Min byggetråd - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 15 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 298
    Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Nå er ikke jeg til mye hjelp, men ville bare kommentere at utearbeidet ditt var dødsbra! Regner med at denne innsatsen duker for mye goodwill fra fruen om kino, så gleder meg til mange gode oppdateringer resten av sesongen.

Også... Tilbake til akustikken!
    Takker :-) skulle ønske jeg var der du er !! men men det kommer... Hadde bare noen med ferdige hjemmekinoer tatt seg tid til å svare på det jeg lurer på så hadde jeg vært klar til start. Nå blir det forhåpentligvis en "rein" kinobyggetråd igjen...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du ikke ta så tungt, da det er vanskelige spørsmål du stiller til tider. Om det blir for mye demping f.eks...? Smaken er jo som baken vet du! Jeg heller i retning av at akustiske tiltak bør gjøres etter at rommet er ferdig, slik at du kan prøve og feile litt uten å bestille for mye eller for lite fra USA. Men igjen så er jeg veldig ny i faget, og har ikke allverden av bakgrunn til å back'e opp den meningen.

Overdemper du rommet så kan det hende at du føler at det er helt fantastisk å sitte å vri volumet opp, mens kompisen din vil føle at du mister endel liv". Noen sier at maks demping gjør lyden mere "ærlig" og sammenlikner det med lyden utendørs, mens andre ikke liker det i det heletatt fordi det tar bort en del av "trøkket".

Jeg mener nå at veien blir litt til mens du går, og du bør i allefall legge opp til at du kommer til å gjøre forandringer. Med minste demping kan det hende at det rett og slett ikke gjør nok, og så må du fortsatt kanskje dempe mer på enkelte steder. Det kan også hende at du rett og slett ikke liker lyden, og hvis du har gjort ferdig rommet er jo det et seriøst ballespark til egen pung og det ønsker du jo ikke.

Hvis jeg skal ytre enda en amatørmelding, så ville jeg uten tvil ha valgt en annen løsning. Eksempel på smart løsning er f.eks taket til TomRon. Der kan han ta ut matter, eller legge i flere dersom han trenger det. RuneW har også noen fiffige løsninger. Det viktigste er jo at du er fornøyd med det du har fått til, og det blir du hvis du ikke haster deg frem og forventer at alt blir som planlagt, for det blir det garantert ikke kamerat.

Uansett, jeg syns prosjektet ditt er kult så langt og dersom du blir frustrert så må du huske at det er en stor del av oppskriften på et godt resultat. Lykke til!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gårdsplassen din ble lekker, Kaos. Skulle ønske jeg var der du er på akkurat det punktet Gårdplassen og hagen min likner en grus/leirehaug etter sommerens katastrofale forsøk på å etterfylle med fyllmasse i hagen Men nå kommer snart snøen, så da er jo det ute av syne for en stakket stund :?

Når det gjelder akustikk, så er jeg enig med alkar, begynn forsiktig og prøv deg frem. I mine ører skal det en del til for å overdempe, andre liker litt liv i rommet, det blir en smakssak. Begynn med å kjøpe en pakke med 50 mm akustikkplater og trekk de med stoff. Sett en litt til siden mot midten av frontveggen bak hver av høyttalerne foran, en på hver side i førsterefleksjon og to på bakveggen bak lytteposisjon. Du vil garantert merke at rommet blir roligere og perspektivet i lydbildet blir bedre definert. Hvis du kunne tenke deg enda litt "roligere" rom, så kjøper du en pakke til og demper i taket, førsterefleksjon der også, samt rett over lytteposisjon, og i tillegg rett ut på siden for lytteposisjon (jeg målte en ganske kraftig refleksjon derfra i min kino). Du kan evt. også eksperimentere med mer demping på frontveggen. Hvis du kikker i posten til RuneW http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1486118
    så har han gjort noen simuleringer for førsterefleksjonspunktene. Det er jo veldig smart med en takløsning hvor man kan ta bort eller fylle opp med demping.

Men husk at dette ikke hjelper deg noe særlig under 150-200 Hz, da må du opp i volum på dempematerialet. Man kan jo evt. ta i bruk elektronikk (antimode, SVS-eq-dings eller liknende) for å rette opp noe i bassen. Personlig er jeg tilhenger av å optimalisere rommet først, men det krever jo noe mer egeninnsats..

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for støtten Alkar og Tols1 :-D skjønner at det er bare å hive seg rundt å bygge i vei da. Jeg har forhåpentligvis lest nok og kikket på tråder i ett par år nå så når jeg blir i tvil er jeg ikke det alikevel :???:

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig å støtte opp om gode prosjekter, og jeg gleder meg til fortsettelsen!

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da var ca.30m med akustikk moro bestillt.

Etter mye hodebry, og utregninger har jeg bestillt kanaler osv til kinoen. Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet til "rammene" kommer fra USA. Selve akustikkplatene bestiller jeg fra Rockwool, stoff for trekke over disse blir fra Jysk eller noen andre. Dette fordi skal man ha mønster eller noe annet så har de kun ensfarvede stoff fra fabrikken.

Her er bilder for dere som ikke skjønner hva som skal skje:
    Bunnlist
    -base-track-jpg
    Topplist
    -track-jpg
    Stenderlist (T-list) og holder stoff på plass.
    -ttrack-jpg

Pizzahjul :-) for å få stoffet inn i stenderlist (T-list)
    -rolltool-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tack för en inspirerande tråd Kaos!
    Basfällor hade jag nog börjat med för att få bukt med "bummelibum" basen som bara studsar överallt.

Acoustics Forum • View topic - Studiotips SuperChunk
    Så kallade superchunks kan man komma långt med för väldigt lite pengar. Köp några paket med 200mm Rockwool (stenull skall visst absorbera bas bättre än glasull har jag läst), kutta de i trekanter och bygg ram. Tunnt svart tyg runt så blir de fina. Till väggen håller det fint med 100mm plattor. Av det jag räknat ut tack vare alla duktiga folk här är det bak front, sidan av front, bak lyssningsplats och den tredjedel av taket där du sitter och ser på film som skall dämpas. Blir en del trävarejobb med alla ramar

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Tack för en inspirerande tråd Kaos!
    Basfällor hade jag nog börjat med för att få bukt med "bummelibum" basen som bara studsar överallt.

Så kallade superchunks kan man komma långt med för väldigt lite pengar. Köp några paket med 200mm Rockwool (stenull skall visst absorbera bas bättre än glasull har jag läst), kutta de i trekanter och bygg ram. Tunnt svart tyg runt så blir de fina. Till väggen håller det fint med 100mm plattor. Av det jag räknat ut tack vare alla duktiga folk här är det bak front, sidan av front, bak lyssningsplats och den tredjedel av taket där du sitter och ser på film som skall dämpas. Blir en del trävarejobb med alla ramar
    Takk for det og velkommen til tråden. Det var nyttige opplysninger du kom med her. Og må vel konstruere litt hjørner i kinoen og lage disse superchunk kassene. Tenkte å lage 2 slike i hjørnene bak fronthøytalerne.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Og det jeg lurer på da ? Hvis jeg kler alle veggene i kinoen med 1" (2,5cm) akustikkplater og trekker stoff over disse. Vil det da bli for mye demping i rommet. ? Jeg tror nemlig ikke det... Men trenger noen synspunkter fra dere som har drevet på litt med dette ? Raske svar ønskes da dette må bestilles fra USA.
    Det vil gi et svært dårlig resultat. Du får masse (altfor mye) demping i diskant og øvre mellomtone og ingenting i nedre mellomtone og bass. Resultatet er en ekstrem ulinær demping som vil gjøre at det låter dødt, kjedelig og boomete i bassen.

Det du bør gjøre er og først og fremst dempe førsterefleksjonene med tykke tykke rockwool akustikkplater (minst 10 cm). Sitter du nærmt bakvegg, bør denne også dempes noe og spesielt i bassen med tykk matariale.
    Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

I hjørnene av rommet (og helst også hvor vegg møter tak og vegg møter gulv) bør du bruke enda tykkere materiale. Det beste er å skjære rockwool i trekanter og lage trekant bassfeller. Slik som dette:

Det er ingen grunn til å dekke hele rommet med demping.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten framgang

Hei, det er liten framgang fortiden. Dette skyldes at vi har 2 biler som MÅ på verksted for større reparasjoner :cry: Så opplevde jeg det at når jeg bygget ny trapp til inngangspartiet vårt at jeg sikkert har snittet inntakskabelen til huset med en skru. Sik at her om dagen røk denne kabelen som går mellom kjellerern og opp i 1 etg. Derfor måtte denne skiftes, og ikke nok med det røk overbelastningsvernet også :cry: . Jeg har også bestillt elektriker til neste uke for utskiftning av hele sikringskapet vårt, da det ikke er plass der lengre. Dermed er det lite kroner igjen til kinobygging i september. Kommer sterkere tilbake om en liten stund.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har hatt lite flaks, kamerat! Lov å prioritere litt annet innimellom, men gleder meg til flere oppdateringer seinere.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Du har hatt lite flaks, kamerat! Lov å prioritere litt annet innimellom, men gleder meg til flere oppdateringer seinere.
    Takker så mye.... Klarer nesten ikke å se på andre sine tråder heller, når jeg ser framgangen blir helt rastløs og får bare lyst til å begynne å jobbe igjen. Leste forresten nettopp om RuneW, og håper ikke jeg kommer i den knipa. :roll:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huffda, det var kjedelige nyheter. Men jeg kjenner situasjonen så altfor godt, så du får nok bare betale det som skal til på andre ting og komme sterkere tilbake senere.

Newcomer cbl sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest gjennom hele tråden din og syns du har gjort mye bra her og det kommer til å bli knall bra når du blir helt ferdig
    Kjipern at du er inne i en litt uheldig periode, men det er bare en periode. Alt ordner seg til slutt

Er i helt i startgropen selv så da er det fint å bli inspirert av andre

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,lurer bare på hvor du har kjøpt de LED lysene du har brukt i kant stenene på gårdsplassen din,og hva de heter?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det nytt år og nye muligheter Kaos73, er byggingen i gang igjen? Er som å måtte stoppe midt i en spennende bok!

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snart tilbake. :-)

Vi får se snart om jeg ikke kommer meg i byggemodus igjen. Har brukt dagen litt idag til å lese noen andre tråder. Og jeg kjenner at det kribler litt igjen med tanke på byggingen.:-D :-D :-D
    Skal se om jeg får lagt ut noen bilder i helgen ang. sikrings skap osv...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Vi får se snart om jeg ikke kommer meg i byggemodus igjen. Har brukt dagen litt idag til å lese noen andre tråder. Og jeg kjenner at det kribler litt igjen med tanke på byggingen.:-D :-D :-D
    Skal se om jeg får lagt ut noen bilder i helgen ang. sikrings skap osv...
    Gratulerer med tilbakevendt pågangsmot!

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt sikringskap

Her er er noen bilder av det nye sikringskapet jeg fikk montert. Det tok vel 10 timer med knallhardt arbeid fra elektriker som var på besøk. Dette er en boligsentral for store boliger, dette skapet inneholder også et svakstrømsfelt for montasje av f.eks. Router,modem osv.

-iphone-204-jpg

-iphone-205-jpg

Her er sluttresultatet.

-img_0460-jpg

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Gratulerer med tilbakevendt pågangsmot!
    Takk for det Rune, jeg har vært inne å lest på tråden din også ;-) så at du var litt uheldig du også med varmekabel i gulvet ditt. Jeg skal snart igang med støping av gulv varme i kinoen min også, så jeg får håpe på å ikke ødelegge varmekabelen min da.....

Side 10 av 15 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •