Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 458
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tør ikke å si noe enda om komboen Doxa og 4.8

Satt og tenke litt morrakvisten her, en liten telefon, liten kjøretur...

Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-img_0136-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir interessant å lese hva du mener om forskjellen mellom Doxa 73B VS EC 250!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Blir interessant å lese hva du mener om forskjellen mellom Doxa 73B VS EC 250!
    Det er en 73A jeg har, jeg skal prøve så godt jeg kan å beskrive EC 4.8 på Doxa og EC250R mot Doxa 73 med samme pre. Vet ikke helt hvor jeg skal starte, og jeg tror ikke jeg tør å begi meg ut på noen analytisk beskrivelse.

Er enda litt tidlig å komme med en konklusjon, men forskjellene er ganske store, det kan jeg si med en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiden går fort når man har det gøy. Etter at jeg fikk koblet opp dyret på 39 kg så har musikken stort sett spillt i hele dag. Ett morsomt fenomen var gåsehud på alle de låtene jeg bruker å spille når jeg har utstyr til test. Endelig, omsider, eller på nordnorsk, det var fan mæ på tide. Nå hører jeg det jeg har savnet lenge, nemmelig bass fra øvre bassområdet og hele veien ned. Fantastisk mellomtone og en oppløsning som holder mere enn nok for meg uten at det går over til å bli ubehagelig, heldigvis.

Noe av det kuleste jeg vet er når jeg spiller av kvalitetsinnspillinger er når man sitter og ser på høytalerne, men lyden kommer fra alle andre steder enn fra høytalerne. Det er ikke noe tvil når jeg har plassert meg i sweetspot, selv om det skal ikke mye til for å vippe lydbildet av pinnen, men det skyldes ene og alene rommet. Av en eller annen grunn så synes jeg det er lettere plassere meg riktig, og instrumentene og effekter står meget klart frem. Støy i lydbildet eksisterer ikke hos meg, bakgrunnen er kullsort.

Som nevnt tidligere så synes jeg bassen er meget bra, trøkk når det kreves. Den forsvinner ikke og kommet tilbake når den passer den, men er til stedet hele tiden, selv på lavt volum så er den der.

4.8 har prosessorinngang, var kanskje ikke så veldig godt forklart i manualen, men den fungerer, nesten... Stort minus er kneppelyder når man bytter kanal på tuneren feks, til dels ganske høye kneppelyder. Dette har jeg ikke på forforsterkeren til 6000, og da forventer jeg at dette er ikke eksisterende til ett produkt til 30.000 kroner. Dette bør fikses på en eller annen måte da det garantert kommer til å bli ett irriterende element, forhåpentligvis med en softwareoppdatering.

Stort minus nr 2 er fjernkontrollen, helt elendig mottak på selve forforsterkeren. Når du kommer over 1 meter fra den så kan du glemme å få kontakt. Testet med Logitech Harmony, samme greia der, så jeg mistenker at det eksemplaret jeg har hjemme til test har en deffekt på mottaket.

EC AW250R med 4.8 ga mersmak, lyden er fantastisk. Den såkalte "Match made in heaven" når det kommer til Swans F2.2 bør kanskje revurderes? Jeg skal kjøre en dag til med EC oppsett før jeg går tilbake til den opprinnelig planen, EC 4.8 med Doxa 73A. Ingen tvil om at forforsterkeren har mye å si for Doxa, stikkordene fra i går og i dag morges er, voldsom oppløsning, nesten så du sitter på nåler og venter på at det skal skjære i ørene, men det skjedde ikke så langt, vi får se, forbrukslån hos banken blir det uansett selv om størrelsen på lånet er enda ikke spikret.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AW250R VS Doxa 73

Som tittelen sier så er det duket til 12 runder med tung HiFi fra Vestlandet VS litt lettere HiFi fra Sørlandet.

Optimistisk så fant jeg frem en del plater som jeg skulle teste, men jeg har skjønt akkurat det kommer til å bli en enorm oppgave. Så jeg har rett og slett kokt ned hele testen til ei plate, Live platen til Kari Bremnes, den har alt jeg trenger for å kunne sammenligne effekttrinnene.

Foreløpig konklusjon: Må bare krype til korset og ærlig innrømme at jeg er blitt forledet, burde tross alt vite bedre enn dette. EC kjører balansert hele veien, 6 dB heving i forhold til ubalansert, det er lov å bruke hodet. :evil:

Frem med Radioshack slik at man tester på likt volum og ikke bare tar det på feelingen. Akkurat det lille stuntet sparte meg for 40.000 kroner, boksen til Lauvland holder lett følge med AW250R, fordi...

EC AW250R virker mere svulstig i bassen enn Doxa 73, ikke mye, men nok til at det går utover klarheten i mellomtonen og diskanten. Doxa låter derimot strammere. Med 4.8 så låter Doxa veldig klar, nesten litt for mye av det gode. Tendenser til sibilanter blir kamuflert av AW250R, men hvis du hører veldig godt etter så er de der, bare maskert på en måte.

Håkon Rognlien skrev "Uansett hva du leter etter; gjør deg selv den tjenesten å lytte til dette effekttrinnet. Det kan spare deg for titusener."

Rognlien har helt rett, jeg sparte veldig mye penger i kveld, hadde EC AW250 hatt samme klarheten i mellomtonen og diskanten som Doxa i dette tilfellet så kanskje, prisdifferansen er 15.000, men nå siden 73A er ute av bildet og erstattet med 73B så snakker vi om skarve 10.000 kroner.

Til andre som vurderer en av disse 2, hva dere velger blir mest smak og behag. Jeg velger å beholde Doxaen... og da er det tilbake til den orginale planen, nemmelig finne en habil forforsterker til den. Så ikveld blir min oppmerksomhet viet EC 4.8 med Doxa 73A.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart trekk å teste nivåmatchet

Uansett konklusjon så er det nesten alltid morsomt å teste. En lærer noe nytt hver gang.

Jeg opplever også klare forskjeller mellom pre så her er det verdt å teste litt forskjellig. For min del har jeg slått meg til ro med Doxa Modell 06 passiv pre med faste motstander. Her slippes alt gjennom. I følge testen i Fidelity må en opp kraftig i pris på en aktiv pre for å få litt mer driv og miste litt gjennomsiktighet. Kjøper heller ny projektor før jeg legger 20 000 pluss i en pre...

Du skulle jo ha testet Modell 62 hjemme hos deg! Den har enda mer oppløsning enn 73, mer kontroll og ingen antydninger i det hele tatt til skarphet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tester gjerne Modell 62, men ingen av dere "lucky ones" er villig til å sende eksemplaret deres oppover til meg selv om jeg betaler frakten.
    Håper de får den ferdig snart og klar til salg, regner med de har 30 dagers returett på denne også, så da er det jo gode muligheter å få testet den også, og er den så bra som dere sier så jo saken grei.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har lagt M73 på "huggstabben" og endret mening, og når den mildt sagt gruste AW250R på mellomtone og diskant, samtidig så den holdt følge med en meget stram bass så må jeg bare bøye meg i støvet. Var en bekreftelse som var meget godt å få, det er ikke noe å lure på lengre.

EC 4.8 driver på med litt magiske ting i stua her, ser frem til jeg får kjærringa ut av huset i kveld, da skal det testes enda mere. AW250R er forresten tilbake i esken sin igjen...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, tilbake til tegnebordet, jeg får ikke EC 4.8 til å fungere skikkelig med Doxa, låter pent og rent, men det noe ikke stemmer med lydbildet. Jeg gidder rett og slett ikke å bruke mere tid på det. EC 4.8 og AW250R sitter som ei kule, så jeg konkluderer med at det er kanskje ikke en beste matchen i denne omgang. Men det betyr ikke at jeg nå kjøper EC settet, Doxaen står inntil videre trygt.

En annen ting jeg fant ut, kjøre RCA ut fra Abrahamsen V6 er fullstendig bortkastet. Jeg måtte bruke kabeloverganger fra 4.8 til Doxa, de samme overgangene har jeg brukt V6 til min gamle forforsterker. Per Abrahamsen kan si hva han vil at det har ingenting for seg siden det ikke blir balansert hele veien, men her har de prioritert de balanserte utgangene, RCA utgangene er søppel i forhold, balansert eller ikke. Mitt forslag til en eventuell ny utgave, legg med overganger og kutt ut RCA utgangene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide med en oppdatering.

Skjer egentlig ikke så veldig mye på sommeren, det ser man jo på aktivitetsnivået på forumene også. Men litt har nå skjedd hos meg...

Doxaen har vært en tur på det blide Sørland, hos Lauvland for en liten makeover, oppgradert til 73b. Vil si at dette var ikke den dummeste oppgraderingen jeg har gjort, forsvarer helt klart prisen. Som jeg skrev i Doxa tråden, den neste forsterken som skal overta etter Doxaen ønsker jeg masse lykke til, det blir nemmelig ikke lett å matche.

Så hva skal man oppgradere nå? Litt kjedelig nå som man ikke har noe å strekke seg etter innen fornuften rammer...

Jeg har jo fremdeles forforsterkeren som er ett alternativ, her skal jeg se om det ikke blir noe Conrad Johnson etterhvert.
    DAC kan også oppgraderes, her står det mellom HD20 og PD1 fra EC.

Men det som seriøst har begynte å friste er Swans F1.1, men å anskaffe disse før jeg har fått fingeren ut til ett dedikert rom er galskap... :-P

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne "galskapen" har det vært interessant og følge med på.
    moro når noen legger ut så mye her med tester og erfaringer i eget anlegg.

Har i grunn hatt noen av de samme inntrykkene som deg ang Abrahamsen DAC. Kjøpte den billige utgaven A-DAC og syns ikke jeg fikk særlig mye ut av det kjøpet. Litt mer aggressiv diskant (det er et minus på Klipsch) men den ga også et litt mer trykk over hele linja (noe som er et pluss) ellers syns jeg ikke det ble mer oppløst eller detaljert. Blir kjørt mye streaming fra Wimp her.
    Jeg har jo kjøpt den, så den er opp koblet, men kunne like greit klart meg uten. kan hende opplevelsen hadde vært anderledes med noe som kostet mer.

foruten en selv bygd HTPC, så er det Vincent 236 og Klipsch RB 81, om noen var interessert i hva dette ble kjørt på.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at du har fulgt med så langt Erik, av og til får jeg følelsen av at jeg sitter å skriver en monolog. Men det er kjekt å skrive opp erfaringene man gjør seg underveis, synd at jeg ikke skrev om det forrige systemet jeg hadde, var mye testing der også.

Om A DAC har like bra utganger på RCA siden som V6 så forundrer det meg ikke at denne låter litt tamt, har den XLR muligheter? Bygde meg mine egne overganger, lik dem som EC har, så jeg står fritt til å bruke signalkabler som det passer meg, selv om jeg ikke prioriterer kabler så veldig hardt, kjøper ok kvalitet, men feks overpriset Nordost holder jeg meg langt unna, så får de som har slike kabler ha sin oppfatning.

Wimp går meg litt på nervene, får en del kutt under spilling. Mistenker softwaren eller noe på maskinen min som lager kluss uten at jeg har funnet det ut. Men fikk en liten forbedring da flyttet USB kabelen til den porten som er lengst mulig unna strøminntaket på laptoppen. Spotify fungerer mye bedre for meg, synd da jeg synes Wimp har bedre utvalg/oversikt på norsk musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse bildene gradert informasjon, men beviser at man er villig til å strekke seg langt for å få godlyden i hus og ikke gidder å vente 3 ekstra timer på budbilen.

Bildene er fra den dagen jeg hentet F2.2, er den største forsendelsen jeg noensinne har hentet.

Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-001-custom-jpg
    Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-002-custom-jpg
    Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-003-custom-jpg
    Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-004-custom-jpg

Måtte pakke ut bunnene slik at de hadde bare enkel emballasje, var i tvil flere ganger om jeg kom til å få dette til, men det gikk så vidt, med ett nødskrik. Men når det blir F1.1 så skal jeg ta med henger eller låne meg varebil.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig sikt til høyre 8) Been there, done that!

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha, konge pakking av bil.
    jo A-DACen har balanserte ut, men Vincenten har ingen inn dessverre. Kinoen er min prioritet nå, så vet ikke om det blir noen DAC bytting med det første.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt roligere tider på sommeren, naturlig nok! Vi må jo være litt ute også he he. Jeg fikk aldri med embalasjen til F1.1F men bare modulene tar enormt med volum. Skal du gå opp til F1.1F er det nok en god ide med tilhenger!

F1.1F krever en god del mer av rommet etter min erfaring. Hvor stort rom har du planer om å ha de i? Jeg måtte f.eks bruke en plugg i hver høyttaler, det trengte jeg ikke med F2.2.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    jo A-DACen har balanserte ut, men Vincenten har ingen inn dessverre. Kinoen er min prioritet nå, så vet ikke om det blir noen DAC bytting med det første.
    Da ville jeg ha prøvd overganger, hvis det er samme tilfellet på A Dac som V6 så har du en del å hente her, selv om det ikke blir balansert.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det familietur?

Byttet ut familien med Swans ja. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    F1.1F krever en god del mer av rommet etter min erfaring. Hvor stort rom har du planer om å ha de i? Jeg måtte f.eks bruke en plugg i hver høyttaler, det trengte jeg ikke med F2.2.
    Skjønner ikke at man kan få for mye bass...

Rommet er en loftstue, 5.80 i bredden, og 6 meter i lengden med skråtak. 90 cm fra sidevegg/tak så har jeg takhøyde på 180 cm, F1,1 er 177 cm. Så jeg mener det burde være god plass.

MEN: Av de 6 meterne på lengden så går 2 meter bort da jeg skal opp med en vegg her, har lovt samboeren ett garderobeskap på andre siden, du vet slike som går av seg selv... Så da sitter jeg igjen med knappe 23 kvm med hjemmekino. Hvor stor er kinoen din? Gjerne bredden på den så da kan jeg danne meg ett bilde. Opplever du noen ulemper med skråtak?

hmm, så kommer lerret på 230 i bredden, subber...møbler..:???:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Er det familietur?

Byttet ut familien med Swans ja. 8)
    Det er faktisk ikke ulikt en familietur nei...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Hvor stor er kinoen din? Gjerne bredden på den så da kan jeg danne meg ett bilde. Opplever du noen ulemper med skråtak?
    Rommet mitt er også en loftstue, det er 5.90 bredt der anlegget står og 7.10 langt. Men, på min venstre side er det en pipe, lite embalasjekott og trappeoppgangen. Effektivt arael sett bort i fra skråtak blir rett i underkant av 30 kvadrat.

Jeg synes det fungerer veldig bra med skråtak. Da er det et større problem at det er asymetri pga pipe etc. Totalt sett er jeg likevel fornøyd, men skulle det bli nytt hus engang så har kona fått beskjed om at jeg skal ha 50 kvadrat rektangulært kjellerrom til disposisjon

Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •