Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 23 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 458
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.

På tide jeg lager meg min egen tråd om den håpløse stua mi som har kostet så alt for mye for å fylle med godlyd, hadde aldri trodd jeg skulle bruke så mye penger på ett anlegg :shock:

Det har vært mye galskap siden desember i form av mye testing av blandt annet effekttrinn. Er heldigvis ferdig for øyeblikket, en smule frustrerende vei har det vært.

Bilde
    Epson TW9000
    Dreamscreen 106"
    Panasonic BDP 500

Elektronikk
    Cary Cinema 12
    Cary 7.250 Effekttrinn

Høytalere
    Swans F2.2
    Swans F1.1C
    Swans F5R+

Sub
    2xSVS PC13 Ultra
    Sist endret av Zebby; 01-07-2014 kl 20:24

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Møkkadag

Snudde hele sulamitten 180 grader, fikk alt på plass i går kveld. Har endelig fått nok plass mellom høytalerne, 250 cm som gjør at jeg har fått sweetspot ganske langt bak, kunne ha tenkt meg en halv meter, gjerne 1 meter til men det tror jeg blir vanskelig å få til.

Som dere kan se på bildene så er anlegget nettopp ferdig satt opp, subben er kalibrert, siste forsøk kan det nesten kalles i denne stuen. Gardinene henger på halv 12 etc etc, har kun prioritert lyden, waffen får vi fikse etterpå...

Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-019-jpg

Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-020-jpg

Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-021-jpg

Har beholdt tøyposene som sokkelen var innpakket i under, utrolig kjekt når man skal flytte på 64 kg med høytaler. Når jeg har funnet "the spot" så merker jeg av på gulvet med tape og så fjerner jeg posene, var tanken, men det kan se ut som det blir en stund til...

Så hvordan låter det... vel jeg er ikke fornøyd, som vanlig. Stuen har har en L form sluker bassen effektivt. Testet litt film tidligere, du ser blomster, bilder, vegger beveger seg, men du hører ikke så mye til bassen. Er ikke fornøyd med romkorreksjonen som er kjørt heller. Det høres en smule innestengt ut, sliter med holografien, synes ikke den er presis nok, du flytter hele tiden hodet for å treffe sweetspot, og da er man langt nær i mål.

Om det er veggene, gulvet, taket som gjør det...ingen aning, frustrerende er det i allefall å bruke så mye penger og tid, og så fungerer det bare ikke...

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se her ja!

Her skjer det ting!

Ser jo ikke dumt ut dette her!

Har du tatt ut skumproppene i Swansene?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skumproppene er ute, har testet de, de rydder ganske mye opp, lydbildet ble på en måte klarere, mere presist.

Fant forresten støykilden som plager Doxaen i dag, varmepumpen. Så jeg tok en skjøteledning fra kursen til vaskemaskinen, og brummen sank ganske mange hakk. Står Doxaen på samme kurs i nærheten av kabelen til varmepumpen, høres det ut som jeg har sirisser i stuen når anlegget står i standby. Så varmepumpen produserer ganske mye støy som Doxaen er følsom for. Jeg vurderer å legge opp egen kurs hvis anlegget blir stående her frem til høsten.

I forbannelse tok jeg Vincenten min å koblet den opp på samme kurs i nærheten av varmepumpen, det likte den ikke, den begynte også å humme og summe den også, og det taler jo i favør av Doxaen, det er nesten som man kan friskemelde den. Vincenten drev forresten Swansene ganske bra, ble en smule imponert, jeg synes den hadde bedre dypbass, men den er hissigere i toppen enn Doxaen, så den er pakket ned i esken sin igjen. 8)

Men jeg skriver dette kommer en aller helsikes during fra Doxaen, bare jentungen som brukte hårføneren på badet.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal vel egentlig Varmepumper står på egen kurs?! .

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke en saftig jordfeil i kåken din?

Hvilket merke er forresten den varmepumpen? Kjenner den ikke igjen på bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Nå skal vel egentlig Varmepumper står på egen kurs?! .
    Det visste jeg ikke, til mitt forsvar var pumpen installert da vi overtok huset. Men da betyr det at jeg er nødt til å fikse dette.

Når det gjelder jordfeil så vet jeg ikke, har ingen jordfeilvarslere her. Varmepumpen er en Fujitsu Siemens

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få tak i et multimeter og mål i stikkontaktenene dine.

Fase-jord bør være rundt 136 volt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Få tak i et multimeter og mål i stikkontaktenene dine.

Fase-jord bør være rundt 136 volt.
    Skal få en trikker kompis til å sjekke status. Har ikke så mange stikk med jord her skjønner du, og kursen i stua har ikke jordet kontakter, kun kjøkken og våtrom.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har anlegget spillt helt fantastisk, hva har jeg gjort, ikke en damn shit. Tror elementene begynner å bli merke innspillingskjøret jeg har hatt, og jeg må si at lyden er helt spesiell. Trodde B&W mine hadde en mørk signatur, men dette tar kaka, veldig interessant, spent på fortsettelsen.

Leker litt med tanken med en pre til Doxaen... Idag kjører jeg alt via HDMI inn på receiveren, har ikke helt sett for meg løsningen her hvis jeg skulle kjøre pre, og om jeg tjener så veldig mye på det?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    I dag har anlegget spillt helt fantastisk, hva har jeg gjort, ikke en damn shit. Tror elementene begynner å bli merke innspillingskjøret jeg har hatt, og jeg må si at lyden er helt spesiell. Trodde B&W mine hadde en mørk signatur, men dette tar kaka, veldig interessant, spent på fortsettelsen.

Leker litt med tanken med en pre til Doxaen... Idag kjører jeg alt via HDMI inn på receiveren, har ikke helt sett for meg løsningen her hvis jeg skulle kjøre pre, og om jeg tjener så veldig mye på det?
    Hyggelig lesning!!

Ang det med pre, så er vel Doxaen rimelig kritisk til hva du forer den med, den avslører raskt dårlig mat!

Shit in - shit out er et utrykk jeg har snappet opp flere steder ang Doxa, men om det er sånn er jeg usikker på.

Uansett har den godt av en pre, veldig godt av det visstnok!

Hva med Doxa sin egen pre? Den fåes billig rundt om, kanskje verdt en test?

Selv bruker jeg EC 4.7 som pre og EC sin DAC, det gjorde underverker her hos meg. Skulle gjerne hatt en EC 4.9 siden den har prosessor inngang/utgang riktignok, sånn det er nå så må jeg bytte om kabler. Det er tungvint.

Parasound har visst en pre med prosessorinngang også, den skal visst være bra. Men om den passer Doxa aner jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med Doxa sin egen pre? Den fåes billig rundt om, kanskje verdt en test?

Selv bruker jeg EC 4.7 som pre og EC sin DAC, det gjorde underverker her hos meg.
    Har tenkt på Doxa sin egen pre ja. Hvordan vil du beskrive forskjellene med og uten pre?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet Swansene til receiveren for å teste, joda, spiller riktig så bra. Er nesten så jeg vurderer å hive Doxaen ut på bruktbørsen.

Værste er at det er ikke kødd engang... :-|

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet Swansene til receiveren for å teste, joda, spiller riktig så bra. Er nesten så jeg vurderer å hive Doxaen ut på bruktbørsen.

Værste er at det er ikke kødd engang... :-|
    Hva er det du sier??????

Tydelig at her er det en som ikke har blitt Doxa-frelst som jeg har blitt ihvertfall!

Hva er det du er misfornøyd med bortsett fra støyen da?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du sier??????

Tydelig at her er det en som ikke har blitt Doxa-frelst som jeg har blitt ihvertfall!

Hva er det du er misfornøyd med bortsett fra støyen da?
    Har lite støy når jeg bruker en kurs som befinner seg langt unna varmepumpen, andre hadde sikkert ikke reagert på det, hørselen min er det ingenting som feiler, jeg hører høyere frekvenser enn hva andre på min alder gjør, jeg er ikke langt unna min 15 årige nevø når det kommer til høye frekvenser... og jeg er snart i midten av 30 årene.

Jeg vet ikke helt hva det er, kan ikke sette fingeren på det. Tror ørene mine er litt rart skrudd sammen. Derfor jeg begynte å leke med tanken om en forforsterker, for å virkelig kunne gjøre sammenligninger, for slik det er nå så synes jeg at jeg ikke får nok med tanke på hva utstyret koster. Kan ikke en "oppgradering" forsvare prisen så henger produktet i en tynn tråd automatisk hos meg.

*titter bort på Swansene med heva øyebryn*

Nå kan det være at Onkyoen er en veldig veldig dårlig pre da...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, Doxa lyden...hvordan høres den ut?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest igjennom testen på Doxa sine sider, den fra Fidelity?

Der står det endel om dette med pre blant annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest den flere ganger, helt sikkert noe i det. Er bare det at på alle kildene mine så er det HDMI som gjelder, jeg har en vanlig signalkabel, den går fra receiveren til effekttrinnet. Ser for meg ett utrolig knotete oppsett med en ekstra pre inn i dagens system.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest den flere ganger, helt sikkert noe i det. Er bare det at på alle kildene mine så er det HDMI som gjelder, jeg har en vanlig signalkabel, den går fra receiveren til effekttrinnet. Ser for meg ett utrolig knotete oppsett med en ekstra pre inn i dagens system.
    Samme dilemma jeg var i det. Men jeg svelget det i meg, og må bytte kabler når jeg kjører stereo. Men det får bare gå, for forskjellen er enorm. Ihvertfall hjemme hos meg.

Fikk aldri noe schwuung over det før jeg tråkket til med cd - forforsterker og dac. Men da løsnet det også!

Synd jeg fikk en smell på skatten, ellers så hadde jeg mast om Doxaen din allerede!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, jeg skal ha deg i bakhodet når den dagen kommer Millmaker, først skal anlegget flyttes og settes opp i ett helt nytt rom, så får jeg ting der i fra. Jeg er ved godt mot.

Desverre får jeg ikke gjort noe før tidligst i juni pga jobb... :-|

Side 1 av 23 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •