Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 23 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 458
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Jeg synes det fungerer veldig bra med skråtak. Da er det et større problem at det er asymetri pga pipe etc. Totalt sett er jeg likevel fornøyd, men skulle det bli nytt hus engang så har kona fått beskjed om at jeg skal ha 50 kvadrat rektangulært kjellerrom til disposisjon
    I mitt neste liv så skal jeg kun ha stativhøytalere, F2.2 er noe herk å flytte på, og enda mere herk å finjustere i forhold til rommet.

Som du sikkert har skjønt har jeg flyttet deler av anlegget til det berømte rommet jeg har snakket om lenge. Nå står de der, men sliter med den forbanna likesida trekanten. På noe musikk sitter det som ei kule, på noe annet så låter det helt feil. Asymetri tror jeg er stikkordet her også, har nemmelig ett garderobeskap som stikker seg frem på venstre langsiden, og jeg mistenker at det er dette som lager trøbbel for meg. Har 245 mellom høytalerne nå, og det blir litt lite avstand når lerrete kommer på plass.

Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-imag0016-custom-jpg

Ellers krever rommet en del demping hører jeg, litt mye ekko, bare lurer på om glassveggen bak skaper en del trøbbel? :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint med utsikt fra sweetspot! Du trenger vel som meg lystette gardiner bak lerretet. Jeg fikk de til å sy noen etter mål på Princess, tror jeg betalte 1700 inkludert jobben. De gardinene er ganske tette og fungerer også litt som demping i de høyeste oktavene. Scenemolton kan sikkert også brukes hvis det er tett nok. Ellers går det faktisk ann å feste dempematter i skråtak og f.eks lave bokhyller langs kneveggene. Har på den måten fått ned etterklangen hos meg uten problem.

Jeg sliter også med den likesidete trekanten. Endet opp med å ha høyttalerene litt bredere enn de skulle vært men det går fint hos meg! Siden du sliter med å få nok bredde pga lerret så må sikkert du gjøre det samme. Så lenge en oppnår et sammenhengende lydbilde fungerer det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått sovet på saken, vi sier at hjemmekinorommet er offisielt i gang. 8)

Har begynt prosessen med å ringe til byggvareforetninger og hørt etter akustikkplater, de sier at de kun har inne "lydtrinnplater" 30mm. Ikke helt det samme som akustikkplatene til Rockwool, men de kan kanskje brukes alikevel, venter på telefon fra Rockwool ang dette. Førsterefleksjonene skal elimineres og samtidig skal ha jeg paneler bak høytalerene, vinduene kan umulig være bra for lyden.

Skulle gjerne ha hatt bærehjelp til subbene, skyve de rundt på gulvet er en ting, men bære de alene opp i andre etasje er mere risikosport enn hva det er lurt.

Testet forresten litt i går kveld med å sette høytalerne i hver sitt hjørne, bassmessig fikk jeg ett lite glis, men lydbildet klappet fullstendig sammen, alt for stor avstand mellom høytalerne. Men en PC13 Ultra i hvert hjørne er jeg spent på, veldig spent!!!

Mørkelegging av rommet må også gjøres, først og fremst for å beskytte høytalerne mot sola som virkelig tar tak i det rommet, andre mål med mørkleggingen er å få opp prosjektoren slik at jeg kan få kjørt RK. Det blir neppe populært om jeg stikker av med tv`n også. Tenker jeg løser dette med å legge svart plast på vinduene. Bare at det ikke blir for varmt på selve glasser når sola steker slik at glasset smeller...hmmm

Scenemolton står også på ønskelisten, men må fintenke litt mere hvordan jeg løser dette med tanke på skråtaket. Den eneste ombyggingen jeg skal gjøre at dette rommet er å sette opp en vegg med dør bak lytteposisjon. På sikt skal "glassveggen" bort og blir erstattet med vanlig vegg og 2 normale vinduer. Ellers så skal jeg bruke scenemolton for det meste, men å unngå følelsen at man sitter i telt kan bli en utfordring.

Samboer har snart bursdag, og jeg vet hva hun ønsker seg, en symaskin... ingen baktanker...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Jeg sliter også med den likesidete trekanten. Endet opp med å ha høyttalerene litt bredere enn de skulle vært men det går fint hos meg! Siden du sliter med å få nok bredde pga lerret så må sikkert du gjøre det samme. Så lenge en oppnår et sammenhengende lydbilde fungerer det.
    Heisann, du postet mens jeg skrev det andre innlegget.

Jeg studerte loftstuen din, og på din venstre siden har jeg maken utstikk, og jeg er rimelig sikker på at denne skaper trøbbel hos meg.

Jeg vil ha mere bredde for å få sweetspot lengre bak slik at jeg der igjen kommer lengre unna lerrete. 2,5 meter 106" blir slitsomt i lengden vil jeg tro. Men da begynner jeg å slite med symentrien i lydbildet igjen, ser ut som jeg står ovenfor ett midlertidig kompromiss.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri følt meg mere maskulin enn i går da jeg sprang rundt på diverse gardinbutikker og lette etter gardiner, Princess, Kid etc etc...

Jeg skal spare dere for detaljer om valg av stoff, tykkelser, symaskiner sying, for spesiellt interesserte, send meg en pm... eller... ikke gjør det.

Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-imag0017-custom-jpg

De er ikke 100% lystette, men de duger som gardiner, sola står rett på disse vinduene og utstyret blir regelrett svidd uten. Skal få opp skinnene så snart madammen er ferdig med målene sine og får sydd ferdig gardinene.

1400 kroner inkludert skinner med litt smånips.

Ser for meg at kan få opp projektoren om ikke så veldig lenge slik at jeg kan få kjørt litt RK, hadde våte drømmer i natt om subbene som sto hvert sitt hjørne og ga meg rundjuling når jeg så Die Hard 4. :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drittlei alt som heter gardiner, så jeg gidder ikke å skrive noe mere om dem, vet bare at for fremtiden så blir det levert eksakte mål og overlatt resten av jobben til proffesjonelle.

Har omsider fått satt opp frontene slik jeg vil ha dem, mye dytting og bannskap. Swans F2.2 er noe dritt å sette opp pga formen, men når de først er kommet i posisjonen sin så er alt glemt. I tillegg til å fylle hele frontveggen, sidevegger og til dels bak meg også med lyd, virker det som jeg har fått litt høyde. Får litt lyst å kikke oppover til tider, en scene på 1 meter i høyde med musikere, merkes godt på akustiske innspillinger.

Så da er det tid å få opp lerret og projektor, så kan jeg endelig få begynt å kalibrere subber, har store forhåpninger når det kommer til trykket. :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er omsider klar til bruk, og alt i alt så ble det ikke så værst. Bilder kommer...

Fikk litt ufordringer med subbene...

Oppdager at ting skjer under 50 hz, se litt på følgende tall.

Venstre Sub
    50hz 85 db
    40hz 71 db
    31hz 71 db

Høyre Sub
    50hz 85 db
    40hz 70 db
    31hz 78 db

Ser ut som hele skiten dipper under 50 hz, tenkte å droppe 50hz og justere meg inn på 40 hz mv-20 men da kom gain faretruende nært klokken 12, og alt over 50 hz blir hinsides all fornuft på målingene. Har vært vant med i det andre rommet at gain ligger mellom klokken 9 og 10, men 12 så er det noe som sier meg at noe er feil...

Har kjørt RK med tallene ovenfor, ting beveger seg definitivt i rommet, men er det mere å hente? Må vel hoste opp noen grafer i løpet av dagen....

Har postet det samme i kalibreringstråden til Kringlyd, så får vi se om de har noe lurt å tilføye.

Akustikkplater er tydeligvis ett problem for byggvarefirmaene her. 12 stk kommer på 1800 kroner, og så greier de å legge på 1800 kroner i frakt... Platene jeg har sett meg ut er Rockfon Industrial, men det ser ut som jeg skal bare glemme disse platene da Rockwool tydeligvis ikke den produsenten de bestiller mest i fra, så jeg får se om Glava har noen alternativer. Nå har brukt gulvmatter for å ta førsterefleksjonene i tak, vegger og gulv, pent er det ikke men noe bedre enn ingenting er det.

Veien videre nå...tja si det. Har vel gjort det jeg kan med det jeg har tilgjengelig uten de store inngrepene og kostnader. Har tenkt litt på teppefliser på gulv, få bygd akustikkplatene, sette opp bakvegg med ny dør, scenemolton. Men det får eventuelt bli i neste friperiode, nå er det snart tid for å dra på jobb igjen for nye 2 uker... skulle ha vært 1 uke på og 6 uker av istedet for 2 uker på og 4 uker av...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Kan bli bra rom tilslutt, men beveger vinduene seg og lager støy tro ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kan bli bra rom tilslutt, men beveger vinduene seg og lager støy tro ?
    Godt mulig, heldigvis har disse vinduene en midtbjelke midt på vinduet, og er ikke ett stort vindu, da hadde jeg muligens skrinlagt dette rommet. Men jeg får lure meg bak gardinene under noen heftige scener så finner vi fort ut av det...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har jaggu byggevaregutta fått ut fingeren, da er 2 pakker med Rockfon Industrial farge svart på vei til meg...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyst på ett lite musikktips? Sjekk ut Bob Baldwin, All in a days work.

Lydkvaliteten er meget bra, lydbildet meget stort, musikken kommer fra alle andre steder enn fra høytalerne, du sitter mer eller mindre midt i. En av mine referanseplater. Men ett lite obs, sjangeren er smooth jazz så det er kanskje ikke for alle, men det er litt funky, underholdende og perfekt bakgrunnsmusikk om du ønsker det, kanskje litt loungeaktig. Men fyr opp volumet og legg merke til trøkket, bredden og holografien...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bob spiller her nå. Takk for tipset.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte bob veldig godt! Gleder meg til og høre han på anlegget når jeg kommer hjem fra ferie:-) godt tips!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå klikker jeg snart...:evil:

Får ikke det drittkortet av ett USB lydkort til å oppføre seg som det skal, skal ta noen målinger med REW, men så snart jeg skrur opp volumet på receiveren så får jeg feedback. Har mutet absolutt alt på maskinen, alikevel oppfører line in som en mikrofon. :evil:

Har hatt dette problemet tidligere og husker ikke hvordan jeg fikset dette...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags lydkortet har du? Det som skjer er jo at lyden tar strake veien fra mikrofonen og tilbake til receiver, så det kan kanskje være en monitor-setting på lydkortet? Jeg har denne funksjonen på M-Audio FastTrack, det er en liten knapp.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hva slags lydkortet har du? Det som skjer er jo at lyden tar strake veien fra mikrofonen og tilbake til receiver, så det kan kanskje være en monitor-setting på lydkortet? Jeg har denne funksjonen på M-Audio FastTrack, det er en liten knapp.
    Det er ett Beringher UFO202. Eneste knappen jeg har er for å bytte mellom phono og line. Har kikket overalt i innstillingene men finner ikke noe som fikser problemet. Dette problemet kom med Win7

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk gjort noen målinger, ikke ideelt så db nivået tar jeg med en klype salt, men kurvene er i allefall kommet frem.

Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-f2-jpg
    F2.2

Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-begge-subber-jpg

Grønn kurve Venstre Sub
    Brun kurve Høyre Sub
    Turkis kurve begge subber

Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-sub-med-f2-jpg
    Lilla kurve F2.2 med subber

Vet ikke om det er så mye bedre å få dette med det utstyret jeg har.

Fornøyd? Egentlig ikke, eller langt i fra. Hadde ærlig talt forventet meg mere trøkk fra subbene under film. Det er langt i fra "Jericho effekten" som jeg ønsker... Subber til 30.000 og så får jeg ikke mere futt en dette? Ja det rister i tak og gulv, kjennes litt i sofaen men hallo... lyden henger ikke med på prisenlappen... oppskrytt eller dårlig kalibrert?

YouTube - ‪Iron Man "Jericho Missile Test" Scene |HD 720p|‬‏

Forklaring på Jericho effekt

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feriehilsen fra det våte sør!

Skjønner ikke en puck av slike målinger, men det høres ut som du har samme opplevelse som meg. Fikk det ikke til med subber, mest brumming og lite symmetri. Tipper det er kalibreringen, skaff kyndig hjelp. Har hørt noen som er proff kalibrert, og det funker. For meg og andre amatører så blir det bare verre! Alternativt, prøv igjen og igjen!

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler nok om plassering og kalibrering ja, prøvd flere plasseringer eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Skjønner ikke en puck av slike målinger, men det høres ut som du har samme opplevelse som meg. Fikk det ikke til med subber, mest brumming og lite symmetri. Tipper det er kalibreringen, skaff kyndig hjelp. Har hørt noen som er proff kalibrert, og det funker. For meg og andre amatører så blir det bare verre! Alternativt, prøv igjen og igjen!
    Nettopp ferdig med en ny kalibrering, fikk ett bedre utgangspunkt på subbene nå. Men det gjenstår å lytte...

Sliter med å få kyndig hjelp her oppe i nord, tviler på at Hjemmekino gidder å lage en hjemme hos reportasje så langt nord.

Bare spørs om ikke alternativ 2 for kyndig hjelp heter ASEQ1. Men nå begynner jeg å bli litt lei av å bruke penger på dette anlegget...:-?

Side 8 av 23 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •