Hans Petters stue: Status 2014 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 339
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig med Johnny. Mine 2 aTV stå egentlig og samler støv. MacMini er langt mer funksjonell.

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub?

Etter omplassering av møbler og anlegg for å gi høyttalerne mer optimale forhold, oppdaget jeg en ting med lyden. Dvs. lydbildet ble nå mye bedre enn før, høyttalerne blir mer gjennomsiktig og størrelsen på scenen er mye bredere. Men da oppstod det problemet som stativhøyttalere kan gi i et stort rom. Jeg får en dipp i bassen i området 30-60 hz. Dette målte jeg med et program jeg lastet ned til min iPad.
    Dette fikk jeg også bevist når jeg brukte kalkulatoren i denne linken: Test: Stereoplay, Englisch
    Jeg så da at jeg måtte svelge i meg de ordene jeg kom med da jeg fikk Canton Vento Ref. 9 i hus; ingen sub nødvendig.
    Jo, jeg må visst ha en (eller to) i hus.
    Men, for å ivareta det estetiske og WAF, må dette være en relativt liten sub fysisk med stor lyd. Jeg har tidligere hatt XTZ W10.16 i hus, og vært godt fornøyd med denne. Men noe av morroa med denne hobbyen, er å prøve nytt. Har derfor sett litt på SVS SB12 NSD. Noen som har kjennskap til denne, evt forslag til andre i samme størrelse/ytelse? To XTZ 10.16 kan også være aktuelt.

Edit; Var visst endel tekst som forsvant.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med svs sb12-plus? Har selv hatt denne og til prisen var den utrolig god.
    Ikke minst svært plasseringsvennelig.

Dog skal det sies at jeg ikke har vært på subjakt på 2-3år så det kan være det er kommet mange andre gode alternativer.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Hva med svs sb12-plus? Har selv hatt denne og til prisen var den utrolig god.
    Ikke minst svært plasseringsvennelig.

Dog skal det sies at jeg ikke har vært på subjakt på 2-3år så det kan være det er kommet mange andre gode alternativer.

SVS SB12-NSD er erstatteren til SB12-Plus, og skal i følge Lsound ha en del forbedringer i forhold til Plus som element, forsterker og kabinett.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, beklager, som sagt jeg er ikke oppdatert

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Ahh, beklager, som sagt jeg er ikke oppdatert
    :-D

Jaja, shit au!

Men en forbedring av en sub du selv har grei efaring med, kan jo ikke være feil. Try & Buy opplegget til Lsound er jo også en trygghet i seg selv.
    Men tar gjerne imot flere tips om noen skulle ha, før jeg evt bestemmer meg. Mulig det kommer nye bilder til helgen av oppsettet mitt. Orginalstativene til Canton er nå kommet, og skal monteres. Må bare få tak i bly slik at jeg får fylt stativene best mulig for stødigere støtte.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Mulig det kommer nye bilder til helgen av oppsettet mitt. Orginalstativene til Canton er nå kommet, og skal monteres. Må bare få tak i bly slik at jeg får fylt stativene best mulig for stødigere støtte.
    Gratulerer! Bilder er alltid topp
    Sandblåsersand fra Biltema fungerer veldig godt som fyllmasse. Stativene blir stein døde, sanden er helt tørr så du unngår rust, det koster en slikk og ingenting og det er ingen risiko for blyforgiftning i heimen.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Gratulerer! Bilder er alltid topp
    Sandblåsersand fra Biltema fungerer veldig godt som fyllmasse. Stativene blir stein døde, sanden er helt tørr så du unngår rust, det koster en slikk og ingenting og det er ingen risiko for blyforgiftning i heimen.
    Takk Ragnar, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Da blir det sand fra Tema.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at jeg ikke er den eneste med Canton her inne, hadde selv REF 9 i tankene, ved nytt høyttalerkjøp
    Regner med disse spiller mycket bra på Abrahamsen elektronikk.

Angående ebay-kablene, så syns jeg disse var MEGET like DIY kabler, både nettstøpsler og kabelstrømpen, forskjellene kan kanskje ligge i selve kabelen.
    Les mer her

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansy
    Godt å se at jeg ikke er den eneste med Canton her inne, hadde selv REF 9 i tankene, ved nytt høyttalerkjøp
    Regner med disse spiller mycket bra på Abrahamsen elektronikk.

Angående ebay-kablene, så syns jeg disse var MEGET like DIY kabler, både nettstøpsler og kabelstrømpen, forskjellene kan kanskje ligge i selve kabelen.
    Les mer her

Ja, du har rett i Hansy, at de så svært lik ut. Uten å være 100% sikker, så mener jeg å se at din ikke har skjerming i kabelen. Dvs et lag ytterst med metaltråder, som kan kobles til jord for skjerming av kabelen. Det kunne se ut til at din kabel har litt mer ulltråder enn min.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du har rett i Hansy, at de så svært lik ut. Uten å være 100% sikker, så mener jeg å se at din ikke har skjerming i kabelen. Dvs et lag ytterst med metaltråder, som kan kobles til jord for skjerming av kabelen. Det kunne se ut til at din kabel har litt mer ulltråder enn min.
    Er nok veldig rett som du sier at selve kabelen er forskjellig. Hvordan syns du lydkvaliteten var før og etter?

Hvis du ønsker deg flere DIY kabler så kan jeg trygt anbefale Supertube-shop på e-bukta, rask frakt, lave priser, pene og gode kabler :-)

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansy
    Er nok veldig rett som du sier at selve kabelen er forskjellig. Hvordan syns du lydkvaliteten var før og etter?

Hvis du ønsker deg flere DIY kabler så kan jeg trygt anbefale Supertube-shop på e-bukta, rask frakt, lave priser, pene og gode kabler :-)
    Det eneste jeg kunne sette fingeren på, var at elektisk støy var borte når jeg satte på denne kabelen. Som så mange andre med tvbenk, blir det en salig blanding av signal-, høyttaler-, og strømkabler bak benken. Her er det intet unntak dessverre. Men når det ikke er praktisk mulig å trekke benken mer ut fra veggen, er dette den beste løsning. Det som ga den beste forbedringen på lyden her, var bytte til JohnBlue SC88 høyttalerkabel. En svært god kabel til bare 3000,-. Jeg har hatt mye dyrere kabler i hus før, men disse blir værende. Neste ut blir signalkabel, altså de som frakt analoge signaler. Det blir nok ikke DIY denne gangen, men ferdig lappet og skrudd sammen. må teste ut litt forskjellig før jeg bestemmer meg. En ting som er 100% sikkert, er at det ikke nødvendigvis er den dyreste som er den beste.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Profilen min er nå oppdatert med nye bilder.
    Stativene fra BMH er nå hentet og montert. Absolutt et løft designmessig. Høyttalerkablene skal inn i det tynneste røret, men jeg må først lage innføringshullet 2mm større for å få inn kontaktene på JohnBlue kablene. Det tykkeste røret er fylt med sandblåse-sand slik at vekten er størst mulig, og all mulig resonans fra stativet er eliminert.

Newcomer Sviggum sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget flotte høyttalere, og enno flottere ble de med stativene

Hvordan går det med sub letingen? Har du vurdert sub fra Canton?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sviggum
    Meget flotte høyttalere, og enno flottere ble de med stativene

Hvordan går det med sub letingen? Har du vurdert sub fra Canton?

Takk for kommentar Sviggum. Ja, jeg har vurdert Canton ja.
    Sub 850R frister veldig, men er pr i dag for dyr. Sub 800 er også aktuell, men er veldig skeptisk med tanke på den innebygde forsterkeren. Den er ikke av de kraftigste, men en ting jeg har lært er det å ikke henge seg opp i satt men heller selv heller oppleve.

Newcomer Sviggum sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentar Sviggum. Ja, jeg har vurdert Canton ja.
    Sub 850R frister veldig, men er pr i dag for dyr. Sub 800 er også aktuell, men er veldig skeptisk med tanke på den innebygde forsterkeren. Den er ikke av de kraftigste, men en ting jeg har lært er det å ikke henge seg opp i satt men heller selv heller oppleve.

Ja er en "fin" pris på 850R :neutral: Men hadde vært artig å fått testet den ut.
    Skal sub`n brukes kun til musikk?
    ville også tatt en titt på Definitive Technology sine subber. Hadde for noen år tilbake Super Cube II, IMO en glimrende musikk sub.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sviggum
    Ja er en "fin" pris på 850R :neutral: Men hadde vært artig å fått testet den ut.
    Skal sub`n brukes kun til musikk?
    ville også tatt en titt på Definitive Technology sine subber. Hadde for noen år tilbake Super Cube II, IMO en glimrende musikk sub.
    Absolutt interessant å få testet den en gang ja. Den er jo rå lekker! :grin:
    Sub kommer primært til å bli bruk til musikk, men også litt til film i et 2.1/2.2 oppsett i stuen. Planen er et 7.1 oppsett på loftstuen, men det blir ikke på denne siden av året.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye stativer, de var virkelig lekre
    Har du fått en jevnere frekvensrespons etter du snudde oppsettet og lytteposisjonen kom unna bakveggen?
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Gratulerer med nye stativer, de var virkelig lekre
    Har du fått en jevnere frekvensrespons etter du snudde oppsettet og lytteposisjonen kom unna bakveggen?
    Takk takk.
    Ja, jeg måler en svært fin kurve nå (takket være god app'er på iPad som måler for meg). Problemet mitt nå, er en dip mellom 32 og 65hz med laveste dip på ca 50hz -12db. Mulig det er lengden på rommet som gjør dette, er ikke sikker, men tror det enkleste er å få inn en sub. Får se når akkustiske grep er gjennomført.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff... Jeg trenger noen råd nå!
    Jeg har flyttet, plassert og justert på plasseringen av høyttalerne nå i evigheter, men får ikke lyden 100% til virker det som. I min tiltenkte sweetspot (som også har vært testet ut med forskjellig avstand), får jeg en gjevn og fin frekvenskurve, men nesten totalt bortfall av bassen. Min stue er 10 meter lang, og 4 meter bred, og jeg får best lydkurve 5,3 meter fra framveggen. Problemet er at jeg ikke kan ha godstolen her, da det er på kanten av spisebordet.

Er det noen av dere lydguruer, som kanskje har noen tips på ting jeg kan ha oversett? Ideelt og praktisk sett, skal sweetspot være 3,8 til 4 meter fra veggen. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å ta inn en sub, da høyttalerne skal være i stand til å kunne levere dyyype frekvenser, slik som ved 5,3 meter.

Er det bare å stikke fingeren i jorden, og innse at høyttalerne ikke matcher rommet? :cry:

Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •