blir klarere ja, mindre forvrengning, mer dynamikk. Den recieveren du har er ikke strømsterk nok til å drive dine høyttalere tilfredsstillende.

Et anlegg kan låte mye bedre i et annet rom, fordi rommet har bedre akustikk. Opplevd dette alt for mange ganger. Derfor bør folk begynne å med å forbedre rommene sine. Det koster ikke så mye og det er mye større forskjeller enn ved å bytte mellom korrekt oppbygde komponenter. Denne oppgraderingen får man også igjen for ved alle senere oppgraderinger. Det blir mye lettere å høre forskjeller på utstyr. Middels anlegg i godt rom høres bedre ut en bra anlegg i dårlig rom.

Håper du får en lyd du blir fornøyd med. En forsterker og en pakke rockwool eller to så har du nok MYE bedre lyd.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En effektforsterker vil helt klart hjelpe der .

Men du gjør det også vanskelig for forstekrern du allerede har, ved å tette igjen luftinga på toppen av den.. det er veldig fy fy.. min 5 cm friluft rundt en forsterker!!! .

Bruktmarkedet bugner av gromme greier. F.eks :
    emotiva forsterkere - FINN Torget

XPA-2 er vistnok knall

EDIT: Men du har en ganske fin start på et knall anlegg .

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nevnte det for en her som har drevet litt lenger med sånt en meg, for jeg lurte på om det var dumt å ha noe over receivern, men fikk høre att det gjorde ingenting, så derfor sånt :P Men har fløtt PS3'n nå.

Men, forskjellen på en sånn XTZ A100D3 som blir nevnt tidligere, å en effektforsterker som XPA-2, er att den XTZ funker som en vanlig forsterker med volum å forskjellige input, men XPA er noe som bare forsterker signal ut i fra min receiver...?
    Er totalt blank innen alt av sånt :S

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    En effektforsterker vil helt klart hjelpe der .

Men du gjør det også vanskelig for forstekrern du allerede har, ved å tette igjen luftinga på toppen av den.. det er veldig fy fy.. min 5 cm friluft rundt en forsterker!!! .

Bruktmarkedet bugner av gromme greier. F.eks :
    emotiva forsterkere - FINN Torget

XPA-2 er vistnok knall

EDIT: Men du har en ganske fin start på et knall anlegg .

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting du bør vurdere, hvis det er mulig, er å snu anlegget sånn at du får høytalerne i hvert sitt hjørne og lengre ut fra både bakvegg og sidevegg.

Tviler også på at subben din står optimalt plassert. Sett den der du sitter og kryp rundt på alle 4 til du finner plassen med mest bass, og så flytter du subben dit.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er mulig å snu,men da mister jeg så mye plass, å det blir trangt i stuen Men det med subben kan jeg prøve, skal jeg la den stå der den står å så krabbe rundt, eller skal jeg prøve maaange forskjellige posisjoner å krabbe rundt? :P

Kan det ha noe å si att frontene, å sub'en spiller mot en vegg som står max 4m fra, altså ryggen på soffaen. For der det er soffa å vindu som "dekker", er det murvegg bak kledningen

Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    En annen ting du bør vurdere, hvis det er mulig, er å snu anlegget sånn at du får høytalerne i hvert sitt hjørne og lengre ut fra både bakvegg og sidevegg.

Tviler også på at subben din står optimalt plassert. Sett den der du sitter og kryp rundt på alle 4 til du finner plassen med mest bass, og så flytter du subben dit.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta en kveld og snu anlegget så ser du det kan være verdt det det hadde jeg testa hvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter att jeg tok en skikkelig vask å prøvde få litt orden i kabelrot bak benken, og koblet frontene som "bi-wire", så får jeg "Out of phase, reverse channel" på begge frontene når jeg kjører auto setup.

Vet det betyr att + - er feil, men er 100% sikker på att alt er rett, fått en an en til å se, bare for å forsikre meg om att jeg ikke er helt blind. Men alt er rett.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en del noob spørsmål her :P
    men hvordan får jeg best lyd fra DVD \ Blu-ray fra PS3 min? Prøvd å lest meg litt opp om DTS HD master å alt det der, men mye uklart synes jeg.
    Har HDMI fra PS3 til receiver, og HDMI til tv'n.

Edit: tror kanskje jeg fant det ut

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg PS3 koblet inn i receiver, å ut fra den til tv'n, og optisk kabel fra pc'n til receiver. Men er det mulig å få fram bilde fra PS3'n og ha lyden fra pc'n?

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klev
    Nå har jeg PS3 koblet inn i receiver, å ut fra den til tv'n, og optisk kabel fra pc'n til receiver. Men er det mulig å få fram bilde fra PS3'n og ha lyden fra pc'n?
    Det går hvertfall på min Denon.
    Vet ikke hvordan det er med din.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •