TheCableGuy`s HIFI oppsett. Samsung Galaxy Tab 10'1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TheCableGuy`s HIFI oppsett. Samsung Galaxy Tab 10'1

Hei,

Tenkte jeg skulle starte en tråd for å samle opp tanker og ideer, samt evt spørsmål rundt oppsettet mitt.

Har per i dag følgende utstyr i stereoen:
    - B&W 804s
    - Lyngdorf SDAI2175
    - Lyngdorf SDA2175
    - PopcornHour A100
    - Denon DCD-735
    - Logitech Transporter
    - Kabling fra bl.a. Better Cables og TaraLabs, samt noe fra el-kjeder og instrumentbutikker butikker.

Akustiske tiltak:
    - Rockwool akustikk plater
    - Auralex Gramma dempeplater under ht.

Kjører balansert mellom transporter og forsterkerne. Kablene er av en ganske så billig type kjøpt hos en instrumentforhandler på Lillehammer. Så langt synes jeg det fungerer helt greit. CD-spilleren kjøres via dacen i Transporteren. Bi-amper ht, og tror de får mer enn nok krefter fra forsterkerne.

Kjører en debian server med squeezecenter slik at jeg får delt musikken til Transporteren og Squeezebox Radio. Samtidig har jeg en Popcorn Hour som står og blir matet fra samme server.

For ikke å lage så mange tråder kan jeg også nevne surroundoppsettet mitt slik at ting rundt dette også blir postet her.

Utstyr:
    - Yamaha RX-V1900
    - 2xParasound NC2250
    - Cambridge 650BD
    - Epson EMP TW 980
    - Dreamscreen rammelerret
    - Klipsch RF-63
    - Klipsch RC-64
    - Dali 3003
    - 2x10" xtz
    - SVS SB12 Plus

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digital vs analog volumkontroll??

Hadde en diskusjon med en kollega i dag om digital volumkontroll. Jeg har lest at dette vil forringe kvaliteten på signalet på en eller annen måte uten helt å få en god forklaring på hvorfor dette skjer. Hadde da litt problemer med å argumentere for og imot det ene eller andre.
    Googlet meg fram til en nettside som hadde en forklaring:

http://www.wadia.com/technology/tech..._Control_2.pdf

Her konkluderer de jo egentlig med at digital volumkontroll reduserer kvaliteten. Du kan bare minske virkningen av det ved å tilføre ekstra bit før du reduserer signalet. Er det flere måter å kjøre digital volumkontroll på? Kollegaen min mente at windows benytter måten nevnt over, mens f. eks. linux benytter en annen og bedre måte.
    Stort sett sier folk her på forumet, samt hifisentralen, at digital volumkontroll er fy-fy...

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blu-ray spiller

Har i dag en Samsung BD-P1500, men har lyst til å oppgradere til en spiller som er både kjappere og bedre på bildet. Har lenge trodd at pioneer var et sikkerstikk, men har lest mye bra om blant annet panasonic. Har noen av dere en anbefaling/erfaring/kommet over noen gode tester osv...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheCableGuy
    Hadde en diskusjon med en kollega i dag om digital volumkontroll. Jeg har lest at dette vil forringe kvaliteten på signalet på en eller annen måte uten helt å få en god forklaring på hvorfor dette skjer. Hadde da litt problemer med å argumentere for og imot det ene eller andre.
    Googlet meg fram til en nettside som hadde en forklaring:

http://www.wadia.com/technology/tech..._Control_2.pdf

Her konkluderer de jo egentlig med at digital volumkontroll reduserer kvaliteten. Du kan bare minske virkningen av det ved å tilføre ekstra bit før du reduserer signalet. Er det flere måter å kjøre digital volumkontroll på? Kollegaen min mente at windows benytter måten nevnt over, mens f. eks. linux benytter en annen og bedre måte.
    Stort sett sier folk her på forumet, samt hifisentralen, at digital volumkontroll er fy-fy...
    Dette med å pøse på med bit er heller ikke hele sannheten. Hovedproblemet er faktisk SNR (signal/støy forhold) hvor ekstra bits ikke hjelper noe som helst.
    Jeg anbefaler at du leser innlegg #12 fra selveste konstruktøren av Transporter, Sean Adams i denne tråden:

SB3 volume control with 20-bit external DAC - Page 2 - Squeezebox : Community : Forums

Enkelt forklart vil digitalkontroll kun senke signalet, mens støygulvet forblir identisk, med dertill gradvis dårligere SNR. En analog volumreduksjon vil senke både signal og støy, ergo bevares SNR hele veien.
    På den måten han forklarer det har det ingen verdens ting å si om det står Linux, Transporter eller Windows på volumkontrollen. Alle lider av samme SNR skavank ved volumreduksjon.
    I praksis begynner du også å miste oppløsning ved en eller annen ganske høy volumverdi så vidt jeg husker. Med andre ord ikke særlig praktisk å koble rett i effekt lydmessig på dette området heller.
    Du blir derfor dobbelt straffet. Dårligere SNR og etterhvert også dårligere oppløsning ved volumreduksjon.

Sean Adams selv anbefaler å bruke en ekstern (god) volumkontroll/forforsterker om maksimal lydkvalitet er målet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag en Samsung BD-P1500, men har lyst til å oppgradere til en spiller som er både kjappere og bedre på bildet. Har lenge trodd at pioneer var et sikkerstikk, men har lest mye bra om blant annet panasonic. Har noen av dere en anbefaling/erfaring/kommet over noen gode tester osv...
    Pioneeren min er satt på hylla her hjemme. HTPCen har vist seg verdig å fungere som eneste avspiller i anlegget etter flere måneders testkjøring for å være sikker.
    Men selv om jeg ikke har bruk for denne så er den enda tregere enn den du har fra før. Ellers er det en glimrende spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    Hvis du ikke alt har kjøpt spiller vill jeg anbefalle denne som også er SONEFRI- her er link

oppo bdp-83

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppoen er vel det beste kjøpet om dagen ja.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke tenkt så mye på SNR, men det er jo nesten en selvfølge når man blir satt på tankegangen. Kort og greit innlegg av seanadams.
    Får kjøre volumkontrolleren på Transporteren på maks da får å få best SNR. Mener jeg har lest et sted hva som er anbefalt posisjon, men får søke det opp på nytt.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest så mye om oppo, men har lagt merke til at den har ligget høyt på enkelte tester jeg har lest. Litt stiv pris, men om den er så overlegen som enkelte påstår, så er den kanskje verdt pengene... Får lese meg opp på den.
    Takk for tipset!

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bdp-83 verdt pengene i forhold til bdp-80? Ser Oppo selv anbefaler 83 hvis man har stort bilde. Selv har jeg 90". Er veldig mange her på forumet som har 83 ser jeg, men ikke mange har 80. Noen som har testet de opp mot hverandre? Ja, det er en annen video-prosessor, men plastikk og ir osv er ikke like viktig for meg.

Om det skulle være avgjørende har jeg en epson emp-tw980.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en dialog med httech, og det ser ut som bdp-80 kanskje er god nok for mitt bruk. Det er en litt mindre påkostet modell, men på blu-ray virker det som de er ganske like.
    Har også kommet over en test i et svensk hifi blad jeg ikke husker navnet på, hvor bl.a. Oppo bdp-83 SE ble testet sammen med en spiller fra Cambridge. Cambridge kom godt ut i denne testen, og ser at HIFIklubben kun har en modell inne. Tror jeg skal se på denne i den lokale butikken.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt på flyet i går og hørte på musikk med mine sennheiser px100. Dette var en lang flytur og jeg kom til å tenke på et par hodetelefoner jeg hadde planer om å kjøpe. Bose Quietcomfort 3 er et par jeg har snust litt på, og på en tidligere flytur fikk jeg låne et par av en kollega. Det som slo meg var jeg ikke likte å høre på bose over tid. Jeg ble lydtrett for å si det slik. Satt flere timer med px100, riktignok med litt flystøy, men det gikk helt greit. Med bose ble jeg lei etter kort tid. Er det noise cancelling funksjonen som roter til lytteopplevelsen...?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall enda ikke hørt et noise cancelling headset som låter bra.
    Men det er riktignok flere som fungererer imponerende bra til selve støydempingen.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Startet med litt prøving og feiling av ht i dag. Stereobildet er ikke så aller verst, men får ikke fram snerten i bassen. Om det er ht, plassering eller rommet er jeg ikke helt sikker på enda.

Startet med at akustikkplatene stod i hjørnene bak høyttalerne. Nå har jeg trukket de noe lengre fra veggen, samt fått litt mer vinkling på de. Samtidig har jeg plassert akustikkplatene i hjørnene bak i stedet.

Det jeg derimot har oppdaget er at i hjørnet bak venstre ht blir det litt forsterkning av bassen. Dette ødelegger symmetrien noe, samt at det blir noe rumlebass.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde noen forsøk på å bli kvitt noe av rumlebassen i dag. Endte opp med å plugge bassportene med de medfølgende proppene. Så langt har jeg endt opp med å plugge de helt. Er tre valg på disse ht: helt åpent, delvis åpent, og helt plugget. Føler fortsatt jeg mangler snerten i bassen, men det kan jo være at rom og utstyr ikke spiller på lag.
    Hørte på anlegget til en kamerat i helgen, og samme låt på mitt anlegg bare ikke det samme:evil:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde noen forsøk på å bli kvitt noe av rumlebassen i dag. Endte opp med å plugge bassportene med de medfølgende proppene. Så langt har jeg endt opp med å plugge de helt. Er tre valg på disse ht: helt åpent, delvis åpent, og helt plugget. Føler fortsatt jeg mangler snerten i bassen, men det kan jo være at rom og utstyr ikke spiller på lag.
    Hørte på anlegget til en kamerat i helgen, og samme låt på mitt anlegg bare ikke det samme:evil:
    Du får prøve å lage en "bassfelle" eller 2

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller prøve en annen (bedre) forsterker?

Det er jo en viss mulighet for at forsterkeren ikke har god nok kontroll på basselementene, og da mister man fort snerten du etterlyser.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par parasound nc2250 som det har vært morro å prøve på b&w`ene mine. Har tenkt tanken tidligere, men har aldri fått somlet meg til å gjort det.
    Kanskje et greit lite prosjekt nå som jeg har litt fri fra jobben.
    Erfaringer/tanker om hvordan B&W låter på parasound?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve noen andre kabler for å bukt med rumlebassen.

Nei, du trenger noen skikkelig bassfeller og helst i alle hjørnene i rommet. Tykke absorbenter (på minst 10 cm) i førsterefleksjonene hjelper også en god del.
    Ønsker man ikke slike tiltak, så har man jo alltids høyttalere med dipole basser eller kjøre komboen stativhøyttalere og subwoofere med DSP.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller kan være veien å gå, men jeg sliter litt med at anlegget står i ene enden av stuen slik at det er en åpning mot "spisestuen" på høyre side. Har fått høre at jeg mest sannsynlig ikke vil få den beste lyden før jeg snur om hele anlegget slik at det blir stående på ene kortsiden (90 grader mot venstre). Problemet mitt er at jeg syns stuen fungerer best slik det står i dag. Kompromiss....

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •