Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 458
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hmmm, begynner å lure på om jeg faktisk har lurt meg selv...

http://avforum.no/forum/receivere-fo...ikke-bruk.html

Jeg skrur som sagt av forsterkeren og lytter på den relativ kald, hvis det stemmer som folkene sier at godlyden kommer først etter flere timer så er det ikke rart at jeg har blitt skeptisk.

Enda en ting å teste ut...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget grett oppsett....

Men smålig sjokkert over det elektriske oppsettet i huset..

Varmepumpen har sin pene forklaring; Dette er eneste lovlige måte å montere den opp uten å gå via en montør. Burde vært totalt forbudt (Skaper så SINNSYKT mye problemer på elnettet i huset og er ganske så glad i branner) Og vil nok bli lovpålagt engang snart.
    Sånn ellers så burde du få montert den sikkelig om du finner en stakkarslig montør i nærheten som vil ta på seg ansvaret. (tvilsomt)

Men lykke til med oppgraderinger (elanlegget next?) i allefall

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Men smålig sjokkert over det elektriske oppsettet i huset..

Varmepumpen har sin pene forklaring; Dette er eneste lovlige måte å montere den opp uten å gå via en montør. Burde vært totalt forbudt (Skaper så SINNSYKT mye problemer på elnettet i huset og er ganske så glad i branner) Og vil nok bli lovpålagt engang snart.
    Sånn ellers så burde du få montert den sikkelig om du finner en stakkarslig montør i nærheten som vil ta på seg ansvaret. (tvilsomt)
    Jeg hadde sett for meg å sette opp en jordet kontakt, trekke kabel til sikringskapet og sette inn en 16 amp sikring, det skulle vel fikse problemet og burde være helt uproblematisk for montør/elektriker...eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Jeg hadde sett for meg å sette opp en jordet kontakt, trekke kabel til sikringskapet og sette inn en 16 amp sikring, det skulle vel fikse problemet og burde være helt uproblematisk for montør/elektriker...eller?

At en trikker vil utføre jobben med å legge opp kabel og stikk (generelt bare koble til det) er nok ikke noe problematisk. Men om de vil koble til varmepumpen er en annen sak (Da de vil være ansvarlig for den da). Men er du heldig så vil du også få det til.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    At en trikker vil utføre jobben med å legge opp kabel og stikk (generelt bare koble til det) er nok ikke noe problematisk. Men om de vil koble til varmepumpen er en annen sak (Da de vil være ansvarlig for den da). Men er du heldig så vil du også få det til.
    Er det snakk om at det skal være fast installasjon da?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varmepumper burde vært pålagt at det skal være fast installasjon.
    Men om man har ledig stikk, så er det ikke det største problemet å plugge i støpselet, så fremt det er jordet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva du mener, og for ordens skyld, pumpen var allerede på veggen da vi overtok huset, så det var ikke meg.

Er ikke tvil om at den lager spetakkel på nettet så dette skal fikses, forresten plasmaen reagerer også negativt på varmepumpen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøpe meg DAC, men trenger jeg egentlig en DAC? Hvis det kun er marginale forskjeller og finlytting dette kommer til gode så er det ikke interessant.

2 kandidater har jeg sett meg ut Abrahamsen V6 og Hegel sin HD10. V6 kan jeg hente i dag på Elkjøp, Hegel sin sitter lengre inne pga prisen og postgang.

Stort 90% av tiden så bruker jeg filbasert musikk, dvs jeg bruker PS3 som Mediasenter koblet til receiver med HDMI, med andre ord så skal ikke PS3 sin DAC påvirke lyden. Så spørsmålet er om det blir "jordskjelvforandringer" (liker dette begrepet) med V6 eller HD10 VS Onkyo 807 sin DAC?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøpe meg DAC, men trenger jeg egentlig en DAC? Hvis det kun er marginale forskjeller og finlytting dette kommer til gode så er det ikke interessant.

2 kandidater har jeg sett meg ut Abrahamsen V6 og Hegel sin HD10. V6 kan jeg hente i dag på Elkjøp, Hegel sin sitter lengre inne pga prisen og postgang.

Stort 90% av tiden så bruker jeg filbasert musikk, dvs jeg bruker PS3 som Mediasenter koblet til receiver med HDMI, med andre ord så skal ikke PS3 sin DAC påvirke lyden. Så spørsmålet er om det blir "jordskjelvforandringer" (liker dette begrepet) med V6 eller HD10 VS Onkyo 807 sin DAC?
    Jeg merket stor forskjell på lyden når jeg lånte en cambridge dac. Selv på lavkvalitetsmusikk. Egentlig der jeg merket det mest. Alt ble egentlig bedre.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg merket stor forskjell på lyden når jeg lånte en cambridge dac. Selv på lavkvalitetsmusikk. Egentlig der jeg merket det mest. Alt ble egentlig bedre.
    Det er den "billig" DAC`n...hmmm Tenkte på den men leste at mange ikke hadde så stor utbytte av den, så derfor kikker jeg litt høyere opp på hylla. Tar muligens hjem en V6 og en EC ECD-1 for å teste i helga.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De hadde desverre ikke ECD-1, men jeg får låne en EMC-1 UP i helga istedet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kjettersk strøtanke:

De digitale komponentene i en DAC er billige saker, og det er de samme få brikkene som brukes, enten DACen koster 1 eller 25 tusen.

En ekstern DAC vil bety et ekstra, analogt ledd i signalkjeden. Analoge ledd tilfører det man gjerne kaller en "lydsignatur", som kan bestå av alt fra endret frekvensgang (mer/mindre bass/diskant etc), til forvrengning (som kan få lyden til å høres "fyldigere" eller "varmere" ut) og støy.

Du kan sikkert oppnå annerledes lyd med en ekstern DAC -- men blir lyden nødvendigvis "bedre"? Og er "annerledesheten" med en ekstern DAC noe du ikke like godt kunne oppnå ved å skru på en tonekontroll eller flytte litt på en høyttaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da snurrer endelig EMC-1 UP etter mye styr, men alt ordner seg til slutt.

Nå er jo ikke stua mi noe dedikert lytterom, noe som går hardt utover holografien, og mest sannsynlig er det mange andre faktorer som er med på å lage ting vanskelig for meg. Så det var veldig greit å få konstantert med ett kvalitetsprodukt fra Electrocompaniet at ting er ikke så hakkende gale som jeg skal ha det til.

Jeg er veldig utålmodig når jeg først har fått for meg noe, så musikk jeg kjenner godt ble puttet i cd spilleren, safer med Kari Bremnes og Svarta bjørn i første omgang, stikkordene jeg skrev ned var:

Oppstrammet bass
    Klarere lydbilde
    bedre kontroll i toppen
    Rydder helt klart opp i øvre området
    mindre "sus"?

Har kjørt samme spor hvor DAC`n i Onkyoen har prosessert signalet, og derfor stikkordene. Når jeg spiller med EMC-1 så er det vanskelig å sette fingeren på noe, det som kommer ut av Swansene nå låter bare riktig, og grøss og gru hvis holografien hadde sittet som ett skudd nå, da kunne jeg bare ha funnet frem tørkepapiret. Men om jeg ville ha svidd av 40.000 på denne cd spilleren er en annen sak. Om anlegget som spiller nå er verdt litt over 100.000 er også ett spørsmål. Ville jeg ha betalt så mye penger hvis jeg hadde hørt lyden på forhånd, neppe... Av og til må man bare sette på skylappene og nyte galskapen, man lever bare en gang. Jeg begynner kanskje å nærme meg den grensen der store forandringer i lyden begynner å koste penger, mye penger.

Mitt fokus må rettes mot å få avspillt filene mine i tilnærmet den lydkvaliteten jeg hører akkurat nå, så jakten på en ekstern DAC er offisielt i gang.

Dere får ha meg unskyldt, nå skal jeg kose meg med en pose peanøtter, en boks øl og sinnsyk bra lyd. :razz:

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra Zebby, godt å lese at du er fornøyd! Stemmer bra med min oppfatning av de EC produktene jeg har testet i det siste. Er veldig fornøyd med EC her hjemme også, selv om AW250R ble litt feil her.
    Forforsterker og DACen derimot er helt topp for mine ører syns jeg, de er med på å gjøre det slik at CD plater er moro å høre på igjen.

Hva ser du etter? Blir det en EC dac, eller er du åpen for alt? Husk at EC sin dac ikke har usb inngang for de som trenger det.
    Selv bruker jeg bare den optiske inngangen når jeg spiller musikk fra PCen, funker bra det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hva ser du etter? Blir det en EC dac, eller er du åpen for alt? Husk at EC sin dac ikke har usb inngang for de som trenger det.
    Selv bruker jeg bare den optiske inngangen når jeg spiller musikk fra PCen, funker bra det.
    Må ikke være EC, jeg vil som mange andre ha mest mulig smell for pengene. Butikken jeg lånte EMC-1 ville ta inn ECD-1 etter at jeg spurte etter den, men som jeg sa jeg kunne ikke garantere at jeg kom til å kjøpe den, det må testes testes og atter testes. Jeg får meg heller ikke til å låne utstyr hos dem for så å kjøpe brukt andre plasser, det blir veldig feil, men klart det koster med en slik tankegang.

Jeg har veldig lyst å teste ut V6 til Abrahamsen, leser at den gir veldig mye for pengene. Men hvis det viser seg at det ikke gir helt det jeg er ute etter så må jeg kikke høyere opp, og da er det Hegel HD10 eller ECD-1 som står for tur.

Men jeg er selvfølgelig åpen for alle forslag.

Litt tilbake til EMC-1, ett kanonprodukt jeg absolutt kunne ha levd lykkelig med, også en veldig god grunn for å spille mere cd, ulempen er alle coverne som ligger strødd og stablet opp foran anlegget etter en lyttesession. Men fy for en kjip fjernkontroll, står ikke helt i stil med selve spilleren. Største minuset er prisen, hadde jeg vært der hvor penger ikke betyr noe så hvorfor ikke, desverre så er man ikke helt der enda...kanskje om 30 år eller noe sånt...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter deg ett hundre prosent når du nevner det med prisen på den, den er fryktelig dyr!

Vurderte selv den til Abrahamsen, men endte opp med en brukt EC dac isteden. Ville gjerne ha noe som matchet EC 4.7 forforsterkeren og da ble det sånn.

Har stadig vært noen EC dacer på brukten i det siste, har ingen problemer med å anbefale den.

Nå er jeg absolutt ingen fagmann på dac området bare så det er sagt, har bare hørt den jeg har. Bra at du er åpen for alt, det gjelder å finne det som passer hjemme hos en selv og noe sine egne ører er fortrolig med.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer om det forskjeller på ECD-1 hvis det begynner å bli noen år i mellom dem?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer om det forskjeller på ECD-1 hvis det begynner å bli noen år i mellom dem?
    Aner ikke jeg.
    Send en mail til EC og spør, de er hyggelige der.

Eldre kan uansett oppgraderes hvis det er noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsvant en ECD-1 foran nesa på meg, høres det kjent ut?

Planen må være å få tak i en ECD-1 på bruktmarkedet, kjøpe en V6 på Elkjøp, for så ta en duell mellom disse. V6 kan leveres tilbake til Elkjøp, ECD-1 er sikkert grei å få solgt på bruktmarkedet. Blir å gi beskjed på den lokale sjappa her at de IKKE må ta inn ECD-1 for min skyld.

Blir litt trist å pakke ned ECM-1 i morgen, ett produkt som fallt virkelig i smak hos meg. Men kan jeg få samme lyden fra PS3 med ekstern DAC så er det bare å glede seg. Referansen har hvertfall spikret seg på minnet.

Zebby`s stue: Kalibreringmodus...snart i salgsmodus.-emc1-jpg
    I skjønn forening

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om anlegget som spiller nå er verdt litt over 100.000 er også ett spørsmål. Ville jeg ha betalt så mye penger hvis jeg hadde hørt lyden på forhånd, neppe... Av og til må man bare sette på skylappene og nyte galskapen, man lever bare en gang. Jeg begynner kanskje å nærme meg den grensen der store forandringer i lyden begynner å koste penger, mye penger.
    Akkurat det er et latterlig bra spørsmål stille, eller kanskje mest farlig. Men det vitner i alle fall om selvinnsikt, spør du meg.
    Utrolig fort gjort å gå i fellene der det oppgraderes mer eller mindre ukritisk når kanskje "bortgradering" var veien å gå. Jeg lurer ofte på om jeg er i samme fellen selv. Men jeg har skjønt at det lønner å prøve å få lyttet på litt andre ting, gjerne hjemme hos andre folk. Altså få flere referanser på hva som er bra og til hvilken pris.
    Uansett, morsom hoppy og den EC-spilleren vel uansett en oppgradring.:-)
    Og kan jo legge til at jeg lenge har hatt lyst til å høre EC sin CD-spiller, men har aldri kommet så langt.

Men altså den mest skremmende tanken er:
    Hvis anlegget mitt hadde stått i et godt lytterom hos f.eks. Elkjøp, uten prislapp på, hva hadde jeg priset det til. :???:

Side 2 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •