Kommende nybegynneranlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer ninjapingvin sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kommende nybegynneranlegg

Hei, starter mitt engasjement her på forumet med en liten thread ang. kjøp av anlegg. Er nettopp ferdig i forsvaret, og skal kjøpe meg et lite anlegg å ha i leiligheten. (ca 20 kvadrat stue). Prisklassen blir på rundt 7000/8000.

Har vært litt rundt og kikket på anlegg i det siste, først var jeg litt på jakt etter trøkk, og var og hørte litt Cerwin-høytalere, men fant fort ut at den sounden de gir er max kjedelig i lengden. Jeg falt skikkelig for disse høytalerne: Dali Concept 6 høytalere

Må selvfølgelig ha forsterker, og da har jeg tenkt litt: jeg kan kjøpe en hjemmekinoforsterker, hvorpå jeg har mulighet til å oppgradere til 5.1 system med tiden, eller bare kjøpe en stereoforsterker. Forskjellen vil vel egentlig ikke være så stor, bortsett fra at stereoforsterkeren yter litt mer på de to utgangene. Slik jeg har skjønt det vil man ha en så stor effekt som mulig for å slippe problemer med sprengte elementer?

I prisklassen jeg ser på har jeg kikket litt på disse to:
    NAD C352 Integrert forsterker (stereo)
    DENON AVR-1804 Hjemmekinoreceiver

Har noen erfaring med noen av produktene? Høytalerne eller noen av forsterkerne?

Skal bruke pc og xbox og tv som lydkilder.
    Har ikke så veldig stor peiling på hifi, men jeg har hørt at dvdspilleren i xboxen er progressiv, hva vil dette si? Finnes det noen overgang slik at man kan bruke dvdkoblingen (6kanals?) på en hjemmekinoreceiver fra xboxen som vanligvis bare har to lydkabler og en bildekabel ut?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, velkommen til forumet.

Xboxen er ikke progressiv som standard. Da må du "tukle" med den.
    Man får flere adaptere til xboxen, den beste for deg som skal tilkobles tv er nok Advanced AV kabelen, der kan man koble til optisk digital ut.
    Og man kan bruke scart som er mye bedre enn den "forferdelige gule" som følger med.

Siden du sikkert skal se på endel film så tror jeg at jeg ville gått for en reciver med en gang, det går faktisk ann og nyte hjemmekino i 2 kanaler, jeg har gjort det i et halvt år nå!
    På en annen side, så kan jo en 2 kanals forsterker være like greit, så kan du heller kjøpe reciveren senere og koble stereo forsterkeren på pre-out på denne.

Mange valg, pass på og prøv mange forskjellige butikker da. Ikke bare den første og beste :wink:

Lykke til!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Er veldig i tvil på kjøp av hifi vs. hjemmekino. Det er veldig lite som egentlig taler for en god grunn til å velge det ene eller det andre.

Har vært innom HiFI-klubben, HiFicenteret, Sony sin egen merkebutikk, alle tenkelige elektrotrash-butikker(elkjøp, expert, bonus, osv..)
    Det som er en liten begrensning her er at jeg nå bor i Bergen, og skal flytte til Gjøvik. Uten mulighet for å transportere stereoen med meg i flyttelasset må jeg kjøpe når jeg bor der borte, og uten bil må jeg se meg litt rundt der i nabolaget for å finne noe. Vet at "klubben" har like ved togstasjonen i Lillehammer, og har derfor tatt litt utgangspunkt hos dem, men jeg er åpen for forslag.

Jeg ble heldigvis litt klokere ang. xboxen, og det var interessant forslag med å "bygge ut" med receiver senere.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå avhenger det vel av hvor fort du har tenkt å bygge ut, og om muiskk eller film er prioritert, men personlig ville jeg kjøpt NADen, eller gravd litt etter en integrert til rundt 3k brukt; får jo litt mer for pengene da.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en Euronicssjappe på Raufoss (ca. 10 min. kjøring fra Gjøvik). Der har de en del utstyr som f. eks. Audio Pro, Quadral og Sony høyttalere, flere merker innen forsterkere (lurer på om de hadde Yamaha der). Kan være verdt en titt.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Nå avhenger det vel av hvor fort du har tenkt å bygge ut, og om muiskk eller film er prioritert, men personlig ville jeg kjøpt NADen, eller gravd litt etter en integrert til rundt 3k brukt; får jo litt mer for pengene da.
    Det vil nok bli over lang tid. Skal studere, og har ikke mer enn at jeg får festet fra meg i helgene etter husleie og mat er kjøpt
    Bare så det er sagt: alt er framskritt for meg. Med unntak av fatter sitt anlegg på stuen har jeg levd på en Panasonic boombox fra 1991, og pchøytalere. ops:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de høyttalerene ville jeg ha valgt en stereo forsterker, stereo forsterkerene har mye bedre lyd uansett prislklasse og ettersom du bare skal bruke 2 høyttalere over en god stund vil du få mest for pengene ved å kjøpe stereo. Naden er nok ikke noe dumt valg...

Har hørt "storebroren" C372 og går ut ifra at den eneste forskjellen på 352 og 372 er effekten og lyden er jo veldig grei til en pris av 4 000 hvis det var det den kostet, husker ikke helt.... :roll:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stix
    Det ligger en Euronicssjappe på Raufoss (ca. 10 min. kjøring fra Gjøvik). Der har de en del utstyr som f. eks. Audio Pro, Quadral og Sony høyttalere, flere merker innen forsterkere (lurer på om de hadde Yamaha der). Kan være verdt en titt.
    Heisann, handlet Jamo høytalere der og fikk prutet en del kroner :lol:

Bidda

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Denon AVR 1803 og er veldig fornøyd med den! Du kan jo også kikke litt på QXL og se etter brukt. Har sett flere litt eldre NAD og Denon AVR 1801/1801 etc. Mye man kan få der for rundt 2500 kr brukt.
    På Denonen kan du jo også koble til det du vil av kilder. Den har både komponent og s-video innganger. Deretter kjører du monitorsignalet ut til evt. projektor. Da slipper du strekke mer enn en kabel til projektor.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg har merket meg nå de siste dagene: Denon sin 1804 og 1604 har sunket 1000kr i pris. Ihvertfall på web sammenlignet med katalogen til klubben som jeg har brukt som priskilde. Derfor lurer jeg litt på 1804 som har 6x90W i 8ohm. Samtidig har jeg hørt flere si at Denon og Dali er dårlig mix: noen som backer/knekker denne?

En ide jeg har fått for meg som neste prosjekt blir en InFocus X1 til jul, hvis jeg klarer å skrape nok penger fra familien, og samtidig se hvordan det står til med saldoen i banken. Den er tross alt ikke så dyr. (9000 ny fra komplett, eller hvis jeg finner billigere brukt) Bør jeg ta dette med under vurderingen av hva forsterker jeg skal kjøpe nå?

Jeg har prøvd å finne litt brukt, men qxl og finn.no har ikke helt kommet med det store for meg. I tillegg føler jeg at det er litt tryggere for meg som førstegangskjøper å gå for noe fra en butikk, slik at jeg vet at jeg har alle garantier og lignende på rett side.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd AVtorget? :wink: Garanti gjelder forøvrig også på brukte varer, såfremt den ikke er gått ut da, og man har kvittering og helst originalemballasje.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjs, jeg fant en NAD 372 der, men den var klusset noe med, dual mono? Noe slikt. Pluss den var til 4600, Prøver å få forsterker i akkurat 4k-sjiktet.
    Hvis jeg kjøper fullt anlegg i en butikk er det vel gjerne litt mer goodwill på kabler og slikt?

Newcomer cochise sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.

Du får yamaha-receivere for hjemmekino tett oppunder 4000kr som gir deg mer for pengene enn Denon AVR1804. Yamaha RXV450 og 550 er begge bedre enn AVR1804, skal man tro tester og slikt fra bl.a. siste nummer av Lyd & Bilde. Hadde jeg vært deg ville jeg gått for RXV550RDS fra Yamaha. Såvidt jeg har fått med meg, er [url]www.absolutehifi.no[/url ]prismessig et hestehode foran alle andre på Yamaha-receivere

Newcomer cochise sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.
    Du får yamaha-receivere for hjemmekino tett oppunder 4000kr som gir deg mer for pengene enn Denon AVR1804. Yamaha RXV450 og 550 er begge bedre enn AVR1804, skal man tro tester og slikt fra bl.a. siste nummer av Lyd & Bilde. Hadde jeg vært deg ville jeg gått for RXV550RDS fra Yamaha. Såvidt jeg har fått med meg, er [url]www.absolutehifi.no[/url ]prismessig et hestehode foran alle andre på Yamaha-receivere

Mvh. Anders

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmrf, det kan godt være de er billig, men fysj.. den html'en der er langt fra w3-standard, og siden ser ikke ut i Mozilla.. Sliter med å finne fram, menyen begynner å flytte på seg automatisk når jeg tar på ting..sånt gjør meg stresset. Har problemer med å bruke flere tusen kr på en butikk som har så useriøs webside

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mange har anbefalt integrerte løsninger her... Jeg vil (såfremt du tenker tanken om hjemmekino en gang i fremtiden) anbefale å kjøpe separat effektforsterker (gjerne stereo, eller flere kanaler) og forforsterker... Grunnen er at du da kan bruke dette videre senere. Her må man dog over til bruktmarkedene.. Men det kan være kupp der ute...

Lykke til

Mvh

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ninjapingvin
    ..... blir en InFocus X1 til jul...
    Tror du må kjøpe denne før, hvis du skal ha den, da den allerede er tatt ut av produksjon og erstattet med 4805 :wink:

Bidda

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, kan prøve å finne en brukt. Evt. finne noe lignende.
    Grunnen til jeg tok opp akkurat den som eksempel er Tigers flotte hjemmekino. Etter å ha sett samples fra hans X1 er jeg overbevist om at det er en prosjektor som yter mer enn man betaler for den. Kanskje tigern er klar for utbytting rundt juletider?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å ta helt av her: jeg skal jo ha interiør i leiligheten min og, og har sett på litt av hvert av tvbenker osv..

Ene linjen jeg går for er lyst treverk ala denne tvbenken med passende bord og sofa:

hvorpå jeg velger daliene i "lys eik", som jeg går utfra er noe ala denne fargen.

Andre tvbenken jeg har funnet er denne:

Lurer litt på om Daliene i "Cherry"-farge matcher nøtte-fargen på treverket til denne benken.

For ja, for meg er det viktig med utseende. Kanskje jeg ikke HAR dame og trenger høy WAF, men jeg vil ikke ha en leilighet som ser ut som en blind hippy har lekt interiørarkitekt i.. (no offence til potensielle blinde eller hippier her inne)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig der. Man skal jo tross alt sitte og se på det sjøl, og da gjør det ingenting om det ser bra ut. Og om man ikke har dame betyr ikke det at det ikke kan komme en på besøk. :wink:

Personlig ville jeg godt for møbel nr. 2. Digre TV-benker kan være problematiske å ha med å gjøre hvis du skal skifte ut en komponent, for eksempel. Jeg må flytte mitt 32" monstrum hver gang jeg skal koble om et eller annet, og, vel, den veier mer enn meg. :?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •