ANNONSE:
 » Login
Brukernavn
Passord
Ny bruker? Registrer deg her!

ANNONSE:
AVstart AVforum AVnytt AVtorget minHjemmekino minHiFi

Gå Tilbake   AVforum.no > Audio (teknisk diskusjon) > Høyttalere
Høyttalere Her diskuteres høyttalere (inkl. subwoofere) i forbindelse med HiFi og/eller hjemmekino.

20 siste høyttalere på AVnytt

Sponsorer:

» Fra AVforums redaksjon
Reportasje: HighEnd 2013 München, nye bilder 12.05.2013
Reportasje: HighEnd 2013 München, nye bilder 12.05.2013
Test: Martin Logan Ethos
Test: Martin Logan Ethos
Demo : Audiovector Si3 serien
Demo : Audiovector Si3 serien
Videoreportasje: Vi besøker ISE messen!
Videoreportasje: Vi besøker ISE messen!
Reportasje: ISE messen 2013  oppdatert 17.02.13
Reportasje: ISE messen 2013 oppdatert 17.02.13
Messerapport. Hifi messen i Horten 2012
Messerapport. Hifi messen i Horten 2012
Svar  

LinkBack Trådverktøy Søk i denne tråden Visningsmoduser
Gammel 10th March 2006, 14:17   #1 (permalink)
Håvard90
Aktiv

Håvard90 sin avatar

Ble medlem: Jun 2005
Sted: Gjøvik
Zachry basselementer - OK eller katta i sekken?

Heisann!

Vurderer å sette i gang et DIY prosjekt etterhvert.. og nå står subwoofer på planen. Lurer på om noen har noen erfaringer med hvordan Zachry sine basselementer spiller. De ser i hvertfall ganske tøffe ut.. men mulig det er mer bling bling enn bang her? Noen erfaringer om deres elementer hadde vært allright!

Tenker da først å fremst på Zachry BX-P12 som skal være værsting elementet til Zachry.

"Legenden er nå tilbake, nå enda bedre. BX-serien finns i to serier. BX-P serien er den mest brutala og påkosta serien med utrolige stabile korgar støpte i aluminium (patentsøkte). Ordentlig kraftig dobble magneter. Helt ny konstruerte 2-lagers koner i kolfiber og papp. Aluminium dustcup som gjør konen stivere og lyden enda kraftigere. FAT-surround opphengte koner som gjør at du får ekstra lang slaglengden. BX-T serien har en lekker designet korg i Aluminium. Coatad pappkon som er FAT-surround opphengt. Kraftige dobble magneter. Begge seriene har dobble 4 Ohm:s 4-lagers kaptontalspolar. Talspolarna ventileres gjenom magneten og via polplaten for ekstremt bra avkjøling.

Ekstremt 12" subbasselement for deg som vil ha det værste. Dobbelstakkede 70 Oz magneter. 3" 4-lags kapton talespole. sølvpletterte lyntilkoblinger. Fungerer bra i smålukkede eller portede kasser. Effekt: 800 Watt. Følsomhet: 89 dB. Frekvensområde: 25-300 Hz. Imp: 2x4 Ohm. Rek delefrekvens: <150 Hz. Qts: 0,56. Vas: 56 l. Fs: 29 Hz. Yttermål: 324 mm. Baffelhull: 285 mm. Dybde: 175 mm. Vekt 10,6 kg."

Noen erfaringer eller meninger om dette elementet? Hva skal til for å dytte i gang dette på en allright måte?
Vedlagte miniatyrbilder
zachry-basselementer-ok-katta-sekken-zachry-bx-p12.jpg  
Gammel 10th March 2006, 14:24   #2 (permalink)
audiop
Viderekommen

Ble medlem: Dec 2004
Sted: Lillestrøm, Akershus
Husker jeg og en kompis bygde noen subwoofere med BX12-elementer for 10-12 år siden. Vi hadde ikke så mye å sammenlikne med, men vi ble jæ***** godt fornøyde vi. Det trøkka både hardt og dypt. Tror vi brukte noen 100W-forsterkere på dem.
audiop is offline   Svar med sitat
Gammel 10th March 2006, 14:26   #3 (permalink)
Lionstar
Nykommer

Lionstar sin avatar

Sted: Alta
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Håvard90
Heisann!

Vurderer å sette i gang et DIY prosjekt etterhvert.. og nå står subwoofer på planen. Lurer på om noen har noen erfaringer med hvordan Zachry sine basselementer spiller. De ser i hvertfall ganske tøffe ut.. men mulig det er mer bling bling enn bang her? Noen erfaringer om deres elementer hadde vært allright!

Tenker da først å fremst på Zachry BX-P12 som skal være værsting elementet til Zachry.

"Legenden er nå tilbake, nå enda bedre. BX-serien finns i to serier. BX-P serien er den mest brutala og påkosta serien med utrolige stabile korgar støpte i aluminium (patentsøkte). Ordentlig kraftig dobble magneter. Helt ny konstruerte 2-lagers koner i kolfiber og papp. Aluminium dustcup som gjør konen stivere og lyden enda kraftigere. FAT-surround opphengte koner som gjør at du får ekstra lang slaglengden. BX-T serien har en lekker designet korg i Aluminium. Coatad pappkon som er FAT-surround opphengt. Kraftige dobble magneter. Begge seriene har dobble 4 Ohm:s 4-lagers kaptontalspolar. Talspolarna ventileres gjenom magneten og via polplaten for ekstremt bra avkjøling.

Ekstremt 12" subbasselement for deg som vil ha det værste. Dobbelstakkede 70 Oz magneter. 3" 4-lags kapton talespole. sølvpletterte lyntilkoblinger. Fungerer bra i smålukkede eller portede kasser. Effekt: 800 Watt. Følsomhet: 89 dB. Frekvensområde: 25-300 Hz. Imp: 2x4 Ohm. Rek delefrekvens: <150 Hz. Qts: 0,56. Vas: 56 l. Fs: 29 Hz. Yttermål: 324 mm. Baffelhull: 285 mm. Dybde: 175 mm. Vekt 10,6 kg."

Noen erfaringer eller meninger om dette elementet? Hva skal til for å dytte i gang dette på en allright måte?

Jeg hadde litt lyst på elementet, og sjekka litt rundt det. Tror det er greit til bil, det samme merke har i serien under, spesielt 10 tommer utgaven er litt bedre for liten kasse, ut ifra dataene.

Tror du kan gjøre vesentlig dårligere kjøp, om du skal ha en bilsub.

Med forbehold om at jeg ikke har hørt elementene det er snakk om, men hadde en sub av samme merke engang, og den var helt grei.

Egentlig er det sikkert som eltek sine dynabel bil produkter, noe billige kina greier de for lagd under Zachry merket.
Lionstar is offline   Svar med sitat
Gammel 10th March 2006, 14:40   #4 (permalink)
øyvind.h
Aktiv

Ble medlem: May 2005
I Golf`en hadde jeg en sub med 2x10" og 2x12" Zachry BX-12 elementer.
De spilte bra til prisen! Tipper du får valuta for pengene hvis ikke prisen er spesiellt høy på elementet du har valgt deg ut.
øyvind.h is offline   Svar med sitat
Gammel 10th March 2006, 20:53   #5 (permalink)
dat
Aktiv

dat sin avatar

Ble medlem: May 2005
Sted: Gloppen
set har nå mykje og sei om du er en kresen hifi-person, eller en 14 åring som berre tenke på bass..
fungera nok.. kunne tenkt meg og teisa en sann ut sjøl en dag.
I reject your reality, and substitute my own!
dat is offline   Svar med sitat
Gammel 11th March 2006, 10:25   #6 (permalink)
Håvard90
Aktiv

Håvard90 sin avatar

Se her ja!

Joda, mulig dette er et "kina" produkt, men har fremdelses tro på at det kan gi lyd fra seg. At disse elementene fungerer i bil er det ingen tvil om, men der er kravene heller ikke like store. Spørsmålet er hvordan det klarer seg på musikk, film osv til innebruk. At elementet ikke går dypere enn 25Hz er jo relevant til resultatet det vil gi til film, men vil tro det trykker bra på høyere frekvenser. Elementet ser jo spennende ut til musikk! Men ingen som har erfaringer med akkutatt dette elementet virker det som .. hmm
Gammel 11th March 2006, 10:56   #7 (permalink)
-DJ_Ultimate-
Viderekommen

-DJ_Ultimate- sin avatar

Ble medlem: Oct 2005
Sted: Bodø
Apropos Kina og østenprodukt...

Hva har det egenlitg å si??!! Jeg har jobbet hos sykkelimportør tidligere. Der importerte vi sykler og reservedeler. Vi hadde også sykler som blir brukt i Tour d'France og WorldCup DownHill. ALT dette blir laget i Taiwan og skrudd sammen i østen og sendt med container derifra. Delene har aldrig vært i US en gang, bare "designet in US".

Dette var litt OT, men bare for å dra en sammenligning. Hvor ting er produsert har liten eller ingenting å si! Og om det skulle ha noe innvirkning på noe som helst er det at prisen ut til kunde blir lavere!
Gammel 11th March 2006, 18:02   #8 (permalink)
Lionstar
Nykommer

Lionstar sin avatar

Sted: Alta
Sitat:
Opprinnelig skrevet av -DJ_Ultimate-
Apropos Kina og østenprodukt...

Hva har det egenlitg å si??!! Jeg har jobbet hos sykkelimportør tidligere. Der importerte vi sykler og reservedeler. Vi hadde også sykler som blir brukt i Tour d'France og WorldCup DownHill. ALT dette blir laget i Taiwan og skrudd sammen i østen og sendt med container derifra. Delene har aldrig vært i US en gang, bare "designet in US".

Dette var litt OT, men bare for å dra en sammenligning. Hvor ting er produsert har liten eller ingenting å si! Og om det skulle ha noe innvirkning på noe som helst er det at prisen ut til kunde blir lavere!

Jeg tror det bare er en fordel at det er lagd i kina, ihvertfall med tanke på å få igjen mye for pengene, når det er direkte import.

Usikker på om det elementet vil virke bra i en subkasse for hjemmebruk, tror kanskje det vil gi litt lav følsomhet i praksis, det elementet, det er bare en måte for deg å finne det ut på.

Selv ville jeg heller vurdert elementer som ikke var dobbeltspole, dersom jeg skulle bruke en mono forsterker til det for hjemmebruk, for bilbruk ville jeg foretrukket en dobbeltspole bass på en 2 kanaler, fremfor å skulle brokoble begge kanalene på en spole, og dermed halvere dempefaktoren.

Jeg ville også heller brukt to 10 tommere, fremfor en 12 tommer, dersom det var til hjemmebruk. En 10 tommer utgave av samme bass til bilbruk, og en utgave som ikke var dobbeltspole, til hjemmesub bruk, (med innebygd forsterker).

Har sett tegninger på en hjemmesub med 4 stk 8 tommere, den tenker jeg låt bra.

Men du for prøve! Kanskje det blir kjempebra.
Lionstar is offline   Svar med sitat
Gammel 12th March 2006, 19:27   #9 (permalink)
CV_Marius
Ekspert

CV_Marius sin avatar

Ble medlem: Nov 2005
Sted: Molde
Jeg kjøpt en gang i tiden et par 8" "boxer" fra Zachry ... dem har tålt utrolig mye juling opp igjennom åra.. dem lever enda og dem har jeg vært fornøyd med. hehe

Men kjøpte en BX sub av den første typen, 15" bare for å prøve... kraftig chassi og veldig overdimensjonert oppheng... og svak talespole!
Min begynte og lage utrolig stygge lyder etter ikke lang tid.. hørtes ut som noen viklinger var løse. Fikk ny på garanti! Så skjedde akkurat det samma igjen... så valgte jeg og få igjen penga.
CV_Marius is offline   Svar med sitat
Gammel 13th March 2006, 18:00   #10 (permalink)
killroy
Ekspert

killroy sin avatar

Ble medlem: Nov 2005
Sted: Skytta
Jeg hadde et 10" Zachry element i subben min tidligere (selvbygd kasse ala Brontes fra Dynabel). Satt en tonegenerator på forsterkeren for å sjekke hvor dypt denne gikk og det ble mye blaffring. Byttet dette ut med et "Ultimate" element (Ljudia har begge seriene) og dette spiller helt til bunn uten å blaffre.

Link til noen kraftige beist (beregnet for bil, men sjekk alikevel)
http://www.mamut.com/dynabel/subdet342.htm

Alternativt Peerless PE8275 (også fra Dynabel)

Eller hvorfor bygge ?
SVS 10" spiller i følge forumet helt fenemenalt og du får en ferdig tunet løsning til 5000,-

/L

Når alt låter som det skal, er det på tide å bytte ut noe
killroy is offline   Svar med sitat
Gammel 15th March 2006, 14:31   #11 (permalink)
Håvard90
Aktiv

Håvard90 sin avatar

Mange som har historier om Zachry BX serien her ser jeg :P Spørsmålet er vel om den nye serien også lager nevne blaffrelyder og lignende.. Og om kvaliteten på mekanikken er brukbar. Men ingen som har sagt at Øst-produkter er direkte negativt. Men nå må vi huske på at det er mange ting som blir designet i statene, for så å bli produsert i østen. Disse produktene holder ofte litt høyere kvalitet enn produkter som er produsert helt fra bånn i disse landene. Dette gjelder selvfølgelig bare et mindretall av produkter, imed at krav om kvalitet stadig øker..

Men anyway.. Planen var vel først og fremst bare å lufte ideen om dette elementet. Koster jo ikke mer en høvdingen.. Sikkert vært morro å testet det en gang

Trådverktøy Søk i denne tråden
Søk i denne tråden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke legge ved vedlegg
Du kan ikke redigere innleggene dine

vB code er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

» Søk
Hele siden (Google)
AVforum (Avansert)
AVnytt (
Avansert)
AVtorget (Avansert)
minHjemmekino
minHiFi
ANNONSE:

ANNONSE:

ANNONSE:

» AVnytt
Siste nytt

Panasonic: TX-P60ZT60E (Plasma-TV - Full-HD - 60-tommer - THX 3D - Studio Master Monit

Beste pris:
kr. 34 999,00

Parasound: A31 (Effektforsterker - 3 kanalers LCR - THX - 250W x 3 - XLR)

Beste pris:
kr. 29 890,00

Screen Research: ClearPix 4K (Lydtransparent Lerretsduk - Matte White 1.0 DIY - ISF - THX -

Vis flere nyheter...
Siste omtaler

Denon DBP-2010 (Blu-ray avspiller - 7.1 analog ut - Profile 2.0)

daddyo

Denon AVR-4810 (AV-receiver - 9.3 - Audyssey DSX - 2x HDMI ut - Denonlink4)

arekj

Sony KDL-55X4500 (55 LCD-TV - Full-HD - 100Hz - LED - 110.000:1)

Eriond

dirtyboy

Danke

Vis flere omtaler...
Prisfall
Parasound: A31 (Effektforsterker - 3 kanalers LCR - THX - 250W x 3 - XLR)
kr. 29 890,00 (-0.4%)
Vis flere prisfall...
» AVtorget
Siste annonser

SVS PB12-Plus/2

FORSTERKER : Advance Acoustic Map 407 NY PRIS

Eltax AVR-900 Byttes

Når lyden teller, Rotel RSX-1550

Apple tv 2
Vis flere annonser...
Avsluttende auksjoner
B&W DM683 Selges
Pris nå: kr. 6,000.00
Wrath of the Titans 3D Steelbook (fortsatt i plast)
Pris nå: kr. 120.00
Onkyo TX-NR807 Selges
Pris nå: kr. 3,000.00
Battle: Los Angeles HMV steelbook
Pris nå: kr. 100.00
Children of Men (Bluray)
Pris nå: kr. 30.00
Equilibrium (Bluray)
Pris nå: kr. 45.00
Total Recall (1990) (Bluray)
Pris nå: kr. 35.00
Vis flere auksjoner...
» minHjemmekino
3 fra topp 10

akto
akto's hjemmekino

johnnymhz
johnnymhz's hjemmekino

Andreas21
Andreas21's hjemmekino

Vis mer...
Sist oppdatert
Presmoe Bilde kalle48... Bilde
Sven197... Bilde runefal... Bilde
fr.hove... Bilde Sevald Bilde
Vis mer...
Klatrere
johnnym... Bilde Per Chr... Bilde
WOLB Bilde stapedi... Bilde
» minHiFi
3 fra topp 10

Fluepapir
Fluepapir's hifi

Hellnoob
Hellnoob's hifi

dag johnsen
dag johnsen's hifi

Vis mer...
Sist oppdatert
Bass Bo... Bilde Lovemus... Bilde
Anderse... Bilde Mortis3... Bilde
Niels N... Bilde Ronny D... Bilde
Vis mer...
Klatrere
Alle klokkeslett er GMT +1. Nå er klokken 07:04.

AVforum.com
AVforum.no

SEO by vBSEO 3.0.0 ©2007, Crawlability, Inc.