TheCableGuy`s HIFI oppsett. Samsung Galaxy Tab 10'1 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden jeg nå har noen dager fri fra jobben må man jo fylle dagene med noe fornuftig. I dag ble noen spare parts benyttet får å fylle soverommet med lyd.
    Hadde en marantz sr670 stående (min første receiver ), samt et par patos basic 310 (kjøpt billig på komplett i sin tid. Var vel reklamert med 94% i avslag, men de hevdet det var noe feilpriset). Fant også frem en gammel B&W ASW1000 for de litt dypere toner.
    Jeg vil si det fungerte bra, og tilfredsstilte de kravene jeg hadde siden det er satt sammen av ymse deler.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheCableGuy
    Bassfeller kan være veien å gå, men jeg sliter litt med at anlegget står i ene enden av stuen slik at det er en åpning mot "spisestuen" på høyre side. Har fått høre at jeg mest sannsynlig ikke vil få den beste lyden før jeg snur om hele anlegget slik at det blir stående på ene kortsiden (90 grader mot venstre). Problemet mitt er at jeg syns stuen fungerer best slik det står i dag. Kompromiss....
    Har bestilt Auralex Subdude fra Auralex | Sweetwater.com . Var såpass rimelig at jeg kjøpte monitorvarianten i samme slengen. Har litt troen på dette

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjøpte jeg Gramma fra Godlyd.no - Hovedsiden. Kom på 1300,- pluss frakt for 2 stk. Bestiller man for over 1500,- mener jeg å huske de hadde fri frakt.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjøpte jeg Gramma fra Godlyd.no - Hovedsiden. Kom på 1300,- pluss frakt for 2 stk. Bestiller man for over 1500,- mener jeg å huske de hadde fri frakt.
    Subdud'en som jeg har sett til salgs for nærmere 1000lappen i Norge fikk jeg for litt over 400.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en annen tråd her på bruket, har en fyr kjøpt et vaskemaskinunderlag til småpenger på Clas Ohlson, som visst ordnet alle problemer.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leter fortsatt etter Blu-ray spiller, og det ser ut som det står mellom oppo bdp 80 og 83, samt cambridge 650BD. cambridge kom godt ut i en test gjort av What HI-FI, og ser det er mange rundt omkring i verden som roser denne, men slik er det jo også med oppo. Valgets kval med andre ord...

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å skal kjøpe inn deler til server, og i den forbindelse har jeg litt lyst til å kjøre raid 5. Ser det er mange hovedkort som har støtte for software raid, men det jeg da lurer på er om noen har en anbefaling/erfaring med noen kort som gir mulighet til å kjøre 4 disker i raid 5 pluss en systemdisk i tillegg. Ja, en kan kjøpe egne raid kontrollere, men siden det er hovedkort som støtter det er det jo penger spart. Tenkte å bruke intelplattform og mest sannsynlig i5. Er ikke snakk om å legge så mange kronene i dette.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chipset RAID5 er skikkelig begredelige greier. Da ville jeg heller kjørt software RAID5 i stedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leter fortsatt etter Blu-ray spiller, og det ser ut som det står mellom oppo bdp 80 og 83, samt cambridge 650BD. cambridge kom godt ut i en test gjort av What HI-FI, og ser det er mange rundt omkring i verden som roser denne, men slik er det jo også med oppo. Valgets kval med andre ord...
    Dette blir diskutert et annet sted på forumet.

På ulike fora er det delte meninger om CA-spilleren. Mange (typisk amerikanere) mener at den er identisk med BDP-80; andre hevder at CA har gjort flere forbedringer i designet, og sammenligner den med BDP-83.

Det snakkes om en sammenligning mellom Oppo og Cambridge i kommende nummer av Stereophile. Men en slik sammenligning vil trolig bli preget av at CA-spilleren er svært dyr i USA. I Europa er Cambridge-spilleren ubetydelig dyrere enn BDP-80, og mye billigere enn BDP-83.

PS:

Cambridge Audio benekter at det er andre likheter mellom deres spiller og Oppo, enn at firmaene benytter samme underleverandør...

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er skattepengene på konto, og server kan iverksettes.
    Har fått tips om at linux har grei støtte for software raid, slik at jeg blir nok å lete litt mer på ulike nettbutikker før jeg legger inn den endelige bestillingen.

Samtidig har jeg kommet frem til at jeg tror jeg skal teste ut cambridge 650bd så snart anledningen byr seg. Venter litt med å kaste meg på 3d bølgen enda, slik at jeg ser ikke noe problem i å satse på noe uten støtte for det.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgradering!!

I helgen ble det da bestemt at jeg foretar en oppgradering av mitt stereooppsett. Kom over en annonse med et par B&W 804s som skulle selges i nabolaget. Ypperlig sjangse da dette er høyttalere jeg har sett på som noen oppnålige "drømmehøyttalere".
    Torsdag kveld kom de inn i stua, og jeg satt lenge sammen med selger og hørte på ulike sanger både på 683 og 804s. Klarte ikke å bestemme meg der og da, men selgeren var så hyggelig at jeg kunne låne de over helgen så jeg kunne lytte i ro og mak.
    Etter jobb fredag, samt lørdag formiddag ble brukt til lytting, men jeg må nok si at jeg i løpet av fredagskvelden var overbevist. Disse skulle jeg ha. Det skal uansett sies at 683 imponerer kraftig. Til prisen er de kjempehøyttalere. Skulle noen være ute eter gode høyttalere i budsjettklassen er det bare å ta kontakt da jeg nå har et par i sort utførelse til salgs.

Nå blir det mange timer med lytting for å høre gjennom en del godsanger på nytt.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik SDAI og SDA er konstruert, kjører jeg nå SDA på basselementene, og SDAI på mellomtone/diskant. Det jeg har tenkt litt på er at i dette tilfellet vil nok SDA jobbe noe tyngre siden den må drive bassene på begge høyttalerne. Kjører bi-amping, som dere sikkert skjønner, og har da lekt med tanken på å fordele lasten slik at strømforsyningene får samme trekk. Tenker da å bruke ene kanalen på SDA på bassene på den ene ht, for så å bruke den andre kanalen på mellomtone/diskant på den andre ht. Samme med SDAI, bare motsatt på ht. Slik vil de jo få et mer likt strømtrekk. Vil dette ha noe for seg i teorien, evt noen som har prøv lignende? Har ikke testet det ut selv enda.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått filserveren min oppe å gå. Tok litt lengre tid en beregnet, men det har vært litt av å på med denne den siste tiden.
    Det ble noen utfordringer blant annet fordi Debian var et nytt OS for min del. Slet litt med oppsettet av software raid 5, men fikk det til til slutt. Fornøyd med det.
    Tydeligvis kan man sammenligne linux litt med cisco da det ser ut til å være en form for running config og startup config. Avsluttet en dag i forrige uke med alt tilsynelatende oppe å gå, men da jeg skulle sette den på plassen sin for å surre å gå ville den ikke starte opp skikkelig. Ble noe feil med diskene. Han ville fortsatt mounte opp diskene som jeg hadde tatt i bruk i raidet. Dette fikk jeg derimot ordnet ved å editere en fil jeg ikke husker navnet på i farten, og dermed fjernet diskene fra oppstarten.
    Hensikten med hele serveren er å fore Transporteren min med godlyd, samtidig som jeg slipper å ha mediapc`en min stående å gå i stua. Nå får jeg all musikk og film fra serveren som er godt borthjemt i kjelleren.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvelden ble brukt til å utvide mitt lille oppsett på soverommet. Har jo opp gjennom tiden fått noen enkeltkomponenter som jeg mente det måtte være mulig å blåse støv av.
    Trakk cat5 til soverommet slik at jeg fikk koblet en popcorn hour a100 på nett, og dermed få tilgang til alt av musikk og film på filserveren. Samtidig har jeg forhørt meg med canal digital hva det evt vil koste å få liv i min gamle pvr dekoder igjen. Siden jeg er kunde, og dermed utvider med en ekstra dekoder, er det kun kortavgift på 299,- per år som blir ekstrakostnaden.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går lå det en cambridge 650BD på brukten. Den ble min, og postlegges mandag. Har tidligere vurdert denne, men har ikke hatt det så travelt med å gå til innkjøp. Når man derimot får den til en god pris brukt, er saken en annen.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste en tråd her nå om en som spurte om han trengte stor forsterker til et par 683, og jeg begynte å tenke på en del ting som ble tatt opp i tråden. Litt for å finne ut hvordan ting fungerer egentlig.

Mange snakker om watt når det gjelder forsterkere. Dette har jeg etterhvert tatt med en klype salt for heller å finne ut hvor mye strøm de er i stand til å levere. Sett opp mot hvor lavt, og dermed hvor tung last, høyttalerne kan gå. Lav last gjør jo at det går mye mer strøm, og forsterkeren tømmes fortere. Likevel er det få som oppgir strømstyrken på sine forsterkere. Er det en enkel måte å anslå strømstyrken på de fleste forsterkere uten å faktisk teste de og fysisk ha de foran seg. Antar det er noen tekniske data man kan se på for å få en parameter man kan sammenligne på. Tenker da på noen annet en farad som noen få oppgir.
    Så har vi dette med ohm på en ht. Her har jeg skjønt at det ikke er en fast last, men noe som vil være avhengig av frekvensgang osv. Hva er det egentlig som gjør en ht så tung å drive ved en gitt frekvens kontra en annen? Er det delefiltrene, magneten i elementene,...?? Her er det noe jeg må lese meg opp på.

Har jo prøv mine tidligere 683 på en liten denon receiver, og det gikk jo forsåvidt greit det. Selvsagt var det ikke mye vits i å dra på noe særlig, men lyd ble det jo.
    Kan vel kort oppsummere med at mine to spørsmål er:
    1. Hva gjør en ht tung å drive?
    2. Hva gjør en forsterker kapabel til å drive tunge ht? Med kontroll kan jeg vel legge til her...

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I disse salgstidene hadde jeg for en gang skyld litt flaks. Hadde tenkt litt på å skaffe meg en squeezebox radio til soverommet, og hadde da sett litt på bruktmarkedet samt diverse nettbutikker. I dag kom det derimot reklame fra spaceworld. De hadde satt ned prisene for salget, og da slo jeg like så greit til.

Må si den var utrolig grei å forholde seg til, og alle ønskelige innstillinger var veldig intuitive. Får se om vekkerklokken presterer å få meg på jobb i morgen nå da...

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble jeg slått av litt impuls i dag å kjøpte en brukt svs sb12 pluss. Har ikke hørt akkurat denne modellen, men jeg tenkte at det hadde vært moro å prøve en lukket konstruksjon fra svs.
    Spørsmålet nå er om jeg får integrert dette med mine 10" xtz, eller om jeg blir å kjøre den for seg selv...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig, artig. Det der er jo den snilleste suben SVS har så det skal bli artig å høre hvordan den står seg mot XTZ.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fånt henta suben eller? Jeg er selv nysgjerrig på hvordan SVS' lukkede konstruksjoner står seg mot spesialister som JL Audio.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •